Te joille tehty episiotomia tai tullut repeytymiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hämmentynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hämmentynyt"

Vieras
Haluaisin kuulla toisesta tai useammista synnytyksistänne jos tai kun ensimmäisessä on leikattu eppari tai tullut pahat repeytymät.
Miten siis sujui seuraava alatiesynnytys moisten taisteluarpien kanssa? Onko niin että se toosa on sitten vaan entistä pahemmin arvilla jne?
:|
Tämä mietityttää kun itselläni toinen synnytys edessä (alakautta suunniteltu..) ja ensimmäinen päättyi käynnistykseen, vähän vajaa 4kg vauvan väkisin imukupilla repimiseen ja eppariin joka repesi tosi pahasti. Nyt toisella painoarvio sitä luokkaa että syntymäpaino tulee olemaan aikalailla kuten esikollakin..jännittää :(
Lääkäri tuumas huolilleni vain että kyllähän me tiedetään minkä kokoinen sieltä ainakin mahtuu kun verrataan esikkoon ja eka synnytyksessä usein käytetään imukuppia kun äiti ei osaa oikein ponnistaa ja ponnistusvaihe pitkittyy (oli vajaa 2h)
..hieman olen erimieltä tuosta mahtumisesta, eihän moisia vaurioita olisi välttämättä tullut jos vauva olisi ollut pienempi? Olen kuullut että tuo vanha arpi antaa vielä vähemmän mahdollisuuksia synnyttää vammoitta alakautta kun ei jousta?
Paranin kyllä hyvin, mutta ei se silti ollut mikään euforinen ihana synnytyskokemus, olin tosi huonossa kunnossa ja järkyttynyt kauan :/
Eli jaatteko kokemuksianne aiheesta, kiitti...

Mulla tuli ekassa II asteen repeämät, toisessa III asteen repeämät vaikka toisella kertaa lapsi oli vähän pienempi. Molemmat oli kuitenkin yli 4kg. Kaikki vaan tapahtui niin yhtäkkiä ettei ne ehtinyt tehdä episiotomiaa kunnolla..

Ekassa tehtiin episiotomia, tokassa repesin, kolmas syntyi ilman kumpaakaan. En ole huomannut noiden vaivaavan seuraavissa synnytyksissä. Tuo repeäminen oli omituinen kokemus, sillä sen jälkeen pystyin istumaan ihan normaalisti, vaikka episiotomian jälkeen tarvitsin reikätyynyä. Kätilö selitti asiaa mulle silloin niin, että mahdollisesti olin revennyt niin omien kudosten mukaisesti, että se auttoi asiaa, enkä kokenut istumistakaan kivuliaaksi.

Ja jos suhteutetaan tätä vauvojen painoihin... eka ja kolmas olivat noin samanpainoisia, keskimmäinen puolisen kiloa pienempi - silti hänestä repesin ja kolmannessa en siis revennyt, eikä episiotomiaakaan tarvittu.

riippuu varmaan siitäkin, kuinka pitkä väli synnytysten välillä. Itsellä 3,5 vuotta. Ekassa synnytyksessä leikattiin eppari ja tikkejä ei kuulemma edes laskeneet, kymmeniä niitä laitettiin (mies muistelee, että kätilö olisi maininnut 40 jossain vaiheessa luvuksi). Toinen synnytys sujui paremmin, eppari kesti ja repeämiä tuli vain muutamia pieniä.

Mulla ekassa tehtiin eppari (ja repesinkin) ja toisen synnyttyä kätilö sanoi että "parannellaan vähän" joten teki siis paremmaks kuin ekan jäljiltä ;) Mitään vaikeuksia synnyttää ei ole ollut arven takia ja ei ole tod edes tuntunut missään. 6 lasta synnyttänyt epparin jälkeen siis :)

