Täytekakku: maidoton, gluteeniton, soijaton

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Nyt tarviis kiireesti vinkkejä! Lapsi tosi allerginen, ja kakun pitäis olla maidoton, gluteeniton, soijaton. Hyvä kakkupohjan ohje mulla on mutta täytteiden suhteen lyö tyhjää! Monessa keskustelussa tarjotaan täytteisiin kaura- tai soijatuotteita jotka ei nyt siis käy. Onko pelkkä hedelmä&hillo -täyte tylsä? Mikä olis hyvä makuyhdistelmä jos tähän päätyy? Päälle meinasin sokerimassaa.

Naked cake on tämänhetkinen trendi eli ei tarvitse olla hirveästi mitään.

Useinmiten nuo kerman korvikkeena käytetyt jutut on tosi pahoja. Ennen noita nykyisiä kaura- ja soijakermoja käytettiin kermavaahdon sijaan kookoskermaa. Se oli ihan siedettävän makuista.

Valitse ihan mikä hillo vaan, mikä lapselle sopii ja mistä hän pitää. Täytekakku ei tarvitse hirveitä täytteitä, pelkkä hillokerros riittää usein.

Kyseessä on tosiaan päivänsankari joten kakun haluan tehdä :)

Osaatko vierailija sanoa voiko kookoskermaa siis vatkata kermavaahtomaiseksi? Kookosmaitoa ja kermaa ollaan käytetty muuten ruoanlaitossa.

Jossain vastaan tuli maininta riisimaidosta tehdystä kiisselistä? Ohjetta ei kuitenkaan ollut. Onko jollain siitä kokemuksia.

Joo kuulemma kookoskermaa voi vatkata. Siitä kookoskermasta pitää ottaa se jähmettynyt osa ja kaataa litku pois. Ja sit sen voi kuulemma vatkauksen jälkeen laittaa jääkaappiin, missä se tietty jähmettyy kylmässä jos tulee löysä. Mutta en ole itse kokeillut ikinä.

Alfa Lyrae, olisko sulla jotain kreemin ohjetta?
Ei taida kyllä nyt tähän hätään keretä kun oon jo toinen jalka kaupassa, mutta vastaisuuden varalle. :)

Koitan katsoa tota maidotonta vaahtoutuvaa vaniljaa, mutta taidan mennä sitten sillä nakulla hillo&hedelmä -linjalla. Hyvä tietää tuo kookos, mutta tajusin että sitä tulee jo muffineihin, niin tulee muuten liian kookoksiset kekkerit. :D

Ihan älyttömästi kiitos vastauksista, helpotti kun sai "jonkun kanssa" pähkäillä asiaa.

Älä sitten epähuomiossa voitele ja jauhota kakkuvuokaa! :)

Itse tein kerran maissijauhoista ja sitruunasta kiisselin, ja lisäksi täytteenä oli mustikkahilloa. Mutta tuo ei liene lasten mieleen..

Jenkkilässä käytetään kakuissa kermavaahdon-oloista buttercreamia, joka on vain voita ja sokeria vaahdotettuna, joskus siihen lisätään myös vaniljasokeria mausteeksi. Kokeile tuota maidottomalla margariinilla?

Joo voitelin maidottomalla margariinillä ja leivitin kookoshiutaleilla. :)

Olisko sulla jotain ohjetta kiisseliin? Tai siis ihmettelen saako siitä niin jämäkkää että pysyy välissä vai pitääkö siihen laittaa jotain liivatetta?

Ja jännälle kuulostaa buttercream, pitääpä katsoa jos huomenna kakkua täyttäessä kokeilisi tehdä, siihen kun löytyis ainekset kotoa..

Suklaa-kookosvaahtoa:

150 grammaa maidotonta tummaa suklaata

4 dl kookoskermaa

Lämmitä kookoskerma kuumaksi, rouhi suklaa, sekoita rouhe kookoskermaan, niin että tulee tasaista. Jäähdytä jääkaapissa pari tuntia ja vatkaa kuohkeaksi.

En tiedä kauanko tuo pitää muotonsa ja kuohkeutensa, kun ei se ole säilynyt kuin hetken kun se on syöty... [Kuvaa ei löydy]

Kookoskermavaahdosta saa jämäkän näin: Kookosmaitopurkki yöksi jääkaappiin nurinpäin. Kun tarkoitus käyttää avataan purkkipohjasta ja kaadetaan neste pois (tarvittaissa voi ottaa talteen) Kaavitaan purkista jämähtänyt kookos (se valkea "rasva") kylmään kulhoon ja sitten vain välittömästi vispataan vaahdoksi. Tulee aivan superhyvää.

Ohjeen olen ottanut täältä: http://ohsheglows.com/2012/08/.....-tutorial/

Yhteistyössä