Tassuhoidon toinen ilta menossa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eilen angsteilin täällä 8,5kk tytön tassuhoidon ekaa iltaa. Isä hoitaa tassutteluhoidon, kun neuvottu, että toimii paremmin niin päin jos vauva tottunut nukahtamaan tissille. Mutta siis rankaa oli kuunnella ekaa iltaa ja rankaa on taas...
Miten teillä on tassuhoidot menneet? Meillä tyttö alkaa karjumaan ihan paniikissa jo kun isä illalla lähtee kantamaan tyttöä makkariin päin. Onko tämä mennyt jotenkin pieleen jos pelkää nyt makkaria ja nukahtamista ihan tolkuttomasti? Mies ei ole kuitenkaan siis missään vaiheessa jättänyt yksin paniikissa itkemään, vaan kantanut, silitellyt & tassutellut. Kuitenkin olo itsellä, että tyttö kokee että äiti on hylännyt, kun ei tule apuun, kun minä yleensä kuitenkin hoidan enemmän tyttöä. Aargh angstia!

Siis tuntuu, että tänään tyttö itkee vielä raivokkaammin kuin eilen - hirveetä. Miten muilla, onko käynnyt ilta illalta helpommaksi nukahtaminen vai vaikeutunut välillä?

tai jos mies on tassutellut olen istunut samassa huoneessa lukulampun alla ja lukenut kirjaa, niin että lapsi on tiennyt ja aistinut läsnäoloni olen myös hyräillyt sieltä käsin.

oma poikani, 9kk, huusi tassuhoison eka yönä 1.5h, tämän jälkeen kaikki yöt ovat menneet klo 19-07 ilman syömisiä, korkeintaan yksi tutinlaittoherääminen. Voimia, on se aika mukavaa sitten kun saa pitkän tauon jälkeen nukkua yönsä kokonaan!

Mä kehoittaisin luottamaan siihen, miltä susta tuntuu. Jos sun sisälläs tuntuu siltä, että just nyt petät tyttös luottamuksen ja nyt hän oppii pelkäämään nukahtamista ja ahdistuu sängystä, niin kannattaisiko sittenkin siirtää vielä tuota itsenäistymistä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis tuntuu, että tänään tyttö itkee vielä raivokkaammin kuin eilen - hirveetä. Miten muilla, onko käynnyt ilta illalta helpommaksi nukahtaminen vai vaikeutunut välillä?

Meillä helpotti oikeastaan yllättävän nopeasti, kolmen, neljän yön jälkeen muistaakseni, vaikka lapsi oli erittäin temperamenttinen. Sitä huutoa oli kauheaa kuunnella, ihan kuin raastinraudalla omia sisuksia raastettaisiin... Meillä kans isäoli lapsen luona , eikä jättänyt yksin huutamaan, vaan tassutteli ja otti välillä syliin ja tarjosi vettä, mitä ei tosin huolinut. Meillä kohta edessä uusi vieroitus, kun seuraava lapsi tulossa siihen vaiheeseen nyt. Tsemppiä

Alkuperäinen kirjoittaja niin:

Meillä helpotti oikeastaan yllättävän nopeasti, kolmen, neljän yön jälkeen muistaakseni, vaikka lapsi oli erittäin temperamenttinen. Sitä huutoa oli kauheaa kuunnella, ihan kuin raastinraudalla omia sisuksia raastettaisiin... Meillä kans isäoli lapsen luona , eikä jättänyt yksin huutamaan, vaan tassutteli ja otti välillä syliin ja tarjosi vettä, mitä ei tosin huolinut. Meillä kohta edessä uusi vieroitus, kun seuraava lapsi tulossa siihen vaiheeseen nyt. Tsemppiä

Ok, no ehkä tämä muutaman yön jälkeen helpottaa. Toisaalta nuo toisetkin kommentit vetävät puoleensa esim. NinaTT:n, koska just tuollaisia ajatuksia käy mielessä, et pitäisikö kuitenkin odottaa koko homman kanssa. Olen vain itse olut tosi puhki pätkittäisten unien takia niin neuvolasta neuvoivat tällaiseen isän vetämään tassuhoitoon. Nyt muuten taukosi itku. Toivottaasti tältä illalta on ohi ja tuo makuhuoneeseen paniikilla regointikin menee ohi..