Meijän esikoinen oli pieni vauva, vähän päälle 3kg ja mulle tehtiin eppari ja tikkejä tuli sen verran ettei niitä edes laskettu. Toinen lapsi synty aika pian, lapsilla ikäero 1v5kk ja kuopus oli huomattavasti isompi 4kg. Toinen synnytys oli joka tavalla helpompi ERITTÄIN paljon lyhyempi (n 3 tuntia kesti, eka 16,5tuntia), kivut oli paljon siedettävämpiä, ponnistusvaihe ihan yhtä kamala kun ekasta mutta vaikka ekassa oli eppari jouduttu tekemään ja synnytysten välilläkään ei mitenkään super pitkä aika niin toisessa ei tarvittu epparia ja sain vaan tosi pienen repeemän, yhdellä tikillä selvisin. Mulla on molemmat synnytykset olleet positiivisia kokemuksia (vaikka kaikki ei todellakaan oo menny oppikirjojen mukaan), esikoisen kohdalla ei auttanu kipulääkkeet ei edes epiduraali mut silti siitä ei jääny mitään traumoja, toisen kohdalla sain spinaalin mikä vei kaikki tunnot pois ja ponnistusvaiheessa en tuntenu supistuksia enkä tienny koska ponnistaa joten näytöltä katoin koska supistaa, tunti synnytyksen jälkeen multa tulikin toinen istukka vielä (aluks oli ilm. kaksoset kun tuli raskauden alussa kunnon vuotoja ja tää toinen istukka siihen viittaa et siellä ollut myös toinen, meillä myös suvussa kaksos"rasite"). Mutta se menee varmasti hyvin enkä usko että sun aikasempi eppari haittaa synnytyksessä ollenkaan.

Mulle tehtiin episiotomia ekassa synnytyksessä, mutta ei se tuntunut toisessa synnytyksessä enää ollenkaan (väliä oli 2,5 vuotta). Tokassa tuli vain pari pientä nirhaumaa, ja muutenkin homma meni helpommin kun tiesi mitä oli tekemässä :)

[QUOTE="Jenis";27963232]Mulle tehtiin episiotomia ekassa synnytyksessä, mutta ei se tuntunut toisessa synnytyksessä enää ollenkaan (väliä oli 2,5 vuotta). Tokassa tuli vain pari pientä nirhaumaa, ja muutenkin homma meni helpommin kun tiesi mitä oli tekemässä :)[/QUOTE]

Hep, ihan samalla tavalla! Eka ponnistus 50 min ja toinen ehkä 10 min. Eikä naarmun naarmua, tai siis yksi pieni, mut ei mitään korjattavaa.

ekassa toisen- ja kolmannen asteen väliltä repeämät + välilihan leikkaus.. yht: 12 tikkiä!

kakkoselta ei mitään,

ja kolmoselta vähän tuntu repeevän. muttei tarvinu tikata.

Ekasta IIIISO eppari, miljoona tikkiä ja älyttömän ruma arpi jäi. Toinen synnytys 1v5kk päästä ja ei tullut mitään! Uskomaton fiilis. Kammottavat muistot on siitä ekastaä, kun ei voinut istua kuukauteen, eikä pa****ntamisesta tullut mitään moneen kuukauteen niin sit toka meni niiin helposti!

Ekassa tehtiin eppari. Oli kyllä kivulias ja useamman viikon istuin kans kottikärryn sisärenkaan päällä. Vauva painoi 3310g. Tokassa synnytyksessä tuli III-asteen repeämät inter- ja outersfinkteriin ja emättimeen + välilihaan. Vauva painoi 3080g. Korjattiin leikkurissa. Kolmas vauveli tuli kovalla kiireellä maailmaan ilman kivunlievityksiä ja ilman repeämiä tai eppareita. Vauva painoi 3065g. Kaksi vuotta oli synnytysten välillä.
Omalla kohdalla myös nuo repeämät vaikka pahat olivatkin, paranivat tosi nopeasti ja istuin ongelmitta heti synnytyksen jälkeen.
Vauvan koko tai synnytysten pieni väli ei mun kohdalla olleet ainakaan kovin merkitseviä tekijöitä.

Ekasta eppari saksittiin onneks kun tyttö oli tulossa molemmat hartiat yhtäaikaa. Tikkejä kolmeen kerrokseen reilu 30.
Tokasta repesin kun eivät ollu huomannu edellistä arpea kun oli niin siisti. Tikkejä nelisenkymmentä.
Mulla siis arvet ny molemmin puolin
Kolmas tuli pelkällä häpyhuulen limakalvo rikamalla.

