Te joilla raskausmyrkytys/kohonnut verenpaine raskauden aikana, miten seuraavassa raskaudessa?

.. tai muissa raskauksissa.

Seurattiinko verenpainetta jotenkin enemmän, tai puututtiinko siihen nopeammin?

Onko muissakin raskauksissa tullut raskausmyrkytys?

Itselläni ei oikeastaan ollut raskausmyrkytys kuulemma, koska muita oireita ei ollut kuin kohonnut verenpaine, alapaine oli sairaalaan joutuessa yli 100. Verenpaine alkoi viimeisen kolmanneksen aikana olla jotain 130/80-90 mutta siihen ei neuvolassa puututtu ollenkaan.
 
Ensimmäisessä oli myrkytys, toisessa raskaudessa seurasin verenpainetta muutaman kerran viikossa viikolta 15 alkaen. Loppua kohden kohosi ja välillä kävin lepäämässä sairaalassa, mutta vältyin kuitenkin myrkytykseltä.
 
no jokaisessa kuudessa raskaudessa oli koholla. mutta varsinaista raskausmyrkytjystä ei ole ollut kertaakaan. toki sitä painetta seurattiin tarkemmin ja joskus joutui käymään kolmekin kertaa viikossa mittauttamassa. ja myös muutaman kerran makaamassa sairaalassa
 
Joo-o.. Kun mulla synnytys käynnistettiin kohonneen verenpaineen vuoksi.. Varmaan verenpainelääkkeillä oltaisiin yritetty, mutta raskaus oli jo viikolla 38 kun jouduin sairaalaan niin sama oli kuulemma käynnistää.
 
toivoa on
Joo-o.. Kun mulla synnytys käynnistettiin kohonneen verenpaineen vuoksi.. Varmaan verenpainelääkkeillä oltaisiin yritetty, mutta raskaus oli jo viikolla 38 kun jouduin sairaalaan niin sama oli kuulemma käynnistää.
Mulla kahdessa aikaisemmassa raskaudessa on ollut verenpaineet koholla (kulkeneet samaa kaavaa kuin sinulla), mutta tässä kolmannessa ne ovat tähän asti (23. raskausviikko) olleet ihanteelliset.

Ainoa muutos elämäntavoissani on ollut se, ette ole ehtinyt kuntoilemaan kuin ennen.
 
Minulla ensimäisessä raskaudessa alkoivat verenpaineet nousta viikolla 35. Turvotus oli myös järkyttävä ja päätä särki. Proteiinia ei tainut olla kuin 1 plussan verran. Synnytys käynnistettiin viikolla 38.
Toisessa raskaudessa verenpaine alkoi nousta jo viikolla 22 ja sitä seurattiin neuvolassa joka toinen viikko + mittailin myös kotona. Osastolle jouduin viikolla 37 vilkkaiden refleksien ja päänsäryn takia. Verenpaineet eivät missään vaiheessa nousseet yli 150/100 eikä proteiinia ollut yhtään. Lääkärin mukaan kyseessä oli kuitenkin se vakavampi versio, missä kouristusriski on suurempi.
Tärinän takia päätettiin käynnistää 37+4. Lopulta päädyttiin sectioon 38+0, koska synnytys pitkittyi ja kouristus oli lähellä.
Kysyin hoitaneelta lääkäriltä, miten kolmannen raskauden kohdalla käy. Hän sanoi, että yleensä ei uusi, mutta että esim. minun tapauksessa hän ei uskalla sanoa juuta eikä jaata.
 
Mulla oli toisinpäin, protskut nousi (osastohoidossa jonnekin +4...+5) mutta verenpaine ei niinkään. Tokassa ja kolmannessa raskaudessa ei ollut proteiinia eikä verenpainetta. Tokassa raskaudessa olin tehokkaassa seurannassa, mutta kun se meni niin hyvin, ei kolmannessa ollut muuta kuin yksi ylimääräinen äitipolikäynti. Silloin sanottiin, että yksi hyvin mennyt raskaus "nollaa tilanteen".

