tatuointi estää puudutukset=(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äityli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äityli

Aktiivinen jäsen
17.05.2004
1 248
0
36
heippa!
semmosta kyselisin kun mulle tuolla aippäpolilla lääkäri meinas et mun alaselän tatuointi on niin korkealla etten saa ollenkaan epiduraalia=( Enkä sitten ilmeisesti myöskään spinaaliakaan kun eikös se samaan kohtaan pistetä ton epiduraalin kans...
Niin siis että onko minkä tehoisia nuo suoraan lantionpohjaan laitettavat puudutukset tms? Jäänkö suuresti paitsi kun en nuita ed.mainittuja saa.

No muuta en voi sanoa kun et se voi olla et pärjäät jollakin ilokaasulla vain :D Niin kuin minäkin! Olin niin kyllä ottamassa epiduraalia, mut selvisinkin vain suihkussa olemisella ja ilokaasulla koko homman. On niitä muitakin kivunlievityksiä olemassa, kuin spinaali ja epiduraali, et tuskin sä mistään paitsi jäät jos ja kun et niitä voi ottaa ;) Kokeilet sitten jotakin muuta, ja asennoidu niin et "otat jos tarviit"...

Niinhän se saattaa tatuointien kanssa olla :/ mutta tosiaan, ilmankin saattaa pärjätä, esim. lämmin suihku ei ehkä kuulosta kovin kummoiselta, mutta olikin todella tehokas kivunlievittäjä. Monta tuntia istuin suihkussa :D ilokaasu on helppo ja sitä saa kuinka paljon tahansa, mutta joillekin tekee pahan olon, esim. mulle pienikin määrä.

onhan epiduraali tehokas mutta itsellä huonoja kokemuksia siitä koska vei multa kokonaan jalat alta ja ponnistuksen tunteen.ilokaasu on tehokas kun sen opettelee oikein ottamaan!!!kyllä sinä pärjäät.

Tämä on mun mielipide, mutta jos saisit kaikki puudutukset mitä mahdollista, silloin jäisit paitsi jostain. Siis jos on totaalisen puudutettu, miten nainen voi kuunnella omaa kehoaan? Nainen on luotu synnyttämään. omalla hengityksellä ja liikkumisella, avoimella mielellä pystyy paljon vaikuttamaan.

Kysele onko teillä synnytys sairaalassa aktiivisynnytys kursseja, esim TYKS.ssä on ollut.

itse olen molemmat synnyttänyt luomuna ja toisen synnytys oli aika vauhdikaskin, 3cm ja siitä 45 min oli vauva sylissä, ja silti hyvin pärjäsin ilman lääkkeitä. En kokenut niitä edes tarvitsevani.

teidän synnytys on aina erilainen ja eri ihmisillä on erilaiset kipu kynnyksetkin, mutta silti.

Minuakin pelotti luomu synnytys aluksi. Mun pää ei kestä puudutteita, menen niistä ihan sekaisin vain. Joten mulla lääkkeet olivat siksi viimeinen mahdollisuus, jos halusin jotain synnytyksestä muistaa. Etsin tietoa luomu synnytyksestä ja tarkoitukseni oli sitä lukea. Tosin eskikko oli niin hätäinen, syntyi rv 35, etten kirjoja ehtinyt lukea. Synnytykseen siis menin "kylmiltäni" ja hyvin se niinkin meni suihkun ja liikunnan voimalla.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.01.2007 klo 09:08 Luomu kirjoitti:
Tämä on mun mielipide, mutta jos saisit kaikki puudutukset mitä mahdollista, silloin jäisit paitsi jostain. Siis jos on totaalisen puudutettu, miten nainen voi kuunnella omaa kehoaan? Nainen on luotu synnyttämään. omalla hengityksellä ja liikkumisella, avoimella mielellä pystyy paljon vaikuttamaan.

Kysele onko teillä synnytys sairaalassa aktiivisynnytys kursseja, esim TYKS.ssä on ollut.

itse olen molemmat synnyttänyt luomuna ja toisen synnytys oli aika vauhdikaskin, 3cm ja siitä 45 min oli vauva sylissä, ja silti hyvin pärjäsin ilman lääkkeitä. En kokenut niitä edes tarvitsevani.

teidän synnytys on aina erilainen ja eri ihmisillä on erilaiset kipu kynnyksetkin, mutta silti.

Minuakin pelotti luomu synnytys aluksi. Mun pää ei kestä puudutteita, menen niistä ihan sekaisin vain. Joten mulla lääkkeet olivat siksi viimeinen mahdollisuus, jos halusin jotain synnytyksestä muistaa. Etsin tietoa luomu synnytyksestä ja tarkoitukseni oli sitä lukea. Tosin eskikko oli niin hätäinen, syntyi rv 35, etten kirjoja ehtinyt lukea. Synnytykseen siis menin "kylmiltäni" ja hyvin se niinkin meni suihkun ja liikunnan voimalla.

