Te, jotka juotatte lapsillenne paljon mehua ja limsoja..

• Viestiketjun aloittaja Hampaaton kai pian...
  • Ensimmäinen viesti
Hampaaton kai pian...
Kävin just hammaslääkärissä ja siellä täti kauhisteli mun hampaita. On kuulemma kaikki etuhampaiden välit paikattuna ja en oo kuin vähän päälle 20. Tosi huonossa kunnossa kuulemma...

Kyseli siellä juomatottumuksista ja nykyäänhän juon vain vettä, mutta lapsuudenkodissa juotiin aina mehua tai limsaa ja vettä vain joskus harvakseltaan.

Mehun ja limsan lipitys on siis aiheuttanut tän mun hampaisiin ja saman tien päätin, ettei meillä juoda enää yhtään limsaa tai mehua paitsi synttäreillä. Tähänkään asti ei meidän tyttö oo kyllä juonut kuin mehua joskus mut sekin loppu nyt. En halua, että sen hampaat on yhtä lahot parikymppisenä kuin mun... =(

Joo mulla on ihan sama juttu ja olen sun kanssa saman ikäinen. Meillä ei kotona juotu limsoja ja sokerisia mehuja paljoakaan, kun olin lapsi, paitsi sitten niitä täysmehuja ylä-asteella ollessani, jotka sitten olikin niitä kaikista pahimpia. Äiti osti meille niitä, kun sisälsivät vaan hedelmäsokeria ja olivat tietysti hurrrrrjan terrrrrrveellisiä. Eivät vaan olleet koskaan kuulleet, että se hapokkuustaso on sitten tosi iso ja se jos mikä saa hampaiden kiilteen äkkiä liukenemaan. Hammashoitajat sitten joskus ylä-asteaikoina hoksasivat mistä johtui se, että mulla oli yhtäkkiä kunnon pommi hampaissa noista mehuista ja sen jälkeen meillä ne jätettiin kyllä ostamatta. Mukavaa sekin, että mulla olis luonnostaan ihan nätit hampaat ja pelkään koko ajan noiden etuhampaiden puolesta, että milloin paikat alkaa tummua tai ne pitää vaihtaa niin, että reikää porataan sit joka kerta suuremmaks ja hammas ohentuu, joten paikat näkyy laajemmalle alueelle ja hammas voi ohentumisen takia haljeta. Poskihampaissa tilanne ei ole yhtään sen parempi. Tuntuu ettei mullakaan ole, kun pari hammasta mille ei olis tehty mitään.

Mulla meni koulun jälkeen vuosia niin ettei mulla ollut hammasongelmista tietoakaan, mutta tulinpa sitten ekaa kertaa raskaaks ja se vaikutti sit taas niin, että ongelmat alkoi uudelleen ja nyt tässä toisessa raskaudessa taas ihan sama juttu. Tuntuu et joka päivä löytyy taas joku uus ongelma mitä pitää käydä korjauttamassa. Tän raskauden aikana mulla on mennyt yks hammas jo juurihoitoon, joka tehdään kesällä loppuun kun vauva on syntynyt. Lisäksi mulla on alkaneet ienongelmat, hammasvälit naksuu ihan kummallisesti niin kuin etuhampaat heiluis vaik ei hammaslääkärin mielestä heilu ja tuntuu tosi ärsyttävälle toi naksuminen. Sitten mulla on vuosia olleista reiän aluista varmaankin tullut reikiä ja tuntuu siltä kuin nuo etuhampaiden pari paikkaa olis alkaneet tehdä tuohon viereen uutta reikää tai sit paikan vaihto olis edessä. Mukavaahan tämä.

