Te joilla lapslisät menee lapsen omalle tilille huom!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyhmääkin tyhmempi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyhmääkin tyhmempi

Vieras
Esikoisella menee lapsilisät omalle tilille ja niin myös kakkosen kohdalla oli tarkoitus, mutta lisät maksetaan vaan yhdelle tilille joten (ainakin tostaiseksi) kakkosen lisät oli pakko laittaa sisaruksen tilille. Eli nyt veli saa siskonsa rahat ja siskon pankkitili tyhjä. Miten asian saa järkevästi hoidettua vai joudunko joka kuukausi juokseen pankkiin tekeen tilisiirtoja?

eikös sen voi tehdä tilisiirtojutun että se menee joka kuukausi automaattisesti ettei tarvitse pankkiin juosta?
siis että pankissa tekisi jonkun sopimuksen siitä

En tiiä kun ei oo omakohtasta kokemusta, mutta meillä kotona (4 tenavaa) niin kaikki lapsilisät maksettiin äiteen tilille. Ja äiti oli tehny suoravelotus sopimuksen pankin kanssa, että äitin tililtä siirtyy jokasen meidän lapsen tilille ne "omat" lapsilisät. Olihan tarpeeksi epäselvästi selitetty ;)

Meillä ainakin tuet tulee mun tilille, josta ne pankki siirtää lasten tilille.

Mua ainakin pankissa aikanaan peloteltiin sillä, ettei kaikkea edes saa antaa lapselle. Siihen oli joku ?-määrä, jonka voi kuukaudessa antaa, muuten voi verokarhu myöhemmin puuttua. En tiedä onko tollasta kenellekään tapahtunut. Niinpä meillä osa menee lapsen tilille, osa sellaselle säästövakuutukselle hänen nimiinsä.

Alkuperäinen kirjoittaja prinsessa ruusunen:
siis saathan sä kelaan muutettua sen tilinumeron minne ne toiset lapsilisät kuuluis mennä...

Eivät maksa kuin yhdelle tilille. Meillä tulee kolmen lisät esikoisen tilille ja sieltä automaattinen tilisiirto kahden muun tilille summa on jaettuna tasan kolmeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Nobody:

Mua ainakin pankissa aikanaan peloteltiin sillä, ettei kaikkea edes saa antaa lapselle. Siihen oli joku ?-määrä, jonka voi kuukaudessa antaa, muuten voi verokarhu myöhemmin puuttua. En tiedä onko tollasta kenellekään tapahtunut. Niinpä meillä osa menee lapsen tilille, osa sellaselle säästövakuutukselle hänen nimiinsä.

Siis mitä ihmettä!? Miksei saisi antaa!!! Mitä se kellekään kuuluu miten paljon sillä lapsella on rahaa tilillään?

Ilmoitat kelaan oman käyttötilisi sitä maksua varten ja sieltä voit sitten automaattisesti laittaa menemään aina tietyn summan tietyttynä päivänä lasten tilille. Käsittääkseni Kelankin voi laittaa maksamaan kunkin lapsilisät erillisille tileille, mutta siinä tapauksessa jokaisella maksetaan se pienin maksu, minkä esikoinen saa eli taloudellisesti siinä ei ole mitään järkeä. Verottajallakaan ei ole mitään sanomista, sillä molemmat vanhemmat katsotaan rahojen lahjoittajaksi lapsilisien ollessa kyseessä ja silloin summa jää alle lahjaverorajan.

Alkuperäinen kirjoittaja jemi:
En tiiä kun ei oo omakohtasta kokemusta, mutta meillä kotona (4 tenavaa) niin kaikki lapsilisät maksettiin äiteen tilille. Ja äiti oli tehny suoravelotus sopimuksen pankin kanssa, että äitin tililtä siirtyy jokasen meidän lapsen tilille ne "omat" lapsilisät. Olihan tarpeeksi epäselvästi selitetty ;)

saako teillä kaikki omansa, siis 4. eniten lisiä ja esikoinen vähiten vai onko ne jaettu tasna?

