Te, jotka olitte alipainoisia(tai rajoilla), kun tulitte raskaaksi***

24.06.2007
172
0
16
Itse olen n. 160cm/46kg. Muuten ei tuo paino huoleta, mutta se vaan tippuu(n.1kg/2-3vk), vaikka syön kuin hevonen.

Miten teillä muilla on raskaus sujunut? Tarvitseeko sen painon takia käydä jossain tarkkailussa tms.? Pelottaa vain, koska kun pahoinvointi alkaa, niin paino vaan laskee entisestään :'(

Ainakin kuopusta odottaessa terkkari sanoi, että painoa saa tulla paljon lisää, koska lähtöpaino pieni(silloin n.50kg)..

Jos jollakin olisi omia kokemuksia, niin mielelläni otan vastaan =) Kiitos :hug:

Niin ja vielä sekin, että jos tässä sitten ihan hirmu huonoon kuntoon menen, niin huolettaa nuo isommatkin lapset.

Mä itse painoin 49 kiloa, kun tulin raskaaksi. Pituutta on 163cm. Paino tippu pahoinvoinnin takia 6 kiloa. Kyllä se sitten alko nousemaan, kun ruoka pysy sisällä ja join tarpeeksi nestettä. Tuohon alkupainoon on tullut nyt 10 kiloa lisää ja omasta mielestä sais tulla vieläkin, mutta LA on 17.7. Eli koko raskauden aikana on tullut painoa 16 kiloa, mutta eipä ne neuvolassa niin kato.

Mulla melkein samat mitat ennen raskautta 159cm/46kg. Viikkoja nyt 9+6 ja painoa nytten noin 46,5kg. (Luulen, ettei ole juuri tullut oikeasti lisää, välillä minua vain vaivaa armoton turvotus)Eipä ole lääkäri tai neuvolatäti mitään sanoneet. Mulla ei ole ollut yhtään pahoinvointia eikä juuri muitakaan oireita väsymystä lukuunottamatta. Terveellisesti syön, joten eiköhän vaavi hyvin kasva. Mulla oli hemoglobiinikin 139, mikä on paras mitä lie ikinä mitattu. En usko, että kannattaa etukäteen murehtia painosta liikaa, kyllä se tulee mikä on tullakseen. Mulle neuvolatäti sanoi että semmoiset 12 kg on sopiva painonnousu.

Itselläni oli suunnilleen samat mitat kuin sinulla. Alussa paino ei noussut juuri lainkaan suuntaan tai toiseen. Nyt olen 29.vk:lla ja paino noussut 5kg.

Että kyllä se siitä vielä :)

Mulla BMI alussa 18,7. Alussa tippui paino pahoinvoinnin takia 3 kg. Rv 20 oli tullut alkupainoon nähden 1 kg lisää. Nyt rv 35 ja yhteensä tullut 10 kg. Mulle sanottiin, ettei ennen rv 20 kuuluisikaan tulla juuri painoa.

Olin raskauden alussa 46kg ja 168cm, mutta niin on luonto hoitanut tehtävänsä hienosti ja synnytyksen häämöttäessä painoa on tullut noin 14,5kg lisää. Pahoinvoinnista en onneksi kärsinyt kuin kaksi viikkoa ja painoa on kertynyt suht tasaisesti tällä taipaleella, mitä nyt loppua kohden vähemmän. Turvotuksia ei ole. Raskaus on muutenkin sujunut kaikkinensa hyvin. Esikoisesta painoa kertyi noin 12kg ja lähtöpainoa oli vähän enemmän.

Neuvolassa ovat olleet tyytyväisiä tähän painonnousuun. Mutta tosiaan, kyllä se neuvolan täti laittaa sulle lähetteen äitipolille jos paino jatkaa huolestuttavasti laskuaan. Hyviä vointeja! :hug:

Yksi ikuisesti alipainoinen ilmoittaa olemassaolostaan :wave:

