Tasapuolisuuden nimissä: antakaa esimerkkejä mus tien harjoittamasta itsereflektiosta

Nonnii!
Latokaa tähän tiskiin suoria lainauksia kirjoista ja twiiteistä, missä mus ta päättäjä nöyrästi ja rauhallisesti

- pyytää anteeksi rotunsa/kansansa toilailuja valkoisten keskellä (ei siis sitä että jotkut hutut pyytää tutseilta anteeksi)
- analysoi rodulleen/kulttuurilleen ominaisia, ikävämpiä luonteenpiirteitä

Me länsimaiset, valkoiset ihmiset ollaan nyt myönnetty kerskakulutus, ilmaston pilaaminen, sotaisuus, riisto, apartheid. Me teemme parannusta niistä.

Mus tat saisivat myöntää nämä: epärehellisyys, rais kaushingut, laiskuus, uhriutuminen, mellakointi, rikostilastoissa pyöriminen, haluttomuus kouluttautumiseen ja kehittymiseen.
Ja hei, noista yli puolet ei selity köyhyydellä tai valkoisten harjoittamalla sorrolla.

* Odottaa lukuisia itsekriittisiä vuodatuksia Mandelan, Obaman, MLK:n, Kamala Harrisin jne sanomina*
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Palstapesu
Nonnii!
Latokaa tähän tiskiin suoria lainauksia kirjoista ja twiiteistä, missä mus ta päättäjä nöyrästi ja rauhallisesti

- pyytää anteeksi rotunsa/kansansa toilailuja valkoisten keskellä (ei siis sitä että jotkut hutut pyytää tutseilta anteeksi)
- analysoi rodulleen/kulttuurilleen ominaisia, ikävämpiä luonteenpiirteitä

Me länsimaiset, valkoiset ihmiset ollaan nyt myönnetty kerskakulutus, ilmaston pilaaminen, sotaisuus, riisto, apartheid. Me teemme parannusta niistä.

Mus tat saisivat myöntää nämä: epärehellisyys, rais kaushingut, laiskuus, uhriutuminen, mellakointi, rikostilastoissa pyöriminen.
Ja hei, noista yli puolet ei selity köyhyydellä tai valkoisten harjoittamalla sorrolla.

* Odottaa lukuisia itsekriittisiä vuodatuksia Mandelan, Obaman, MLK:n, Kamala Harrisin jne sanomina*
Onhän näitä yksityishenkilöitä, jotka tunnistavat ja myöntävät julisesti maintsemasi asiat. Niiden lisäksi tuplastandardit ja kaksilla rattailla ajamiset. Heitä harvemmin halutaan kuulla.
Sensijaan en ole kyllä kuullut julkista anteeksipyyntöä ja tunnustusta johtohahmoilta. Toki se saattaa johtua siitäkin, ettei sellaisen tuomista meidän silmiemme alla ole koettu mielekkääksi.
 
Onhän näitä yksityishenkilöitä, jotka tunnistavat ja myöntävät julisesti maintsemasi asiat. Niiden lisäksi tuplastandardit ja kaksilla rattailla ajamiset. Heitä harvemmin halutaan kuulla.
Sensijaan en ole kyllä kuullut julkista anteeksipyyntöä ja tunnustusta johtohahmoilta. Toki se saattaa johtua siitäkin, ettei sellaisen tuomista meidän silmiemme alla ole koettu mielekkääksi.
Mun mielestä varsinainen konsensus ja rotujen välinen yhteys alkaisi heti, kun toinenkin osapuoli myöntäisi edes jotain. Silloin uskaltais antaa mus tille valtaa.

Mutta USA:n nykyinen keskustelukulttuuri on hullunkiihkoisen woke-ja cancel-porukan valvonnassa. Sano vähänkin poikkipuolista, niin someraivo on valmis.
 
Mun mielestä varsinainen konsensus ja rotujen välinen yhteys alkaisi heti, kun toinenkin osapuoli myöntäisi edes jotain. Silloin uskaltais antaa mus tille valtaa.

