Tästä lapsen palauttamisesta sänkyynsä nukkumaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piku81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Piku81

Aktiivinen jäsen
15.10.2007
1 655
0
36
Niin ihan mielenkiinnolla kysyisin että miten te muut toimitte, laitatteko joka kerta kun palautatte lapsen sänkyyn niin uudelleen sille peiton päälle.. vai miten..

Meillä nyt menossa tää juoksutus..

ja näin toimin, tuttujen iltarutiinien jälkeen (iltapala, pesut, pisut, iltasatu ja laulut) Niin toivotan hyvää yötä ja peittelen, sit lähtee heti sängystä, niin kahdella kerralla palautan sänkyyn tyynenä kuin viilipytty ja sanon et nyt on uniaika, ja sit sen jälkeen kun lähtee niin en sano mitään ohjaan vaan sänkyyn, ja olen laittanut peiton päälle (en varsinaisesti "peitellyt" mut siis siirtänyt peiton päälle) . Jossain vaiheessa kun on jo tyyliin 15-20 kertaa noussut naurussa suin samoin tein sängystä niin en enää ole laittanut peittokaan ja siittä kun sälli suuttuu ja kunnolla... Mut siis miten kannattais tehdä ja miten te teette...?

Niin kun minä sitten aina tietty jossain vauheessa sit laitan sen peiton taas päälle, mut ajattelin näin et josko se sit paremmin pysyis siellä kun hoksaa et äiti ei laitakaan sitä peittoa päälle jos hän lähtee.. Meillä poika just 3v ja nyt vasta siirryttiin tovin aikaa sit jatkettavaan ja alussa jäi helpommin, mut nyt tosiaan hauska leikki hällä toi äiteen juoksutus...:kieh: sama juttu päikyilläkin..

Niin kun minä sitten aina tietty jossain vauheessa sit laitan sen peiton taas päälle, mut ajattelin näin et josko se sit paremmin pysyis siellä kun hoksaa et äiti ei laitakaan sitä peittoa päälle jos hän lähtee.. Meillä poika just 3v ja nyt vasta siirryttiin tovin aikaa sit jatkettavaan ja alussa jäi helpommin, mut nyt tosiaan hauska leikki hällä toi äiteen juoksutus...:kieh: sama juttu päikyilläkin..

Toi vaihe on varmaan kaikilla muksuilla. Maailman raivostuttavinta! Mut koita jaksaa! Kun et anna lapsen pompottaa, niin kyllä se ajan kanssa oppii, mikä on pelin henki.

Täällä ralli jatkunut jo marraskuun lopusta. En ihan oikeesti tiedä kohta miten hermo kestää. Miksi vitussa se ei voi vaan nukkua?

Pelkkä ajatus illasta ja tästä rallista saa mut ihan tolaltaan, eli se ongelma alkaa kyllä olla äidin puolella. Itkis edes ja sitten lopettais, mutta tuolla toi hilluu ja nauraa.

Tasan yhden kerran laitan sen peiton ja sillä sipuli. Meillä ei tosin ole tuota juoksuttamista harrastettu, 2v saattaa käydä itsekseen keittiössä juomassa jonka jälkeen palaa sänkyyn takaisin.

[QUOTE="vieras";23021502]Täällä ralli jatkunut jo marraskuun lopusta. En ihan oikeesti tiedä kohta miten hermo kestää. Miksi vitussa se ei voi vaan nukkua?

Pelkkä ajatus illasta ja tästä rallista saa mut ihan tolaltaan, eli se ongelma alkaa kyllä olla äidin puolella. Itkis edes ja sitten lopettais, mutta tuolla toi hilluu ja nauraa.[/QUOTE]

Missä se nyt hilluu? :D

Meillä sama homma alkoi kun poika siirtyi 2v4kk iässä jatkettavaan. ikää just 3 ja edelleen jatkuu, ei onneksi ihan pahana, mut jatkuu. Tänään ravannut 5 kertaa. Nyt kiljuu pikkuveljen kanssa huoneessa kun käsky tuli pysyä sängyssä... Meillä "helpottaa" se et lapsel on lempilelut sängyssään (eri kuin unilelut) ja uhkailemalla et otetaan pois, rauhottuu. Sinänsä idioottimasita et laps rahaa lelujaleluja sänkyyn mut mut...

Mä en ymmärrä tommosta pakkonukuttamista ollenkaan. :O Lapsi nukkuu, kun on väsynyt. En edes jaksaisi järjestää moista show:ta. Jos lapsi nousee 20 kertaakin sängystä, eiköhän se ole selvä merkki siitä, ettei lasta väsytä? Mieti, miltä itsestäsi tuntuisi, jos joku käskisi sinut tiettyyn kellonaikaan sänkyyn, riippumatta siitä, oletko väsynyt vai et.

