Te, jotka ootte pelänneet synnytystä loppumetreille asti...

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
niin miten itse synnytystilanne, pelottiko vielä siinä vaiheessa vai annoitteko vain tilanteen viedä? Minulla synnytykseen vielä reilu viikko (käynnistetään ellei ennen sitä synny spontaanisti) ja pelottaa päivä päivältä enemmän ja enemmän. Aiemmat synnytykset menneet ihan ok ja hallitusti, en tiiä miksi nyt niin hirvittää. Voihan se olla että sitten kun se tilanne on päällä kaikessa intensiivisyydessään, niin ei paljon pelota enää...
 
Unohtu pelot kun sattu niin perkeleesti :whistle:

Ei nyt kovin lohduttavaa ollu mut kehannu valehellakkaan :D Mut synnytys meni kyllä sitten ihan hyvin ja nopeasti ohi. Eikä ollut ollenkaan niin paha kun kuvittelin sen olevan :)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja katie-:
Unohtu pelot kun sattu niin perkeleesti :whistle:

Ei nyt kovin lohduttavaa ollu mut kehannu valehellakkaan :D Mut synnytys meni kyllä sitten ihan hyvin ja nopeasti ohi. Eikä ollut ollenkaan niin paha kun kuvittelin sen olevan :)
Sitä minäkin odotan että menisi vaan nopeasti ohi. kaikki puudutukset otan avosylin vastaan - jos ehdin saamaan!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja katie-:
Unohtu pelot kun sattu niin perkeleesti :whistle:

Ei nyt kovin lohduttavaa ollu mut kehannu valehellakkaan :D Mut synnytys meni kyllä sitten ihan hyvin ja nopeasti ohi. Eikä ollut ollenkaan niin paha kun kuvittelin sen olevan :)
Sitä minäkin odotan että menisi vaan nopeasti ohi. kaikki puudutukset otan avosylin vastaan - jos ehdin saamaan!
Ei mullakaan pyörinyt enää synnytyssalissa muu mielessä kun että vauva ulos ja vauhdilla :D Ite sain ilokaasua ja kohdunkaulanpuudutteen kerran (toista kertaa ei keritty vaikka oisin ottanu) mut hyvin pärjättiin :) Tsemppiä sinne

=)
 
Satu
Pelotti ja pelkopolillakin kävin muttei auttanut asiaa. Jouduinkin osastolle kuukautta ennen synnytystä komplikaatioiden vuoksi ja jouduttiin tekemään kiireellinen sektio joten synnytys päättyi noin. Ikävintä oli se että jouduinkin olemaan leikkauksen jälkeen sairaalassa 5vkoa huonossa kunnossa, eikä ois tyttökään kotiin aiemmin päässyt voinnin takia. Mutta koskaan en ole ollut niin kipeä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja katie-:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja katie-:
Unohtu pelot kun sattu niin perkeleesti :whistle:

Ei nyt kovin lohduttavaa ollu mut kehannu valehellakkaan :D Mut synnytys meni kyllä sitten ihan hyvin ja nopeasti ohi. Eikä ollut ollenkaan niin paha kun kuvittelin sen olevan :)
Sitä minäkin odotan että menisi vaan nopeasti ohi. kaikki puudutukset otan avosylin vastaan - jos ehdin saamaan!
Ei mullakaan pyörinyt enää synnytyssalissa muu mielessä kun että vauva ulos ja vauhdilla :D Ite sain ilokaasua ja kohdunkaulanpuudutteen kerran (toista kertaa ei keritty vaikka oisin ottanu) mut hyvin pärjättiin :) Tsemppiä sinne

=)
kiitos!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ristiinkulkija:
Ensimmäistä kertaa pelotti kun menin 3. synnyttämään. Pelko tosin johtui 2. synnytyksen hirviökätilöstä |O . Tammikuussa seuraava ja toivon vaan ettei voi olla niin huono tuuri että samaan monsteriin törmäisin. :eek:
Joo, kätilöllä on hirveän suuri merkitys! Minulla kolme synnytystä takana ja vai yhdessä ollut ihana, empaattinen, asiansa osaava kätilö. Siinä tilanteessa olet itse täysin avuton (ainakin minulla on aina ollut sellainen olo) ja täytyy vaan luottaa toisen ammattitaitoon. Sit kun kohdalle osuu se "monsteri" niin avot!
 
vieras
Minä olin niin kypsynyt odottelemaan että millon vauva syntyy, siinä unohtui jo sitten pelotkin! :D Synnytyksen aikana tunsin jonkinlaista pelkoa, niistä kivuista, että miten koviksi ne vielä loppua kohden yltyy.

Tsemppiä sinulle synnytykseen! :) Ainakin minulla sattui tosi ihanat kätilöt, ja kivunlievitystä sain heti kun pyysin! :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä olin niin kypsynyt odottelemaan että millon vauva syntyy, siinä unohtui jo sitten pelotkin! :D Synnytyksen aikana tunsin jonkinlaista pelkoa, niistä kivuista, että miten koviksi ne vielä loppua kohden yltyy.

