TE jotka olette siirtyneet HOITOVAPAALTA KORTISTOON ja lapsi PÄIVÄKOTIIN...Olisi kysymys, ihan käytännöistä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten tää menee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten tää menee

Vieras
Eli mulla loppuu hoitovapaa lapsesta ja kun työpaikkaa ei ole ni työkkäriin joudun työttömäksi työnhakijaksi. Lapselle olen hoitopaikkaa hakenut ja saan sen silloin kun hoitovapaa loppuu. No sitten käytännössä.. Kun pitäähän sinne päiväkotiin mennä tutustumaan ja ajattelin viikon pehmeää laskua, eli että viikon ajan tutustuttaisi paikkaan. Voiko silti aloittaa hoitosuhteen paperilla vasta tutustumisajan jälkeen, koska muutoin menetän kotihoidontuen aikaisemmin, jos pk ilmoittaa kelaan että lapsi on aloittanut hoidossa. vaikka käytännössä tutustumisviikolla lapsi ei olis siellä ilman vanhempaa/pari tuntia ilman vanhempia.

Varmista nyt päiväkodista miten se heillä käytännössä menee. Pihinä olen hoitanut tutustuttamisen niin, että ole ollut mukana aamupäiväulkoilussa ja sisällä olemme piipahtaneet yhdessä.

Voitteko pitää pehmeälaskuviikon silloin sillä oikealla ekalla viikolla? Siis sen jälkeen kun hoitovapaasi on päättynyt ja hoitosuhde alkanut? Voihan päiväkotiin varmasti mennä tutustumaan jo ennen hoitosuhteen alkamista, mutta lähinnä sitten pihaleikkeihin. En usko että ottavat lasta yksinään ilman vanhempaa ennen virallisen hoitosuhteen alkamista.

Niin, työttömänä joutuu usein olemaan pitkään ja samalla voisi olla lapsen kanssa kotona. Sitten jos löytyy työpaikka niin lapsi voi aloittaa päiväkodissa.. Sujuuko käytännössä näin? Kyselen vaan jos tämä asia tulee joku päivä olemaan itselleni ajankohtainen.

[QUOTE="vieras";27177197]Miksi laitat lapsen hoitoon, vaikka olet itse kotona?[/QUOTE]

Itse laitoin siksi, että meillä ainakin hoitopaikkaa ja päätöstä joutuu odottamaan kuukausikaupalla, ja mitä nopempi tarve, sitä kauemmas on valmistauduttava lasta viemään.
Näin ollen oli parmpi hakea hyvissä ajoin paikkaa ja sitten rauhassa tutustua siihen ja aloittaa ihan parilla tunnilla, että lapsi tottui siihen.

Aloittajalle: meillä ei ainakaan saanut lasta jättää yksin päiväkotiin, ennen kun hoitosuhde alkoi. Mutta koska itse en vielä ollut töissä, aloitimme harjoittelunkin vasta hoitosuhteen alkamispäivänä.

[QUOTE="vieras";27177247]Niin, työttömänä joutuu usein olemaan pitkään ja samalla voisi olla lapsen kanssa kotona. Sitten jos löytyy työpaikka niin lapsi voi aloittaa päiväkodissa.. Sujuuko käytännössä näin? Kyselen vaan jos tämä asia tulee joku päivä olemaan itselleni ajankohtainen.[/QUOTE]

Ainakin Helsingissä paikan joutuu ottamaan vastaan ja maksamaan, jos lapsi on siellä kirjoilla. Ei siinä kai mitään sääntöä ole, kuinka monta tuntia jos ollenkaan, lapsen siellä on oikeasti oltava. Mutta jos ei halua maksaa maksuja, on paikasta luovuttava, jolloin sen joutuu hakemaan uudestaan, kun pääsee töihin.

No joko niin, että käytte tutustumassa jo ENNEN hoitosuhteen alkua, jolloin vielä olet kotihoidontuella. Tai jos mahdollista, kuten sun tapauksessa on, tutustutte sillä hoitoajalla. Silloin tietysti maksat hoitomaksun koko ajalta, etkä samaan aikaan voi saada kotihoidon tukea. Hoitoon ei saa jättää lasta yksin hetkeksikään, ellei hoitosopimus ole voimassa.

Meillä alkoi oli juuri vastaava tilanne. arvelutti, mitä päiväkodissa tykätään, kun en olekaan vielä töissä. Suhtautuivat hyvin! Pitivät päin vastoin hyvänä, että pystyi lapsi ottamaan pehmeän laskun alkuun. En muista enää, mutta "omalla" rahalla siellä tutustumassa taidettiin käydä. Samoin pari viikkoa pidettiin lyhyempää päivää, kun kerran mahdollisuus oli. Silti maksettiin täydet maksut.

wtf! missä tuollanen onnistuu??? mulle nimenomaan on painoitettu ETTÄ jos ei ole työpaikkaa nii ei ole lapsella hoitopaikkaa! ne kun tarkistaa onko työsuhdetta! Itse siis olen hoitovapaalla, etsin työtä ja olen laittanut hakemukssen sisään 4kk hakuajalla!! kerran saa siirtää aloitusta ennen kuin pitää hakemus uusia.. nyt vituttaa kun multa viedään tämä mahdollisuus pois!