Mutta USA:n nykyinen keskustelukulttuuri on hullunkiihkoisen woke-ja cancel-porukan valvonnassa. Sano vähänkin poikkipuolista, niin someraivo on valmis.
Keskustelu ei todella ole tasapuolista tai avointa, kun toinen osapuoli saa sanoa käytännössä mitä tahansa ja kaikki mitä toinen osapuoli sanoo, käännetään rasistiseksi tai fobistiseski tai joksikin muuksi.
Käytännössä tämä kulttuuri vallitsee useilla eri osa- alueilla. Oli kyse sitten ilmastosta, seksuaalisuudesta, etnisyydestä tai muusta. On varma, että sinut lynkataan, jos uskallat kyseenalaistaa jotain vallitsevaa mantraa.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Ja okei, orjalaivojen kokemukset ja orjatyö ja apartheid&syrjäytyneisyys oli vakavia asioita, Usan valkoiset ois pärjänneet ilmankin mus tia (britit luopui orjuudesta 1800-luvulla).

Mutta. Jos vertaa näiden mustien jälkeläisiä nyt Usassa ja Afrikassa, niin haluisivatko Usan mustat takaisin Afrikkaan möllöttämään?

Entä intiaanit: sanon tämän usein, mutta kauheeta tunkua ei oo tiipiihin asumaan, sulkahattu päässä.

Kummasti länsimaisuuden edut ja edistys myös kiinnostavat.
 
Entä intiaanit: sanon tämän usein, mutta kauheeta tunkua ei oo tiipiihin asumaan, sulkahattu päässä.
Intiaanien keskuudessa on todella paljon itsemurhia, mikä johtuu työttömyydestä ja huonosta asemasta edelleenkin Yhdysvalloissa.
Arvostaisin suuresti, jos heidän asemansa paranisi.
Mutta. Jos vertaa näiden mustien jälkeläisiä nyt Usassa ja Afrikassa, niin haluisivatko Usan mustat takaisin Afrikkaan möllöttämään?
Tässä asiassa olen erimieltä, koska Usa on heidän kotimaansa...kotimaa jota heidän esi-isänsä eivät saaneet itse valita.
Toki orjakauppaa kävivät Afrikan mantereella myös mustat itse, mutta en jaksa uskoa, että siitä olisi tullut niin laaja bisnes ilman muualta tulleita orjakauppiaita.
 
Sulta pitäis bannata niin bullat guin suglaat..sekä keksit ja kaikenmaailman kakut. :sneaky:
Sä bannaisit multa kaikenmaailman kakut. Siis joka kulttuurissa ja maailman sopukassa valmistetun kakun. :eek:

Mä meen YK:n rauhanlähettilääksi (not gonna happen :D) ja kiertelen afrikkalaiskyliä ja sä et anna mun syödä ees bambunlehvällä paistettua riisi-banaanikakkua.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777

Meghanin isä ei usko tytärtään rasismipuheissa.
– Minulla on vaikeuksia uskoa tätä todeksi. Näen tyttäreni kasvoilta asioita, joita kukaan muu ei näe.

– Kunnioitan kuninkaallisia. En koe, että Britannian kuninkaallinen perhe on lainkaan rasistinen. En koe, että britit ovat rasistisia. Mielestäni Los Angeles on rasistinen, Kalifornia on rasistinen, mutta mielestäni britit eivät ole, Markle täräytti.


– Se, että hovissa on mietitty vauvan ihonväriä tai sitä kuinka tumma vauvasta tulee, on toivottavasti ja todennäköisesti ollut vain tyhmä kysymys. Se voi olla niinkin yksinkertaista. Joku on saattanut kysyä tyhmän kysymyksen sen sijaan, että hän olisi ollut rasisti, Markle jatkoi ja totesi, että asiaan tulisi silti perehtyä.

 
  • Tykkää
Reactions: Echo

Yhteistyössä