Te, joiden lapsilla diagnosoitu HAHMOTUSHÄIRIÖ!

  • Viestiketjun aloittaja vvvvieras
  • Ensimmäinen viesti
vvvvieras
Miten häiriö tulee esille?

Meillä päiväkodissa esittivät huolen pian 5-vuotiaasta, ollaan nyt menossa neuvolaan ja sen jälkeen elto tulee lapsen kanssa tekemään juttujaan.

Miten teillä päädyttiin tutkimuksiin, kuka teki, miten meni, saako lapsi terapiaa tms.?
 
Nooooo
Meidän poika ei saanut diagnoosia eikä lähetetty edes tutkimuksiin, mutta neuvolassa todettiin, että lieviä hahmotusongelmia.

Ei näy arjessa mitenkään, tietyntyyppiset matikantehtävät on vaikeampia hänelle ja esim. sellainen hassu juttu, että ei osaa laittaa pyyhettä narulle helposti kuivumaan, kun ei "tajua" kumpi on lyhyt ja kumpi pitkä sivu pyyhkeessä :)
 
"vierastus"
Meillä päiväkodista elton testien perusteella ehdotettiin neuvolaan, että laitettaisiin toimintaterapeutille ja kai tutkimuksiin. Ymmärtääkseni juuri hahmotushäiriötä epäillään. Arjessa ei olla huomattu ongelmaa, mutta muun muassa piirtäminen ja kynän käyttö yleensä oli hankalaa. Jotain muutakin oli. Moni juttu taas sujui hyvin, kuten matemaattiset tehtävät ja kielellinen ymmärtäminen.

Mitä aiheesta luin, hahmotushäiriöitä voi olla erilaisia. Joillekin voi olla matematiikka hankalaa, toisella taas ei siinä mitään ongelmaa, mutta joku toinen osa-alue vaikea. Ja tietty joillakin on vain lievänä ja joillakin hankalana. Mutta vaikuttaa kuitenkin hyvältä, että osataan epäillä aikaisin ja siten tehdä harjoituksia, jotka auttavat juuri niihin, jolloin ongelmia ei niin helposti tule koulussa ja jos on ongelmia, niitä osataan auttaa oikeilla tavoilla, kun tiedetään mistä kiikastaa ja miten voidaan tukea oppimista.
 
vvvvieras
Mä en siis ihan edes ymmärtänyt koko tätä hahmotushäiriö-kuviota: mulle ei ole tullut sellainen edes mieleen! Mutta pk:n mukaan erityisesti ryhmätilanteissa lapsen on vaikea kuunnella ohjeita. Kuitenkin kuulemma yksilöohjauksessa kuuntelee ja osaa toimia annettujen ohjeiden mukaan.

Lisäksi oli joku piirustus, missä oli kuva puolikkaasta nallesta, ja toiselle puolelle olisi pitänyt täydentää nalle kokonaiseksi. Lapsi teki sen paljon mallia pienemmäksi.

Pk huolestunut myös tapaan, jolla lapsi reagoi, kun ei halua tehdä asiaa joka ei huvita/on vaikeaa. Lapsi alkaa silloin sanomaan, ettei voi tehdä koska sormi kipeä/polvi kipeä/äitiä ja iskää ikävä. Kuitenkin näitä asioita, jotka päiväkodissa ovat vaikeita ja vastentahtoisia (esim. riimittely) ovat kotona kivoja ja rallattelee loppusointuja ja yrittää keksiä runoja.

Lapsi ryhmänsä nuorimpia, ja ryhmä on aika iso (yli 20 lasta) ja mielestäni myös aika levoton. Meteli on välillä päätähuumaava. Hoitajat tosi kivoja ja asiansa osaavia, tilat vaan surkeat ja budjetin vuoksi ryhmät ihan liian isot.