Ei kai niitä päähän laiteta.. ;)
Ja tämä höpinä että kaikki naiset ovat luotuja synnyttämään on melko paksua pashaa. Tässä kirjoittelee yksi joka olisi vainaa luomusynnytyksen jälkeen.

juu ei niitä päähän laiteta, mutta verenkiertoon ne kuitenkin menee jossain määrin, eikö? Pelkkä hammas puudutekin aiheuttaa mulla huimausta ja en esim pysty ajamaan pyörällä suoraan. menen siis jo siitä humalaan.

Tarkoitukseni olikin kannustaa ap:tä luonnonmukaiseen nynnytykseen, niin että kun on mahdollista ihan luonakin. Ei niitä puudutteita välttämättä tarvitse siitä selvitäkseen. ;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.01.2007 klo 11:38 Luomu kirjoitti:
juu ei niitä päähän laiteta, mutta verenkiertoon ne kuitenkin menee jossain määrin, eikö? Pelkkä hammas puudutekin aiheuttaa mulla huimausta ja en esim pysty ajamaan pyörällä suoraan. menen siis jo siitä humalaan.

Tarkoitukseni olikin kannustaa ap:tä luonnonmukaiseen nynnytykseen, niin että kun on mahdollista ihan luonakin. Ei niitä puudutteita välttämättä tarvitse siitä selvitäkseen. ;)

Montako olet sitten jo luomuna synnyttänyt, kun vertaukseksi annoit hammaslääkärin käyttämän puudutteen? Ehkä ei kannata huudella jos kokemusta ei ole...

T: yks joka julisti synnyttävänsä luomuna mutta synnytyksessä itkien rukoili epiduraalia

kohdunkaulan puudutus toimi loistavasti:)pelasti synnytykseni...spinaali ei vienyt kipuja vaan jalat puutui täysin ja se ei paljon autasiinä.
ilokaasu hah,en tajua mitä apua siitä voi olla tai sit vedettävä tosi överit. ite lähinnä vedin maskin pois sitä mukaa ku kivut tuli:)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.01.2007 klo 11:29 Voi jysäys kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.01.2007 klo 09:08 Luomu kirjoitti:

Ei kai niitä päähän laiteta.. ;)
Ja tämä höpinä että kaikki naiset ovat luotuja synnyttämään on melko paksua pashaa. Tässä kirjoittelee yksi joka olisi vainaa luomusynnytyksen jälkeen.

ja sitten on niitä, jotka tulevat synnytykseen epiduraalia hakemaan, kun tarkoituksena on kuitenkin saada vauva. Monella on suuri huoli, että ehtiikö saada epiduraalia ennen vauvaa.Eihän se epiduraali siinä se itseistarkoitus ole! Ilmankin pärjäät AP ihan hyvin. Kipuun pitää vaan asennoitua niin, että se on positiivista ja jokainen supistus tuo vauvaa lähemmäs. Voit myös kuvitella mielessäsi kohdun työskentelyä supistuksen aikana. Uskokaa tai älkää, tämäkin auttaa yllättävän paljon. Kivunsieto on paljon myös asenteesta kiinni. Lämmin suihku tai amme ovat tehoiltaan lähes epiduraaliin verrattavissa eivätkö viel tuntoja jaloista, kuten joskus puudutteet saattavat tehdä. Kohdunsuunpuudute on myös hyvä vaihtoehto. Tatuoinnin läpi ei tosiaankaan voi epiduraalineulaa pistää, liian suuri infektioriski.

Minä en ole ottanut tatuointia selkään juuri sen takia koska ajattelin että jos joskus synnytän niin haluan varmasti epiduraalin jos vain mahdollista.
Minä pyysinkin epiduraalia synnyttäessäni poikaani..Sain epiduraalia juuri sopivasti ennen ponnistamista eikä mitään kipuja ollut, tai sitten olin vaan niin sekasin etten tuntenut mitään..Avautumisvaihe ilman epiduraalia oli kyllä hieman tuskaista ajoittain..Kipukynnyshän meillä kaikilla on eri eikä kaikki kipulääkkeet tehoa kaikkiin..Onhan noita muitakin kivulievietyksiä..
=)

Nykyään vaihtelee lääkäristä johtuen et laittavatko vai ei. Mä sain lantionpohjaan puudutuksen ja se ei tod lopettanut kipuja mutta se lievitti niitä ihan kivasti, niin että ei sattunut yhtä paljon. Kesti vain reilun tunnin vaikutus mutta lisäähän saa jos haluaa. Muita en oo kokeillut eli epiduraalista ym en osaa sanoa.

Tatuointiväriaine on myrkkyä ja siitä läpi ei voi neulaa selkäytimen epiduraalitilaan pistää. Liian suuri infektioriski jos väriainetta joutuu sinne. Tosiaan vain riski, siksi jotkut anestesialääkärit suostuvat puuduttamaan, mutta useimmat eivät halua ottaa tuota riskiä.

Yhteistyössä