[QUOTE="vieras";23021609]Mä en ymmärrä tommosta pakkonukuttamista ollenkaan. :O Lapsi nukkuu, kun on väsynyt. En edes jaksaisi järjestää moista show:ta. Jos lapsi nousee 20 kertaakin sängystä, eiköhän se ole selvä merkki siitä, ettei lasta väsytä? Mieti, miltä itsestäsi tuntuisi, jos joku käskisi sinut tiettyyn kellonaikaan sänkyyn, riippumatta siitä, oletko väsynyt vai et.[/QUOTE]

Sulla ei selkeesti oo ollu hankaluuksia lapsen nukkumisen kanssa...

[QUOTE="vieras";23021592]Miten olis se oma huone ja siellä se sänky? Erityisen hauskaa kuullostais olevan lampun rämpytys ja sen odottaminen, että äiti saapuu paikalle kieltämään hauskuuden.[/QUOTE]

Voitko muutamana iltana vaan antaa sen rämpyttää sitä lamppua etkä anna huomiota värkkäykselle? Ei tollasiin juttuihin tarvi lähteä mukaan...

[QUOTE="vieras";23021609]Mä en ymmärrä tommosta pakkonukuttamista ollenkaan. :O Lapsi nukkuu, kun on väsynyt. En edes jaksaisi järjestää moista show:ta. Jos lapsi nousee 20 kertaakin sängystä, eiköhän se ole selvä merkki siitä, ettei lasta väsytä? Mieti, miltä itsestäsi tuntuisi, jos joku käskisi sinut tiettyyn kellonaikaan sänkyyn, riippumatta siitä, oletko väsynyt vai et.[/QUOTE]

Kyllä meillä ainakin 3-vuotias, joka on herännyt seiskalta ja jättänyt päiväunet väliin, on takuulla klo 21 väsynyt! Silti pomppii. Uhmaakin varmaan ja jo yliväsymystä. Meillä ei kyllä viimeiseen puoleen vuoteen oon kertaakaan ensimmäisellä yrityksellä sänkyyn jäänyt, vaikka olis kuinka väsynyt.

Mä oon vähän samoilla linjoilla. Jos tyttö käy useamman kerran sitä vettä pyytämässä tässä, sanon että ottaa vaikka kirjan ja selailee sitä kunnes tulee uni. Ei tosiaan tarvi tässä käydä juoksemassa ja kiljumassa ja oottaa vielä että minäki tahtoisin leikkiä... Ei se uni aina hetkessä tule ja pienelle se on kova paikka maata se tunti liikkumatta :)

Sulla ei selkeesti oo ollu hankaluuksia lapsen nukkumisen kanssa...

Vanhemmat niitä hankaluuksia monesti aiheuttaa. Vanhempi päättää (usein omaa aikaa halutessaan), että lapsen on mentävä tiettyyn aikaan nukkumaan. Jos tuota ei harrasteta, oppii lapsi kyllä tunnistamaan oman väsymyksensä. Jos yhtenä iltana valvoo liian myöhään, ymmärtää jo seuraavana päivänä mennä aiemmin nukkumaan. Minusta tuo on pienempi paha (että valvoo joskus liikaa) kuin tuollainen jokailtainen show. Ennen en tajunnut kyseenalaistaa tätä käytäntöä, mutta nyt ymmärrän, ettei tuollainen ole järkevää. Ihmisetkin on elukoita, jotka kuuntelevat biologisia vaistojaan, mikäli siihen annetaan mahdollisuus.

[QUOTE="vieras";23021701]Vanhemmat niitä hankaluuksia monesti aiheuttaa. Vanhempi päättää (usein omaa aikaa halutessaan), että lapsen on mentävä tiettyyn aikaan nukkumaan. Jos tuota ei harrasteta, oppii lapsi kyllä tunnistamaan oman väsymyksensä. Jos yhtenä iltana valvoo liian myöhään, ymmärtää jo seuraavana päivänä mennä aiemmin nukkumaan. Minusta tuo on pienempi paha (että valvoo joskus liikaa) kuin tuollainen jokailtainen show.[/QUOTE]

Eikähän ne edes valvo kun näkee ettei kukaan rupee enää värkkäämään vaan kaikki muutki rauhottuu yötä vasten :whistle:

Lapset eivät ole samanlaisia. Tuntuu, että toisilla lapsilla ei ole vaistoja lainkaan tai sitten niitä on liikaakin. Meillä yksi lapsi oli sellainen, ettei hän väsyneenä osannut nukahtaa lainkaan.

Voitko muutamana iltana vaan antaa sen rämpyttää sitä lamppua etkä anna huomiota värkkäykselle? Ei tollasiin juttuihin tarvi lähteä mukaan...

