Te joilla enenmmän kuin kolme lasta!! Ja ns. normaalituloisia "taviksia". Käyttekö ikinä esim. matkoilla?

Vaikkapa aurinkolomilla? Entäpä ihan risteilyillä tai hotellireissuissa kotimaassa?
Entäpä ottaako kukaan enää mielellään teidän lapsia hoitoon, varsinkin samaan paikkaan?
Ihan siksi uteliaisuudesta kyselen, kun voimakas vauvakuume on pinnassa. Tällä hetkellä kolme lasta ja luku piti ehdottomasti olla täysi. Miehen mielestä siis onkin. Meillä ei ole varaa eikä tilaa jne... Syy on miehellä se, että nyt ei ole varaa vaihtaa niin isoon autoon jotta kaikki sovitaan, sitten jää kaikki reissut ja matkat tekemättä jne.. viimeisin pointti oli, että eihän kukaan enää edes ota tuollaista kakaralaumaa hoitoon jos jossain halutaan kahdestaan käydä.
Tilakin tulee ahtaaksi.
MIes on niin ehdoton, mutta yritän keksiä hyviä perusteluja, jotta saisin vielä taivuteltua.
Tykätään reissata eli kerta vuoteen käydään keskimäärin ulkomaanmatkalla viikkon ja pari kertaa vuodessa risteilyillä ja sitten kesälomareissut hotelleineen siihen. Mies on sitä mieltä, että neljäs toisi siihen jo liian suuret kustannukset.
Meillä on viisi makkaria ja talossa asuinpinta-alaa 160 neliötä, liian vähän muka kun kaikille ei sitten olisi omaa huonetta tai joutuu luopumaan työhuoneesta!!!!
Jos kuulema oltaisiin rahakkaita ja "sairaan" hyvätuloisia niin voisi harkita, mutta ei meidän tuloilla. Ja mun mielestä tuon miehen bruttotulot ovat ihan ok duunariksi kuitenkin...

Sanokaa nyt hyviä perusteluja, että ei hetkauttaisi paljon taloutta.. :whistle:
En vielä viitsisi taipua ;)

vieras

Ei kaikki lapset tarvitse omaa huonetta. Vasta teini-iässä alkaa olla enemmän must. Silloinkin tosin on mahdollista jakaa iso huone. Ja näin siis ihan hyvätuloisissakin perheissä olen nähnyt tehtävän.. :) Auto asia on ainoa, joka on mielestäni oikea ongelma, mutta esim. matkusteluun ei yksi lapsi paljon lisää enää tuo kustannuksiin (paitsi lentäessä sitten kun lapsi ei enää mene sylissä). Jos teillä on ollut hoitajia kolmelle lapselle niin luulenpa että neljällekin löytyy. Ja johan teillä ehtii vanhin tai vanhimmat jo kasvaa taas pätkän ennen kuin vauva olisi yleensä maailmassa (jos ei kerran vielä edes ole masussa), joten varmaan jossakin vaiheessa menisivät varmaan mielellään vaikka kaverille yökylään silloin kun muut lapset viedään hoitopaikkaan. Näin ainakin meillä oli.

Mietinpä vain..
No täytyykö niitä risteilyjä ja hotellimatkoja tehdä niin paljon? Ja ehkä niitä lapsia voi jakaa vaikka kahteen paikkaa, jos johonkin haluaa lähteä kahdestaan..

