te jotka leivotte itse leivät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja p
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

p

Vieras
millaista leipää leivotte? kuinka usein..?

Haluaisin oppia leipomaan itsekin, mutta en osaa ku patonkia ja se ei ole terveellisimmästä päästä että viitsisi usein tehdä..

Joka päivä laitan leipäkoneella leipää, helppoa ja hyvää. Teen leivät aina kokojyväjauhoista ja teen milloin minkäkinlaisia leipiä esim. valkosipuli, kaura, porkkana jne leipiä. Usein laitan mukaan vielä yrttejä, leseitä, rusinoita, mysliä, jyviä, pähkinöitä jne. Yleensä laitan koneen käyntiin yön ajaksi ja ohjelmoin niin että on valmiina, kun herätään. Ihana tuoksu valtaa talon, kun herätyskello soi :)

Kauraleipää, mallasleipää, hiivaleipää... vähän aina soveltaen ja kerran viikkoon vähintään leivon ku ei noi ite tekemät leivät kauaa säily. Meinaan, että katoaa nopeasti :)

Mä olen leiponut jonkun verran, mutta mulla oliskin muille leipojille yksi kysymys. :D Kun teen itse leipää, siis kokonaista, vaikka vuokaleipää tai sellaisen.. ison leivän, siis pellillä, niin niistä tulee kamalan murenevaisia. Jos se leipä on esim päivän vanhaa ja leikkaan veitsellä, niin se murenee. Miksi? :)

Teen usein ihan perus graham (eli täysjyvävehnä) leipää. Jos haluaa terveellisemmäksi vielä, niin voi oman maun mukaan heittää sekaan erilaisia siemeniä (pellavansiemeniä, auringonkukansiemeniä, seesaminsiemeniä), leseitä tai vaikka kaurahiutaleita. Toki osan jauhoista voi korvata ruisjauhoilla jos on sitä mieltä, että ruis on terveellisempää. Itse en koe, että niillä olisi suurta eroa... Kaura olisi reippaasti terveellisempää, mutta puhtaalla kauralla on aika huonot leivontaominaisuudet.

Kannattaa muuten laittaa puolet vähemmän hiivaa ja antaa nousta viileässä kaks kertaa niin pitkään kuin mitä jauhojen ohjeissa luultavasti lukee. Tulee paljon parempaa leipää.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mä olen leiponut jonkun verran, mutta mulla oliskin muille leipojille yksi kysymys. :D Kun teen itse leipää, siis kokonaista, vaikka vuokaleipää tai sellaisen.. ison leivän, siis pellillä, niin niistä tulee kamalan murenevaisia. Jos se leipä on esim päivän vanhaa ja leikkaan veitsellä, niin se murenee. Miksi? :)

1. Et ole vaivannut tarpeeksi

2. Et antanut nousta tarpeeksi rauahassa?

Alkuperäinen kirjoittaja agare bagare:

Ilmiselvästi en ole vaivannut tarpeeksi. :D Nimim vihaan vaivaamista. Tällä kokeilen seuraavaksi, kiitos. =)

Alkuperäinen kirjoittaja agare bagare:

Ilmiselvästi en ole vaivannut tarpeeksi. :D Nimim vihaan vaivaamista. Tällä kokeilen seuraavaksi, kiitos. =)

Tai sitten siinä on liikaa jauhoja.

Yhteistyössä