Tarvitsen nyt rehelleisiä neuvoja vakavaan tilanteeseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Olen aika neuvonton ja loppu tilanteeseen joka on kärjistynyt viime kuukausina tosi pahaksi.
olen ajatellut pitää palaveria sukulaisten kesken lapsestamme,tai niiden kesken ketkä osallistuu hoitoon.

Meillä on tullut järkyttäviä kurinpidollisia ongelmia lapsemme suhteen.Olen vielä kotona tämän lapsemme kanssa ja meidän kahden välit on hyvin lämpimät,mutta vaikka olen yrittänyt olla selkeä ja johdonmukainen niin lapsi ei usko minua vaan pitää kaverina. Meillä säänöt ja anoppilassa ei jossa lapsi on joskus pari iltaa viikossa hoidossa.Siellä poika saa rikkoa kaikkea mitkä meillä on sääntönä. Mies on reissuhommissa,olen kasvatusasioissa yksin ja sit apuna tuo anoppi.

No mutta ongelma on nyt myös se mies,näiden ongelmien myötä on paljastunut tosi surullinen piirre miehestäni,joka saa minut takajaloilleni ja miettimään eroa. Mies komentaa lapsen nukkumaan,jos lapsi sanoo ei,mies jättää komennuksen kesken ja sanoo lapselle no ei sitten kusipää :(

Tai esim jos lapsi avasi autossa turvavyöt mies sanoo kerran että vyöt takaisin ja jos lapsi sanoo ei ,isä vastaa että no vitun sama se hänelle sit on ,lyö pääs äkkijarrutuksessa.

Lapsi on alkanut kokeilla rajojaan ja ainut joka edes laittaa ne rajat on minä.Jos poika ei tottele minä vien jäähylle sen vaikka sen satakertaa,mutta lapsi tosiaan jaksaa pistää vastaa enempi kuin minä,olen väsynyt kiukutteluun ja anoppiin joka antaa karkit ja pullat ennen ruokaa,jatkuvasti ostaa uusia leluja,poika saa tehdä sitä sun tätä.

Hän kasvatti aikoinaan mieheni vapaankasvatuksen aatteella,joten en tiedä mitä hän näistä asioista ajattelee ja olen jo monesti sanonut että hänen pitäisi luoda säännöt lapselle.....ne on mennyt toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Lapsen isä on ihana mies,mutta on täysi ulalla kasvatuksesta,ehkä siksi että häntä ei ole koskaan kasvatettu.hän turhautuu näkyvästi heti kun lapsi ei tottele.

Mitä siis tehdä,sisälläni on kuin olisi taakka....

No miks lapsi on hoidossa? Mä en veisi tommoseen paikkaan, sua pidetään tiukkapipona ja kun alat latelemaan sääntöjä niin anoppi lellii sun lastas selkäsi takana, sanoo, että ei sit kerrota äidille jos saat tätä ja tätä. Ja mies vaihtoon jos on noin idiootti.

Kasvattaa voi tietysti monella tavalla, enkä ota kantaa siihen, mikä on hyvä ja mikä huono tapa, koska kasvatuksellista kokemusta ei tuon 10kk ikäisen kanssa ole ehtinyt pahemmin kertyä, mutta mun järkeni sanoisi, että niin tai näin, niin JOHDONMUKAISUUS on tärkeää!! Kai nyt lapsi hämmentyy jos yksi sanoo yhtä ja toinen toista. Miten hän voi ikinä oppia, mikä on oikein ja mikä väärin, ja mitä asioita hän saa itse päättää ja mitkä päätetään hänen puolestaan...?!? Kuten kirjoitit, se on palaverin paikka.

