Te, jotka olette synnyttäneet ulkomailla

Hei!

Te, jotka olette synnyttäneet ulkomailla, kertoisitteko kokemuksianne? Jos olette synnyttäneet myös Suomessa, miten kokemus erosi / oliko mitään eroa? Itse asun ulkomailla, ja kokemus edessä kesällä. Takana on aiempi synnytys Suomessa.
Iso kiitos kaikille, jotka ehtivät kertoa kokemuksia! =)
 
eiköhän se riipu aika pitkälti maasta... Hollannissa iso osa synnytyksistä tehdään kotona kätilön avulla ja täällä Espanjassa keisarinleikkaukset on todella yleisiä sekä epiduraali + eppis alatiesynnytyksissä. itse haluan yrittää lääkkeettöntä synnytystä (asun Barceloonassa) ja reaktiot on aika vaihtelevia... mut enpä pysty kertomaan omia kokemuksia viel ennen kesää :)
 
Synnytin esikoisen Ranskassa ja kaikki meni ihan ok. Minut otettiin sisälle sairaalaan jo melko aikaisessa vaiheessa ja kätilöt/hoitajat vaihtuivat moneen kertaan päivän aikana. Epiduraalin sain nopeasti ja ponnistusvaihe ei kestänyt kovin kauaa, mutta vauva jouduttiin auttamaan ulos pihdeillä eli sain ison epparihaavan. Nyt vuosi synnytyksestä kaikki kuitenkin ok ja haava parantunut normaalisti. Hirveästi ei miestä huomioitu synnytyssalissa ja jos ei olisi itse vähän varonut mihin päin katsoo olisi ehkä järkyttynyt. Synnytyssalissa oli tosi mukavaa henkilökuntaa, osastolla sitten olikin jo ihan toinen juttu... Missä päin maailmaa itse synnytät? :)
 
synnyttänyt Norjassa ja todella positiiviset kokemukset. Täällä epiduraalia ei mielellään anneta, mutta sain sen raskausmyrkytyksen vuoksi. tosi asiansa osaavaa henkilökuntaa ja luksushuoneet. kaikki huo´neet perhehuoneita, joissa telkkari, parveke ja netti. Synnytyksessä sain paljon tukea kätilöltä ja sain kokeilla erilaisia vaihtiehtoisia kivunlievityksiä, kuten kaurapussia, ammetta ja jumppapalloa.
 
Synnytin Australiassa ja kaikki meni hyvin:) Vaikka oltiin ihan julkisessa sairaalassa. Tosi tarkkaan seurattiin jne...
Ei mitään ongelmia kannattaa tutstuta kyseisen maahan juttuihin etukäteen. Jos on normi "länsimainen"maa kaikki ovat nykyään hyvin ammattitaitoisia uskoisin.
 
katrinainen Missä päin Norjaa synnytit?? Mä synnytin Oslossa Ullevålin yliopistollisessa sairaalassa ja haluan korjata, että jos on vähänkään jotain ongelmaa ollut niin ei paljon luksushuoneita heru, osastolla vaan ilman telkkaria ja muutama muu samassa huoneessa.. Eli jos norm. synnytys niin tietty pääsee perhehuoneeseen heti.

Mulla synnytyksestä ei juuri kaunista sanaa sieltä ole, paljon tehtiin hoitovirheitä ja jäi hiukka huono maku synnytyksestä, nyt seuraavaa syntyy suomessa kesällä ja toivon parempaa kohtelua.
 

Yhteistyössä