Kaikkien jälkeen oon pystyny istumaan ihan kohtalaisesti kolmannen jälkeen parhaiten luonnollisesi

Huoh..mua peloteltu että kun se entinen arpi ei jousta niin repee sit kahta kauheemmin.. Ja tosiaan elän jäljiltä tuo arpi on kyllä ruma :'( niin että vielä jos toinenkin ja pahempi niin en tiedä..olen ehkä asian suhteen pinnallinen, pääasia et lapsi on terve jne mutta kuitenkin..
Ehkä mua ei pelotakkaan enää niin paljon...

[QUOTE="aloittaja";27963324]Huoh..mua peloteltu että kun se entinen arpi ei jousta niin repee sit kahta kauheemmin.. Ja tosiaan elän jäljiltä tuo arpi on kyllä ruma :'( niin että vielä jos toinenkin ja pahempi niin en tiedä..olen ehkä asian suhteen pinnallinen, pääasia et lapsi on terve jne mutta kuitenkin..
Ehkä mua ei pelotakkaan enää niin paljon...[/QUOTE]

Siis mulla se arpi ON oikeasti niin kamala että lääkäri vähän vihjaili jotain korjausoperaatiosta sitten kun lapset on tehty. :D Ja ei revennyt enää lisää muissa synnytyksissä.

Episiotomia tehtiin ekassa ja tokassa synnytyksessä, kun 90-luvulla tuo oli melkeinpä rutiinia. Haavat paranivat hyvin. Neljässä seuraavassa ei tuota epparia enää tehty, oisko pieniä nirhautumia tullut, että 1 tikkiä joskus laittoivat. Ja ekaa lasta lukuun ottamatta kaikki vauvat yli 4-kiloisia.

Esikoinen oli 4kg/52cm synytessään, virhetarjonnan takia käytettiin imukuppia. Eppari + II/III asteen repeymä (pelättiin alussa, että olisi sulkijalihaskin rpeytynyt, mutta onneksi se säästyi) + kymmennittäin tikkejä niin sisään kun ulos....
Toinen syntyi 1,5v esikoisen jälkeen, mitat 3185g/49cm ja tuloksena kaksi "kauneustikkiä"
Kolmonen tuli reilu 3vuotta toisen jälkeen, mitat 3960g/49cm ja tuloksena kanssa kaksi "kauneustikkiä"

Elikä ainakaan minulla ne ekan synnytyksen repeytymät eivät seuraaviin synnytyksiin vaikuttaneet

Esikoinen oli 4kg/52cm synytessään, virhetarjonnan takia käytettiin imukuppia. Eppari + II/III asteen repeymä (pelättiin alussa, että olisi sulkijalihaskin rpeytynyt, mutta onneksi se säästyi) + kymmennittäin tikkejä niin sisään kun ulos....
Toinen syntyi 1,5v esikoisen jälkeen, mitat 3185g/49cm ja tuloksena kaksi "kauneustikkiä"
Kolmonen tuli reilu 3vuotta toisen jälkeen, mitat 3960g/49cm ja tuloksena kanssa kaksi "kauneustikkiä"

Elikä ainakaan minulla ne ekan synnytyksen repeytymät eivät seuraaviin synnytyksiin vaikuttaneet

No tuo on erittäin lohduttava tieto, rauhoittaa kyllä kiitos :) nyt kun vain luottaisi että ehkä minullakin voisi käydä yhtä hyvin :)
Kiitos muillekkin rohkaisevista kokemuksista!

1. pienin vauva, iso episiotomia, leikkattu niin että salissa paikkailtiin varmaan kaikella paitsi nitojalla(nukutuksessa).
2.puoli kiloa suurempi, vähän edellistä arpea leikattiin, pari tikkiä.
3. suurin vauva, ei mitään
4. repesin ylöspäin, alle 10 tikkiä mutta hemmetin kipeä.

Ekassa repesi pahoin, toisessa tuli pieni nirhauma.

Ensimmäisessä synnytksessä vauva jäi kiinni ja revittiin imukupilla ulos -> episiotomia, joka repesi vielä vähän lisää sekä kaksi syvää repeämää sisälle (näin sanoi lääkäri). Lääkäri neuloi tikkejä yli tunnin.

Toinen lapsikin jumitti, mutta tuli ulos ilman imukuppia. Kaksi tikkiä tarvittiin.

Eihän se alapää ole enää yhtä "nätti" kuin ennen synnytyksiä, mutta kunto muuten entisellään ;)

Yhteistyössä