Palaveri kuulostaa hyvältä ajatukselta, mutta mielestäni ensin sun pitäisi saada miehesi ymmärtämään esim. turvavyön käytön välttämättömyys ja sääntöjen noudattaminen, ja vasta kun hän on ymmärtänyt asian niin yhdessä esittelette sen anopille, että tästä lähtien on mummolassakin oltava säännöt tai lapsi ei tule sinne hoitoon. Jos anoppi ei tähän sitoudu niin sitten hankit toisen hoitajan jos se on välttämätöntä.

Jos miehesi ei usko pelkästään sinun puhetta niin soita neuvolaan ja kysy sieltä lisää neuvoa, voisi olla hyvä mennä keskustelemaan perheneuvolaan asiasta yhdessä.

Tilanteesi on niin solmussa, että ainoa asiallinen neuvo on ottaa yhteys perheneuvolaan. Alkuun pääset tietty soittamalla omaan lastenneuvolaan ja kysyä sieltä, että mihin

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti79:
Miehesi on elävä esimerkki vapaasta kasvatuksesta. Ei siinä sen ihmeempää. Pyydä apua esimerkiksi neuvolasta. Näihin pulmiin saa apua, kun osaa pyytää.

No ei ole, vaan esimerkki kasvattamatta jättämisestä.

Kiitos vastauksista.Yritin eilen huonolla menestyksellä puhua miehen kanssa ja snaoin että puhutaan yhdessä hänen äidilleen jos uskoisi.Anoppi hoitaa lasta juurikin siksi joskus kun ei ole muita apuja kun mies on reissutöissä,anoppi haluaisi hoitaa vaikka viikonloputkin,mutta en anna enää yökylään lasta. Lapsi kun on tullut kotiin kiukuttelee minulle entistä enemmän. Haluan lapsen parasta enkä hämmentää sitä. Haluan myös että itkupotkuraivarit loppuu.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Palaveri kuulostaa hyvältä ajatukselta, mutta mielestäni ensin sun pitäisi saada miehesi ymmärtämään esim. turvavyön käytön välttämättömyys ja sääntöjen noudattaminen, ja vasta kun hän on ymmärtänyt asian niin yhdessä esittelette sen anopille, että tästä lähtien on mummolassakin oltava säännöt tai lapsi ei tule sinne hoitoon. Jos anoppi ei tähän sitoudu niin sitten hankit toisen hoitajan jos se on välttämätöntä.

Jos miehesi ei usko pelkästään sinun puhetta niin soita neuvolaan ja kysy sieltä lisää neuvoa, voisi olla hyvä mennä keskustelemaan perheneuvolaan asiasta yhdessä.

mä luulen että ei kannata käyttää aikaa siihen että opettaa Aikuiselle "miehelle" että turvavyön käyttö autossa on Välttämätöntä lapselle! anteeksi mutta mun mielestä sun miehesi on Todella kypsymätön ja henkisesti pahasti vajavainen tapaus jolla ei ole pienintäkään käsitystä tunteitten hallinnasta. mun mielestä toi on jopa pelottavaa! joko se on anopin vapaan kasvatuksen ansiota tai sitten miehesi on pahasti uupunut.

minä komppaan myös tota perheneuvolaa, ota sinne yhteyttä.

ja valitettavasti olen skeptinen myös anopin suhteen. tuskinpa tuo ymmärtää kerran ei tähänkään mennessä ole arvostanut mielipiteitäsi lapsen äitinä! meillä on samankaltainen tilanne ja nytpä lapsi ei sitten ole aikoihin ollut mummin luona. isän ja äidin kasvatusnäkemyksiä tulee kunnioittaa.

