te, jotka itse vuorotyössä mutta lapsi normi päiväkodissa, kuinka toimitte...

• Viestiketjun aloittaja vuorotyöläinen
  • Ensimmäinen viesti
vuorotyöläinen
kun olette itse arkena vapailla? Onko lapsi silti päikyssä? Itsellä tästä mielipide, mutta haluisin ensin kuulla mitä ajattelette. Olen aloittamassa nyt työt, ja mietin monenmoista, huoh.

Khimaira
Riippuu vapaiden määrästä. Jos mulla on esim. ma- to vapaata, niin sitten lapsi on todennäköäisesti yhden päivän noista päiväkodissa. Yövuoron jälkeen kun tulee 7 vapaata, niin niistä lapsi on samaan tapaan yhden päiväkodissa ja loput kotona.

Miuski harmailee
Pidin lapset silloin vapaalla, koskapa halusin viettää heidän kanssaan aikaa. Arkivapaan hintanahan on viikonlopputyö, jolloin en lasteni kanssa tietenkään voinut olla. Minusta vuorotyö sopi oikein hyvin päivähoitoikäisten lasten kanssa - heillä oli aika paljon vapaa päiviä päikkäristä ja lyhyempiä hoitopäiviä (mieheni teki normaalia päivätyötä ja itse vein lapset päikkäriin iltavuoroon mennessä huomattavasti myöhemmin). Kun koulu alkoi, vaihdoin mäkin päivätyöhön, että näkisin lapsiani edelleen :)

vuorotyöläinen
ok, kiitos asiallisista vastauksista! Olen siis aiemminkin ollut työssä ja isommat päikyssä..ite teen niin että lapset silloin tällöin vapaillakin päikyssä, riippuu kuinka kuukaudessa päivät menee. Siis kun hoitopäivien määrä/kk on vakio meillä. Itsellä siis yleensä aina vapaat viikolla (2 kpl). On tämä melkoinen palapeli.

=)
Meillä lapset tykkää kun on ohjattua toimintaa,ja ovat sen tietyn määrän kuukaudesta aina hoidossa,mistä maksetaankin
,välillä on arkivapaitakin.Silloin on aina puolikkaan päivän,saa kotonakin tehtyä juttuja ihan eri lailla.Eri asia olisi jos maksu olisi käytön mukaan.Täälläkin siis vuorotyöläinen =)

Jos on arkivapaa niin lapsi on kotona, paitsi yövuoron jälkeinen aamupäivä on hoidossa. Meidän päiväkoti on vuorohoitopaikka, mutta lapsilla sinne vain päivähoitosopimus. Mies tekee päivätyötä nyt ma-pe, mutta aiemmin oli itsekin vuorotyössä, jolloin lapset meni minun työvuorojen mukaan hoitoon ja yöt ovat kuitenkin saaneet kotona olla, siitä olen hyvilläni!

"saana"
miten te vuorotyöläiset työnne teette kun lapset koulussa? meillä mies tekee kahta vuoroa ja omat työt on kyllä pätkiksi tämän takia jäänyt. Voiko ekaluokkalaisen edes jättää aamu viideltä yksin kotiin kun töihin on kerta mentäväja duuni ei jousta?

"vieras"
Kotona vapaapäivät tietenkin.Kuten Miuski sanoi,niin vapaat on sieltä viikonlopusta pois ainakin minulla ja haluan olla lasten kanssa.Sitten kun tämä toinenkin menee kouluun niin sitten ei enää vapaapäiviä saakaan ja kyllä mua ainakin harmittaa etten nää lapsia...Varsinkin jos tulee paljon iltoja ja viikonloppuvuoroja.

..
No meillä on vapailla aina kun mulla vuorotyöläisellä vapaata ja myös viikonloput vapaalla. Riittää näin ollen osapäivähoito, kun päiviä ei hirveesti tule! Ja yövuoroina tietysti silleen, että kun tulen kotiin aamulla niin lapsi menee hoitoon päiväksi jotta nukkuminen onnistuu. Tosi kiva minusta näin, lapsi saa olla hoidossa kavereiden kanssa ja myös kotona kerkeää olla. Kuolisin jos lapset pitäisi viedä kymmeneksi tunniksi hoitoon ma-pe joka viikko :(

Vähän ohi otsikon
Jos saa jatkaa aiheesta, niin miten te vanhemmat jaksatte vuorotyötä ja aamuherätyksiä (meillä ekaluokkalainen). Mieheni siis lähtee töihin niin aikaisin, että ei pysty aamuisin auttamaan ja minä reppana tullut klo 2 töistä. Silmät ristissä autetaan toinen kouluun, sit herää nuorenpi, sit kaupat, ruuat yms. mies kotona noin 16:30 mä lähden duuniin klo 17:00 ja sama rumba taas alusta..aamuvuorossa kun olen anoppi hoitaa lapset ja saan nukkua jopa ysiin.
Aivan puhki, hirveet silmäpussit ja ahdistus...kunnes yllätys raskaus!!! Ainakin pääsen pois töistä, tilalle tosin tulee muut yöheräämiset, mutta kummiskin.
Työhönpaluuhan on edessä taas joskus, joten kysymys: Miten ihmeesä te muut tähän toimintaan kykenette?

