te elämänkokemusta omaavat, nyt tukea mietintään!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja emppu75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

emppu75

Aktiivinen jäsen
18.09.2010
1 926
0
36
mä aloitin 30t vkossa työt kohta kk sitten, mies kotona pojan kohta 1vee kanssa. Miehen työtunnit karsiutuivat radikaalisti, käytännössä kuukaudessa muutama hassuvuoro baarilla. Itse teen osa-aikaista omasta halusta olla vielä lapsen kanssa enemmän kuitenkin.
Kesä on nyt mietinnässä, päikkypaikka haettava täs kohta, jos päiväkotiin kesäkuussa aikoo laittaa, miehen työt jatkuvat lähes täysillä tunneilla kesä-heinäkuun EHKÄ! Eli uusi työnantaja ei osaa/voi/halua luvata kesästä vielä mitään tietoja, kun haluaa katsoa, nouseeko ravintolan tuotto, kuten tavoittena tälle keväälle.
Ja JOS on täydet tunnit, niin mä jäisin kesäks hoitovapaalle, yksi kunnon palkka riittää meidän perheelle.
MUTTA jos ei olekaan täydet tunnit, muutama satanen tulee käteen, päikkypaikka haettava nyt, hoitovapaa ilmoitettava mun työnantajalle 2kk ennen alkua, olen ihan sekaisin, mitä pitäis tehdä?
Tiedän et sekavaa, ytimenä se, että haluttais pitää lapsi kotona, mut jos jään kesäks hoitovapaalle ja miehellä ei olekaan töitä, niin me ollaan kusessa!! Ja jos haetaan päikkypaikka vuoropäiväkodista, saadaan joku heittopaikka, kuten Lahdessa tapana ja sitten tilanne muuttuukin olennaisesti ja paikka perutaan, tulee karenssia tms..... Ääh ei taida kukaan tajuta, mitä tarkoitan? Jäädä kotiin kesäksi ilman rahaa vai ei? siinä ydinkysymys :(

Soita sinne päivähoito-ohjaajalle ja kysy. Itselläni oli vastaava tilanne, joten laitettiin varuiksi hakemus päivähoitopaikkaan menemään (heidän ohjeistus) ja siellä lisätietoja kohdassa luki, että epävarma tarkentuu lähempänä. Paikkaa ei tarvittu ja peruin sen, pidin koko ajan päivähoitotätiä ajan tasalla ja ilmoiittelin tilanteesta. Tosi hyvin meni ja saatiin nyt siihen päiväkotiin kun haluttiin, kun tuli ajankohtaiseksi, ehkä juuri siksi, että olin sinne jo aiemmin hakenut varalta paikkaa ja ilmoittelin koko ajan tilanteestani.

Ei meille mitään karenssia päivähoitopaikkaan tullut, kun olin alusta asti kertonut ihan rehellisesti tilanteen, että töihin meno on epävarmaa, mutta varuilta paikkaa piti hakea, koska ihan varmaa ei ollut tuleeko se tilanne eteen vai ei.

Hakisin sitä päiväkotipaikkaa ihan normaalisti, onko se nyt 4 kk ennen hoidon tarpeen alkamista? Hoitovapaasta pitää ilmoittaa työnantajalle 2 kk ennen vapaan alkamista eli jos 1.6. sen aloittaisit, ilmoitus olisi tehtävä vasta maaliskuun lopussa. Katsoisin siis miehen työtilannetta nyt pari kuukautta ja vasta sitten arvioisin, vaikuttaako hoitovapaaan pitäminen mahdolliselta vai ei.

• Tykkää
Reactions: emppu75
hilaatte veroprosentin nyt minimiin. niin alas kun vaan huijaamatta kehtaa. etenkin mies, jolla ei siis oo mitään kunnon tuloja varmasti tiedossa koko vuodelle voi ilmoittaa aivan hyvin tammikuun tulonsa x12 koko vuoden tuloiksi. sitte jos on töitä niin voi maksaa vaikka syksyllä enempi veroja muutosverokortilla. tai ottaa mätkyt sitten. kotihoidontuki menemään sille jolla todennäköisemmin on vuoden aikana vähempi tuloja ->siitäkin menee vähempi veroja.
sitte pötköttelet sen lapsen kanssa kesän kotona. heinäkuussa ei missään nimessä kannata olla pienten päivähoidossa kun hoitajat menee ja tulee lomalta, lapset vaihtuu jatkuvasti ja päiväkodit vaihtuu sen mukaan mikä on sulussa. ei hyvä.

• Tykkää
Reactions: emppu75
No meillä myös sellainen tilanne että lapsi on kotihoidossa mutta tilanne saattaa muuttua/luultavasti muuttuu muutaman kuukauden aikana ja pk-paikan hain jo marraskuun alussa. Yhdestä paikasta mulle jo soitettiin mutta en ottanut sitä vastaan koska emme tarvitse hoitopaikkaa vielä tässä kuussa ja tarjottu paikka oli jotain ihan muuta kuin mitä hain. Autottomana mulla ei ole mitään mahdollisuuksia viedä lasten monen kilometrin päähän hoitoon ja kävellä sama matka takaisin jotta pääsen töihin.
Täällä tilanne on vain niin huono, että lapset voidaan pistää mihin tahansa päiväkotiin/pph:lle.
Mut, hae siis ihmeessä jo nyt sitä hoitopaikkaa, perua sen aina voi!

Kiitos kovasti asiallisista vastauksista, heräilin tuossa kolmen kieppeillä taas pohtimaan tilannetta, ihana, kun reagoin kaikkiin asioihin unettomuudella. Muttamutta, vahvimpana vaihtoehtona itsekin näen sen, että jään kesäksi kotiin, haetaan paikkaa varmuuden vuoksi, meilläkään ei ole autoa, eikä tule ja käsittääkseni Lahdessa on kaksi vuoropäikkyä, joista toinen ihan tuossa lähellä. Ja kun melkein satavarmasti mies jää syksyn tullen jälleen työttömäksi, ja itse haluaa olla pojan kanssa silloin kotona, niin heitto päiväkotiin muutamaksi kuukaudeksi ei taida olla järkevää. Jos sitten vuoden päästä keväällä katselis tilannetta uudelleen, lapsikin olis silloin jo reilusti yli 2vee. Rahaa ei tarvitse olla yhtään enempää, kuin mitä elämiseen menee...
Lahden päivähoitotilanne vain on katastrofaalinen, hirvittää ajatellakin ja kuunnella ystävien kokemuksia : / toki varmasti hyvääkin on.

Yhteistyössä