Tässä kuntauudistuksen tarkoitus pähkinänkuoressa, laittakaa sana kiertämään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Näiin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Näiin

Vieras
9.2.2012 14:45 Jussi Jalonen .Vitsi on siinä, ettei tämän kuntauudistuksen olekaan tarkoitus edesauttaa mitään "julkisen sektorin työnjakoa". Sen tarkoitus on tehdä asteittain loppu kaikesta julkisesta sektorista tässä maassa.

Kokoomushan ajaa tätä edesauttaakseen omaa poliittista tavoitettaan kunnallisten palvelujen lopullisesta ulkoistamisesta ja yksityistämisestä. Palveluja tarjoavia yrityksillä ei ole mielenkiintoa tapella vain joidenkin pikkukuntien markkinoista. Ratkaisu hoituu sillä, että tekaistaan kunnista isompia. Tämän jälkeen yksityisen sektorin toimijoita alkaakin jo kiehtoa osallistuminen avautuneeseen kilpailuun vaikkapa terveydenhuollon tuottamisesta suurkunnan asukkaille. Mitä enemmän ihmisiä, sitä parempi markkina-alue; sen ajatuksen tueksihan tuo OECD:n raporttikin on repäisty.

Tästähän saatiin käytännössä suora lausunto jo eilen:

"Laajan kuntauudistuksen yhteydessä nousee vahvasti esille tasapuolisuuden puute yksityisen ja julkisen tuotannon kilpailutilanteessa. Nykyinen toimintamalli on tehoton ja kallis meille kaikille suomalaisille.

– Kuntien liikelaitoksia tulee edelleen yhtiöittää samaan aikaan, kun kuntamarkkinoita avataan kilpailulle. Sekä valtion, kuntatoimijoiden kuin yritystenkin on aktiivisesti edistettävä markkinoiden syntymistä, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä."

Suuremmat kunnat. Enemmän yhtiöittämistä, ulkoistamista sekä yksityistämistä. Kilpailulle avoimet kuntamarkkinat. Siinä on Suomen tulevaisuus.

Kokoomuksen ajamana tämä linja toki on johdonmukainen. Sitä en tajua, miksi Vihreät ja muutamat SDP:n yksilötkin taputtavat tälle käsiään.

Ranskassa 37 000 kuntaa, soittaako OECD niille poskea? — Markku Huusko

Herätkää naiset, te olette kusessa tulevaisuudessa. Eikö kiinnosta, julkinen sektori ajetaan alas. Suurin osa on naisia jotka työskentelevät julkisella sektorilla.

Herätys !!!!!! Kaikki ei ole hyvin, ei todellakaan. Mitä pitää tehdä että ihmiset heräävät.

Aikamoista propagandaa levität. Ehkä valtio voisikin sitten tehdä niin, että valtion- ja hyvin pärjäävien kuntien jakamat tuet lopetettaisiin ja katsottaisiin alkaisiko pöhöttynyttä kuntien virkamiehistöä kiinnostamaan yhteistyö.

Aikamoista propagandaa levität. Ehkä valtio voisikin sitten tehdä niin, että valtion- ja hyvin pärjäävien kuntien jakamat tuet lopetettaisiin ja katsottaisiin alkaisiko pöhöttynyttä kuntien virkamiehistöä kiinnostamaan yhteistyö.

Minun veikkaukseni on myös se, että julkisen sektorin työntekijät tullaan korvaamaan halvemmalla ulkomaalaisella työvoimalla suurimmalta osin. Kunhan tämä homma saadaan kunnolla käyntiin. Tapahtuu sama ilmiö kuin rakennusalalla.

Näin se tapahtuu. Media on myös aivan unessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Näiin;25635288:
Minun veikkaukseni on myös se, että julkisen sektorin työntekijät tullaan korvaamaan halvemmalla ulkomaalaisella työvoimalla suurimmalta osin. Kunhan tämä homma saadaan kunnolla käyntiin. Tapahtuu sama ilmiö kuin rakennusalalla.

