Tassuttelulla 15 min unipätkiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vähäuninen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vähäuninen

Vieras
Meillä on 4,5 kk vauva, joka on aina syönyt tosi tiheään (syö edelleen pelkästään rintaa). Päivällä 1,5 - 2 tunnin välein ja yölläkin tällä hetkellä sama meininki. 3 kuukauteen asti oli sentään yksi pidempi pätkä (3-4 tuntia) heti nukkumaan laitattaessa. Tiheän syötön kausiakin meillä on ollut ja sillon syömistahti oli tunnin välein. Tiheästä syömisestä johtuen vauva on kasvanut tooodella hyvin eli sekä painoa että pituutta löytyy. Nyt olen muutamana yönä yrittänyt aloittaa tasuttelun ja sillä saan vauvan kyllä rauhoittumaan, mutta vain 15-30 minuutiksi, jolloin alkaa uusi kätinä. Jos syötän kätinään saan sentään aina 1,5 tuntia unta. Kiinteitä en ole vielä aloitellut, koska niistä ei näytä kaikille olevan öihin apua.

Eli nyt neuvoja kaivataan. :)
Eli ajattelin yrittää pehmeän unikoulun/tassuttelun aloitusta niin, että saisin syöttövälin alussa vaikka kolmeen tuntiin. Ja siitä jatkaisin sitten kiinteiden tullessa kuvioihin vielä pidempiin syöttöväleihin yöllä. Päivällä minua ei häiritse imetyksen tiheys eli siihen en ajatellut puuttua.
Onko kellään kokemusta tuosta tassuttelusta eli tarvitseeko sitä todella tehdä alussa tosi tiuhaan? Eli tiuhempaan kuin syöttöjä? Ja montakohan yötä tassuttelua tarvitsee jatkaa noin tiheään?

Neuvoista/kommenteista/kokemuksista kiitollinen.

Unikoulua suositellaan vasta yli 6 kuukauden ikäisille, joten mielestäni ei kannattaisi vielä. Tuon ikäiselle on vielä ihan normaalia, että heräilee usein öisin. Ei vielä osaa hahmottaa päivän ja yön eroja. Tietenkin on ikävää, että joudut heräilemään tiheään yöllä mutta se on tuon ikäkauden varjopuolia.

Minäkin olen saanut ohjeen, että unikoulua suositellaan vasta yli 6kk ikäiselle. Neuvolassa ei kuitenkaan kerrottu miksi? Eli johtuuko se siitä, että vauva ei syö vielä kiinteitä, vai että unikoulu tuossa iässä voi aiheuttaa jotain traumoja...?

Anna lapsellesi välillä kunnolla pullosta korviketta tai rintamaitoa tai jopa velliä, alkaa varmasti pidentämään ruokailuvälejään. Meillä alkoi nukkua kolmen kuukauden iässä yöunet heräämättä kun aloin antamaan pullosta ensin korviketta, hieman myöhemmin velliä viimeisenä ruokana illalla. Miten ihmeessä sitä jaksaa olla yli neljä kuukautta niin että lapsi on siinä tississä koko ajan?

???!!, jotkut vauvat vaan on enemmän tissitakiaisia kuin toiset. Kyllä meilläkin tuossa iässä syötiin tiheästi, kaikki ei ollut nälkää vaan läheisyyden tarvetta ainakin meillä.. Ja paremmin jaksoin niin, että tarjosin vauvalle rintaa, kuin että olisin kuunnellut huutoa (maidon vähyydestä ei siis ollut kyse).

Sillä voipi oikeesti olla vaan nälkä... Kokeilepa antaa velliä illalla kuten edellinenkin ehdotti. Unikoulua suositellaan vasta yli 6kk ja kun lapsi syö jo kiinteitä (jolloin yöllinen herääminen alkaa jo olla enemmän opittu tapa kuin nälästä johtuva tarve).

Mä en tajua näitä pelkästään rintamaitoa lapselleen antavia äitejä, kun vauva kuitenkin on jo sen ikäinen, että voisi syödä muutakin. Jos sillä vauvalla on nälkä yöllä eikä halua antaa velliä tai puuroa, niin eihän sitä sitten voi muuta kuin herätä syöttämään yöllä. Et sitten on turha tulla valittamaan, että ei saa nukkua.

