Aika tyhjentävä vastaus kaikenkaikkiaan. Ja oma äitini jatkoi tätä 32 vuotta ennenkuin tajusin ettei rouva täydellisen tietäjän päätä käännä kukaan eikä mikään.En kertakaikkisesti jaa äitini arvomaailmaa milläänmuotoa. Hän on tietyssä suhteen melko moraaliton, kaksinaamainen ja itseään muiden yläpuolelle nostava. Hän on myös manipuloiva, hyväksikäyttäjä, itsekeskeinen ja jos vaikka ja mitä. En minä häntä siltikään vihaa tms. en vaan pidä hänestä. Meillä ei ole mitään yhteistä.
tuo kuvaus käy aika monen ihmiseen, sanotaanko että suureen osaan ihmisistä:moraaliton, kaksinaamainen, itseään toisiaan parempana pitävä, manipuloiva, hyväksikäyttävä....Ei ole vaikea aihe lainkaan, koska olen täysin tyytyväinen tähän tilanteeseen.
Vihaa? Katkeruutta? Ei siitä ole kyse lainkaan. En ole kovinkaan "vihaava" ihminen ja vielä vähemmän osaan olla katkera, vaikka syytä kyllä olisi senkin edestä
Mä olen päätynyt katkaisemaan välit äitiini, koska äitini ei tuo elämääni juurikaan mitään hyvää, mutta huonoa sitten senkin edestä. Mulle äiti (tai kukaan muukaan) ei ole ihminen johon mun on pakko olla yhteydessä vain siksi, että hän nyt vain sattuu olemaan se nainen, joka minut synnytti.
Olen tekemisissä niiden kanssa, joiden kanssa haluan olla. Riipumatta siitä onko meillä sukulaissuhdetta vai ei. Sama pätee myös toiseen suuntaan...on aivan sama oletko siskoni, äitini, isäni vai kumminkaiman serkku...jos en pidä sinusta, en ole kanssasi tekemisissä.
Mielestäni se on täysin hassua, että mun "kuuluisi" olla tekemisissä ihmisen kanssa, joka on äitini. Miksi ihmeessä, jos kerran kemiat ei toimi yksiin? En kertakaikkisesti ole äidilleni mitään velkaa, en siis edes sitä hänen tyttärenään olemista.
En kertakaikkisesti jaa äitini arvomaailmaa milläänmuotoa. Hän on tietyssä suhteen melko moraaliton, kaksinaamainen ja itseään muiden yläpuolelle nostava. Hän on myös manipuloiva, hyväksikäyttäjä, itsekeskeinen ja jos vaikka ja mitä. En minä häntä siltikään vihaa tms. en vaan pidä hänestä. Meillä ei ole mitään yhteistä.
Jos itseä on vanhemmat kurittaneet fyysisesti, ja käyttäytyneet muutenkin vähemmän mukavasti haluaisitko tällaisille isovanhemmille viedä omat lapsesi hoitoon? Haluaisitko omalle lapselle samanlaisia kokemuksia kuin mitä sinulla lapsena oli? Eiköhän sitä tee ihan kaikkensa ettei itse tai omien lasten tarvitse enää kärsiä.Ei vain huvita kun kemiat ei toimi...tuo oli kyllä nyt melko laimea ja vääristelty ilmaisu.
Mutta siis joo...jos mä hakkaisin lapsiani, dokaisin, käyttäisin henkistä väkivaltaa fyysisen lisäksi ja altistaisin vielä lapsenlapsetkin alkoholilla lutraamisen vuoksi vaaraan, niin kyllä mä ihan ymmärtäisin sen, jos lapseni eivät haluaisi olla kanssani tekemisissä.
Mä uskon ja toivon, että mä kuitenkin olen ja tulen olemaankin sellainen äiti, jolla on niin lämmin ja läheinen suhde lapseensa, että lapseni haluavat olla kanssani tekemisissä elämäni loppuun saakka.