Te jotka olette olleet kromosomitutkimuksissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti

Vieras
niin miten ne tehdään? Täytyykö sen jälkeen levätä vai pääseekö heti kotiin? Voiko vuotaa verta vaikka ei menisikään kesken? Sattuuko se?
Millä perusteilla valitaan tehdäänkö istukkabiopsia ( minulle se on ainakin viikkojen puolesta vielä mahdollista tehdä ) vai lapsivesinäyte? Sattuuko molemmat yhtä paljon?
Entä oletteko halunneet tietää myös sukupuolen? Kuinka kauan tuloksien tulossa kesti? Soitettiinko niistä sinulle vai soittelitko itse tulosten perään?
Entä jos jotain poikkeavaa löyty? Tutkitaanko sitä lisää siellä Helsingissä vai ihan omassa sairaalassa? :)

Tänään soitan lääkäri ajan vielä itselleni missä kyselen tämän kaiken mutta jos joku osaisi omasta kokemuksestaan jo joihinkin kysymyksiin vastata :)

Minulle tehtiin istukkabiopsia, en nyt muista viikkoja. Neula työnnettiin mahan läpi ja sitten siitä otettiin näyte. Ei sattunut, tuntui vain inhottavalta. Ei tarvinnut levätä eikä sen takia saa sairaslomaa yms. Enkä myöskään vuotanut verta, ei kuulu kuulemma asiaan. :)

Minulle tehtiin se koska np oli enemmän kuin sen 3mm. Toki kysyttiin että haluanko sen ja halusimme miehen kanssa sen tehtävän, koska jos olisi ollut poikkeavuutta, olisimme päätyneet aborttiin.

Tulosten tulossa piti kestää kuukausi, minulla meni reilu viikko.
Tuloksista sanottiin että jos mitään ei näy tai ole tuloksissa, tulee kirje kotiin jossa kerrotaan että kaikki hyvin. Mutta jos jotain löytyy, soittavat ja pyytävät tulemaan takaisin jossa kerrotaan asian laita. Eli mieluummin siis kirje kuin soitto. ;)

Tämä siis Helsingissä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minulle tehtiin istukkabiopsia, en nyt muista viikkoja. Neula työnnettiin mahan läpi ja sitten siitä otettiin näyte. Ei sattunut, tuntui vain inhottavalta. Ei tarvinnut levätä eikä sen takia saa sairaslomaa yms. Enkä myöskään vuotanut verta, ei kuulu kuulemma asiaan. :)

Minulle tehtiin se koska np oli enemmän kuin sen 3mm. Toki kysyttiin että haluanko sen ja halusimme miehen kanssa sen tehtävän, koska jos olisi ollut poikkeavuutta, olisimme päätyneet aborttiin.

Tulosten tulossa piti kestää kuukausi, minulla meni reilu viikko.
Tuloksista sanottiin että jos mitään ei näy tai ole tuloksissa, tulee kirje kotiin jossa kerrotaan että kaikki hyvin. Mutta jos jotain löytyy, soittavat ja pyytävät tulemaan takaisin jossa kerrotaan asian laita. Eli mieluummin siis kirje kuin soitto. ;)

Tämä siis Helsingissä.

Jatkan vielä että halusimme tietää sukupuolen koska kerrankin oli mahdollista saada tietää se 100%:n varmuudella. :)

Minulle tehtiin lapsivesipunktio niskaturvotuksen vuoksi. Valitettavasti tästä seurasi se, että lapsivedet tulivat pois muutama tunti operaation jälkeen. Lääkäri ei antanut mitään toivoa vaan passitti osastolle odottamaan synnytyksen käynnistymistä.
Meidän pikkuinen kuitenkin taisteli ja selvisi :) Reikä umpeutui ja lapsivettä oli täysi määrä vasta joskus rv 20 paikkeilla. Vedettömässä olotilassa asumisesta seurasi tytölle jalkavamma, mutta pääasia ettei raskaus keskeytynyt!