isonperheenäippä
Meillä neljä lasta ja matkustelemme aivan kuten kolmenkin kanssa. Autoasia on tuottanut ongelmia. Lastenhoitoasia myös, emme me juuri mihinkään ilman lapsia pääse nykyisin, mutta aika aikaa kutakin kai... Tilaa on vain puolet siitä, mitä teillä ap, mutta jotenkin mahdutaan - ja vitonen siintää haaveissa ;-).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei kaikki lapset tarvitse omaa huonetta. Vasta teini-iässä alkaa olla enemmän must. Silloinkin tosin on mahdollista jakaa iso huone. Ja näin siis ihan hyvätuloisissakin perheissä olen nähnyt tehtävän.. :) Auto asia on ainoa, joka on mielestäni oikea ongelma, mutta esim. matkusteluun ei yksi lapsi paljon lisää enää tuo kustannuksiin (paitsi lentäessä sitten kun lapsi ei enää mene sylissä). Jos teillä on ollut hoitajia kolmelle lapselle niin luulenpa että neljällekin löytyy. Ja johan teillä ehtii vanhin tai vanhimmat jo kasvaa taas pätkän ennen kuin vauva olisi yleensä maailmassa (jos ei kerran vielä edes ole masussa), joten varmaan jossakin vaiheessa menisivät varmaan mielellään vaikka kaverille yökylään silloin kun muut lapset viedään hoitopaikkaan. Näin ainakin meillä oli.
Tätä olen miehelleni juuri perustellutkin. Nimittäin kaksi isompaa lasta on jo koulussa ja vähän niinkuin kuopuksen "kaveria" olen haaveillut.

jaa-aa
No, meillä näitä lapsia on, mutta saman katon alla asuu vain kolme lasta. Neljäs menee aika tavalla siinä samassa, sillä harvemmin tavalliseen henkilöautoon sopii kolme, varsinkin kun pitää olla turvaistuimet ja ne vie tilaa.

Jos kolme lasta on normista poikkeava määrä, ei sovi tavalliseen autoon, ei tavalliseen hotellihuoneeseen jne. Neljäs ei tee oikein kummosta muutosta tähän.

Meillä on asuntovaunu. Sinne tehdään petipaikat kahdelle pienimmälle, teini nukkuu teltasssa ulkona ja jos sataa kaatamalla niin sitten sisälle. Jos otetaan muita muksuja mukaan, nukkuvat hekin siellä teltassa...

Lomamatkoilla ulkomailla emme ole käyneet. Laivaristeilyillä kyllä. Ei meillä ole lapsille juurikaan hoitopaikkoja, enkä niitä kaipaakkaan. Mun äiti käy 3 krt vuodessa ja on silloin lasten kanssa. Tilaa meillä 6 henkisessä perheessä on 75 neliöinen kolmio ja hyvin mahdutaan. En kaipaa kyllä muuta, lapset ovat pieniä vain hetken.

Meillä on neljä lasta. Ulkomaanmatkoja ei tehdä, koska mä en tykkää lähtee niin pitkälle lasten kans, se ois aika prosessi. Sen sijaan lappiin lähetään lomalle ens kesänä. Risteilyllä käydään kai keskivertoa useammin, monta kertaa vuodessa, se on kivaa vaihtelua lapsillekin!

Hoitoon ei kyl oikeen koko poppoota saa mihkään, eikä nyt viä ois mahdollistakaan, kun yks on tissivauva. Mutta jos ihan pakko tilanne olis, niin eiköhän hoito järjestys, sillain et jakaa lapsia vähän sinne sun tänne. :D

Meil on isommilla muksuilla omat huoneet, ja sit kun nää meiän pikkuset kasvaa kouluikään, saavat myös he omat huoneet (sit pitää kyl muuttaa et saa pari huonetta lisää). Mä tykkään et lapsilla on omat huoneet, siis isommilla, alle kouluikäset voi huoneen kyllä jakaa.

Meillei kauheesti nelosen syntymä muuttanu mitään, paitsi isompi auto jouduttiin hommaan. Onneks siitä löyty edullinenkin malli, mihkään kymmenien tuhansien autoon ei ois ikimaailmassa varaa...