Minkäs ikäinen se sun lapsesi on? Palaveri kuullostaa ihan hyvältä ajatukselta, mut ensin pitäisin sellaisen miehen kanssa ja hänen kanssa yhdessä sopisitte pelisäännöt teidän lapsen kohdalla. Kirjatkaa ne ylös ja noudattakaa/pyrkikää noudattamaan niitä vaikka kuukausi ja säännöllisin väliajoin mietitte mikä toimii, mitä pitää muuttaa jne. Kun teidän kodissanne nämä säännöt sujuvat ja vakiintuvat, niin sitten voitte miettiä yhdessä anoppinne kanssa, että pitäisikö niitä noudattaa myös mummulassa. Suurimmalla osalla meidän lapsistamme ja niin meilläkin aikoinaan oli eri sääntöjä kotona ja mummulassa, eikä lapsi siitä pilalle mene kunhan kotona toimitaan johdonmukaisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Poitsun äippä:
Minkäs ikäinen se sun lapsesi on? Palaveri kuullostaa ihan hyvältä ajatukselta, mut ensin pitäisin sellaisen miehen kanssa ja hänen kanssa yhdessä sopisitte pelisäännöt teidän lapsen kohdalla. Kirjatkaa ne ylös ja noudattakaa/pyrkikää noudattamaan niitä vaikka kuukausi ja säännöllisin väliajoin mietitte mikä toimii, mitä pitää muuttaa jne. Kun teidän kodissanne nämä säännöt sujuvat ja vakiintuvat, niin sitten voitte miettiä yhdessä anoppinne kanssa, että pitäisikö niitä noudattaa myös mummulassa. Suurimmalla osalla meidän lapsistamme ja niin meilläkin aikoinaan oli eri sääntöjä kotona ja mummulassa, eikä lapsi siitä pilalle mene kunhan kotona toimitaan johdonmukaisesti.

jos lapsi on usein mummulassa niin mun mielipide on että kyllä menee. satunaisesti kurittomuus ei varmasti haittaa mutta toistuvana täysin ääripäät kyllä pistää kuupan sekaisin lapselta.

Mä en ota kantaa tilanteeseen muuten, mutta kyllä meillä on ollu aina selvä asia, että kotona on ne säännöt jotka kotona on ja isovanhemmila omansa eikä niitä tarvi hämmentää sen enempää tai yhdessä sopia. Eihän päiväkoti/koulukaan muokkaa sääntöjä niin, että ne on yhdenmukaiset vanhempien sääntöjen kanssa.
Lapsi on kyllä kykenevä käsittämään, että eri paikoissa ja eri ihmisten kanssa on eri säännöt, kun vaan itse on johdonmukainen omissa säännöiussään ja pitää "joo, niin siellä, mutta näin täällä" linjan. Eli en sekottais anoppia juttuun vaan miettisin miten saa miehen olemaan johdonmukainen.

Alkuperäinen kirjoittaja löä:
hämmästyttävän samanlainen tilanne kuin meillä tuon anopin suhteen. minkä ikäinen lapsesi on?

3.5 vuotta. Niin eihän se lapsi pilalle mene jos mummi vähän hemmotelee,mutta kun lapsi sanelee siellä miten mennään ja mummi menee hihnasssa,käytännössä.Lapsi pyytää kaakaota ja karkkia niin mummi hakee heti,kun lähdön aika kotiin lapsi nauraa ja juoksee mua karkuun,mummi juoksee mukana ja hihittää lapsen kanssa.Komennan et nyt vaatteet päälle niin anoppi vaan riehuu lapsen kanssa eikä ole mun tukena siinä tilanteessa. Pöydällä saa istua siellä ja heittää ruokaa lattialle yms... ihan kaikki on sallittua mitä lapsi vaan keksii.

Sit yritän antaa ohjeita niin se on joo joo... en tiedä keittää nyt vaan niin... Kyllä aloitan tosta miehestä ja yritän parantaa sen kestävyyttä ja johdonmukaisuutta lasta kohtaan. Olisikin hyvä kirjata jotain asioita ylös...

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Eihän päiväkoti/koulukaan muokkaa sääntöjä niin, että ne on yhdenmukaiset vanhempien sääntöjen kanssa.

päiväkodissa tuskin annetaan herkut Ennen ruokaa yms. ja ei ole mikään itsestään selvyys että lapsi käsittää.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
hämmästyttävän samanlainen tilanne kuin meillä tuon anopin suhteen. minkä ikäinen lapsesi on?

