Te jotka ette oo antanu D-vitaminia lapselle...

uu
Äitini antoi siskolleni alle suositusten, antoi kuitenkin en tiedä kenelle kertoi tai ei. Siskon kylkiluut on aivan vinossa ja törröttävät rumasti ulsopäin nuo alemmat, ei se ikinä saa hoikkaa vyötäröä jota korostaisi (vaikka keskikeholla ei olisikaan ollenkaan rasvaa), koska rintakeho on väärän mallinen.

bb
Alkuperäinen kirjoittaja uu:
Äitini antoi siskolleni alle suositusten, antoi kuitenkin en tiedä kenelle kertoi tai ei. Siskon kylkiluut on aivan vinossa ja törröttävät rumasti ulsopäin nuo alemmat, ei se ikinä saa hoikkaa vyötäröä jota korostaisi (vaikka keskikeholla ei olisikaan ollenkaan rasvaa), koska rintakeho on väärän mallinen.
Tötrröttävä kylkiluu tuskin on seurausta d- vitamiinivajeesta. Minullakin on alin kylkiluu kääntynyt ulospäin ja olen saanut d- vitamiinia lapsena. Äitini oli itseasiassa asiasta hyvin tarkka ja me söimme d-vitamiinia vielä kouluiässäkin, toisin kuin muut tuntemani lapset. Lääkärin mukaan kyse on ihan vain sattumasta että yksi kylkiluu on vähän hassusti ja kuulemma ihan normaalia ja jopa yleistä.

Beep
Esikoisen kanssa en vielä ymmärtänyt d-hormonin merkitystä, sitä paitsi neuvola suositteli niitä Jekovitejä, jotka on D2-vitamiinia. Niitä annoin lähes joka päivä, joskus ehkä unohdin. Esikoisellani on diabetes. Kuopukselle oon antanut aina deetippoja (D3) ja enemmän kun sen 20 tippaa, koska niitä on niin vaikea annostella (mun mielestä ainakin). No toivotaan että on ollut jotakin hyötyä.

Muistan kun täällä oli ketju, jossa oli paljon äitejä jotka ei antaneet yhtään d-vitamiinia, koska se on hormoni. Milloinkohan se oli, on jäänyt mieleen...

Muistin antaa tipat n. kerta viikkoon...jos silloinkaan!
Neuvolaan taisin sanoa,et annan annan :whistle:
Ja kai nyt omista vanhemmistakin ihan hyviä kappaleita on tullut (vaikka ikää on runsaasti) ilman niitä tippojakin...?

g
Meillä jäi kanssa d-tipat, sillä imetys ei onnistunut ja mentiin korvikkeilla.
Mutta myöhemmin olikin sitten kovasti kasvukipuja, joista kuulin vasta jälkikäteen että voi johtua d:n puutteesta :(

Eli seuraavan kanssa tipotellaan vaikka korviketta joisi.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ansis:
Muistin antaa tipat n. kerta viikkoon...jos silloinkaan!
Neuvolaan taisin sanoa,et annan annan :whistle:
Ja kai nyt omista vanhemmistakin ihan hyviä kappaleita on tullut (vaikka ikää on runsaasti) ilman niitä tippojakin...?
Joo ei se varmaan ihmistä pahenna jos ei ole d-vitamiinia saanut. Mutta mistäs tiedät luuston kunnon? Tai saiko he sitä d vitamiinia jostain muualta kuin tipoista kenties :) Ilman d vitamiinia ei kalsium imeydy, ja varmaan tiesitkin että kalsium on tärkeä luille.

Onneksi d vitamiinia on maidossakin nykyään, että saahan sitä jostain jos tipat unohtaa, mutta että jos ei d vitamiinin ja kalsiumin saantia mitenkään ajattele, niin on musta idioottimaista.

Kuitenkin se luusto kärsii siitä ja ongelmat voi näkyä koska vaan, kun se ensimmäinen murtuma ( tai viimeinen ) murtuma tulee eikä luudukaan kuten normaalisti.

Tottakai niitä on aina, joilla kaikesta huolimatta on terveys kunnossa vaikka olisi 60 vuotta vetänyt tupakkaakin, mutta on niitä paljon joille tulee sairauksia. Eikä sitä voi ennustaa etukäteen.

Miehen sisko ei antanut nuorimmaiselleen ollenkaan. Vauva tuli kuulemma aina niin kiukkuiseksi niistä että epäili että olisivat aiheuttaneet päänsärkyä (jota ei tietenkään pystytä todistamaan).
Itse olen antanut. Välillä saattaa kerran unohtua mutta suurimman osan ajasta kyllä muistan antaa.

vieras
Esikoiselle en antanut kuin joskus satunnaisesti ne tipat ja tämä oli ihan neuvolan ohje. Kuulemma jos saa korviketta yli litran päivässä niin ei tarvitse antaa. Nykyisin tuo nyt 6,5v saa d-vitamiinia tabletteina mutta juo edelleen paljon maitoa päivässä.

Keskimmäiselle annoin, mutta en muistanut aina antaa. Ja kun keskimmäinen oli 9kk niin mieheni sairastui syöpään. Jälkikäteen olen miettinyt, että ei mitään käsitystä että olenko antanut silloin mitään vitamiinitippoja. Noh... ihan hyvin tytöllä tuntuu pyyhkivän kuitenkin ja saa nykyisin myös d-vitamiinia tabletteina. Nyt ikää 4,5v. Häntä kuitenkin imetin eli ei saanut korvikkeesta vitamiinia.

Kuopuksen kanssa olen ollut tarkempi ja muistanut kutakuinkin antaa ne tipat kuten pitää ja nykyisin annan tabletteina hänellekin. IMetän myös edelleen. Ikää 1,5v.

olihan noissa korvikkeissa (nitä juoneet melkein alkuajoista asti) ja velleissä yms. lisätty sitä! että kyllä tiedän, että on hyväksi lapsille (ja aikuisille), mutta sama pää kesät talvet, niin en vain muistanut niitä...

Yritän antaa niin usein ko muista. Unohtuu liian monta kertaa viikossa :ashamed: neuvolassa ei oo taidettu kysyä kertaakaan oonko antanu, mut jos on kysytty ni luultavasti oon sanonu et annan :xmas:

Ja vaihdoin juuri niihin jekovitteihin mitkä ei nyt sit ookaan hyviä... Devitolit unohtu viel useemmin ko oli siellä jääkaapissa :/

Yhteistyössä