Tiukkaa on taloudellisesti, miehellä pieni palkka, mut pärjätään kun niin halutaan. Jostain joutuu tinkimään, mut meillä on hyvä näin! =)

Me ei olla koskaan välitetty aurinkomatkoista. Tykätään matkustaa Suomessa ja se onnistuu tämän lauman kanssa asuntoautolla, jota vuokrataan tutuilta.
Muutenkin mein elämänarvot on semmosia, että siihen sopii useampi lapsi.
Eikä tosiaan kukaan halua mein kaikkia lapsia kerralla hoitoon, mutta nyt on vanhimmat jo niin isoja, että he kyllä mielellään katsovat pienempien perään.
Eikä meillä ole kaikille edes omaa huonetta.

vieras
Meillä 6 lasta. Auto on 8 hengen farmari. ja kakkos autona 5 hengen farmari. Hoitajia ollaan saatu ihan kohtuudella.
Huoneita ei tule olemaan omaa muilla kuin tuolla ainoalla tytöllä. Kyllä ne lapset sopeutuu yhteiseenkin huoneeseen jos kuitenkin on oma pöytä/kaappi/sänky mihin ei toisilla asiaa.
Tällä hetkellä meillä on 107 neliöä ja 8 henkeä. makuuhuoneita on 3. Yläkerta tosin rakenteilla sinne tulee vajaa 50 m2 lisää.
Aurinkomatkoilla/hotellilomilla ei olla käyty edes silloin kun lapsia oli 1 tai 2 joten ei käydä nytkään. Kaveri kävi vasta turkissa perheineen, heillä 4 lasta ja hyvin oli mennyt. Lomailut on asuntovaunu reissuja tai mökkilomia.

vieras
Missään aurinkolomilla ei käydä, mutta ei käytäisi ilman lapsiakaan tai pienemmällä lapsiluvullakaan! Risteilyillä käydään, tosin ihan yhtä harvakseltaan, kuin ennen lapsiakin tai pienemmällä lapsiluvulla. Hotellilomiakaan ei ennenkään harrastettu, joten ei nytkään.

Yksi ottaisi samaan paikkaan hoitoon, mutta en anna, mielummin jaan sitten kahden paikan kesken. Se on totta, että pienemmällä lapsiluvulla saatiin hoitopaikka tosi helposti ja sitä kaipaan, sitä aikaa. Kahden me ollaan miehen kanssa oltu viimeksi vuonna 2002 (ellei synnytyksiä lasketa...).

Autona on 8hengen parin tonnin rotisko, ruma kuin mikäkin, mutta toimii ja ajaa asiansa.

Asuntona on 3makkarin ja tupakeittiön ok-talo 103neliön asuinpinta-alalla, huoneissa 2+2, paitsi sitten minä, mies ja kuopus. Ahdasta on, aivan liian ahdasta, mutta sopu sijaa antaa ja laajennetaan, kun on mahdollisuus siihen(kin). Haluaisin kaikille omat huoneet (ja mieluusti vielä pari ylimääräistäkin).

Mutta noin niinkuin muuten ihan on kivasti asiat 5lapsen kanssa.

vieras
Miten teillä on varaa 3 lapsen kanssa aurinkolomiin? Meillä ei ole kahdenkaan. Yhden kanssa oli varaa. Lapsethan maksavat puolet aikuisen hinnasta vähintään eli paljon. Duunarit on ilmeisesti todela hyvätuloisia nykyään. (mies on toimihenkilö, minä kotona)