Mä ymmärtäisin maalaisjärjellä, että vauvalla on yksinkertaisesti nälkä eikä se saa tarpeeksi ruokaa. Siksi se herää niin tiheään. En mä tiedä onko se vauvallekaan mukavaa. Halutaan antaa pelkkää rintamaitoa hinnalla millä hyvänsä. Mutta ellet vastiketta tai mitään muutakaan halua antaa, niin mikäs siinä sitten. Musta tuon ikäistä pitäisi kuitenkin syöttää aina kun on nälkä.

Miksi sitten tissillä roikkuvat lapset ovat aina näitä pelkän rintamaidon varassa olevia? Itse aloin antamaan pullosta jo tosi pienenä, myös velli tuli kuvioihin pienenä. Samoin on tehnyt muutama ystävänikin. Ja kaikkien meidän lapset alkoivat nukkua pienenä kunnon yöunet, eikä päivälläkään tarvinnut koko ajan olla syöttämässä. SItten on nämä "annetaan pelkästään tissiä, eikä missään nimessä muuta" äidit joiden vauvat ovatkin todella usein syömässä eivätkä nuku kunnon yöunia vatsa kuin "isona". Olen vaan asiaa ihmetellyt. Ajattelin antaa myös toiselle lapsellemme pullosta varhain, en siis täysimetä missään nimessä 6 kuukautta, tarvittaessa annan esim. velliä paljon aikaisemmin.

Siskot siskot eipäs vedetä herneitä neniin, kukin tavallaan. :)

Lisäyksenä tuohon nälkään eli korviketta on yritetty antaa (neuvolan ohjeet yöunien parantamiseen), mutta kun pikkuisen vatsa ei suostu kerralla 100 ml enempää ottamaan. Pullosta on kokeiltu sekä korviketta että omaa maitoa ja max menee tuo 100 ml kerrallaan ja pakkollahan lasta ei oikein voi tankata enempää.
Pienokaisemme tuntuu tykkäävän syödä usein ja vähän kerrallaan (ei tykänne ähkystä), mutta muuttuisikohan tilanne, jos ne kiinteät aloitetaan? Onko kokemusta vastaavasta?

Äidinmaito on erittäin hyvin sulavaa ja siksi se ei välttämättä pidä nälkää loitolla kovin pitkään joten kyllä vellit tai/ja kiinteät saattavat tuoda tilanteeseen avun josk yse tosiaan on nälästä. Meillä pojat ovat olleet isoruokaisia aina, esikoinen söi perunavelliä jo 2,5kk alkaen ja toinenkin aloitti kiinteät 3,5kk ikäisenä. Nyt kolmas on pari viikkoinen ja syömätahti on aika tiuha päivisin mutta yöllä onneksi nukkuu vielä 3-4 tunnin pätkiä. En kyllä epäröi siirtyä hänenkään kohdallaan kiinteisiin ruokiin kun maito ei enää pidä nälkää loitolla tuntia kauempaa...

On ihan tuulesta tempaistu uskomus, että "tissitakiaiset" ovat täysimetettyjä vauvoja. Tai niin no, ehkä ne loput ovat sitten "pullotakiaisia"...

Oma tarinani: vauva söi ekat 2 kk n. 2 h:n välein. Sitten syöttövälit harventuivat osaksi itsestään ja osittain siksi, että opin tulkitsemaan itkuja paremmin (väsymys jne.). Vauva ei ikinä halunnut rintaa kuin ainoastaan nälkäisenä. Ei myöskään halunnut sitä useinkaan julkisilla paikoilla. Yöllä söi n. 2-3 kk:n ikäisestä 1-2 kertaa. Aika nopeasti vakiintui yhteen aamuyön syöttöön, joka lopetettiin unikoululla 10 kk:n iässä. Kokonaan vieroitettiin 1-vuotiaana. Eikä ongelmia ollut. Hyväksyi heti mukin ja oikean maidon.

Korvike tai kiinteät eivät ole usein mikään pelastus (meillä kiinteät eivät mitenkään vaikuttaneet yöunien laatuun). Kannattaa joka tapauksessa odottaa sinne 6 kk:n ikään. Sitä ennen voi tietysti tarjota tuttia tai syliä, jos syöttövälit yöllä ihan mahdottomat. Illalla kannattaa tankata vauvalle maha maitoa täyteen eli useampi imetys.

