Te jotka ette imettäneet/ imetitte vain osittain, tai vähän aikaa, miksi niin?

18.09.2009
430
0
16
Itse kamppailen tässä imetyksen kanssa -taas. Esikoinen sai lisämaitoa jo synnärillä, ja 7 viikkoa jaksoin sitä että aina piti antaa lisäksi pullosta, vaikka olis tunnin jo imettänyt. Ja siis imetin kyllä öin ja päivin.
Nyt 2 viikkoisen kuopuksen kanssa on sama ongelma. Tekis mieli lopettaa koko imetys kun tuntuu, että se mitä sitä maitoa tulee, on ihan yhtä tyhjän kanssa.
Molemmat lapset syntyessään yli 4 kilosia, olisko siinä sitten syy ettei maito riitä.

Kokemuksianne aiheesta haluaisin kuulla, kiitos!

synnytys meni vähän huonommin ja olin niin huonossa kunnossa että pojalle annettiin lisämaitoa jo het synnärillä, maito ei noussut kunnolla ja imetys takkusi, sai siis lisää lisämaitoa... (olin viikon siel sairaalassa) kotonakaan imetys ei oikein lähtenyt käyntiin, ja korviketta sai sitten.. imetin pelkästään yöllä (satunnaisesti myös päivällä, mutta maito ei tuntunut riittävän alkuunkaan)
ja poika 3kk ikäisenä lopetti itse imetyksen... eli ei kelvannut enää.. ja siitä lähtein mentiin vain pelkällä korvikkeella

No mun kohdalla siksi, että tyttö painoi syntyessään 2530g ja tarvi lisämaitoa jo laitoksella. Sen lisäksi tytön oli hankala saada tissistä otetta, mulla on niin pienet nännit ettei meinannut onnistua. Rintakumin mulle tyrkkäsivät laitoksella, totesivat kuitenkin, että lapsi joutuu tekemään kaksinverroin töitä sen imemisen suhteen rintakumin kanssa kuin ilman, eli imeminen oli aika kuluttavaa. Maito ei sitten alkanut nousta edes kunnolla. Turhauttavaa oli ja huonot kokemukset imettämisestä jäi.

eka kk meni täysimetyksellä,sen jälkeen alkoi maidon tuotanto heikkenee ja lisämaidon kanssa yritin imettää vielä 2kk asti. sen jälkeen ollut korvikkeella. poika nyt 1wee,eikä ole ollut vielä kun kerran flunssassa.. ei ole sairastellut ja kasvaa tasaista vauhtia. koko ajan keskikäyrillä mennään neuvolassa...poika oli syntyessään 3170g. eka kk tuli maitoa niin hyvin että olo oli kuin lehmällä..koko ajan tuli,ja paljon..sitte se vaan ehtyi.. ja poika ei enää huolinutkaan tissiä 2kk jälkeen...

siis minäkin imetin rintakumin kanssa,koska nännit olemattomat... kyllä poika söi välillä tissiä ilman kumia,mut ei siitä meinannu tulla mitään... :/

Meillä ei imetys onnistunut, koska lapsi oli synnyttyään teholla melkein kaksi viikkoa ja sai siellä ravintonsa nenämahaletkulla / pullosta. Kotiin tultua, kun ois saanut imettää niin ei sitten poika huolinut enää rintaa ollenkaan. Kolme kuukautta lypsin 4 h välein mutta koko ajan piti silti antaa lisämaitoa, kunnes lopulta tajusin lopettaa sen rintojen väkisin pumppaamisen (maitoa tuli vähän) ja huh, kun elämä helpotti kun saatiin tutteli käyttöön. Yritin siis monta viikkoa imettää useita kertoja päivässä, mutta muksu ei ottanut edes rintaa suuhunsa, kun huuuti niin kovaa. Pullo upposi heti.

ei kannata väsyttää itteensä pakkoimettämällä.

mä täys imetin kaks kuukautta mutta sitten kun vauva alkoi herämään tunnin-kahden välein yöllä niin mä en vaan jaksanut. silloin punnitsin kumpi on parempi se että lapsi saa mun maitoa vai, että mä olen virkeä äiti ja jaksan olla lapseni kanssa. Virkeä äiti voitti. ja en tunne huonoa omaatuntoa. nut vauva 4kk ja kokonaan korvikkeella ollaan. kasvaa hyvin.

