Tasoryhmät

  • Viestiketjun aloittaja meak
  • Ensimmäinen viesti
meak
Meidän tyttö kertoi kuinka heillä on yksi matikantunti viikossa tehty niin että kaksi luokkaa on jaettu kolmeen ryhmään, joka ryhmällä on oma opettaja ja joka ryhmä saa erilaisia tehtäviä.

Todennäköisesti jako on tehty osaamisen mukaan, mutta lapsille ei sitä ole kerrottu. Oma lapsi tykkää ihan hirveesti näistä erikoistunneista.

Mitä mieltä te olette tasoryhmistä?
 
"mie"
Kuulostaa todella hyvältä, kaikki saavat haastetta oman osaamisen mukaan .
Kaikki oppilaat hyötyvät sillä opella on paljon enemmän aikaa per oppilas kun luokka on jaettu kolmeen osaan.
 
Tasoryhmät on hyvä juttu, niitä saisi olla enemmän.

Oman lapsen luokalla oli ainakin ekalla tasoryhmät äidinkielessä, tai tarkemmin sanottuna lukemisessa. Ainoa miinus oli se, että se "parhaiden" ryhmäkin oli ihan lälly sellaiselle joka osaa jo oikeasti lukea - jos lapsi lukee kotona Risto Räppääjiä, Ella-kirjoja yms, niin ei hän paljon haastetta siitä saa että lukee pienen lorunpätkän tms koulussa.
 
Kuulostaa tosi hyvältä, kaikki saa tasoistansa opetusta. Jos mennään nopeimpien oppijoiden mukaan niin hitaammat tippuu kärryiltä jo heti kättelyssä, ja jos mennään hitaampien oppijoiden mukaan, nopeat kyllästyvät ja häiriköivät tuntia :)

Mutta sitä vaan mietin, että ehtiikö se "alimman" tason syhmä sitten saada muut kiinni ennen esim. seuraavalle luokalle siirtymistä, vai jäävätkö auttamattomasti jälkeen?
 
Minusta se on hyvä juttu ja mulla on aiheesta kokemustakin. Silloin kun olin peruskoulussa (ja siitä on valitettavan kauan), meillä oli tasoryhmät matikassa ja kielissä. Minusta on vahinko että ne poistettiin.
 
meak
Kuulostaa tosi hyvältä, kaikki saa tasoistansa opetusta. Jos mennään nopeimpien oppijoiden mukaan niin hitaammat tippuu kärryiltä jo heti kättelyssä, ja jos mennään hitaampien oppijoiden mukaan, nopeat kyllästyvät ja häiriköivät tuntia :)

Mutta sitä vaan mietin, että ehtiikö se "alimman" tason syhmä sitten saada muut kiinni ennen esim. seuraavalle luokalle siirtymistä, vai jäävätkö auttamattomasti jälkeen?
Tosta muiden kiinni saamisesta sen verran, että näissä ryhmissä ei olla kuin tunti viikossa. Eli loput matikantunnit mennään omina luokkina, jolloin kaikki pysyvät jotakuinkin rytmissä.
 
Varmaan ihan hyvä juttu. Mielenkiinnosta vain kysyisin, että miten yleensä noihin ryhmiin jaetaan. Tietty hitaammin oppivat yhteen ja nopeimmin oppivat yhteen, loput keskimmäiseen. Mutta meinaan, että kun vedetään karkeaa jakoa, että sinä pääset ryhmään, jossa opitaan enemmän ja sinä siihen jossa vähemmän, niin miten ne keskitasoiset lapset, miettiikö opettajat älyä, ahkeruutta, nopeutta vai mitä? Ei varmaankaan helppo homma.
 
meak
Varmaan ihan hyvä juttu. Mielenkiinnosta vain kysyisin, että miten yleensä noihin ryhmiin jaetaan. Tietty hitaammin oppivat yhteen ja nopeimmin oppivat yhteen, loput keskimmäiseen. Mutta meinaan, että kun vedetään karkeaa jakoa, että sinä pääset ryhmään, jossa opitaan enemmän ja sinä siihen jossa vähemmän, niin miten ne keskitasoiset lapset, miettiikö opettajat älyä, ahkeruutta, nopeutta vai mitä? Ei varmaankaan helppo homma.
Tän mäkin haluaisin tietää...

Tosin kumpikin luokka aloittaa jo kolmatta vuottaan saman opettajan kanssa, eli opettaja tuntee oppilaat jo melko hyvin. Mä en kyllä haluais moista jakoa joutua tekemään.
 
