Te jotka ootte kaksi sektiota kokeneet ja naistenklinikalla saaneet kolmannen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselyjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyselyjä

Vieras
mikä oli kolmannen synnytystapa, harkittiinko sitä?
Usein menee tietty sektioon, mutta harkittiinko alatiresynnytystä?
Onko joku täällä synnyttänyt alateitse kahden sektion jälkeen?
Kuulemma mitataan tarkasti ja seurataan kohtua jollain mittarilla koko ajan ja muitakin ehtojapiti täyttyä että lääkäri voi suositella? Miten on?

Oliko automaattisesti sektio jopa?

Jorvissa, samat linjaukset taitaa olla, ei edes harkittu, vaan annettiin aika käteen.

netistä luin että nkl:n osalla lääkäreistä on enemmän tästä kokemusta ja tietoa ja tarkan seurannan avulla voidaan hyvinkin suositella vielä normaalisynnytystä, kunhqan täyttää kaikki kriteerit. Maailmalla (lönsimaissa juu) ei yleisesti ole mitään ihmeen kahden sektion rajaa. Riski ei ole kovinaan paljoa suurempi yhden kuin kahden sektion jälkeen normaalisynnytykselle. Siksi kyselin.

Voi olla, että minun tilanteessa ei ollut optimilähtökohdat alatiesynnytykselle ja siksi suoraan annettiin aika kouraan, ensimmäisen kohdalla oli paha kohtutulehdus, joten kohturuptuuran riski ehkä suurempi alatiesynnytyksessä ja ensimmäisen kohdalla synnytys myös pysähtyi täysin, joten voi olla että onnistuminen minun kohdalla alatiesynnytyksessä ei olisi ollut kovin todennäköistä. Seuraava meni niin paljon yliaikaiseksi, että olisi pitänyt käynnistää tai leikata ja en uskaltanut lähteä ruptuurariskin takia käynnistykseen, kun paikat olivat aivan kypsymättömät vaikka viikot paukkuivat yliajalla.

Voi olla, että minun tilanteessa ei ollut optimilähtökohdat alatiesynnytykselle ja siksi suoraan annettiin aika kouraan, ensimmäisen kohdalla oli paha kohtutulehdus, joten kohturuptuuran riski ehkä suurempi alatiesynnytyksessä ja ensimmäisen kohdalla synnytys myös pysähtyi täysin, joten voi olla että onnistuminen minun kohdalla alatiesynnytyksessä ei olisi ollut kovin todennäköistä. Seuraava meni niin paljon yliaikaiseksi, että olisi pitänyt käynnistää tai leikata ja en uskaltanut lähteä ruptuurariskin takia käynnistykseen, kun paikat olivat aivan kypsymättömät vaikka viikot paukkuivat yliajalla.

Ok, voi tosiaan olla.

Haluaisitko itse alatiesynnytyksen? Mulla ensimmäinen syntyi naistenklinikalla, mutta synnytys meni aivan penkin alle ja lapsi syntyi huonokuntoisena, olisi pitänyt leikata aikaisemmin. Siitä tuli kuitenkin hyvä :).
Naistenklinikka on iso ja vaikka pelit ja vehkeet ja osaamista on, niin se on eri asia että sattuuko ne juuri sille illalle kun itse on synnyttämässä. 2 seuraavaa (sektiot) tehtiin Jorvissa ja kaikki meni aivan putkeen. Pystyisitkö luottamaan siihen, että vuorossa oleva henkilö osaisi katastrofin sattuessa hoitaa homman kotiin? Jos sattuisi synnyttämään virka-aikaan, niin varmaan ongelmaa ei ole, mutta kovassa ruuhkassa viikonloppuna...?

Haluaisitko itse alatiesynnytyksen? Mulla ensimmäinen syntyi naistenklinikalla, mutta synnytys meni aivan penkin alle ja lapsi syntyi huonokuntoisena, olisi pitänyt leikata aikaisemmin. Siitä tuli kuitenkin hyvä :).
Naistenklinikka on iso ja vaikka pelit ja vehkeet ja osaamista on, niin se on eri asia että sattuuko ne juuri sille illalle kun itse on synnyttämässä. 2 seuraavaa (sektiot) tehtiin Jorvissa ja kaikki meni aivan putkeen. Pystyisitkö luottamaan siihen, että vuorossa oleva henkilö osaisi katastrofin sattuessa hoitaa homman kotiin? Jos sattuisi synnyttämään virka-aikaan, niin varmaan ongelmaa ei ole, mutta kovassa ruuhkassa viikonloppuna...?

Haluaisin, on jäänyt aika kova pelko sektioista. En haluaisi kuitenkaan jos lääkäri sanoisi jonkin asian olevan kohdallani iso riski, sitten olisi käytävä pelkopolilla ja kestettävä ajatus.
Onko naistenklinikalla siis liian vähän henkilökuntaa yleensä vai mistä johtuu?

En nyt sen enempää osaa sanoa Naistenklinikan tilanteesta, tuosta minun jutusta on jo vuosia ja olisi varmaan voinut sattua missä sairaalassa tahansa. Toki siellä on paljon koulutusvirassa olevia, joten vaikka osaamista klinikassa ihan taatusti on, niin sattuuko penaalin terävin kärki juuri olemaan silloin paikalla kuin itse on, on minusta se riskisynnytyksen pelottavin asia. Toki takapäivystäjä tarvittaessa tulee, mutta jos ei kukaan osaa ajoissa pyytää paikalle..? Varmaan on hyvä paikka synnyttää, en sitä tarkoita, mutta jos on erikoistilanteesta kyse, niin ihan jokainen työntekijä ei sitä pysty hoitamaan ja isossa yksikössä on usein koulutusvirassa olevia enemmän. Lastenklinikka on sitten tietenkin mukavasti ihan vieressä. Itse kannattaa ottaa selvää kyllä riskeistä myös, minulle ihan kirkkain silmin suositeltiin alatiesynnytystä viikolla 42 käynnistyksellä, kun paikat aivan epäkypsät ja ensimmäinen synnytys mennyt huonosti, etenkin edennyt huonosti, mikä käsittääkseni on se isoin riski ruptuuraan, aikaisemman infektion lisäksi. Ruptuurat toki varsin harvinaisia. Miten sitten synnytätkin, niin onnea tulevaan koitokseen!

Yhteistyössä