Noh, lamppuahan voi rämpyttää ihan niin paljon kun haluaa. Raja menee siinä, että äänistä päätellen kuullostaa repivän irti seinästä.

Sattuipa tässä yhden kerran, että olin välittämättä äänistä ja kun meno vaan yltyi niin menin paikalle ja huomasin, että jätkä oli repinyt tapetin seinästä.

Missäs kohtaa mä siinä menin mukaan noihin juttuihin? Ärsyttävä asenne sulla. Kai mä nyt olen tässä tehnyt just niinkun on järkevää. Tolla jätkällä vaan on kestävyys ja itsepäisyys ihan omaa luokkaansa.

[QUOTE="vieras";23021836]Lapset eivät ole samanlaisia. Tuntuu, että toisilla lapsilla ei ole vaistoja lainkaan tai sitten niitä on liikaakin. Meillä yksi lapsi oli sellainen, ettei hän väsyneenä osannut nukahtaa lainkaan.[/QUOTE]

No tuskin se jatkuva sänkyyn kantaminen ja edes takas riehuminen nukahtamista helpottaa.

Monenlaista kantaa näyttää olevan asioihin.. Mutta mainittakoon, että meidän poika tosiaan aiemmin laittoi ihan kiltisti/ yksin nukkumaan, eli siis tää homma alko sen jälkeen kun sänkyä vaihdettiin. Ja kokeilin sitäkin et vähän yli emme huomioi poikaa vaan seuraamme että milloin hän menee itse huoneeseen, mut sit kun kello alkoi olla yli puol kymmenen ja olin pojan laittanut sänkyyn 20 jälkeen, niin ajattelin viheltää pelin poikki..

Luulen meillä olevan osittain uhmaakin tää, koska se alkoi samalla sekä se et poika herää yöllä 2-5 kertaa "pissalle" (joka kerta ei tuu kunnon pissaa kylläkään)

Kyllä minä henkilökohtaisesti olen sitä mieltä et pienen 3v nukkumaan meno aika on 20.30 paikkeilla ja juu myönnän kyllä myös sen et näin kahden pienen äitinä myös se oma-aika iltaisin on aikas tärkee...

Viimeksi muokattu:
Meillä poika päivällä sanoi minulle kun olin jonkun 10 kertaa palauttanut hänet sänkyyn.. Et äiti meeee pois , luovuta jo.. Eli selkeesti testaa mua.

Päikkäritkin meillä on tähän saakka nukuttu ihan mielellään ja n1.5h -2.5h

Meillä neiti harrasti tota valojen rämpyttämistä aikansa, lopulta aina jätti ne päälle ja alkoi leikkiä tai lauleskella. Ikinä ei huoneeseen menty ja tyttö vietiin takaisin sänkyyn vain jos hän tuli huoneesta ulos. Peiteltiin, pusu poskelle ja toivotettiin hyvää yötä. Välillä toistui niin monta kertaa että meinas järki lähteä mutta hammasta purren ja vuoroja vaihdellen ollaan nyt päästy pahimman yli(?)

Meidän kohdalla voi olla että kyse oli peloista sillä joskus kun ovi laitettiin kiinni niin tyttö vain laittoi valot ja meni nukkumaan. Jos taas jätin valot niin ei se vaikuttanut häneen. Nykyään nukkuu ilman valoja. On hänen huoneessaan aina "valoa", kaupungissa kun asutaan niin ei täällä olekaan pimeää koskaan. Joskus taas oli kyse vain halipulasta. Välillä neiti tarvitsi syliä rauhottuakseen, eiköhän jokainen kuitenkin huomaa jos lapsi käy ihan yli ja tarvitsee rauhottumispaikan :)

Tsemppiä, e ole tässä asiassa yksin!

Ihan järjetön teorio että lapsi osaisi päättää itse paljonko on oikea määrä unta hänelle, kun aikuinenkaan ei aina siihen pysty!
Ja jos aamulla on aikainen herätys niin kyllä mä ainakin joudun itseni "pakottamaan" nukkumaan aikaisemmi kuin väsyttäisi. Jos menisin nukkumaan vasta kun väsyttäisi (n.klo2 aamuyöllä) ja herätys olis klo7. Niin olis aika kamala päivä tiedossa. Aamulla olis ku zombie!
Joten "pakotan" itseni nukkumaan viimeistään kello 11, ja tiedän jaksavani seuraavana päivänä kun on nukkunut tarpeeksi.
Lapsen pitää antaa olla lapsi!! Lapsi on se kenen ei tarvitse huolehtia siitä että hän saa unta tarpeeksi ja jaksaa! Vanhemman VELVOLLISUUS on laittaa lapsi nukkumaan niin että hän saa tarvitsemansa määrän unta. Se on lapsen paras.

Yhteistyössä