Mulla oli painoa raskautumisen aikoihin 47-48kg ja pituutta on 164cm. Alkuun ei noussut paino ei ollenkaan, mutta en pahasti laihtunutkaan vaikka alkuaika meni pöntön kanssa jutellessa. Mutta pikkuhiljaa ja todella maltillisesti tota painoa on kertynyt nyt (rv 38+6) jo kokonaiset 15kg ja lisää olisivat olleet neuvolan tädit ja lääkärit vailla. Tosin paino ei näy yhtään missään ja ainoastaan mulla huomaa mahasta et odotan, turvotuksiakaan ei ole ollut. Meillä on suvussa tää laihuus, niin alusta asti otin sen asenteen et syön ihan surutta kaikkea yli kaiken sen mitä kulutan, tuplasti-triplasti normaaliin verrattuna. Vaikka meillä ei kyllä lihota vaikka söis hevosen päivässä (olen kasvissyöjä tosin) niin silti aika yllättynyt ja tyytyväinen olen omaan painonnousuuni. Kyllähän ne tarkkailee sitä painonnousua neuvolassa aika hyvin, kun on alipainoinen. Nyt mun ongelma on vaan se, et oon alkanu laihtumaan nyt viimeisillä viikoilla. Muksu kasvaa ja mamma laihtuu ympärillä.. omituista. Mutta kuitenkin kaikki on mennyt hyvin painon kanssa.

Olen kuullut, että jos on ylipainoa, niin koko raskausaikana tarkkaillaan painoa, vointia ja vauvaa tarkemmin. Mutta miksi ei sitten, jos painoa on "liian vähän". Mullakin paino vaan tippuu, vaikka kuinka söisin.

Se pahoinvointi vaan pelottaa, että menenköhän sitten tosi huonoon kuntoon. Nytkin jo tässä vaiheessa mulle tulee ihme heikotus-kohtauksia :x

Mä olen ollut joka raskauden alussa alipainoinen, pituutta mulla on 169cm ja olen aina painanut 47-50kg. Ensimmäisessä ja toisessa raskaudessa jouduin syyniin laskevan painon takia ja saavutin lähtöpainon n. raskauden puolivälissä. Jouduin käymään äippäpolilla ultrassa usein kun neuvolassaepäilivät ettei lapsi kasva mutta joka kerta on hyvin kasvanut ja syntynyt normaalikokoinen lapsi 3300-4000g.
Nyt kolmannessa, neljännessä ja tässä viidennessä raskaudessa mun painoon ei ole enää kiinnitetty huomiota. Tietty olisi hyvä jos raskausaikana sitä painoa tulisi hiukan enemmän koska ainakin mulla imetys on vienyt kaikki raskauskilot ja enemmänkin. Painoa raskauksista on tullut 6-9kg

Alkuperäinen kirjoittaja LapsetOvatElämäni:
Olen kuullut, että jos on ylipainoa, niin koko raskausaikana tarkkaillaan painoa, vointia ja vauvaa tarkemmin. Mutta miksi ei sitten, jos painoa on "liian vähän". Mullakin paino vaan tippuu, vaikka kuinka söisin.

Se pahoinvointi vaan pelottaa, että menenköhän sitten tosi huonoon kuntoon. Nytkin jo tässä vaiheessa mulle tulee ihme heikotus-kohtauksia :x

Kyllä mulla ainakin on tarkkaan seurattu koko ajan tuota painoa. Ja toukan tilaa kohdussa liikkua sun muuta, kun ei tosiaan tuota ylimääräistä rasvaa ole. Älä ole huolissasi, kyllä se luonto tehtävänsä hoitaa.. mullakin alussa pahoinvointi oli aika reipasta ja ruokahalut tipotiessään, mut silti sitä söi ja pitää muistaa syödäkin. Kun siitä pahoinvoinnista pääsi, niin ei ole ollu mitään ongelmia millä olisi alipainon kanssa jotain tekemistä.

Mulla oli painoindeksi ennen raskautta 18,5 ja painoa on nyt vkolla 30 tullut 13 kg. n. 15 kg oli oma tavoite, joten vähän taitaa ylittyä. Ihan on itestään tullut ja terveellisesti oon syöny, mulla ei oo ollut ongelmia etteikö nousisi, mutta en oo myöskään yrittänyt rajoittaa.

Itselläni on pituutta 178 ja painoa oli alle 60kg kun aloin odottamaan toista. Ensimmäisen alkuaikoina painoin vielä vähemmän. Ekassa raskaudessa painoa tuli reippaasti lisää vain normaalisti syömällä -eli siis minun mittapuuni mukaan, paljon syömällä. Nyt toisesta on tullut jo 12kg lisää ja viikkoja 33.
Että ainakaan itselläni ei ole ollut mitään ongelmia raskaudessa vaikka painoa onkin ollut hiukan liian vähän. Normaalisti ja terveellisesti syömällä olen selvinnyt. Tosin syön kaikkea mitä mieli tekee, en välttele mitään "turhia".
Ja niin paljon saa taas painoa tulla kuin on tullakseen, uskon, että lähtee taas kyllä reippaasti poiskin! =)

Yhteistyössä