Tulokset sain parin viikon päästä punktiosta, sukupuolta ei kerrottu.

Pari viikkoa sitten otettiin lapsivesi, vastaukset tulevat kahdessa viikossa. Istukkabiopsian saa otettua aikaisemmin, mutta jos istukka on takana (kuten minulla) siihen vaan ei pääse käsiksi. Istukkasta tulee vastaus nopemmin kuin vedestä (vedessä soluja vähemmän => joutuu pitempään kasvattamaan).
Kumpikin otettaan pitkällä ohuella neulalla vatsanpeitteiten läpi, steriilisti. Kyllä se hetkeksi nipistelee, mutta olen paljon pahempia kipuja tuntenut (en nyt tarkoitta synnytystä, myös ihan tavallisissa toimepiteissä), siitä ei jäänyt oikeastaan mitään muistoa. Ilman puututusta, koska tuo sama pisto se olisi puututuskin (ja kohtulihas oli kipempi, mutta siihen kai ei mielellän pistetä puututetta, koska voisi kulkeutua lapsiveteen/lapseen). Verta ei pitäisi alapäästä tulla, eihän siellä käydä. Joskus rupeaa lapsivettä tihkumaan, harvoin, tuota ei seura aina esenmen, muttajoskus kyllä.
Kotiin pääsee heti, töihinkin monessa paikassa, joskus annetaan toimenpitepäivä sairasloma. Punktiopäivänä ei saa mitään fyysisesti raskasta tehdä (itse lojuin hysteeris-varovaisest nojatuolissa koko päivän). Pistopaikka oli tuon päivän vähän aristava, ei sen pahempaa.

En tiedä, tekeekö kaikki sairaalat itse nuo kromosomit, isommat ainakin. Ja ilmoittaminen vastauksista on paikkakuntakohtainen. Meillä lääkäri soittaa huonot vastaukset ja hoitaja hyvät vastaukset.

Hei!

Mulle tehtiin lapsivesipunktio. Ekalla kertaa ei onnistunu, ei ollu tarpeeksi viikkoja, niin neula ei mennyt kalvojen läpi. Inhottavalta kyllä tuntui se, mutta sitten viikon päästä uudelleen ja se tapahtui tosi nopeasti ja kivuttomasti. Tosin jälkeenpäin luulin, että lapsivettä tihkui pistokohdasta, mutta ei kuulemma ollut sitä, kun tehtiin testi tikulla.. Tiedä sitten mitä oli vai oliko siinä pistettäessä kuitenkin vähän päässyt lapsivettä tihkumaan. Kuitenkin raskaus eteni normaalisti loppuun asti.
Tulokset tuli muistaakseni 2-3 viikon kuluessa. Sai valita, soittaako ne vai laittavatko kirjeen, valitsin, että soittavat, mutta tulikin kirje, ja olin varma, että taas olisi löytynyt jotain. Mutta ei, kaikki oli kunnossa ja loppuraskaus meni huojentunein mielin.. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:
niin miten ne tehdään? Täytyykö sen jälkeen levätä vai pääseekö heti kotiin? Voiko vuotaa verta vaikka ei menisikään kesken? Sattuuko se?
Millä perusteilla valitaan tehdäänkö istukkabiopsia ( minulle se on ainakin viikkojen puolesta vielä mahdollista tehdä ) vai lapsivesinäyte? Sattuuko molemmat yhtä paljon?
Entä oletteko halunneet tietää myös sukupuolen? Kuinka kauan tuloksien tulossa kesti? Soitettiinko niistä sinulle vai soittelitko itse tulosten perään?
Entä jos jotain poikkeavaa löyty? Tutkitaanko sitä lisää siellä Helsingissä vai ihan omassa sairaalassa? :)

Tänään soitan lääkäri ajan vielä itselleni missä kyselen tämän kaiken mutta jos joku osaisi omasta kokemuksestaan jo joihinkin kysymyksiin vastata :)

Mulle tehtiin viikolla 18 lapsivesipunktio. Sattu hyttysenpiston verran.
Vastauksen kuulin vajaa 3 viikon päästä, mä soittelin ja kyselin ja sanoivat, että normaalit pojan kromosomit. Myös kirje tuli pari päivää myöhemmin.