Itse tästä viisastuneena en juota meidän lapsille mitään limsoja ja mehuja. 2v. ei ole saanut mehua kun kerran ja senkin vahingossa kylässä tarjoiltuna. Kiinnitän myös huomattavasti enemmän lasten hammashoitoon huomiota, kuin omat vanhemmat tajusivat mun kohdalla tehdä ettei lapset kärsi hampaiden takia kuten itse. Mut joo on varmaan osittain joku perinnöllinenkin ominaisuus, kun mun sukulaisilla on kaikilla purukalusto ihan romuna vaikka mitä tekis. Kai nää täällä suussa silti tavalla tai toisella pysyy vaik ulkonäkö ei jossain vaiheessa enää hurmaiskaan. Toivottavasti ollaan kuitenkin siinä vaiheessa jo viiskymppisiä ja hyvin toimeentulevia kuten Hannele Lauri et voidaan asennuttaa kaikkiin hampaisiin ne posliinikuoret ;)

vieras
Oho mitä tarinoita. Itse olen vähän päälle 20, ja olen myös juonut lapsuudenkodissani paljon tuoremehuja (ja juon edelleen). Niitä on jääkaapissa aina. Limsojakin tuli lapsena juotua melko usein, ei joka päivä, mutta varmaan joka viikonloppu. Niitäkin juon edelleen niin, että viikonlopuksi tulee aina ostettua.

Vasta vähän aikaa sitten olen alkanut säännöllisesti puhdistaa myös hammasvälini, koska sitä ei lapsena opetettu kotona eikä hammaslääkärissä. Hampaani olen aina pessyt kaksi kertaa päivässä. Kaksi reikää on minulla elämäni aikana ollut, toinen joskus 8-vuotiaana, toinen joskus 13-vuotiaana. Hammaskiveä kylläkin, mutta en ole kokenut sitä kauheaksi vaivaksi.

Eli taitaa olla aika perinnöllistä tuo hampaiden kunto. Tällä en tietenkään tarkoita, että mehut ja limsat olisivat hyväksi (ei missään nimessä), mutta kaikille ei onneksi käy ihan noin pahasti.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oho mitä tarinoita. Itse olen vähän päälle 20, ja olen myös juonut lapsuudenkodissani paljon tuoremehuja (ja juon edelleen). Niitä on jääkaapissa aina. Limsojakin tuli lapsena juotua melko usein, ei joka päivä, mutta varmaan joka viikonloppu. Niitäkin juon edelleen niin, että viikonlopuksi tulee aina ostettua.

Vasta vähän aikaa sitten olen alkanut säännöllisesti puhdistaa myös hammasvälini, koska sitä ei lapsena opetettu kotona eikä hammaslääkärissä. Hampaani olen aina pessyt kaksi kertaa päivässä. Kaksi reikää on minulla elämäni aikana ollut, toinen joskus 8-vuotiaana, toinen joskus 13-vuotiaana. Hammaskiveä kylläkin, mutta en ole kokenut sitä kauheaksi vaivaksi.

Eli taitaa olla aika perinnöllistä tuo hampaiden kunto. Tällä en tietenkään tarkoita, että mehut ja limsat olisivat hyväksi (ei missään nimessä), mutta kaikille ei onneksi käy ihan noin pahasti.
Mun lapsilla suurinpiirtein samanaliset juomatottumukset. Esikoinen täyttää tänä vuonna 23 v ja kuopus 18 v eikä kummallakaan ole koskaan ollut yhtään reikää. Joten geeneillä täytyy olla vaikutusta.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Mun lapsilla suurinpiirtein samanaliset juomatottumukset. Esikoinen täyttää tänä vuonna 23 v ja kuopus 18 v eikä kummallakaan ole koskaan ollut yhtään reikää. Joten geeneillä täytyy olla vaikutusta.
Juu, täytyy vain olla kiitollinen, että on kestävät hampaat, koska kyllähän nuo limsat varsinkin ovat varmasti aika kuluttavia juomia.

Olin opena koulussa, jossa 15v poika joka joi joka pv colaa, joutui paikkauttamaan kaikki hampaansa. Jokaikisen hampaan juuri oli reikiintynyt. Osa piti vetää pois j alaittaa nasta. Ainut hyvä puoli asiassa, että poika oli alaikäinen ja sai ilmaisen hoidon.

Cocis on kaikkein syövyttävin.

palma
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Ei ne geenit rei´iltä suojaa, sillä reiniiktymisherkyyteen vaikuttaa hoito- ja ruokailutapojen ohella streptococcus mutans -niminen bakteeri. Kaikilla ei ole sitä suussaan ollenkaan, mutta valtaosalla kuitenkin - toisilla enemmän, toisilla vähemmän.

Yhteistyössä