Te joille tehty EPISIOTOMIA, huom.!!

• Viestiketjun aloittaja Kiitän!
  • Ensimmäinen viesti
Kiitän!
Olisin hirveän kiitollinen vastauksista. Eli itselle tehty ko. toimenpide reilu viikko sitten ja mulla olisi kysymyksiä:

1. onko normaalia, että haava on vieläkin älyttömän kipeä :( ? Häiritsee imetystä, kun on vaikea löytää asentoa - luojan kiitos mies on kotona!

2. entä kuuluuko haavasta tihkua hieman verta?

3. Kuinka pian rupesitte treenaamaan lantionpohjalihaksia? Mulla ajatus lihasten jännittämisestä tuntuu vastenmieliseltä, koska ponnistusvaihe kesti 1h45min ja sen päätteeksi tehtiin vielä episiotomia. Pitäisikö silti jo aloittaa varovainen jumppa? kipeä olen kyllä tuolta, joten pitäisikö antaa vielä paikkojen hieman toipua?

4. kuinka pian kykenitte harrastamaan seksiä ja miltä se tuntui?

kiitos paljon vastauksista !

Vieras
Mulla ainakin oli pitkä epparihaava, jossa oli n. 20 tikkiä. Paraneminen niin, ettei enää ollenkaan sattunut, kesti n. 3 kk. Verta haavasta ei kyllä tihkunut. En todellakaan voinut aloittaa mitään lantionpohjalihasten jumppaa ennen kuin oli kunnossa. Seksiä harrastettiin ensimmäistä kertaa kun synnytyksestä oli 4 kk, ei tuntunut hyvältä. Meni vielä muutama kk ennen kuin alkoi tuntua taas hyvältä.

1. Mulla ei ollu kipee, viikko synnytyksen jälkeen en enää tienny koko haavan olemassa olosta. Eihän sulla ole tulehtumassa haava?

2. Oletko varma, et just haavasta vuotaa? Mun käsityksen mukaan just sen ei kyllä pitäis vuotaa enää.

3. Anna toipua rauhassa. Ehdit kyllä vaikka vikonkin päästä alkaa jumppaa uudestaan.

4. 5 viikkoa synnytyksestä, eikä eka kerta ollu kovin mukava, pelkäsin kipua niin paljon. Onneksi mies otti asiat huomioon, ja oli ostanu liukkaria valmiiksi (suosittelen! ). Kyllä se seksi siitä paremmaksi muuttu ajan kans.

*Muoks* Virhe!! 3 viikkoa synntyksestä ekan kerran seksiä, ei 5 viikkoa!!

Alkuperäinen kirjoittaja :
1. on
2. jep
3.anna toipua
4. 1,5 kk ja hyvältä tuntu
peesi .
suunnilleen näin mulki ekan lapsen jälkeen , tokassa ei epparia.

muokkaan;

mulla ei ollut älyttömän kipeä kyllä, että voihan se tulehduskin kyllä olla, jos tosi kipee,
huuhtele usein käsisuihkulla kylmällä vedellä.

IhanaValo
Miulla tehtiin imukupin takia eppari,ponnistusvaihe oli myös samaa luokkaa kuin siulla.
1.&2.Kyllähän se kipeä oli pitkän aikaa,saattoi tihkuttaa vertakin.
3.En muista tuota lihasjumpan aloitusta,varmaan sitten kun ei enää koskenut niin paljoa.
4.Meni useempi kk,tuntui ettei se parane ikinä,mut varmaan johtuu kudostyypistäkin,et kuka paranee nopeemmin ja kuka hitaammin.Ja tosi varovasti piti alottaa sitten kun lopulta pystyi.

Paranemisia,koita jaksaa antaa aikaa.Ja onnea vauvasta!

vieras
1. kyllä
2. kyllä
3. muutaman päivän kuluttua
4. 1 kk kuluttua, mutta silloin tuntui vielä ilkeälle. Toisen kohdalla odottelimme 1,5 kk ja silloin tuntui jo melkein normaalille, mutta kolmannen kohdalla odottelisin varmaan vielä jonkin verran pidempään sillä limakalvot oli aika herkät ja paikat oli seksin jälkeen kipeät.

vieras
Tuli reilusti tikkejä, en edes tiedä montako, mutta

1. pari viikkoa oli kipeä, sitten helpotti

2. en osaa sanoa, vuosin muuten varmaan 5viikkoa synnytyksen jälkeen

3. anna toipua rauhassa, minulle ainakin sanottiin ettei kannata alottaa heti vaan olisiko ollut vasta joskus jälkitarkastuksen jälkeen eli odottele ihan rauhassa

4. taisi olla myös jälkitarkastuksen jälkeen eli varmaan ainakin 1,5kk synnytyksestä, ei tuntunut kovin kivalta eka kerta, mutta ei sattunutkaan

1. Haava ei ollu kipeä, ehkä vajaan viikon saattoi nauraessa kivistää, mutta istuin kyllä ihan normaalisti synnytystä seuraavana päivänä.
2. Runsaan jälkivuodon takia ei kyllä aavistusta, tihkuiko haavasta jotain.
3.Sairaalan fysioterapeutti neuvoi vuorokausi synnytyksen jälkeen liikkeitä, mutta mä en kyllä mikään kovin kova treenaaja ole ollu koskaan :snotty: Olisin kyllä pystyny heti jotain supisteluja tekemään.
4. tasan 3 viikkoa synnytyksestä ja tuntui ekalta kerralta :)

hep
Alkuperäinen kirjoittaja Kiitän! :
Olisin hirveän kiitollinen vastauksista. Eli itselle tehty ko. toimenpide reilu viikko sitten ja mulla olisi kysymyksiä:

1. onko normaalia, että haava on vieläkin älyttömän kipeä :( ? Häiritsee imetystä, kun on vaikea löytää asentoa - luojan kiitos mies on kotona!

