Täydet yöunet - tunteja ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Peanut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Peanut

Vieras
Aina kun kirjoitellaan siitä kuinka vanhana vauvat alkavat nukkua täysiä öitä heräämättä, niin haluankin kysyä että kuinka pitkiä vauvojenne täydet yöunet ovat. Jotkut varmasti nukkuvat leikiten 12 tuntia putkeen, kun toisella kahdeksan on maksimi. Eli mihin aikaan nämä täydet nukkujat menevät nukkumaan ja milloin heräävät? Meidän Ukko heräilee vielä viimeistään seitsemän tunnin jälkeen, mutta onko seitsemän tuntia hänelle jo täysi yö? Kas kas.

Pantleyn kirjassa oli ainakin määritelmä täysille yöunille. Muistaakseni se oli vain kuusi tuntia tiettyjen kellonaikojen välissä, jostain alkuillasta alkaen. Kyllähän tuo tuntimäärä edellyttää edelleen yösyöttöä, mutta se nyt on jonkun keksimä.

Itse puhuisin täysistä yöunista sitten kun yösyöttö jää pois, eli vähintään 8 h unta palloon (edellyttäen, että äiti meni nukkumaan samaan aikaan...)

Jostain kuulin, että täysiksi yöuniksi lasketaan vauvalla 5 tuntia havahtumatta. Mutta tämä lieni ihan pienille vauvoille oleva määritelmä, jonka avulla mitattiin sitä, että vauva on rytmittynyt nukkumaan pisimmät unipätkät öiseen aikaan.

Meidän muksu alkoi yösyöttöjen lopettamisen jälkeen 7 kk iässä nukkua 8-10 tuntia yössä putkeen. Tämä on minusta putkeen nukuttu yö, etenkin kun syöttöjä ei enää ole. Tätä ennen heräiltiin kausittain jopa 1-2 tunnin välein yössä, ja aina välillä aamuyöllä oli se 5-6 tunnin pätkä. Silti en katso, että tuolloin vauva olisi nukkunut yhtäkään yötä putkeen, vaan että niitä on tullut vasta nyt. Putkeen nukuttu yö = äidin ja isän ei tarvitse nousta sängystä yön aikana vauvaa hoitamaan. Perhepedissä nukkuvilla kai näin voi tapahtua vaikka vauva välillä heräisikin. ;) Eli miten kukin sen itse määrittelee.

Meillä poika nukkuu kai periaatteessa täyden yön verran, suunnilleen 8 tuntia ja joskus enemmänkin. Mutta koska se ei osu samaan aikaan minun uneni kanssa, niin minä herään ennen normaalia heräämistä syöttämään. En siis koe, että meillä nukuttaisiin täysiä öitä.

Yhteistyössä