Näin se tapahtuu. Media on myös aivan unessa.

Vain yksi ihminen Suomessa on hiffannut tämän. =) Kuinka sinua ei haastatella lähes päivittäin pääuutislähetykseen?

[QUOTE="vieras";25635295]Vain yksi ihminen Suomessa on hiffannut tämän. =) Kuinka sinua ei haastatella lähes päivittäin pääuutislähetykseen?[/QUOTE]

Olen lueskellut aika monta blogia tänään aiheesta. Kova kuhina on käynyt kun ihmiset yrittävät selvittää mikä tässä hommassa on ideana. Menkääpä vaikka Usariin, siellä tätä asiaa miettii insinöörejä, professoreja, historiantutkijoita jne jne.

Älkää olko niin sinisilmäisiä, lukekaa edes tuo avaus ajatuksen kanssa. Lukekaa vaikka monta kertaa.

[QUOTE="vieras";25635295]Vain yksi ihminen Suomessa on hiffannut tämän. =) Kuinka sinua ei haastatella lähes päivittäin pääuutislähetykseen?[/QUOTE]

siksi että media on unessa. No mutta oikeesti, ei tuommoinen kehitys pysähdy ellei sitä pysäytetä. Eikä tuo ap varmaankaan ole ainoa, joka tätä touhua katselee tukka pystyssä.

Alkuperäinen kirjoittaja Näiin;25635307:
Olen lueskellut aika monta blogia tänään aiheesta. Kova kuhina on käynyt kun ihmiset yrittävät selvittää mikä tässä hommassa on ideana. Menkääpä vaikka Usariin, siellä tätä asiaa miettii insinöörejä, professoreja, historiantutkijoita jne jne.

Älkää olko niin sinisilmäisiä, lukekaa edes tuo avaus ajatuksen kanssa. Lukekaa vaikka monta kertaa.

Menin Usariin ja heti osui ihak ok tekstiä vastaan:
Rohkea kuntaministeri Henna Virkkunen — SirpaAskoseljavaara

:)

Itse yrittäjänä en halua suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan romahtavan, enkä juurikaan haluaisi koskea terveydenhuoltoon yms.

Mutta....herranisä, oikeasti montako ihmistä vaaditaan hoitamaan 20 tuhannen ihmisen kunta? entäs 40? tai 60? niin. Hallinnosta saadaan tiputettua melkolailla porukkaa pois, jos ei nyt mennä jokaikiselle kunnan ylimmälle virkamiehelle keksimään uutta "kehitysaluejohtaja"-titteliä. Työt tehostuvat melkein väkisin, sillä enää ei tarvita esim rakennustarkastajia toisaalla nelinkertaista määrää, vaan voivat vaikka erikoistua tietynlaisiin juttuihin. Lisää tietotaitoa -> Vähemmän vääntämistä meille, jotka heidän kanssaan pelaamme....

Alkuperäinen kirjoittaja ääks;25635314:
siksi että media on unessa. No mutta oikeesti, ei tuommoinen kehitys pysähdy ellei sitä pysäytetä. Eikä tuo ap varmaankaan ole ainoa, joka tätä touhua katselee tukka pystyssä.

No en todellakaan ole ainoa. Ajattelin vain tulla tänne myös kertomaan näistä asioista.

Alkuperäinen kirjoittaja Näiin;25635321:
Moni on ihan aidosti huolissaan vaimon, tyttöystävän, siskon tai tuttujen naisten työpaikoista. Minua hieman harmittaa, että ei edes oteta tosissaan. Onko nämä asiat ihmisille joku vitsi !! Minua ei ainakaan naurata.

Ymmärrän huolesi, mutta älä kuitenkaan sekoita asioita toisiinsa. Totta sekin, että Suomen julkinen sektori on kestämättömällä pohjalla, jota tulevaisuudessa joudutaan järjestelemään. Sen varmaan käsität itsekin, ellet toivo Suomelle Kreikan tietä.