3. Kuinka pian rupesitte treenaamaan lantionpohjalihaksia? Mulla ajatus lihasten jännittämisestä tuntuu vastenmieliseltä, koska ponnistusvaihe kesti 1h45min ja sen päätteeksi tehtiin vielä episiotomia. Pitäisikö silti jo aloittaa varovainen jumppa? kipeä olen kyllä tuolta, joten pitäisikö antaa vielä paikkojen hieman toipua?

on ihan normaalia sattuu ja kovaa vielä, ei voi istua ja särkylääkettä menee. koskee vielä jonkin aikaa, ikävä kyllä.

en osaa sanoa vuotiko oma haavani, jälkivuoto kesti yli 5 viikkoa. mut kyllähän kätilöt se sun haavan katto ennenkuin kotiuduit?

mä aloin edes ajattelemaan mitään jumppia vasta kun vauva oli jo melkein 2kk.

seksiä harrastettiin kun jälkivuoto oli loppu, n. 6 viikkoa synnytyksestä. kyllä jännitti mut hyvin meni! ja lisäks synnytys jotenki "muutti" mun paikkoja tuolta, eli kun ekan kerran sain orgasmin meinasi taju lähteä ja kusi mennä alle :) niin hyvälle tuntui.

vieras
Oli uskomattoman kipeä monta kuukautta, ei verta kyllä tihkunut. Pakotti välillä seisaalleenkin kovasti - ei kannata kantaa vauvaa paljoa siterissä, mulla pahensi pakotusta kun sitteri toi lisää painoa.

En jumppaillut kuin monen kuukauden päästä, niitä puritusjumppia vaan.
Seksiä jälkitarkastuksen jälkeen ja ok oli.

..
Alkuperäinen kirjoittaja Kiitän! :

1.minulla parani tosi nopeasti

2.ei tihkunut verta

3.ei tarvitse kiirehtiä, kyllä niitä ehtii. Itse aloitin heti seur päivänä mutta synnytys oli helppo. Ponnistusvaihe 4min.

4. 2 viikon kuluttua. Sattui vähän siihen haavaan, oli aivan liian pian mutta kunhan kokeiltiin. muuten ei tuntunut oikein miltään, taisi olla tavara vielä niin löysässä kunnossa :D

vieras
On normaalia, että on kipeä. Mulla aukesi tikit osittain noin viikko synnytyksestä, mutta kyllä se lähti siitä sitten paranemaan. Seksiä uskalsin harrastaa vasta jälkitarkastuksen jälkeen ja hyvin se meni. Lantiopohjanlihaksia en treenannut, mutta lääkärin mukaan ne oli hyvässä kunnossa, onneksi.

Tikkejä mullakin keskimmäisen syntymän jälkeen niin reippahasti, että lähes 3kk meni toipumiseen. Paikat vähän repes, kun poika piti saada pikasesti maailmaan, eka 3 imukuppi yritystä ja lopuksi otettiin pihdeillä.
Verta tihkui ehkä viikon verran, istumaan ei pystynyt reiluun kahteen kuukauteen, ku toisella pakaralla.
Jumpaa ja seksiä n.4kk päästä synnytyksestä (nii ja eipä tuntunu juuri miltään)

minä
Alkuperäinen kirjoittaja kysymys:
että mistä tietää vielä noin aikasessa vaiheessa tuleeko veri haavasta vai onko se jälkivuotoo?
Ap:stä en tiedä,mutta itse ainakin huomasin kuivatessani alapäätäni että mistä se veri paperiin/pyyhkeeseen tulee.
Kun taputteli haavaa kuivaksi,niin pyyhkeeseen jäi pieniä veritäpliä.

Mullakin oli alkuun tosi kipeä tuo eppari,kotiin kun pääsin annoin ilmakylpyjä ja suihkuttelin joka aamu/ilta ja (älkää nyt naurako) mutta kun oli niin hellä 'se' ja kaikkee niin mies laittoi siihin ulkopuolelle epparihaavaan bebanthenea ja sitten tuo lähtikin hurjalla vauhdilla paranemaan,olisiko ollu 2viikkoa siitä kun istuin kunnolla ja pystyin harjoittamaan lantiopohjalihaksiakin ja sillai me olimme jo 4viikon päästä :)

ov

1. Jep. Kesti noin 2 viikkoa kun kipu lakkasi ja pystyi istumaan normaalisti. Kaikkinensa lakkasi vaivaamasta n. 4 viikon kuluttua.

2. Kuuluu.

3. Aloitin varovaisen jumppaamisen sitten kun alapää oli kivuton eli n. 4 vkoa synnytyksestä.

4. Seksiä oli ekan kerran kun vauva oli 2,5 kk. Varovasti mentiin ja hyvältä tuntui.

Mulla se ei kauhean kipeä ollu, mutta onhan se normaalia jos haava on kipeä. Mulle annettiin neuvo et suihkuttaa usein ja laittaa ceridal-öljyä suihkuttelun jälkeen. Kuulema auttaa haavan paranemisessa se öljy ja muutenkin tekee hyvää limakalvoille.

Yhteistyössä