3.5 vuotta. Niin eihän se lapsi pilalle mene jos mummi vähän hemmotelee,mutta kun lapsi sanelee siellä miten mennään ja mummi menee hihnasssa,käytännössä.Lapsi pyytää kaakaota ja karkkia niin mummi hakee heti,kun lähdön aika kotiin lapsi nauraa ja juoksee mua karkuun,mummi juoksee mukana ja hihittää lapsen kanssa.Komennan et nyt vaatteet päälle niin anoppi vaan riehuu lapsen kanssa eikä ole mun tukena siinä tilanteessa. Pöydällä saa istua siellä ja heittää ruokaa lattialle yms... ihan kaikki on sallittua mitä lapsi vaan keksii.

Sit yritän antaa ohjeita niin se on joo joo... en tiedä keittää nyt vaan niin... Kyllä aloitan tosta miehestä ja yritän parantaa sen kestävyyttä ja johdonmukaisuutta lasta kohtaan. Olisikin hyvä kirjata jotain asioita ylös...

argh. raivostuttaa muakin!

Ota tuo miehes puhutteluun ja tee selväksi että tuollainen käytös lastakohtaan ei missään tapauksessa saa jatkua..
Tuosta anopista sen verran, että mun mielestä ja meidän lapsilla, kotona on omat säännöt ja mummuloissa omansa; mun maailmaa ei kaada se jos lapsi syö anopin luona pullaa ennen ruokaa (kun kuitenkaan kotona ei niin tehdä) yms.

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Ota tuo miehes puhutteluun ja tee selväksi että tuollainen käytös lastakohtaan ei missään tapauksessa saa jatkua..
Tuosta anopista sen verran, että mun mielestä ja meidän lapsilla, kotona on omat säännöt ja mummuloissa omansa; mun maailmaa ei kaada se jos lapsi syö anopin luona pullaa ennen ruokaa (kun kuitenkaan kotona ei niin tehdä) yms.

mutta kuinka usein lapsi käy mummulassa? mun mielestä se on aika olennainen seikka.

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:

mutta kuinka usein lapsi käy mummulassa? mun mielestä se on aika olennainen seikka.

Niin on ja meillä lapsi on niin usein siellä,anoppi on ottanu isoa roolia just siksi kun mies on reissutöissä ja haluaan olla paljon lapsen kanssa,nyt olen itse vähentänyt lapsen siellä oloa.

meillä lapsi ruinaa monesti mummin luo,juurikin siksi kun siellä on niin kivaa ja aina uusia leluja.
Mua sattui ihan kaueasti yksi päivä kun lapsi sanoi mulle et haluaa et mummi ois sen äiti...mummi ois hyvä äiti mulle! Täydellinen epäonnistumisen tunne äitinä valtasi mut!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
meillä lapsi ruinaa monesti mummin luo,juurikin siksi kun siellä on niin kivaa ja aina uusia leluja.
Mua sattui ihan kaueasti yksi päivä kun lapsi sanoi mulle et haluaa et mummi ois sen äiti...mummi ois hyvä äiti mulle! Täydellinen epäonnistumisen tunne äitinä valtasi mut!

pystyn hyvin samaistumaan tunteeseesi. kuitenkin SINÄ olet hyvä äiti lapsellesi, sillä rajat ovat rakkautta!

meillä kävi niin että poika oli pakottavista syistä mummin luona 5 päivää niin että mummi vei päiväkotiinkin ja kun iskä lopulta meni poikaa hakemaan ei mukulaa kiukuttanut yhtään ja suorastaan halusi kotiin. sitä ennen oli juuri samanlaista vinkumista mummin luo kun siellä saa tehdä mitä haluaa.

Yhteistyössä