Te, joille on tehty leikkaus vatsaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Etukäteisvalmisteluja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Etukäteisvalmisteluja

Vieras
Onnistuuko elämä leikkauksen jälkeen kotona, jos sänky on sellainen normaalia matalampi malli? Eli jos ei voi käyttää vatsalihaksia, niin onko siihen jotain sääntöä, kuinka korkea sen sängyn pitäisi ainakin olla, että sieltä pääsee ylös? Tai onko jotain ideoita, mitä voi tehdä, jos sänky on liian matala? Uutta ei ole varaa hankkia, eikä asuntooni mahdu ylimääräisiä huonekaluja - nyt asutaan jo neljä henkilöä kaksiossa. Tulevan leikkauksen jälkeen täytyy aluksi nousta sängystä "kyljen kautta" eli ei voi nousta vatsalihaksia apuna käyttäen.

Mä silleen kieritin itseni pois sängyltä :D Nousin vähä sivuttain... Ei ollut kovinkaan kivutonta toimintaa...

Mut juu, oli hankalaa matalan sängyn kanssa alkuun. Sit myöhemmin helpottu... Ehkä auttais just joku toinen patja päälle tms?

Sori, menee lähinnä spämmäämiseksi, kun kaikki on eri viesteissä. Onko sulla liukkaita lakanoita? Niiden kanssa sulla on helpompaa. Sellaisiakin taitaa saada apuvälinelainaamosta, jos ei ole omia.

Ihan hyvin mulla ainakin onnistui. Olin viime syksynä isossa vatsaleikkauksesta ja kotiin pääsin jo kahden päivän päästä leikkauksesta. Mulla on matala sänky enkä mä kokenut sängystä nousemista mitenkään ongelmalliseksi, siis en sen ongelmallisemmaksi kuin korkeastakaan sängystä. Ainahan se on vaikeaa vatsaleikkauksen jälkeen. Mulle on myös kaksi sektiota tehty ja tämä uusi leikkaus oli vielä paljon isompi leikkaus kuin sektio. Miten ihmeen matala sänky sulla on, jos luulet sen olevan ongelma?

Ihan hyvin mulla ainakin onnistui. Olin viime syksynä isossa vatsaleikkauksesta ja kotiin pääsin jo kahden päivän päästä leikkauksesta. Mulla on matala sänky enkä mä kokenut sängystä nousemista mitenkään ongelmalliseksi, siis en sen ongelmallisemmaksi kuin korkeastakaan sängystä. Ainahan se on vaikeaa vatsaleikkauksen jälkeen. Mulle on myös kaksi sektiota tehty ja tämä uusi leikkaus oli vielä paljon isompi leikkaus kuin sektio. Miten ihmeen matala sänky sulla on, jos luulet sen olevan ongelma?

En pääse nyt mittaamaan, mutta ei se nyt sentään ihan lattianrajassa ole, heh. Mutta on se vähän matalampi - veikkaisin n. 15cm matalampi kuin normaali sänky. Ja enhän toki tiedä, onko se ongelma vai ei - siksi kyselenkin. Ja tämä on aika iso leikkaus, jonka jälkeen on aika tarkkaa, ettei nostele mitään tai rasita niitä vatsalihaksia. Aiemmista leikkauksista ei kokemusta ole. Ennen isoa operaatiota on paljon kysymyksiä ja pienemmätkin käytänön asiat mietityttää.

Kiitos kaikille vastauksista! Tuo kaksi patjaa päällekkäin voisi tosiaan olla yksi vaihtoehto, jota voisi kokeilla, jos yhden patjan kanssa tuntuu liian matalalta.

Minä taas suhtaudun vähän epäilevästi tuohon kahteen päällekkäiseen patjaan. Muut vatsan alueen leikkaukset on tehty lapsena niin en muista, mutta sektion jälkeen aika jämäkkä/kova vuodesohva oli ehdottomasti paras, mitä pehmeämpi tai upottavampi alusta niin sitä vaikeampaa oli liikkuminen. Siihen en osaa sanoa olisiko sängyn korkeudella merkitystä... Nykyiset sängyt on lattian rajassa ja seuraava sektio edessä, sen näkee sitten!

Yhteistyössä