wtf! missä tuollanen onnistuu??? mulle nimenomaan on painoitettu ETTÄ jos ei ole työpaikkaa nii ei ole lapsella hoitopaikkaa! ne kun tarkistaa onko työsuhdetta! Itse siis olen hoitovapaalla, etsin työtä ja olen laittanut hakemukssen sisään 4kk hakuajalla!! kerran saa siirtää aloitusta ennen kuin pitää hakemus uusia.. nyt vituttaa kun multa viedään tämä mahdollisuus pois!
Itse olen luullut, että jokaisen kunnan on taattava nuo päivähoitopaikat, ihan sama, mitä vanhemmat sillä välin tekevät.

2 viikossa kunnat ovat velvoitettuja hankkimaan lapselle paikan, jos saat töitä, miksi lapsi siis suoraa hoitoon ja sinä kortistoon? en ymmärrä.

Ehkä siksi, että kaikki eivät halua viskata lastaan ihan mihin tahansa tarhaan ja toisaalta, kaikki eivät halua viskata lastaan kylmiltään vieraiden ihmisten hoitoon kahdeksaksi tunniksi päivässä, vaan haluavat totuttautua rauhassa.

Ehkä siksi, että kaikki eivät halua viskata lastaan ihan mihin tahansa tarhaan ja toisaalta, kaikki eivät halua viskata lastaan kylmiltään vieraiden ihmisten hoitoon kahdeksaksi tunniksi päivässä, vaan haluavat totuttautua rauhassa.

ja noiden välillä ei ole toki mitään muuta mahdollisuutta, on vain idyllinen, omavalintainen, rauhassa-aloitettu tuituipäiväkoti tai sitten helvetinpätsi surmanluola, joka löydetty kahdessa viikossa? ja lapsi "viskattu" sinne ja "viskattu" tänne... voi hyvää päivää taas.

Tottakai voit käydä eltukäteen tutustumassa, mutta et voi lasta jättää sinne ilman omaa läsnäoloasi ennen kuin hoitosoppari astuu voimaan, tämän määrää laki, tosin kaikki ei tätä noudata/edes tiedä.

ja noiden välillä ei ole toki mitään muuta mahdollisuutta, on vain idyllinen, omavalintainen, rauhassa-aloitettu tuituipäiväkoti tai sitten helvetinpätsi surmanluola, joka löydetty kahdessa viikossa? ja lapsi "viskattu" sinne ja "viskattu" tänne... voi hyvää päivää taas.

Se on käytännössä suunnilleen noin että pikapaikannsaa sieltä missä on tilaa. Kokemus puhuu ja turhan nopsaa piti viedä vieraaseen paikkaan kauas kotoa. Onneksi nykynen hoito on paljon lähempänä ja saatiin tutustuakin paremmin.

Aika moni sitten kuitenkin pitää lapsensa siellä sen 8h kun kerta siitä joutuu maksamaan vaikka olis kotona. Mun mielestä toi kertoo äidistä niin paljon kun laittaa itsensä ja omat halunsa lapsen edelle.

Voi myös olla näin, että työkkärissä edellyttävät, että hoitopaikka lapselle on oltava, että voit heti ostaa tarjotun työn vastaan. Esim. jos olet joku lähihoitaja, jolle se sijaisuus voi tulla heti.

MIkähän ap:n ongelma oikein on. Lapsi aloittaa tutustumisen pehmeästi sitten, kun hoito alkaa esim. aluksi vaikka 3 tuntia. Olet työttömänä kotona, joten ei pitäisi olla ongelmaa siitä, että lapsi ekan viikon käväisee hoidossa muutaman tunnin.

[QUOTE="vieras";27178158]MIkähän ap:n ongelma oikein on. Lapsi aloittaa tutustumisen pehmeästi sitten, kun hoito alkaa esim. aluksi vaikka 3 tuntia. Olet työttömänä kotona, joten ei pitäisi olla ongelmaa siitä, että lapsi ekan viikon käväisee hoidossa muutaman tunnin.[/QUOTE]

siis just näin kannattaa tehdä . Ei lapsen tarvitse olla hoidossa heti 6-8tuntia eikä tarvitse jatkossakaan olla jos olet kuitenkin kotona.

Mikset menny kortistoon, kun vanhenpainvapaa loppui? Aika äkkiä meinaat saada töitä, onhan hakuaikaakin yleensä kk ja työt alkaa ehkä kuukauden päästä siitä eli harvemmin alle kaks kk varoitusajalla ja siinä ehtii hyvin totuttaa.

suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus. ihan jokainen voi viedä lapsen hoitoon, teki itse päivisin mitä vain tai oli tekemättä

Sulle on painotettu väärin, lapsella on subjektiivinen päivähoito-oikeus, vaikka molemmat vanhemmat makaisivat kotona, hoitopaikan on löydyttävä 4 kk hakemuksen jätöstä.

Yhteistyössä