Tässä taas Suomen lapsivihamielisyyttä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juillyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä asun ulkomailla, ja minusta Suomi on oikeasti hyvin lapsiystävällinen maa. Toisessa kotimaassani lapset ovat esimerkiksi tervetulleita ravintoloihin, mutta ei niissä useinkaan ole mitään leikkialueita tai lastenmenua, ja lasten oletetaan osaavan käyttäytyä. Jos eivät osaa, joku tulee aivan varmasti sanomaan. Sama on tilanne monissa muissakin asioissa, lapset kulkevat aikuisten mukana, mutta eivät saa mitään "erikoiskohtelua" eikä lapsia monessa paikassa huomioida mitenkään erityisesti. Puhumattakaan että siellä olisi ilmaista neuvolaa, terveydenhoitoa tai päivähoitoa lapsille.

[QUOTE="vieras";28437842]Minä asun ulkomailla, ja minusta Suomi on oikeasti hyvin lapsiystävällinen maa. Toisessa kotimaassani lapset ovat esimerkiksi tervetulleita ravintoloihin, mutta ei niissä useinkaan ole mitään leikkialueita tai lastenmenua, ja lasten oletetaan osaavan käyttäytyä. [/QUOTE]

Olen myös asunut ulkomailla lasten kanssa, ja lapset olivat ja ovat siellä tervetulleita ravintoloihin. Lapsille on yleensä tarjolla jotakin heille sopivaa, jopa oma menu, ja jos ei ole, sitä laitetaan. En ymmärrä, miksi ravintoloissa pitäisi automaattisesti olla leikkialueita. Ravintolassa syödään ja muualla leikitään. Eikö myös ole ihan selvää, että lasten oletetaan osaavan käyttäytyä esimerkiksi ravintolassa, ihan Suomessakin? Nehän ovat oivia paikkoja opetella, miten käyttäydytään ja otetaan muut ihmiset huomioon.

Suomessa olen kyllä usein sitä vastoin huomannut, että lapsille nirpistetään nokkaa ilman, että ovat mitään sen kummempaa tehneet. Lasten huonoa kohtelua näkyy varmasti kaikkialla ja se on sietämätöntä. Sietämätöntä on myös se, että lasten annetaan käyttäytyä miten tahansa.

[QUOTE="vieras";28437877]Raportissa kerrotaan, että Suomi on hyvä maa äideille, ei siinä lapsiystävällisyydestä mitään puhuta..[/QUOTE]

Nämä asiat kuitenkin kulkevat usein käsi kädessä. Mitä paremmin naiset ja äidit voivat, sitä paremmin menee lapsillakin.

[QUOTE="vieras";28437907]Eikö myös ole ihan selvää, että lasten oletetaan osaavan käyttäytyä esimerkiksi ravintolassa, ihan Suomessakin? Nehän ovat oivia paikkoja opetella, miten käyttäydytään ja otetaan muut ihmiset huomioon.

Suomessa olen kyllä usein sitä vastoin huomannut, että lapsille nirpistetään nokkaa ilman, että ovat mitään sen kummempaa tehneet. Lasten huonoa kohtelua näkyy varmasti kaikkialla ja se on sietämätöntä. Sietämätöntä on myös se, että lasten annetaan käyttäytyä miten tahansa.[/QUOTE]

Luulisi, että se on ihan selvää, että lasten oletetaan osaavan käyttäytyä, mutta ainoa maa, missä tämä on ollut ongelma, on ollut Suomi. Harvinaista se on ollut Suomessakin. Suomessa ei tosin kukaan yleensä edes puutu asiaan, vaikka olisi aihettakin.

Minä en ole huomannut, että Suomessa nirpistettäisiin nokkaa lapsille sen enempää kuin muillekaan ihmisille...

Yhteistyössä