Tassuhoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei auta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei auta

Vieras
Hei!

Kahdeksas yö tassuhoitoa takana eikä helpotusta yöuniin näy. Poika on kohta 10 kk ja syönyt tähän asti öisin tunnin välein (imetän). Yösyöminen on kyllä saatu loppumaan niin, että aikaisintaan puoli kuudelta olen imettänyt, jonka jälkeen on nukuttu vielä melkein kahdeksaan. Heräilyyn tassuhoito ei ole kuitenkaan auttanut. Levoton vaihe on joka yö n. puoli kahdesta neljään. Tässä välissä herää 3-4 kertaa. Joskus auttaa pelkkä taputtelu, mutta yleensä huuto yltyy sen verran kovaksi, että joutuu ottamaan syliin hetkeksi. Pian kyllä rauhoittuukin ja aina kuitenkin omaan sänkyyn aika äkkiä nukahtaa. Viime yönä neljännellä herätyksellä valvoi kyllä puolitoista tuntia.
Kannattaisiko olla ottamatta syliin? Tuntuu vähän siltä, että alkaa siihenkin jo tottua. Yksinkään en raaskisi jättää huutamaan, kun en ole varma onko pojalla jotain vaivaa (takaisinvirtausta pojalla on kyllä ollut... en tiedä vaivaako se öisin).
Vieläkö on toivoa, että poika alkaisi nukkua vähän paremmin? Vai onko tämä vaan tällainen ikävaihe? Hampaatkin varmaan voi vaivata. Kertokaahan kokemuksianne!

meillä tyttö 9½ kk ja levottomat oli yöt tuosta vajaa 5 kk alkaen kun oppi kääntymään mahalleen. mitkään tassuttelut ei auttaneet, useita herätyksiä yössä ja myös tuollaista huutoa, jolloin oli pakko ottaa syliin rauhoittumaan. ensimmäinen hammaskin tuli vasta 8kk. lähdin töihin 3 viikkoa sitten kun äitiysloma loppui ja tyttö on nyt ½-päivä hoidossa päiväkodissa. ja simsalabim, vajaa viikko sen jälkeen kun neiti meni hoitoon, yöt rauhoittuivat. herää enää aamuyöstä kerran n. 5 aikaan maidolle, muuten on nukkunut yöt läpi heräämättä. viime yönä ei edes syönytkään enää vaan annoin maidon vasta puoli seiskalta kun nousi ylös. eli olen sitä mieltä että aktiviteettia meidän neidin elämästä puuttui ja nyt kun sitä energiaa saa päiväkodissa purkaa, niin yöllä voidaankin sitten jo nukkua :-). onkos teillä tuo päivätoiminta millaista, käyttekö esim. jossain kerhoissa/muskareissa ym...? voihan syynä siis olla mikä vaan; eroahdistus, hampaat...? mutta meillä selkeästi siis tekemisen puute, vaikka kovasti neitiä yritettiinkin päivisin viihdyttää ja oltiin ulkona jne.....tsemppiä, kyllä se joskus helpottaa!

meilläkin on öitä valvottu. Lapseni alkoi myös kymmenen kuisena heräämään useasti yössä. Olen kuullut, että vauvoilla tuossa iässä tulee erittäin kova läheisyyden tarve.

En minäkään tassuhoisosta oikein tuloksia saanut. Otin hänet syliin ja hyssyttelin ja laitoin sitten takaisin sänkyyn. Joskus huomasin aamulla että vauva nukkuu vieressä, kun olin itse nukahtanut imetyksen aikana.

Lopetin vähän aikaa sitten imettämisen. Nyt lapsi ei enää herää usein öisin, ehkä kerran. En kuitenkaan suosittele sinulle imettämisen lopettamista :) Mutta jos otat vauvan syliin yöllä hän haistaa maidon ja suuttuu sitten varmaan jos et sitä anna. Voisiko joku muu ottaa hänet ehkä yöllä syliin ja rauhoittaa? Oletko koittanut syöttää illalla puuroa, meillä nukkuu paremmin yöt jos on annettu, vellejä meidän neiti ei suostu syömään.