"Heh"
Tän mäkin haluaisin tietää...

Tosin kumpikin luokka aloittaa jo kolmatta vuottaan saman opettajan kanssa, eli opettaja tuntee oppilaat jo melko hyvin. Mä en kyllä haluais moista jakoa joutua tekemään.
No, opettajana se on aika helppoa tehdä. Aina löytyy ne oppilaat, jotka pysyvät tunnilla mukana ja pärjäävät kokeissa, ovat aina ensimmäisinä valmiita ja tekevät lisätehtävätkin. Vastaavasti löytyy ne oppilaat, jotka eivät ymmärrä, viitsi eivätkä osaa, eivät pysy mukana eivätkä pärjää kokeissa. Osa jää tuohon välille.

Hyvät tarvitsevat enemmän haasteita, jotta motivaatio säilyy, keskitasoille riittää normaali opetus ja huonot tarvitsevat tukea, jotta oppivat edes perusasiat ja läpäisevät opetussuunnitelman vaatimukset.
 
[QUOTE="Heh";24522932]No, opettajana se on aika helppoa tehdä. Aina löytyy ne oppilaat, jotka pysyvät tunnilla mukana ja pärjäävät kokeissa, ovat aina ensimmäisinä valmiita ja tekevät lisätehtävätkin. Vastaavasti löytyy ne oppilaat, jotka eivät ymmärrä, viitsi eivätkä osaa, eivät pysy mukana eivätkä pärjää kokeissa. Osa jää tuohon välille.

.[/QUOTE]


Eli periaatteessa ne, joilla olisi älyä, mutta tarvitsevat enemmän tsemppausta, jotta tehtävät tulisi tehtyä voivat kärsiä, eli päästä helpommala. Mutta toisaalta tosiana, jos sama opettaja on opettanut jo useamman vuoden, niin osaa löytää oppilaista, ne jotka ovat sopivia kuhunkiin ryhmään ilman, että toistet oppilaat siitä kärsisivät.
 
"vieras"
Hienoa! Uskon kaikkien hyötyvän tuosta. Kaikki varmaan saavat opetussuunnitelman mukaiset taidot, osa enempi pelkkiä perusteita, osa vähän laajemmaltikin.

Olen käynyt yläasteen tasokurssien aikaan ja en voi sanoa muuta, kuin että oli hyvä systeemi. Muutamat siirtyivät tasokurssilta toiseen taitojen perusteella. Nuo tasokurssithan lopetettiin siksi, että jotkut laiskat pojat valitsivat alimmat ja alimmilta kursseilta ei ollut jatko-opiskelumahdollisuuksia kaikkiin paikkoihin (lähinnä lukioon), mutta ainakin omaan aikaani ei yksikään alimman kurssin matikasta käynyt ollut kyllä suunnitellutkaan missään vaiheessa sitä lukiota, siellä olivat ne rimaa hipoen luokalta pääsijät.
 
Mun mielestä tosi hyvä. Meidän tytöllä oli ekaluokalla sama juttu, mut jako oli kahteen ryhmään ja nuo tasoryhmät oli sekä matikassa että äikässä. Ja ope sano ihan suoraan et ne on osaamisen tason mukaan tehty. Hyvä siksi, että lapsi saa tasonsa mukaista opetusta. Esim. hyvin laskevan lapsen ei tartte laskee itelleen liian helppoja laskuja ja sit taas toisinpäin vähän "heikomman" lapsen ei tartte yrittää liian vaikeita laskuja.
 
[QUOTE="vieras";24523006]Hienoa! Uskon kaikkien hyötyvän tuosta. Kaikki varmaan saavat opetussuunnitelman mukaiset taidot, osa enempi pelkkiä perusteita, osa vähän laajemmaltikin.

Olen käynyt yläasteen tasokurssien aikaan ja en voi sanoa muuta, kuin että oli hyvä systeemi. Muutamat siirtyivät tasokurssilta toiseen taitojen perusteella. Nuo tasokurssithan lopetettiin siksi, että jotkut laiskat pojat valitsivat alimmat ja alimmilta kursseilta ei ollut jatko-opiskelumahdollisuuksia kaikkiin paikkoihin (lähinnä lukioon), mutta ainakin omaan aikaani ei yksikään alimman kurssin matikasta käynyt ollut kyllä suunnitellutkaan missään vaiheessa sitä lukiota, siellä olivat ne rimaa hipoen luokalta pääsijät.[/QUOTE]

Siis milloin tällaisia tasokursseja on ollut? En ole ennen kuullutkaan.
 

Yhteistyössä