Minä en imettänyt ollenkaan :( Synnytyksen jälkeen alkoi mieletön verenvuoto, minulla. Kun siitä kolme päivää toivuin, niin jo tehtiin nukutuksessa sterilisaatio ja siitä sitten toivuin yhden päivän. Sitten pikkainen olikin jo valohoidossa kolme päivää ja sen jälkeen ei toiselle tissi enään kelvannutkaan.
Tai olisi se voinut kelvata, mutta kun kumpikin oltiin tyytyväisiä pulloratkaisuun, niin miksi vaihtamaan.
Myöhemmin olen katunut. Tuntui ettei toisen kanssa tullut niin läheisiä välejä heti alusta asti kun jos olis imettänyt. Toisaalta tällä hetkellä sillä ei tunnu olevan mitään merkitystä millä sen lapsensa aikanaan ruokki...

En vain halunnut. Omat unihäiriöt ja muu teki sen että meidän kohdalla oli paras ratkaisu korvike heti alusta asti. Oikein hyvin mennyt x3 lasta ja tyytyväinen päätökseeni olen edelleen. Mies tietysti tuki asiassa. :)

Minun kuopus sai myös lisämaitoa synnärillä. Tai oikeastaan pääsin kunnolla imettämään vasta kaksi päivää synnytyksestä, enkä pumpannutkaan missään vaiheessa. Kun vihdoin sain vauvan rinnalle, niin imetin vain, enkä enää antanut lisämaitoa. Imetys lähti hyvin käyntiin ja jatkui pitkään.
Kaksi ensimmäistä imetystä ei sitten sujunutkaan yhtä hyvin.

Imetin vain kaksi viikkoa, syynä että vaavi oli ns. laiska imiä ja minulla olisi mennyt 80% päivästä siihen että imetän vauvaa, pumppaaminen ei säilyttänyt maidon tuloa. Lapseni on minulle kaikkikaikessa mutta en suostunut jättämään kaikkea muuta imettämisen vuoksi.

niin juu, sen ekan viikon aikana mä siis sain lisäverta (olin todella huonossa kunnossa) sitten sainkin jo särkylääkkeitä kun nous kuume, sitte antibiootteja (tabletteja ja suoraan suoneen)
eli oli siinä varmasti osa syykin että en vaan jaksanut keskittyä siihen imetykseen... kun se ei heti sujunut helposti.. ja kun lapsi tottui lisämaitoon niin eihän en surkeat määrät tissistä riittänyt alkuunkaan...

Pojalle ei tullut painoa kunnolla ja pulautteli ihan hirveesti. Jouduttiin sairaalatutkimuksiinkin kun ne epäilivät että jotain on pahemmin vialla, lähinnä mahanportin ahtaumaa. Mitään ei löytynyt onneksi, mutta tuli käsky antaa lisämaitoa jolla kasvu saatiinkin tasaantumaan. Eli 2 kk iästä imetystä osittain ja 5 kk iässä poika lopetti sen touhun kokonaan. Varmaan maitoa ei tullut riittävästi vaikka koitin syödä ja juoda kunnolla jne. Tai sitten ei vaan jaksanut imeä kunnolla.

Inhotti :ashamed:

Minusta se vain ei ole luonnollista millään lailla, että lapsi on rinnalla :ashamed:
Koen sen epämiellyttävänä.
Imetin 6 viikkoa, loput ajasta puolet pulloa, puolet rintaa.

Kiitos asiallisista vastauksista! Mulla on itellä päässä joku juttu, että koen syyllisyyttä pelkästään siitä ajatuksesta, että ehdoin tahdoin lopettaisin imetyksen. Ja kieltämättä odotin sellasia kommentteja, että kyllä se maito kaikilla riittää kun imettää vaan ympäri vuorokaudet...

Alkuperäinen kirjoittaja Tyttö naapurin:
Kiitos asiallisista vastauksista! Mulla on itellä päässä joku juttu, että koen syyllisyyttä pelkästään siitä ajatuksesta, että ehdoin tahdoin lopettaisin imetyksen. Ja kieltämättä odotin sellasia kommentteja, että kyllä se maito kaikilla riittää kun imettää vaan ympäri vuorokaudet...

No kun ei se riitä, kaikki eivät vaan sitä tajua. Yritä olla välittämättä niistä ja tee juuri niin kuin sinusta itsestäsi parhaalta tuntuu.:)

Poika synty keskosena ja aluksi oli sokeritipalla, jonka jälkeen sai pullosta rintamaitoa eli pumppasin kotona jääkaappiin pojalle maidot. Ekan kerran imetin vasta yli vrk synnytyksestä. Poika ei tykänny olla tissillä, huusi vaan, kun oli tottunu pullosta saamaan maidon helpommin. En jaksanu 1kk jälkeen enää asian kanssa riehua ja maitokin ehtyi viikossa, kun lakkasin imettämästä.
Tunsin kamalan huonoa omatuntoja ja vieläkin asia harmittaa, mutta minkäs mahdat.

Yhteistyössä