Oleskeletteko päiväsaikaan makuuhuoneessa? On tärkeää, että lapsella on makkarista hyviä kokemuksia, jotta sinne on sitten mukava jäädä illalla nukahtamaankin. Eli viettäkää makkarissa rauhallisia yhdessäolohetkiä päivisin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Oleskeletteko päiväsaikaan makuuhuoneessa? On tärkeää, että lapsella on makkarista hyviä kokemuksia, jotta sinne on sitten mukava jäädä illalla nukahtamaankin. Eli viettäkää makkarissa rauhallisia yhdessäolohetkiä päivisin. :)

Okei, tää on hyvä vinkki. Nyt ollaan käyty oikeastaan vain vaipat vaihtamassa siellä, mut vois puuhata muuta siellä, että tuo reagointi rauhoittuisi.

Muista, että tassuhoidon onnistumisele kaikkein tärkeintä on vanhempine pehmeä mutta luja sitoutuminen asiaan. Kun asian päättää, kannattaa se tie kulkea loppuun saakka. Ei kannata muutamaan yöhön lopettaa. Ettehän te vauvaa hylkää.

tai jos mies on tassutellut olen istunut samassa huoneessa lukulampun alla ja lukenut kirjaa, niin että lapsi on tiennyt ja aistinut läsnäoloni olen myös hyräillyt sieltä käsin.

Hmm, oiskohan ihan älytön ajatus jos tässä vaiheessa mekin vaihdettaisiin vielä tuohon menetelmään... Ei se itku nimittäin sit vielä rauhoittunutkaan.. Ei mut kai sitä oikeasti pitäisi vain johdonmukaisesti pitää kiinni siitä tavasta jolla on aloitettu.

Muista, että tassuhoidon onnistumisele kaikkein tärkeintä on vanhempine pehmeä mutta luja sitoutuminen asiaan. Kun asian päättää, kannattaa se tie kulkea loppuun saakka. Ei kannata muutamaan yöhön lopettaa. Ettehän te vauvaa hylkää.

Niin, tämä on kyllä niin totta ja tämä pitää nyt vain muistaa..

Hmm, oiskohan ihan älytön ajatus jos tässä vaiheessa mekin vaihdettaisiin vielä tuohon menetelmään... Ei se itku nimittäin sit vielä rauhoittunutkaan.. Ei mut kai sitä oikeasti pitäisi vain johdonmukaisesti pitää kiinni siitä tavasta jolla on aloitettu.

Älä mee sinne. Kokeilkaa vielä muutama yö nykyisellä tyylillä. Jos ei toimi, niin sitten harkitkaa uudestaan. Ja jos nyt meet, niin vauva voi ajatella (tai no enhän mä nyt vauvan ajatuksia voi tietää, mutta kuitenkin), ettei isä osaa hommaa, vaan äidin tuki tarvitaan. Loukkaa myös miestä.

Älä mee sinne. Kokeilkaa vielä muutama yö nykyisellä tyylillä. Jos ei toimi, niin sitten harkitkaa uudestaan. Ja jos nyt meet, niin vauva voi ajatella (tai no enhän mä nyt vauvan ajatuksia voi tietää, mutta kuitenkin), ettei isä osaa hommaa, vaan äidin tuki tarvitaan. Loukkaa myös miestä.

Tarkotin siis, että jatkossakaan isä ei sitten vauvan mielestä luultavasti kelpaa nukuttamiseen, jos äidin pitää tulla pelastamaan tilanne.

Totta kaikki mitä sanoit ja nyt mieskin tuli jo pois makkarista. Tyttö nukkuu viimein :) Kiitos kaikille vastanneille! Ihanaa että on tällainen sivusto olemassa niin on mahdollista saada reaaliaikaista tukea, kun sitä tarvitsee!

Mä olisin vieläkin sillä kannalla, että niitä omia tunteita lapsen itkun aikana ei pidä kovinkaan helposti ohittaa. Äidinvaisto on usein oikeassa :) Jos lapsen itku kuulostaa hätääntyneeltä, on kyseessä mitä luultavimmin hätä.