Lapsi täyttää siis pian 5 ja taitoja löytyy kyllä: tuntee kaikki kirjaimet, osaa sanoa kaikista kuulemistaan sanoista vähintään millä kirjaimella ne alkavat, osaa lukea tavuja, tuntee numerosymbolit ja laskee yksinkertaisia yhteen- ja vähennyslaskuja, tuntee värit, on näppärä askartelija, piirtää hyvin ihmishahmon, osaa kirjoittaa kaikki kirjaimet ilman mallia, tuntee ja osaa piirtää neliön/kolmion/ympyrän.
 
Minun viisi vuotiaalla visuaalisen hahmottamisen häiriö. Hoidossa heräsi huoli ja neuvolan kautta tutkimuksiin jotka vielä kesken. Käynyt psykologilla, eltolla ja toimintaterapiassa. Voi olla myös ADD ja hahmotusvaikeus siihen liitännäinen. Viisi vee tarvitsee apua pukemiseen, syömiseen ( lusikalla syö itse), pesulle. Palapelit on vaikeita ( nyt oppi kuuden palan pelin tekemään ilman apua), kirjaimet ja numerot ihan outoja. Oman nimen kirjoittaa mallista ( ja siinäkin aina S väärinpäin). Käsitteet eilen, tänään, edessä, sivulla jne ei ymmärrä. Paljon juttuja, mutta en jaksa kaikkea tähän... Liikunnallisesti ja motorisesti lahjakas ja ikätasoa edellä.
 
"vierastus"
Minä löysin esitelmän aiheesta, mulle se avasi asiaa hyvin. Melkein sivun lopussa, tiedosto nimeltä hahmotusvaikeudet-tampere-kopiot.ppt

http://peda.net/veraja/lohja/kelpo/erilaisetoppijat

Tuosta siis ymmärsin, että voi olla etevä monissa asioissa, mutta hahmotusvaikeudet voivat tulla esiin vain joissain jutuissa. Ja määrätyt ongelmat ovat vain indikaattoreita mahdollisesta hahmotusvaikeudesta, ei se suoraan tarkoita, että sitä olisi.

Toisaalta kertomasi perusteella voi hyvin olla, että lapsella on vain esim. vaikea keskittyä päiväkodissa, eikä mitään ongelmaa oikeasti ole. (Joka muuten näin maallikkona saattaisi kertoa enemmän ADHD:n suuntaisesta keskittymishäiriöstä ja herkkyydestä häiriintyä virikkeistä, mutta en yhtään ihmettele vaikkei normaalikaan lapsi, tai edes aikuinen, siellä pystyisi keskittymään.)
 
"vieraana"
Meidän 7 vuotiaalla on matemaattisen ja kielellisen hahmotuksen häiriötä. Eskarissa kiinnitettiin huomiota, käyttää hassuja lauserakenteita edelleen. Sanalliset matikan tehtävät on tosi vaikeita. Aika käsitteitä opeteltiin pitkään ja hartaasti. Toisaalta visuaalinen hahmotus on reippaasti yli ikätasoa, siksi noihin ei ehkä aiemmin ole kiinnitetty huomiota, on varmaan kompensoinut sillä. Normi ekaluokalla, mutta luokassa on yleinen luokka avustaja, koska lapsi tarvitsee ohjeiden pilkkomista osiin tehtävissä jne.

Itselläni on myös matemaattisen hahmottamisen häiriö, aikuisena "diagnosoitu" ja koulussa matikka oli ihan tuskaa, kun en vaan nää mitään logiikkaa siinä. Nämä on kuulemma vahvasti perinnöllisiä.
 
pisteitäpisteitä
Minulla itselläni on matemaattinen hahmotushäiriö. Sen huomaa kokoajan arjessa. Kaupassa käynti on välillä hankalaa, ja rahatilanteen arvioiminen haastavaa. Matematiikka, ja varsinkin sanalliset laskut tuottavat ongelmia. Minulla tämä huomattiin vasta yläasteella, eikä sen takia voitu tarttua ongelmaan ajoissa.
 

Yhteistyössä