Alkuperäinen kirjoittaja Näiin;25635321:
Moni on ihan aidosti huolissaan vaimon, tyttöystävän, siskon tai tuttujen naisten työpaikoista. Minua hieman harmittaa, että ei edes oteta tosissaan. Onko nämä asiat ihmisille joku vitsi !! Minua ei ainakaan naurata.

Niin, eikö sinulle riitä että maksetaan jo suurien ikäluokkien eläkkeet? Toivottavasti sinä alle 50-v et kuvittele eläkettä saavasi. Minä karistin nämä harhat jo jonkin aikaa sitten....

Täydellisessä maailmassa näilläkin ihmisillä olisi ikuinen työpaikka ja huippupalkka. Sitä tämä maailma ei ole. Valitettavasti emme pysty heidän palkkojaan maksamaan tuolla tehokkuudella.

Itse yrittäjänä en halua suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan romahtavan, enkä juurikaan haluaisi koskea terveydenhuoltoon yms.

Mutta....herranisä, oikeasti montako ihmistä vaaditaan hoitamaan 20 tuhannen ihmisen kunta? entäs 40? tai 60? niin. Hallinnosta saadaan tiputettua melkolailla porukkaa pois, jos ei nyt mennä jokaikiselle kunnan ylimmälle virkamiehelle keksimään uutta "kehitysaluejohtaja"-titteliä. Työt tehostuvat melkein väkisin, sillä enää ei tarvita esim rakennustarkastajia toisaalla nelinkertaista määrää, vaan voivat vaikka erikoistua tietynlaisiin juttuihin. Lisää tietotaitoa -> Vähemmän vääntämistä meille, jotka heidän kanssaan pelaamme....

Mielestäni tämä trendi on ihan selvä, asteittainen julkisen sektorin alasajo. Paljon on löysää mikä pitää poistaa, mutta se ei ole tämän villakoiran ydin.

Ai niin, tarvitsemme lukuja nyt pöytään kipeästi. Sitten tiedämme vielä enemmän.

Ymmärrän huolesi, mutta älä kuitenkaan sekoita asioita toisiinsa. Totta sekin, että Suomen julkinen sektori on kestämättömällä pohjalla, jota tulevaisuudessa joudutaan järjestelemään. Sen varmaan käsität itsekin, ellet toivo Suomelle Kreikan tietä.

Mutta kun yksityistäminen ei välttämättä tule halvemmaksi ! Näin on käynyt jo ties kuinka monta kertaa, vaan yksityistäminen on tullut vielä kallimmaksi.

Niin, eikö sinulle riitä että maksetaan jo suurien ikäluokkien eläkkeet? Toivottavasti sinä alle 50-v et kuvittele eläkettä saavasi. Minä karistin nämä harhat jo jonkin aikaa sitten....

Täydellisessä maailmassa näilläkin ihmisillä olisi ikuinen työpaikka ja huippupalkka. Sitä tämä maailma ei ole. Valitettavasti emme pysty heidän palkkojaan maksamaan tuolla tehokkuudella.

Rakennusala toimii hyvänä esimerkkinä siitä kuinka homma tulee etenemään. Sille tielle me olemme menossa ja se ei ole kenenkään etu.

Alkuperäinen kirjoittaja Näiin;25635350:
Rakennusala toimii hyvänä esimerkkinä siitä kuinka homma tulee etenemään. Sille tielle me olemme menossa ja se ei ole kenenkään etu.

Kaiken yksityistäminen olisi typeryyttä. Tämän meille on paremmin jo esittänyt terveydenhuoltoala, jossa keikkalääkärit kiristää kuntia maksamaan tähtitieteellisiä liksoja. Aika hienosti, ottaen huomioon että mehän se koulutus on taas maksettu.

