te jotka leivotte leipiä, olis kysymys..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Neith"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Neith"

Vieras
eli onnistuuko leivän leipominen kun mulla olis hiivaa, puolikarkeita vehnäjauhoja sekä graham jauhoja.. (kun noissa ohjeissa on kaikissa jotain hiivaleipä jauhoja, erikoisvehnäjauhoja jne.)
ja tarvitseeko siihen tosissaan siirappia? ja voiko sen korvata hunajalla?

http://www.myllynparas.fi/portal/suomi/kuluttajat/reseptit/suolaiset_leivonnaiset/leivat_ja_sampylat/hiivaleipa/

kun tuo kuullostais sellaiselta mitä vois koittaa..

onnistuu. rohkeasti vaan kokeilemaan. siirapin voit korvata hyvin hunajalla ja vaikka ripauksella normi sokeria. on vain hiivan ruuaksi tarkoitettu toi "makeus". leipään/sämpylöihin ei tarvi ku vettä, jotain jauhoja mitä kaapeista löytyy, halutessaan voi laittaa vaikka kaurahiutaleita tmv osaksi, hiivaa, suolaa, rasvaa (öljy tai margariini) ja ripaus sokeria. vaivaa 10 min, antaa levätä 10 min ja sitten leivotaan. annetaan kohota ja paistetaan ja nautitaan. ja varmasti maistuu tuoreena!! rohkeasti vain soveltamaan ohjeita!

[QUOTE="matilda";23321224]onnistuu. rohkeasti vaan kokeilemaan. siirapin voit korvata hyvin hunajalla ja vaikka ripauksella normi sokeria. on vain hiivan ruuaksi tarkoitettu toi "makeus". leipään/sämpylöihin ei tarvi ku vettä, jotain jauhoja mitä kaapeista löytyy, halutessaan voi laittaa vaikka kaurahiutaleita tmv osaksi, hiivaa, suolaa, rasvaa (öljy tai margariini) ja ripaus sokeria. vaivaa 10 min, antaa levätä 10 min ja sitten leivotaan. annetaan kohota ja paistetaan ja nautitaan. ja varmasti maistuu tuoreena!! rohkeasti vain soveltamaan ohjeita![/QUOTE]

mie laitoin noita molempia jauhoja ja hunajaa.. katsotaan mitä noista tulee.. mutta ainkain lapsella on hauskaa leipoessa jos ei muuta :D

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;23321498:
Leipään tarvitaan jauhoja, hiivaa, suolaa ja vettä.

Kaikki muu on ekstraa.
Näppituntuma kertoo lisätäänkö jauhoja miten paljon.

:D mie tuossa leipomisessa en ole niin hyvä :D
nyt kun olen pullia leiponut niin ne ei enää ole sellaisia joille kiviseinät häviää, mutta leipää olen leiponut viimeksi joku 8v sitten joten siksi en oikein luota noihin omiin kykyihini

[QUOTE="Neith";23321526]:D mie tuossa leipomisessa en ole niin hyvä :D
nyt kun olen pullia leiponut niin ne ei enää ole sellaisia joille kiviseinät häviää, mutta leipää olen leiponut viimeksi joku 8v sitten joten siksi en oikein luota noihin omiin kykyihini[/QUOTE]

Leivän tekeminen on ihan helppoa kun harjoittelee.
Mä katson ohjeesta jauhojen määrän suhteessa nesteeseen ja jätän noudattamatta oikeastaan sitäkin..... :D
Eli jauhoja. Vehnäjauho auttaa leipoutumiseen, mutta sekaan isken ihan kaikkea mitä kaapista löytyy, rouheita ja hiutaleita unohtamatta.

Minäkin tahtoisin tehdä leipää mutta en ole rohjennut kokeilemaan. Sämpylöitä siis vaan olen leiponut. Mutta olisi kiva kokeilla leipääkin joskus. Minkälaisessa suhteessa oletten jauhoja ja nestettä laittaneet? Paljonko hiivaa?

Yhteistyössä