Duodecimilla on toksemiaa ja raskaudenajan verenpaineen nousua koskevia artikkeleita netissä. Suosittelen selaamaan :)
 
"myy"
Kaikissa kolmessa raskaudessa toksemia. Ensimmäisessä pahin, toinen lievä, kolmas taas pahempi mutta ei onneksi tarvinut käynnistää. Kaksi ensimmäistä käynnistettiin sen vuoksi. Neljättä ei tule.
 
=)
1. kohonnut verenpaine, jouduin sairaalaan viikko ennen laskettuaikaa, sain verenpainelääkityksen ja synnytys käynnistettiin muutamaa päivää ennen laskettua aikaa. Ei ollut kuitenkaan raskausmyrkytystä.

2. verenpainetta seurattiin tiiviisti, mutta vasta ihan loppumetreillä kohosi hieman yli sallitun rajan. Synnytys käynnistettiin 40+5

3. ei ollut verenpaineen kanssa mitään ongelmaa.

Joten tulin siihen tulokseen, että elimistö tottui raskauteen, eikä verenpaine enää kohonnut :LOL:
 
Hei
Mulla oli ensimmäisessä raskaudessa ihan viime metreilläkin verenpaineet tosi hyvät... kaks päivää ennen synnytystä 130/85 ja muutenkin kaikki meni ihan helposti.

Toisessa raskaudessa alkoi supistella ja verenpaineet alkoi nousemaan 29+ viikolla ja olo huononi tosi nopeasti. Virtsassa oli 1+proteiinia. Vasta 40+ kun verenpaine nousi 170/115 aloitettiin lääkitys ja laitettiin siinä vaiheessa vielä kotiin. Lääkitys ei auttanut, joten käskettiin takaisin sairaalaan ja siellä olin neljä yötä, ennen kuin käynnistivät...

Nyt kolmas raskaus menossa ja verenpaineet alkanut nousemaan,kivuliasta supistelua ollut pariin otteeseen, näköhäiriöitä ja monen päivän päänsärkyjä jo 19+. 22+ nousi 150/100 ja olisin jo saanut jäädä sairaalaan lepäileen ja aloittaan lääkityksen, jos ei laske.. Pääsin kuitenkin kotiin ja viikon verran sain tosi loistavia tuloksia (128/75), kun oikeasti otin levon kannalta... Nyt sit viime viikolla, kun isännän loma loppui ja vanhempi poika palasi kouluun jäin kaksin nuorimman kanssa kotiin. Loppu viikosta sitten mittasin jo 165/97... Nyt sit kauhulla odottelen seuraavaa lääkärikäyntiä. Nyt siis viikot24+4, enkä tosiaankaan vielä halua joutua sairaalaan lepäileen.
 
"Kop"
Ekassa oli kohonneet paineet, alussa vähemmän ja lopussa tasoa 155/95. Protsut oli yhdellä plussalla, näin kaikkia valokuvioita ja päätä särki mielettömästi. Ei ollut kuitenkaan varsinainen myrkytys, eivätkä suostuneet käynnistämään synnytystä ja lapsi syntyi sitten 41+3. Nyt toisessa raskaudessa paineet ovat olleettosi matalat kauttaaltaan, nyt rv34 mennään tasolla 115/65. Painoakaan ei ole tullut niin paljoa, eikä turvotusta juurikaan ole.
 
Oli paineet koholla edellisessä raskaudessa eikä sitä sen kummemmin syynäilty eli ei tarvittu ylimääräisiä käyntejä kun muita raskausmyrkytysoireita ei ollut ja verenpaineet oli kotiseurannassa hyvät. Mulla kun on ongelmana valkotakkipaine niin ikinä ei ole saatu luotettavia arvoja sairaalaympäristössä.

Tässä toisessa taas on vielä enempi koholla paineet ja viikottain joudun Kättärillä ravaamaan. Viikot nyt 26+0 tasan ja toivoa sopii ettei pahemmaksi mene. En tee kotona lääkärin määräyksestä mitään ylimääräistä eli hoidan vain tytön ja kaikki raskaammat kotityöt kaupassakäynteineen yms. on jääneet miehen kontolle.
 

Yhteistyössä