Mikä estää julkista puolta käyttämästä ulkomaista työvoimaa? Filippiiniläiset hoitajat anyone?

Kuntauudistuksen idea on karsia hallintoa. Mitä vähemmän, sitä vähemmän hyvävelimenoa. Sitä vähemmän pitää käydä jonkun kesämökkiä remontoimassa, saadakseen urakan. Sitä vähemmän pitää juottaa ja ostaa ***** herroille lapissa.

Joo, en ole rakennusalalla. Seurannut vaan sivusta.

Mä meen nyt, pistäkää päättäjät koville. Vaatikaa vastauksia, keskustelkaa ja ottakaa asioista selvää. Tämä homma ei jää tähän, ei suomalaiset mitään määkiviä lampaita ole.

Hyvä vaan jos julkinen sektori lopettettas, siellähän on 99% pelkkiä suojatyöpaikkoja joissa ei tartte osata mitään, tehdä mitään tai olla edes työpaikalla! Ja terkkareissa törkee palvelu, huonot liksat jne.jne.

No mua rassaa ainakin, mitä nuo tarkoittaa käytännössä- yhä piteneviä matkoja palveluiden perässä. Sehän on täällä perähikiällä jo nähty, mihin nuo johtaa.
Yhdeltä kunnalta viedään palvelut, joiden perässä pitää sitten ajella niihin kahteen muuhun kuntaan- joissa niissäkään ei ole mahdollista käydä esim verovirastossa kuin tettynä päivänä, tk päivystykset on vuoronperään, yöaikana lähdetään vielä kolmannelle paikkakunnalle, akuutti poliisin tarve tarkoittaa 1,5 tunnin saapumisaikaa kun miliisit lähtee kaukaa paikalle ja esim putka on täältäkin siellä 50 km päässä. Sinne kun lähtee miekkataksilla aasiakasta viemään, niin vierähtää 2 tuntia.

Turhaa vauhkoamista. Ei tälle(kään) asialle enää mitään voi. Se on päätetty jo ajat sitten. Ajan henki nyt vaan on sellanen, että rikkain ja vahvin voittaa ja sen katsotaan olevan moraalisestikin ihan oikein. Tällasta aiheuttaa rahaan perustuva kilpailuyhteiskunta jonka vallitseva arvo on minäminäminä. Heikommat ja huonommassa osassa olevat saavatkin kuolla pois tai kitua. Omaa syytään ovat tietenkin itsensä siihen jamaan ajaneet....
Ja kukas pakottaa asumaan siellä perähikiällä. Muuttakaa kaikki kaupunkiin!
Masentavaa tämä nykymeno.

Mä en tiedä onko kuntauudistuksilla ja terveydenhuollolla loppujen lopuksi mitään merkitystä. Terveydenhoitopiirit on olleet jo kauan isommat kuin kuntarajat ja me olemme jo pitkään käyneet terveyspalveluissa pitkin piiriä.

Tästä terveydenhoidon alasajosta ja siitä keskusteluista on ollut viime päivien Aamulehdessä todella hyvä juttukokonaisuus. PIrkanmaalla on ajelutettu loukkaantuneita ihmisiä kymmeniä kilometrejä turhaan edestakaisin Keskussairaalan ja kuntien terveyskeskusten välillä, kun kuntien kesken on sopimukset missä pitää hoitaa, ketä ja kuinka laskutetaan sairastapauksissa.

Jos olisi ollut suunniteltu yksi iso kunta, olisi loukkaantuneet päässeet suoraan lähimpään sairaalaan ja hoitoon. Nyt kunnat ovat ohjeistaneet terveydenhoitoa niin, että ei saa mennä muualle kuin kunnan omaan terveyskeskukseen, josta on sitten taas lähetetty keskussairaalaan takaisin. Täysin järjetöntä pikkukuntien politikointia terveydenhoidolla.

Yhteistyössä