Te, joilla on sijoitusasuntoja, missä ne sijaitsee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sijoittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sijoittaja

Vieras
Ihan mielenkiinnosta kyselen sijoitusasunnoista.

Missä teillä on sijoitusasuntoja? Minkä kokoisia? MIllä perusteella ostitte juuri sen asunnon? Mikä on tuottoprosentti?

Mulla on perintönä tulleita sijoitusasuntoja kolme, kaikki saman keskikokoisen kaupungin (n. 70 000 asukasta) keskusta-alueella. Kaksi kaksiota ja yksi yksiö. Tuotto semmoiset 7%. Nyt tosin yksiö-kerrostaloon tulossa lvi-remontti, joten saas nähdä miten sen kanssa käy. On kuitenkin alentuneesti asumiskelvoton remontin ajan = vuokranalennusta, mutta taas vastaavasti voisin harkita vuokrankorotusta remontin jälkeen, kun kesän alussa yksiöön muuttaa uusi vuokralainen.

Mulla on perintönä tulleita sijoitusasuntoja kolme, kaikki saman keskikokoisen kaupungin (n. 70 000 asukasta) keskusta-alueella. Kaksi kaksiota ja yksi yksiö. Tuotto semmoiset 7%. Nyt tosin yksiö-kerrostaloon tulossa lvi-remontti, joten saas nähdä miten sen kanssa käy. On kuitenkin alentuneesti asumiskelvoton remontin ajan = vuokranalennusta, mutta taas vastaavasti voisin harkita vuokrankorotusta remontin jälkeen, kun kesän alussa yksiöön muuttaa uusi vuokralainen.

Missä kaupungeissa nämä sijaitsee, jos saa udella?
Miksi kaikki on keskitetty yhteen kaupunkiin, eikö kannattaisi hajauttaa riskin takia?
Onko kyseessä muuttotappioalue vai nettomuuttovoittoinen?

Ketkä siellä on sulla vuokralla, mikä on heidän profiili (opiskelijoita, työssökäyviä yms)?

Isäni osti ne aikoinaan. Sijaitsevat Itä-Suomessa... Yhdessä asuu yliopisto-opiskelija, kahta käyttää yliopisto vierailevien luennoitsijoidensa majoittamiseen pari viikkoa - jokunen kuukausi kerrallaan. Yliopiston ansiosta muuttovoittoinen kaupunki. Minun aikanani ei ole ollut mitään ongelmia vuokralaisten suhteen, isäni muutaman kerran haki vuokrasaatavia käräjäoikeudesta.

Mulla ei ole sijoitusasuntoa, vielä. Harkitsen vasta asiaa ja vertailen hintoja. Mutta yksi vinkki on, aiheesta julkaistiin vasta ensimmäinen suomenkielinen ja kotimarkkinaa käsittelevä kirja nimeltä Osta, vuokraa vaurastu. Kannattaa hankkia tai vaikka pyytää kirjastoa sellainen tilaamaan. Käsittelee todella hyvin mm. remontointi ja korjauskuluihin varautumista, yksiö versus kaksio ja muita juttuja mitä vuokratessa kannattaa ottaa huomioon.

Kasvukeskuskaupungissa. Ihan asunnon vieressä on amk, ammattiopisto ja keskustaan n. 0,5 km. Kaksio ihan vastavalmistuneesta kohteesta. Lapsemme asuu siinä, eli ei tuota nyt mitään meille.

[QUOTE="vieraana";29435372]Mulla ei ole sijoitusasuntoa, vielä. Harkitsen vasta asiaa ja vertailen hintoja. Mutta yksi vinkki on, aiheesta julkaistiin vasta ensimmäinen suomenkielinen ja kotimarkkinaa käsittelevä kirja nimeltä Osta, vuokraa vaurastu. Kannattaa hankkia tai vaikka pyytää kirjastoa sellainen tilaamaan. Käsittelee todella hyvin mm. remontointi ja korjauskuluihin varautumista, yksiö versus kaksio ja muita juttuja mitä vuokratessa kannattaa ottaa huomioon.[/QUOTE]

Joo, kirja on toki hankinnassa. Tosi sekavia ohjeita vaan tulee noita sijoittajaguruilta.
Jotkut suosittelee kaupunkia x, ja toisessa lauseessa taas todetaan, että kannata ostaa paikasta, joss ei ole nettomuuttoa.

Minulla on sijoitusasunto, jonka olen saanut lahjoituksena (en kuitenkaan perintönä enkä ennakkoperintönä). On kaksio ja sijaitsee suuren kaupungin lähiössä, alue ei ole kovin arvostettu vaan kaupungin edullisimpia. Koska asunnossa on "pysyvä" vuokralainen eikä minulla ole asunnosta lainaa, tuottoa on tullut kuitenkin tähän asti ihan mukavasti, mutta nyt talossa on käynnissä putkiremontti, joka päättynee vuoden sisään. Mietinkin, että miten tuon putkiremontin jälkeen - vuokraa ei voi tolkuttomasti korottaa, joten jos putkiremontin kustannukset nousevat kovin korkeiksi, saatan päätyä myymään asunnon. Siinä tilanteessa sitten täytyisi itse miettiä, ostanko toisen sijoitusasunnon tilalle ja mistä + minkälaisen jne. mutta omat tuloni eivät päätä huimaa, joten enpä tiedä...

Yhteistyössä