Oliko teillä miehet mukana tutkimuksessa? Kuinka kauan se suurinpiirtein kesti?
Minun mieheni pyörtyy helposti neuloja nähdessään ja luulen että hän jääkin odotusaulaan odottamaan.

Paljonko vauvallasi olis niskaturvotus?
Minun mieheni oli mukana operaatiossa. Neula on kyllä sen verran iso, että ehkä miehesi on paras neulakammoisena jäädä aulaan.

Minulle tehtiin rv 15 lapsivesipunktio koska np-ultrassa löydös 3,3mm.
Toki tietenkin itse valitsimme jatkotutkimukset, mutta heti sain luvan osallistua siihen.

Lääkäri ultraohjauksessa otti lapsivesinäytteen neulalla vatsanahkojen läpi. ( 3 kertaa ennenkuin onnistu). Ei puuduteta.
Ei sattunut, mutta olemme yksilöitä tuntemaan kipua, joten en ota kantaa siihen miten sinä tulisit tuntemaan mahdollisen toimenpiteen.
Henkinen kärsimys oli suurempi.
Tunti tutkimuksen jälkeen piti olla sairaalan alueella.

Sairaslomaa se päivä ja pariin päivään ei saunaa eikä seksiä.
Muuten suurempia rehkimisiä toivottiin vältettäväksi n. viikon ajan.
Jos olisi ollut jotain vuotoa, veristä tai vetistä, niin ois pitänyt mennä tsekkauttamaan.

Minulle olisi ollut myös mahdollinen viikkojen puolesta tehdä istukkabiobsia, mutta niitä ei tehdä kuin kuopiossa ja keskenmenon riski on jonkinverran suurempi.
Itse kuulun Keski-Suomen keskussairaalan (jyväskylä) piiriin.

Tulos tuli tasan viikossa ja ilmoittavat puhelimitse oli tulos mikä oli.
Sukupuolenkin ilmoittavat jos tahtoo. Jos ei tahdo, niin sukupuolimääritys peitetään kirjeestä joka vielä sitten laitetaan kotiin.

Meillä tulokset olivat hyviä.

Alkuperäinen kirjoittaja huono kokemus:
Paljonko vauvallasi olis niskaturvotus?
Minun mieheni oli mukana operaatiossa. Neula on kyllä sen verran iso, että ehkä miehesi on paras neulakammoisena jäädä aulaan.

Tarkkaa lukua ei sanottu. 3,0-3,4 varmaankin?

Meillä totesi lääkäri heti, ettei hän ala hoitelemaan miestä jos pyörtyy ja ajoi ulos.
Mies kyllä nähnyt kaikenmoista, eikä ole lainkaan pyörtyilevää tyyppiä.
Jyväskylässä siis mies ei saa olla mukana, ajetaan aulaan oottelemaan ja tämä oli mulle suuri pettymys.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Oliko teillä miehet mukana tutkimuksessa? Kuinka kauan se suurinpiirtein kesti?
Minun mieheni pyörtyy helposti neuloja nähdessään ja luulen että hän jääkin odotusaulaan odottamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mari:
Mulle tehtiin viikolla 18 lapsivesipunktio. Sattu hyttysenpiston verran.
Vastauksen kuulin vajaa 3 viikon päästä, mä soittelin ja kyselin ja sanoivat, että normaalit pojan kromosomit. Myös kirje tuli pari päivää myöhemmin.

Ihan kuin olisin itse kirjoittanut... :o :D

Yhteistyössä