Ei ole kuukausi määrää vaan euromäärä per/3 vuotta jonka saa verovapaasti lahjoittaa. Jos summa ylityy niin lapsi joutuu maksamaan lahjaveron. Koska lapsilisähän ei ole lapsen rahaa vaan vanhempien

Siis mitä ihmettä!? Miksei saisi antaa!!! Mitä se kellekään kuuluu miten paljon sillä lapsella on rahaa tilillään?

kyllä se vaan kuuluu..lahjaveroa voi joutua maksamaan jos se oliko 3vuodessa ylittyy raja..

Lahjavero
Lahjaveroa maksetaan 3 400 euron suuruisesta tai suuremmasta lahjasta tai ennakkoperinnöstä.

http://www.info.tampere.fi/eta/laki2/lahjakirja/lahja5.html
(tuossa siitä 3vuoden rajasta)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ilmoitat kelaan oman käyttötilisi sitä maksua varten ja sieltä voit sitten automaattisesti laittaa menemään aina tietyn summan tietyttynä päivänä lasten tilille. Käsittääkseni Kelankin voi laittaa maksamaan kunkin lapsilisät erillisille tileille, mutta siinä tapauksessa jokaisella maksetaan se pienin maksu, minkä esikoinen saa eli taloudellisesti siinä ei ole mitään järkeä. Verottajallakaan ei ole mitään sanomista, sillä molemmat vanhemmat katsotaan rahojen lahjoittajaksi lapsilisien ollessa kyseessä ja silloin summa jää alle lahjaverorajan.

just näin.

saako teillä kaikki omansa, siis 4. eniten lisiä ja esikoinen vähiten vai onko ne jaettu tasna?

Ei saanu (ainoastaan yks meistä enää alle 18vee). Saatiin jokanen saman verran. Oisko ollu satanen...ja se oli markka-aikaa se.

Tuosta lapsilisän verotuksesta! Verotoimistosta asiaa kysyin ja sieltä vastattiin, että lapsilisät saa säästää lapsen tilille ja sitten aikanaan hänelle käyttöoikeuden luovuttaa ilman, että siitä menee veroa!!

Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:

kyllä se vaan kuuluu..lahjaveroa voi joutua maksamaan jos se oliko 3vuodessa ylittyy raja..

Lahjavero
Lahjaveroa maksetaan 3 400 euron suuruisesta tai suuremmasta lahjasta tai ennakkoperinnöstä.

http://www.info.tampere.fi/eta/laki2/lahjakirja/lahja5.html
(tuossa siitä 3vuoden rajasta)

Hyvä tietää sitten kun asia tulee ajankohtaiseksi.

Ei ole kuukausi määrää vaan euromäärä per/3 vuotta jonka saa verovapaasti lahjoittaa. Jos summa ylityy niin lapsi joutuu maksamaan lahjaveron. Koska lapsilisähän ei ole lapsen rahaa vaan vanhempien

Kiitti oikaisusta. Jotain tommosta siis siinä oli takana. Vähän termit hukassa, kun nämä asiat ei mee mun tajuntaan ikinä. Liian vaikeita.

Mutta siis esim. jos poika ostaa auton noilla rahoilla aikuisena, voipi verokarhu ihmetellä, että millä rahalla ostat. Kun ei oo päivääkään ollut töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja lohikäärme:

onko käsite LAHJAVERO todellakin ihan uusi?

[/quote]

No ei ole! mutta olen luullut että summa saisi olla VÄHÄN suurempi. Eihän 3400 ole paskaakaan rahaa kolmen vuoden aikana saatuna!

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmääkin tyhmempi:
Esikoisella menee lapsilisät omalle tilille ja niin myös kakkosen kohdalla oli tarkoitus, mutta lisät maksetaan vaan yhdelle tilille joten (ainakin tostaiseksi) kakkosen lisät oli pakko laittaa sisaruksen tilille. Eli nyt veli saa siskonsa rahat ja siskon pankkitili tyhjä. Miten asian saa järkevästi hoidettua vai joudunko joka kuukausi juokseen pankkiin tekeen tilisiirtoja?

Eikös Suomessa ollut joku oikeusjuttu kun vanhemmat oli laittaneet aina lapsilisät lapsen tilille säästöön eikä käyttäneet....?
Juttu meni oikeuteen --> lapsisilät pitää käyttää lapsen hyväksi eikä saa säästää..... Tästä on kyllä jo vissiin aikaa. Muistaako kukaan muu kuulleensa???

Yhteistyössä