Alkuperäinen kirjoittaja Vähäuninen:
Pienokaisemme tuntuu tykkäävän syödä usein ja vähän kerrallaan (ei tykänne ähkystä), mutta muuttuisikohan tilanne, jos ne kiinteät aloitetaan? Onko kokemusta vastaavasta?

Meitsin pojulla alkoi siinä 3-4kk ikäisenä yöheräilyt parin tunnin välein. Vellillä piteni jonkin verran, mutta sitten taas siinä kuukauden päästä lyheni (eli vellikään ei enää pitänyt nälkää koko yötä). On syönyt 4,5kk ikäisestä kaurapuuroa iltaisin hyvällä ruokahalulla ja nukkui sitten sen jälkeen semmoisia 6-7 tunnin pätkiä. Meillä siis heräily johtui nälästä ja kunnon ruoka auttoi.

Sympatiaa tunnen ap:tä kohtaan, ja muille jotka korviketta tyrkyttäisivät tiedoksi että kaikkien lapset ei vaan yksinkertaisesti huoli tuttipulloa minkään valtakunnan tuttipäällä saattikka korviketta (kokemusta on...). Ystäväni on kyllä tassutellut nelikuista vauvaansa just ton takia (homman hoitanut mies että äiti saanut nukkua) ja ovat saaneet vähän heräämisvälin pitenemään. Varsinaista unikoulua suositellaan vasta 6kk sen vuoksi, että vasta sen ikäisen katsotaan pystyvän pärjäämään ilman ruokaa yli yön, eli siihen saakka on normaalia yöheräilyt. Meillä on kiinteiden alotus kyllä tuonut rytmiä päivään ja ehkä hieman paremmat yöunet tällä kakkosella mutta siitä ei ole mitään pika-apua koska meillä ainaski otti melkein kuukauden ennenku kiinteää alko mennä niin paljo alas että oli vatsantäytteeksi. Vielä sen verran että ethän syötä/mene sängyn luo pelkästä "käninästä/ähinästä/kitinästä". vauva oppii tuohon aika nopeasti ja toisaalta oon huomannu että usein kitistyäänkin nukahtaa uudelleen mut jos siihen menee sängyn vierelle kattomaan niin vauva virkoaa ja uudelleen nukahtamisesta ei tulekkaan mitään.

Tassuttelusta en sen kummemmin tiedä, meillä on molemmat lapset olleet semmosia että jos äiti "aisittaan" lähellä siitä vaan virkistytään ja nukahtaminen kestäää....

Jaksamisia.

Tai voihan se olla myös allergian oire ettei nuku pidempään. En tahdo tällä peloiteella, mutta mulla on kokemusta kahdesta allergia lapsesta. Toinen söi tiheään ja vähän kerrallaan. Neuvolassa sanottiin et annavaan syödä rintaa sen´minkä syö ja niin usein kuin syö (loppujen lopuksi puolen tunnin välein). Oltiin yön yli tarkkailussa ja siellä epäiltiin et riittääkö mulla maito kun söi niin tiheään. Sanoin et olen syönnin jälkeen lypsänyt maitoa vielä reilun desinkin et ei se siitä ole kiinni. Ja olin antanut lisä maitoakin ja ei syö sitäkään kuin pikkuisen n.50-100milliä kerralla ja herää taas pikkuisen ajan päästä itkemään.
Onneksi täällä tuli vastaan ihana lääkäri joka sanoi et korvataan toi maito ja tissi apteekista saatavalla maidolla. Et josko se helpottaisi. Niin tyttö rupesi nukkumaan pidempia unia kerralla 3-5tuntia.
Toisella oli tosin sitten iho ongelmia jonka takia maito vaihdettiin.
Ja tää nuorimmainen oli sen verran kova syömänen et rupesin antamaan 2kk ikäsenä velliä et nukkuisi paremmin ja eikä söisi niin paljon ja uuseesti. Saatto juoda 200ml kerrallaan ja tunnin kahden päästä samanlaisen annoksen. Ja siihen ai kattonut et oliko yö tai päivä. Ja kun aloitin vellin annon niin yö inet pidentyi 5 tuntiin.

No ei kyllä todellakaan kiinteät ole mikään suora tie parempiin yöuniin. Meidän vauvamme on pian 6kk, kiinteitä syöty nyt jo lähes pari kuukautta. Syö illallakin n. puoli tuntia ennen nukkumaan menoa reilun annoksen puuroa, ja siltikin heräilee aivan yhtä paljon kuin ennen kiinteiden aloitusta... Velliähän ei nykyisin suositella laisinkaan.