Tsemppiä sinulle synnytykseen! :) Ainakin minulla sattui tosi ihanat kätilöt, ja kivunlievitystä sain heti kun pyysin! :)
Ja lisään vielä että älä kuuntele liikaa muiden kauhutarinoita synnytyksestä! Niiden perusteella minulla tuli aika voimakkaita pelkoja, sitten kun itse synnytykseen pääsin, niin kaikki ne mitä olin pelännyt (repeämiset jne), minä vältyin kaikilta niiltä :)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä olin niin kypsynyt odottelemaan että millon vauva syntyy, siinä unohtui jo sitten pelotkin! :D Synnytyksen aikana tunsin jonkinlaista pelkoa, niistä kivuista, että miten koviksi ne vielä loppua kohden yltyy.

Tsemppiä sinulle synnytykseen! :) Ainakin minulla sattui tosi ihanat kätilöt, ja kivunlievitystä sain heti kun pyysin! :)
Ja lisään vielä että älä kuuntele liikaa muiden kauhutarinoita synnytyksestä! Niiden perusteella minulla tuli aika voimakkaita pelkoja, sitten kun itse synnytykseen pääsin, niin kaikki ne mitä olin pelännyt (repeämiset jne), minä vältyin kaikilta niiltä :)
Kiitos tsemppauksesta! Pakko alkaa vaan luottamaan, että kaikki menee hyvin ja tulen selviämään siitä kunnialla.
 
Kolmosta odottaessa pelkäsin synnytystä kovasti. Kävin pelkopolilla, ja siellä luvattiin lähes kuut taivaalta, kuinka saan varmasti spinaalipuudutteen ym, ja kaikki menee hyvin. Todellisuudessa en sitten saanut mitään puudutteita, ja synnytys sujui normaalisti, mutta jäi tosi paha mieli siitä kun oli kuitenkin kamalat kivut ja ne helpottavat puudutukset tosiaan jäi vallan saamatta. Mutta ei sitä varsinaista pelkoa siinä synnytyksen tiimellyksessä ehtinyt miettimään.

Sitten tulinkin taas hetikohta synnytyksen jälkeen raskaaksi, tosin nelosen odotus selvis vasta puolessa välissä kun liikkeet alko tuntumaan. Siinä olikin sitten jo niin lyhyt aika synnytykseen, että päätin heti kun sain raskaudesta tietää, et alan vaatimaan sektiota pelon takia. Se oli pitkä ja mutkikas prosessi, mutta sektion lopulta sain, enkä hetkeäkään sitä kadu, vaikkei se ihan nappiin sujunutkaan (paha tulehdus haavassa, joten paraneminen kesti). Silti jäi paljon parempi mieli siitä, kuin yhdestäkään alatiesynnytyksestä. Ja kyllä koitettiin raskausaikana taas lupailla kuuta taivaalta, ja sanottiin et nyt varmasti spinaalin saisin, mutta enää en niihin puheisiin luottanut, vaan pysyin omassa kannassani jämerästi...

Kätilöt mulla olleet aina tosi ihania ja kannustavaisia, joten sen takia ei ole paha mieli yhdestäkään synnytyksestä jäänyt.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Kolmosta odottaessa pelkäsin synnytystä kovasti. Kävin pelkopolilla, ja siellä luvattiin lähes kuut taivaalta, kuinka saan varmasti spinaalipuudutteen ym, ja kaikki menee hyvin. Todellisuudessa en sitten saanut mitään puudutteita, ja synnytys sujui normaalisti, mutta jäi tosi paha mieli siitä kun oli kuitenkin kamalat kivut ja ne helpottavat puudutukset tosiaan jäi vallan saamatta. Mutta ei sitä varsinaista pelkoa siinä synnytyksen tiimellyksessä ehtinyt miettimään.

Sitten tulinkin taas hetikohta synnytyksen jälkeen raskaaksi, tosin nelosen odotus selvis vasta puolessa välissä kun liikkeet alko tuntumaan. Siinä olikin sitten jo niin lyhyt aika synnytykseen, että päätin heti kun sain raskaudesta tietää, et alan vaatimaan sektiota pelon takia. Se oli pitkä ja mutkikas prosessi, mutta sektion lopulta sain, enkä hetkeäkään sitä kadu, vaikkei se ihan nappiin sujunutkaan (paha tulehdus haavassa, joten paraneminen kesti). Silti jäi paljon parempi mieli siitä, kuin yhdestäkään alatiesynnytyksestä. Ja kyllä koitettiin raskausaikana taas lupailla kuuta taivaalta, ja sanottiin et nyt varmasti spinaalin saisin, mutta enää en niihin puheisiin luottanut, vaan pysyin omassa kannassani jämerästi...