Riippuu montako vapaata ja missäkohtaa. Välillä pidän kotona jos osuu vkonlopun yhteyteen. Viikolla vien vapaalla aamupäiväksi ja haen lounaalta. Yövuoron perään nukun ja haen ip. Se on ihan hlökunnan suositus erityistuen takia että viikkorytmi säilyy lapsella ja ne kokovapaat ei katkase viikkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vähän ohi otsikon;27685539:
Jos saa jatkaa aiheesta, niin miten te vanhemmat jaksatte vuorotyötä ja aamuherätyksiä (meillä ekaluokkalainen). Mieheni siis lähtee töihin niin aikaisin, että ei pysty aamuisin auttamaan ja minä reppana tullut klo 2 töistä. Silmät ristissä autetaan toinen kouluun, sit herää nuorenpi, sit kaupat, ruuat yms. mies kotona noin 16:30 mä lähden duuniin klo 17:00 ja sama rumba taas alusta..aamuvuorossa kun olen anoppi hoitaa lapset ja saan nukkua jopa ysiin.
Aivan puhki, hirveet silmäpussit ja ahdistus...kunnes yllätys raskaus!!! Ainakin pääsen pois töistä, tilalle tosin tulee muut yöheräämiset, mutta kummiskin.
Työhönpaluuhan on edessä taas joskus, joten kysymys: Miten ihmeesä te muut tähän toimintaan kykenette?
tääkin riippunee vuorotyön ajoista. En varmasti jaksaskaan tulla keskellä yötä ja herää aamusta. Mulla työvuorot on välillä 5-22 ja yöt sillontällön.

"vieras"
[QUOTE="saana";27685305]miten te vuorotyöläiset työnne teette kun lapset koulussa? meillä mies tekee kahta vuoroa ja omat työt on kyllä pätkiksi tämän takia jäänyt. Voiko ekaluokkalaisen edes jättää aamu viideltä yksin kotiin kun töihin on kerta mentäväja duuni ei jousta?[/QUOTE]

Me jätetään nukkuvat lapset kotiin ja lähdetään töihin. Toisella vuorotyö, toisella ei. Sitten klo 7.00 alkaa puhelinruletti, joka kestää siihen saakka, kunnes viimeinenkin koululainen on lähtenyt.

040608
Mä teen osittain vuorotyötä, pääsääntöisesti aamua, mut joskus iltoja, max. 1/vk, yleensä harvemmin, viikonlopputöitä n. 1/kk. Mies aamuvuoroa. Ja kyllä mä tunnustan että meillä on lapset hoidossa joskus vaikka mulla vapaapäivä. Yli 5vuotta hoidin lapsia kotona, ilman omia vapaapäiviä ja nyt pidän ihan hyvällä omallatunnolla oman vapaapäivän. Ja vaikka mä olen viikonlopun töissä niin lapset saa kuitenkin olla silloin isän kanssa kotona. Mulla ei olis omaa aikaa yhtään jos vapaapäivinä lapset olis kotona. Enkä kyllä ole mielestäni itsekäs.

esim. mulla oli nyt eilen ja tänään vapaapäivät ja eilen lapset oli hoidossa 8-12.30 (mä jouluostoksilla) ja tänään olivat 8-15, siivosin, pesin pyykkiä yms. kotitöitä. Lapset on 4v ja 6v (eskarilainen). Ei ne lapset aina ole hoidossa mun vapaapäivinä mut toisinaan. Silloin mä pääsen yksin kauppaan tai hierojalle, yleensä kuitenkin puuhailen kotona rauhassa jotakin. Ja monesti lapset on puokkareita tai max 15 asti hoidossa. Huomenna menen iltavuoroon ja lapset vien hoitoon ennen lounasta.

"vieras"
Vapaapäivinä pidän lapset kotona, yövuoron jälkeen ovat 8-16 hoidossa että saan nukuttua, ja iltavuoroon mennessä vien lapset aamu-ulkoiluun vaikka itse menen vasta iltapäivällä töihin.

Yhteistyössä