Täytyykö 5-vuotiaan todellakin osata jo nämä kaikki?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "iitapiita"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"iitapiita"

Vieras
Lukea, laskea, piirtää, käyttää tietokonetta, uida ?

Kovasti muut vanhemmat ihmettelevät, kun meidän 5-vuotias tyttäremme ei osaa vielä lukea, eikä osaa yhteenlaskuja. Kaikki kirjaimet on tunnistanut jo pari vuotiaasta ja oppi jo silloin laskemaan kymmeneen yms.
En ole pitänyt lukemaan oppimista vielä tärkeänä.

No heh. Ei todellakaan tartte. Mun mielestä se riittää kun tunnistaa kirjaimet ja osaa kirjoittaa oman nimensä. Eskari on olemassa juuri skisi että näitä lasten välisiä yksilöllisiä taitoeroja tasataan. Ei kannata vertailla lapsia keskenään. Se on suorastaan sairasta.

ei tarvi osata lukea, laskea eikä uida. Meillä on kaksi nuorempaa lasta osannut lukea jo ennen eskaria ja sitten aika eskarissa ja vielä ekaluokallaki on tahtonut käydä pitkäksi

Tottakai lastaa pitää tukea ja opettaa asioissa, joista on itse kovin kiinnostunut. Olkoot se sitten lukeminen, laskeminen, kiipeileminen, rakentaminen, lautapelit.
Mutta koulussa oppii lukemaan ja laskemaan. Ei todellakaan viisivuotiaan tarvitse nitä osata!

No nythän se oppisi helposti lukemaan, kun kirjaimetkin osaa. Mikset opeta? Ei koulussa pitkästy, kun siellä on paljon muutakin kuin lukemaan oppimista. Mä opetin mun kaikki lapset lukemaan reilusti ennen kouluikää, koska he halusivat.

No kuule, voihan apua! Varmaan itsekin tiedät, että kouluunkin voi ihan mennä vaikkei lukea osaisikaan. Meillä ei kumpikaan koululaisista osanut lukea kun menivät ekalle ja voin nyt sulle kertoa (älä kerro muille), että meidän tenavat lienevät luokkansa parhaita tai ainakin ihan kärkipäässä arvosanojen perusteella. Monesti lapselle kehittyy jopa parempi lukutaito ja kirjoitustaito, kun niiden kanssa ei hoppuilla. Itse en harrasta lainkaan mitään koulupreppausta. Olen opettaja ammatiltani :) Eli summa summarum: 5-vuotiaan ei tarvitse osata mitään edellä mainitsemistasi taidoista. Noista tärkeimpinä pitäisin jonkinlaista piirustustaitoa sekä kiinnostusta uimista kohtaan (vesileikit).

Jaa, en tiedä mitä pitää ja mitä ei...mutta ei mun poika noita taitoja osaa. Numerot luettelee 11 asti. Eskarissa opettelevat asioita ja se sopii.
Epulla sitten näkee mikä on lapsen taso (joo aiemmin tietty testit...).

Ihana tuo kommentti "mie" ja hyvä kuulla juuri opettajan suusta. Mulla on kovasti sellainen olo, että nykyään (en tietty tiedä miten ennen) vaaditaan ihan älyttömiä alle kouluikäisiltä. Eikö juuri vapaa leikkiminen ole heidän kehitykselleen kaikista tärkeintä.

No nythän se oppisi helposti lukemaan, kun kirjaimetkin osaa. Mikset opeta? Ei koulussa pitkästy, kun siellä on paljon muutakin kuin lukemaan oppimista. Mä opetin mun kaikki lapset lukemaan reilusti ennen kouluikää, koska he halusivat.

Mun tyttö ainakin pitkästyi ekaluokalla, koska luki jo sujuvasti ennen kouluun menoa. Ja oli luokkansa ainut, joka osasi lukea. Siellä sitten istui ja luki kirjaa kun muut opettelivat lukemaan. Valitti jatkuvasti kuinka tylsää koulussa on.. Jos olisin tuon arvannut, niin olisi voinut mennä suoraan tokaluokalle.