Meillä neljä lasta viides tulossa. Tilaa reilu sata neliöä eikä ole ahdasta muusta kuin säilytys tilasta. Kaks muksua menee vallan hyvin samaan huoneeseen varsinkin jos ovat samaa sukupuolta ;)
Kotimaassa lomaillaan paljonkin. Puuhamaat, särkäniemet ym... käydään läpi. Risteilyllä on käyty jne.. Ulkomailla ei olla käyty(ellei ruotsia ja norjaa lasketa) mutta ei oltais kyllä käyty vaikka lapsia olis vaan yks tai kaks ei vaan innosta.
Lapsia ei olla ikinä saatu hoitoon mihinkään muualle kuin minun vanhemmille,Siis ei silloinkaan kun niitä oli vaan yksi, toki jonkin palkatun lastenhoitajan sais jos olis tarve. Sukulaisten luoksekkin on kutsuttu jopa yökylään vaikka niin tilaa vieviä ollaankiin.
Itseasiassa siinä onko lapsia 3 vai 4 ei ole mitään eroa paitsi että tavallinen auto ei riitä. Paitsi että meillä on ihan tavallinen auto kun isommat ei enään kauppaan mukaan lähde ja muutenkaan koskaan koko perheellä käydä kuin lomilla ja silloin osa porukkaa menee junalla tai vuokrataan isompi auto

=) meilläkin oli ennen kolme muksuu. Neljäs piti tehdä, mut saatiinkin kaksoset. Me asutaan rintamamiestalossa ja neliöitä meill on n.80( kolme makkaria). Mä olen kodinhoidontuella ja mies töissä. Kyll täytyy sanoo, et välil on sika tiukkaa ja meneehän neljästä enemmän kuluja kuin kolmesta... mutt saahan lapsilisää vähän enemmän. Kun olin töissä lapsilisät sain jemmattua, nyt nekin menee joka sentti. Käytetään S-ryhmän kauppoja ja kerätään bonukset tilille. Niillä rahoilla tehdään matkoja. Esim tänä kesänä vuokrattiin asuntoauto viikox ja kierreltiin ympäri Suomea. Lapsetkin tykkäs!! Risteilylläkin ollaan käyty, mut etelän matkoista en uskalla edes haaveilla.
Kun kaksoset oli pieniä, koitettiin jakaa lapset ainakin kahteenpaikkaan, jos meinattiin päästä jonnekin. Nyt kun pienimmätkin on jo reilun 2wee saadaan ne jommankumman äideille kaikki. Huomen just päästään ulos piiitkästä aikaa ;)
Onhan joskus vaikeeta, mutt kyll lapsetkin osaa tyytyä vähään. Onnex meill on ihania kummeja ynnä muita ystäviä. Harrastuksiinkin kerätään synttäreinä "kolehtia"(niin ei nurkatkaan pyöri täynnä leluja).
Hyviä puoliakin löytyy!! ja lapset oppii jakamaan ja tarjoomaan muille siitä vähästä mitä itellä on :heart:
Tsemppiä miehesi taivutteluun!!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten teillä on varaa 3 lapsen kanssa aurinkolomiin? Meillä ei ole kahdenkaan. Yhden kanssa oli varaa. Lapsethan maksavat puolet aikuisen hinnasta vähintään eli paljon. Duunarit on ilmeisesti todela hyvätuloisia nykyään. (mies on toimihenkilö, minä kotona)
Minäkin olen kotona ja mies töissä. Palkka vaihtelee kuukausittain hänellä, mutta ihan keskiverto normaali palkka, ei tokin mistään huonoimmasta päästä, kuitenkaan ei mitään huippupalkkoja vetele ja itse kotihoidontuen perusosalla.
Keskitän ostokset S-ryhmään, bonuksia napsahtaa tilille jo vuodessa melkein tuon etelän matkan verran. Miehen palkasta menee joka kuukausi 200 euroa säästötilille eli kyllä niihin reissuihin jää ihan ok.

Ja joku kysyi, että kumpi tärkeämpää etelän matka vai lapsi!! Siitähän tässä juuri onkin kysymys, itse olen valmis tinkimäänkin asioista, mutta miestä stressaa vain talous ja "maalliset" asiat kun on tottunut suht helposti liikkumaan ja penniä ei ole ihan kauheasti tarvinut venyttää vaikka välillä on tiukempaakin ollut.
Siksi kyselinkin, että kuinka paljon tuota eroa elämään ja kustannuksiin tulee, jotta voisin miehelle hyvin perustella ;)

Yhteistyössä