Meillä kaikkien kolmen kanssa on ollut se tilanne, että kiinteitä on ollut pakko antaa jo 3 kk:n iästä lähtien, koska yöunet ovat alkaneet lyhetä. Kun esikoinen syntyi yli 10 v sitten, niin silloin suosituksena oli, että kiinteitä annettaisi vasta 3-4 kk:n iässä, mutta meille neuvolatäti sanoi, että nämä suositukset vaihtelevat eikä niihin pidä liikaa tuijottaa varsinkin, kun meidän tapauksessa vauva sai yksinomaan äidinmaitoa. Totesin, että oman jaksamiseni kannalta on ihan välttämätöntä, että saan nukuttua riittävästi (mies teki pitkää päivää, pitkät työmatkat, ei vanhempia eikä muita tukiverkkoja auttamassa, iso asuntolaina joka ei mahdollistanut maksullisten hoitajien palkkaamista). Aloin antamaan perunaa iltapalaksi jne ja noin kuukaudessa hän alkoi syömään niin paljon, että yöunet palasivat takaisin pitkiksi.

Muiden lasten kohdalla olisin mielelläni myös imettänyt vaikka 6 kk, jos maito olisi pitänyt nälän loitolla, mutta jokaisen kohdalla on pitänyt jo 3 kk:n iässä aloittaa kiinteiden syöttäminen.

Varsinaista unikoulua ei suositella annettavaksi alle 6 kk:n ikäiselle siksi, koska unirytmi on usein kateissa eikä voi olla varma, että pärjääkö vauva yön ilman syömisiä. 6 kk:n ikäinen normaalikokoinen, täysaikaisena syntynyt vauva sen sijaan ei ravitsemuksellisesti yleensä tarvitse yöllä ruokaa, vaan pystyy nukkumaan yöunet ilman syöttöjä. Meillä 2 vauvaa on läpikäynyt huudatussysteemillä tapahtuneen unikoulun ja tämän kolmannen kohdalla vissiin olen sen verran oppinut lapsen hoidosta, että unikoulua ei tarvittu, vaan unet loksahtivat kohdalleen.

Meillä 7kk ikäinen poika, ja yöunet oikeastaan vaan huonontuneet kuukaus kuukaudelta. Eli ei se että kiinteitä menee hyvin päivällä välttämättä vaikuta positiivisesti yöhön (vaikka niin lupailtiin). Mutta jos olisin ap kokeilisin jo jotain kiinteää. 4kk iästä eteenpäin lapselle alkaa kyllä tulemaan muitakin, "ongelmia", eli opitaan ryömimään, testataan taitoja myös öisin, hampaita tulee ja iskee eroahdistuskin jossain vaiheessa, eli näköjään aina joku syy huonoihin öihin. Ehkä meidän pitäis kyllä jotain unikoulua kokeilla...

Ei siinä mitään jos jollain maitoa riittää hyvin ja vauva nukkuu kunnon pätkiä. Mutta jos vauva heräilee koko ajan, sillä on nälkä kun muut syyt on suljettu pois. Onko sitä äitiyttä _suoritettava_ (joillekin hyvä äitiys = imettäminen) niin, että pidetään muksua nälässä ja valvotaan itsekin ylenmäärin???

Olen huomannut tätä "ilmiötä" enemmänkin akateemisesti koulutetussa ystäväpiirissäni, jossa täysimetetään pitkään vaikka hampaat irvessä. Erityisesti esikoisten kohdalla, monien vanne löystyy vähän toisen ja kolmannen kohdalla :)

Toki monilla täysimetys onnistuu niin, että sekä äiti että lapsi ovat tyytyväisiä. Mutta niille, jotka äitiyttä suorittavat, harrastavat aika kovaa kontrollia monissa muissakin asioissa, itsekuri on kova, omalle äitiydelle on asetettu korkeat vaatimukset jne.

Onhan se hyvä, että yrittää olla mahdollisimman _hyvä_ lapselleen, mutta jotain rajaa ettei mene ihan suorittamiseksi mistä ei ole iloa kenellekään. Ei kai siinä mitään, jos lyhyet (esim tunnin) pätkät jatkuu jonkun aikaa, mutta jos sitä jatkaa kuukausitolkulla..