Iltakylpy on ollut meillä myös hyvän yön juttu.

Tsemppiä!

Meillä poika 7,5kk ja on huono nukkuja. Heräilee pahimmillaan 1/2 tunnin välein, jopa 15 min. välein välillä.
On kokeiltu huudatusta ja tassuttelua, pari yötä saattaa nukkua kohtalaisen hyvin ja sitten taas alkaa nights from hell.
Olen jo luovuttanut, eiköhän tuo 10 vuoden päästä ala nukkumaan yönsä läpi.

Nimim. Elävä zombie

Tuohon takaisinvirtaukseen liittyen. Onko teillä vauvan sängyn pääpuolta kohotettu ihan reilusti vaikka kirjoilla? Pitäisi auttaa asiaan, jos tosiaan kyse on takaisinvirtauksesta. Ja muistakaa tuulettaa huone illalla ennen nukkumaanmenoa hyvin, jotta happea riittää aamuun asti. Luulen, että meillä ainakin auttoi ihan tuo tuuletus ainakin osaksi. Toi ikä on just sellainen, että liikkuminen tulee uniin sekä eroahdistus myös. Saako lapsi olla illalla paljon sylissä ennen nukkumaanmenoa? Ettei tarvitse sitten syliä yöllä. Kannattaa ainakin kokeilla sylitellä illalla paljon.

Jos tassuhoito ei siis auta, kokeile, ettet tassuttele enää. Eli kun vauvasi herää, anna vähän aikaa itkeä itse, muistaakseni joskus oli sääntö, että ekana yönä 5 min., kunnes sanot, nyt nukutaan, nyt on yö, eikä mitään muuta. Seuraavana yönä pidennät 10 minuttiin, sitten 15 minuttiin jne, ennenkuin sanot tai teet yhtään mitään. Lapsi oppii, ettei ole mitään hätää, vaikka heräisi yksin yöllä ja oppii itse nukahtamaan uudelleen. Ehdottomasti ei syliin, koska silloin herää vaan enemmän. Kokeile tätä, onhan se ensin rankkaa, mutta helpottaa kyllä nopeasti. Ajattele itkun aikana, että lapsella ei ole mitään hätää, opetat nyt vaan uuden (kivan) tavan, joka helpottaa niin vauvan kuin teidänkin unta.

Kiitos kaikille vastanneille! Lohduttavaa kuulla, että on muitakin huonosti nukkuvia.
Kerhoissa/muskareissa emme käy ja muutenkin vietämme päivät yleensä pojan kanssa kahdestaan. Kovasti yritän viihdyttää poikaa ja yksinkin kyllä välillä leikkii.
Imettämistä olen kyllä pikkuhiljaa lopettelemassa. Yöimetyksen lopettaminen on vähentänyt maitoa muutenkin eikä poika päivällä tissistä juurikaan välitä. Oon sitä miettinytkin, että hämääkö tuo aamuinen imetys poikaa, koska sen jälkeen kumminkin vielä nukutaan... edellisyönäkin yritti imeä mun poskea (tuttiakaan ei ole koskaan huolinut).
Neuvolassa myös neuvottiin, että isä hoitaisi tassuttelun, koska tältä vauva ei vaadi maitoa... Molemmin ollaan kyllä tassuteltu ja syliin otettu, mutta tuntuu kyllä rauhoittuvan mun syliin paremmin.
Illalla syödään puuroa ja imetän sen päälle.
Sängyn päätyä on kyllä kohotettu kymmenisen senttiä. En tiedä, onko liian vähän. Nykyään kyllä yleensä nukkuu tosi rauhassa puoli yhdeksästä siihen puoli kahteen. Ennen sai käydä vähän väliä nostelemassa poikaa ylös, heti kun hän oli nukahtanut illalla. Suuhun nousi oksennus ja piti röyhtäyttää. Voikohan tuo takaisinvirtaus haitata vielä keskellä yötäkin? Silloin en kyllä ole huomannut, että mitään nousisi suuhun, mutta pystyasento tuntuu auttavan.
Tuuletusta voisi tietysti kokeilla ja sylittelyä kauemmin illalla.

Yhteistyössä