Kätilöt mulla olleet aina tosi ihania ja kannustavaisia, joten sen takia ei ole paha mieli yhdestäkään synnytyksestä jäänyt.
Millaisia sun alatiesynnytykset olleet? Onko niissä ollut jotain erityistä minkä takia pelkäsit?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Kolmosta odottaessa pelkäsin synnytystä kovasti. Kävin pelkopolilla, ja siellä luvattiin lähes kuut taivaalta, kuinka saan varmasti spinaalipuudutteen ym, ja kaikki menee hyvin. Todellisuudessa en sitten saanut mitään puudutteita, ja synnytys sujui normaalisti, mutta jäi tosi paha mieli siitä kun oli kuitenkin kamalat kivut ja ne helpottavat puudutukset tosiaan jäi vallan saamatta. Mutta ei sitä varsinaista pelkoa siinä synnytyksen tiimellyksessä ehtinyt miettimään.

Sitten tulinkin taas hetikohta synnytyksen jälkeen raskaaksi, tosin nelosen odotus selvis vasta puolessa välissä kun liikkeet alko tuntumaan. Siinä olikin sitten jo niin lyhyt aika synnytykseen, että päätin heti kun sain raskaudesta tietää, et alan vaatimaan sektiota pelon takia. Se oli pitkä ja mutkikas prosessi, mutta sektion lopulta sain, enkä hetkeäkään sitä kadu, vaikkei se ihan nappiin sujunutkaan (paha tulehdus haavassa, joten paraneminen kesti). Silti jäi paljon parempi mieli siitä, kuin yhdestäkään alatiesynnytyksestä. Ja kyllä koitettiin raskausaikana taas lupailla kuuta taivaalta, ja sanottiin et nyt varmasti spinaalin saisin, mutta enää en niihin puheisiin luottanut, vaan pysyin omassa kannassani jämerästi...

Kätilöt mulla olleet aina tosi ihania ja kannustavaisia, joten sen takia ei ole paha mieli yhdestäkään synnytyksestä jäänyt.
Millaisia sun alatiesynnytykset olleet? Onko niissä ollut jotain erityistä minkä takia pelkäsit?
Normaaleja alatiesynnytyksiä, paitsi esikoinen synty imukupilla, kun en jaksanut ponnistaa, olin itse 39 asteen kuumeessa ja lähes taju pois, enkä siitä synnytyksestä juuri mitään muista. Synnytyksissä ei ole ollut siis mitään erikoisempaa, miksi pitäisi pelätä.

Mutta eniten pelkäsin sitä ponnistamista (suunnaton kipu, ja silti pitää vaan sitä kipua vastaan pystyä ponnistamaan se vauva ulos), ja myöskin sitä, milloin synnytys alkaa, ehdinkö sairaalaan, otetaanko sairaalassa vastaan vai patistetaanko vain kotiin odottelemaan jne. Monen mielestä varmasti pieniä ja mitättömiä pelkoja, mulle taas niin kamalia, että ne häiritsivät totaalisesti jokapäiväistä elämää päivisin ja näin valtavia painajaisia öisin. Ja nelosta odottaessa taistellessani sektion saamisesta, tunsin jopa välillä vihaa tulevaa vauvaa kohtaan, niin voimakasta oli pelkoni. Ja arki oli vaikeaa, kun pelko hallitsi, ja hoidettavana kuitenkin 3 lasta joista yksi oli pieni vauva. Ja väsymys painoi, kun yöt meni valvoessa ja painajaisia nähdessä. Ja parisuhde oli koetuksella, kun kuitenkaan mies ei pystynyt täysin ymmärtämään, miksi niin kovasti pelkään, eikä varsinkaan syttynyt idealle, että nelonen syntyisi sektiolla (pelkäsi vauvan ja mun puolesta isoa leikkausta).

Ja sen huomasin, että synnytyspelon ymmärtää vain ihminen, joka itsekin sen on kokenut ja siitä kärsinyt. Jos todella pelkää, ei auta ohimennen heitetyt "fraasit" et kyl se hyvin menee, ja mitä sitä suotta pelkäämään... Ja mitä enemmän pelkoa muut vähättelevät, ja mitä enemmän sen pelon kanssa joutuu yksin taistelemaan, sitä kamalampaa se on.

Mä oon onnellinen, ettei tartte enää koskaan synnyttää, ja voin ainakin sanoo, et ymmärrän TODELLA hyvin niitä ihmisiä, jotka synnytystä kovasti pelkäävät. Enkä koskaan kenenkään pelkoa tule vähättelemään.
 
r09
Laskettu aika vasta huhtikuussa, mutta nyt jo pelkään synnytystä ihan älyttömästi. Ei ole minkäänlaista kivunsieto kykyä ja sitten kun vielä jännittää niin kovasti. Toisaalta lohduttaudun, että kyllä sen kestää kun saa sen ihanaisen vauvan syliin sen jälkeen.
 

Yhteistyössä