Olen imettämisen puolesta, mutta on muitakin asioita joita voi tehdä lapsensa hyvinvoinnin eteen. Kuten esim huolehtia, että saa nukuttua ja levättyä eikä koko ajan huuda kita punaisena ruokaa. Onko se edes vauvan aivojen kehitykselle hyväksi, että se herää _koko ajan_ vain sen takia, että on niin hemmetin nälkä eikä saa itseään kylläiseksi??

Alkuperäinen kirjoittaja Haasteena rentous:
Onko sitä äitiyttä _suoritettava_ (joillekin hyvä äitiys = imettäminen) niin, että pidetään muksua nälässä ja valvotaan itsekin ylenmäärin???

Joopa joo. Meillä sanottiin perhevalmennuksessa tarkkaan näillä sanoilla, että "Olisi hyvä suoritus, jos imetystä jatkaisi vuoden ikäiseen saakka". Siinä jäi tuore äiti vähän miettimään, että suoritustako äitiyden sitten pitää olla.

Tähän ketjuun on näköjään hakeutunut (täys)imetyksen vastustajia aika paljon. En minäkään toki kannata lasten nälässä pitämistä, ellei maito riitä. Itse kuitenkin olen halunnut sekä lapsen että oman terveyteni kannalta kiistattoman tutkimustiedon vuoksi täysimettää.

Täysimetykseen kuuluu usein tiheän imun kausia, joiden tarkoitus on hyvin käytännöllinen; nälkäinen lapsi saa tiheään imemällä äidin hormonituotannon lisäämään maidon määrää. Lisäksi täysimetykseen monilla liittyy iltaisin huvituttina olo, kun vauvan vatsa-, koliikki ja nälkävaivat (maitoa tulee usein iltaisin huonosti, ja monet vauvat myös tankkaavat yötä varten) hoidetaan imettämällä. Tämä tuntuu itse kunkin vapaaseen aktiiviseen elämään tottuneen äidin mielestä raskaalta, ja isäkin voi kokea itsensä ulkopuoliseksi, joten perheen arvot ja toiveet kannattaa laittaa järjestykseen ja päättää yhdessä miten teillä toimitaan.

Minä en ole mikään imetysfanaatikko, vaan jokainen saa mielestäni itse päättää miten toimii. Ap on saanut asiallisia neuvoja, mutta harva suosittelee täysimetyksellä jatkamista. Ihmetyttää miksi!?

Kannattaa ainakin kokeilla kiinteää ruokaa. Meidän pojan yöunet pitenivät tosin vasta noin 4,5 kk ikäisenä kun aloin antamaan kaurapuuroa iltaisin. Vellit eivät paljoa auttaneet, aloitin ne jo 3 kk ikäisenä. Puuroon kun siirryttiin, niin ensimmäinen unijakso on sen jälkeen ollut noin 6 tuntia, sitten yksi syöttö (korviketta, oma maitoni loppui pojan ollessa 1kk) jolla vielä noin 3-4 tuntia unta.
Tosiaan, kannatta kokeilla. Joillain toimii, joillain ei. Meidän poika kasvaa niin huimaa vauhtia (SD+2), ettei pelkkä maito olisi mitenkään riittänyt ravinnoksi 6 kk ikään saakka.

Meidän esikko nukkui yli 2-vuotiaaksi huonsoti heräili useita kertoja yössä. Hän ei saanut rintaa kuin 6vkoaa ennenkuin maito loppui kokonaan, joten siitä ei ollut kyse.

Temperamentti märittelee nukkumisasiat.

Alkuperäinen kirjoittaja pottua vaan:
Meidän poika kasvaa niin huimaa vauhtia (SD+2), ettei pelkkä maito olisi mitenkään riittänyt ravinnoksi 6 kk ikään saakka.

Samalla käyrällä ja painokin reippaasti plussalla, täysimetyksellä mentiin 6kk asti eli kyllä se voi riittää... Nyt kuviossa kaksi kertaa kasvissose päivällä, mutta eipä sitä paljon mene... pari lusikallista kerrallaan.

Yöt oli hyviä pitkän aikaa, mutta 5kk iästä huononemaan päin, viimeyö ihan surkea, että vellit astuvat täälläkin pian kuvioon ja TOIVOTTAVASTI auttavat ;) Sinänsä kiinteiden aloitus ei parantanut meillä öitä yhtään, vaikka aloitin ne sen toivossa ja toki muutenkin, kun suositus (6kk täysimetys) tuli täyteen.

Yhteistyössä