Tarvitsen apua..kohtalotovereita?

• Viestiketjun aloittaja Miijo
  • Ensimmäinen viesti
Miijo
Moi..
4-vuotias tyttöni, jolle on aina maistunut ruoka tosi hyvin ja herkut etenkin vähän liikaakin, meinasi 2viikkoa sitten perj.vahingossa tukehtuapopcorniin, jonkaa salaa otti.yökki sitä hetken ja sanoi menneen ohi, mutta seuraavana päivänä ei tyttö suostunutkaan syömään, väitti että kurkussa on jotain. Pari makupalaa sain syötettyä keskiviikkoon mennessä, jolloin tyttö joutui sitten sairaalaan ,jossa kurkku tähystettiin, ei ollut mitään.Oli tiputuksessa ja päästiin torstaina kotia. Mutta ei syönyt edelleenkään torstaista-maanantaihin saldonan.10prk makupalaa, ainoa mikä kelpasi, ei edes vadelma keitto, koska siinä oli siemeniä, ja uskokaan olen yrittänyt kaikki mahdollisen..
ja makupalankaan syöminen ei ollut helppoa.Ma-tiistai yönä tyttöön iski sitten oksennustati ja voitte kuvitella kuinka nopeasti se vei huonoon kuntoon, kun juottaminenkin on ollut täyttä tuskaa, keskiviikkona oltiin taas osastolla, jossa tyttö nesteytettiin..
Nyt tiistaista-perjantaihin saldona on ollut 2prk jogurttia.Nyt on suostunut nuolaisemaan makkaraa..
Psygoli on käynyt, mutta ei apua..
Tyttö on milettömän voimakastahtoinen, ja hän on päättänyt että hän ei voi syödä, koska ruoka jää kurkkuun.
Tyttöni on laihtunut melkein 3kg, ja on nii hiljainen, kuin ennen..
Joudumme viikon taas odottamaan enenkuin otamme yhetyttä lääkäriin..

Toivoisin ,että joku voisi auttaa..onko kellään samanlaisia kokemuksia, miten ihmeessä saitte syömään..
Lahjontaa ja kaikkea, olen yrittänyt ja jäätelökään ei käy..hän onvalmis luopumaan rakkaimmistakin asioista, kunhan ei tarvitse syödä, pelottaa..

Kiitos..
T.Miijo

harmaa Emulihemuli
Kuulostaa vakavalta, en osaa auttaa eikä samanlaista kokemusta ole, mutta voimia teille, kyllä se toivottavasti jossain vaiheessa helpottaa! Onko lapselle kerrottu, mitä tapahtuu, jos ei suostu syömään? On varmaan...pakottaminenhan on aina pahasta, mutta tuossa tilanteessa varmaan siihen sortuisin, pelottaisi lapsen hengen puolesta... :hug:

Hei, ei ole minullakaan kokemusta moisesta, mutta yhden tosi voimakastahtoisen 4vee tytön äitinä neuvoisin lähestymään asiaa konkreettisesti asiapohjalta. Ensin ruoka täytyy hienontaa eli pureskella, jotta se ensinnäkin menisi ruokatorvea alas, ja tietysti sen jälkeen ravintoaineet voivat imeytyä. Tyttöhän teki yhden virheen - eli jätti pureskelematta! Ruoka ei siis aiheuta ongelmia, jos sen pilkkoo kunnolla hampaillaan. Osta vaikkapa munkkeja, ja yrittäkää sovittaa niitä tyhjän wc-paperirullan läpi. Ei mahdu! Sitten pilkkokaa munkit hyvin pieniksi paloiksi, ja johan mahtuu (jos ei tahmeana juutu kiinni..) Kokeilkaa samaa vaikkapa omenalla. Jos hyvin käy, voitte herkutella mössöksi menneet hyvällä omalla tunnolla... Toivottavasti auttaa, ja saatte hyvin sivistyneesti ruokansa pureskelevan lapsen. Meillä ainakin usein tepsii, kun lapsi pääsee asian "päälle", ymmärtää syitä ja seurauksia leikin varjolla. Voimia! Tyttösi voi ilahtua kohtalotoverista, jos kerrot että meidän pikkulikka sai kurkkuunsa kylmän jääpalan, joka kivisti ja sattui kovasti alasmennessään, mutta "oli onneksi niin lämmintä siellä että kipu suli pois".

äiti vaan
Meillä tyttö oli pienenä hyvin voimakastahtoinen ja ruokaa söi tod. niukasti. Ja ruuan piti olla sileetä, ei mitään klönttejä tai knöölejä, muuten alkoi heti kyökkimään. Hän sai myös vaarallisen bakteeritartunnan jonka seurauksena hänen painonsa tippui hiukan. Se paino kyllä tulee yhtä pian takas kun on lähtenytkin(kokemuksesta sanon) kunhan lapsi vain toipuu terveeksi. Tämä huono syömiskausi kesti muutaman kuukauden ja sitten yhtäkkiä neiti alkoi syömään todella hyvin. Paino alkoi nousemaan ja nousemaan, minä annoin ruokaa kun kerran maistui....noh...nyt neitillä on sitten ylipainoa ja ikää 5vee. Siis ihan ylipainoa, ei mitään lapsenpyöreyttä. Nyt mun pitäis alkaa vähän toppuuttelemaan sen syömisiä...että tällaista meillä, alkaa jo pikkusen huvittamaan koko tilanne. Toivottavasti tämä valoi vähän sinuun toivoa.

Mulla on juuttunut useamman kerran popcornista sellainen kuorenpala(siis siitä ruskeasta osasta pieni hitunen)Jotenkin kurkkuun sivulle,vähän niinkuin korvaan päin, Ja sen irtoamiseen on voinut mennä useampi päivä! Ja se tuntuu todella inhottavalta! \|O Itse en pienenä senvuoksi koskaan syönyt ppopcornia...myös silakat,muut kalat myös,kokoliha ja monet muut jäivät lautaselle...sosekeitot ja pirtelöt sentään menivät alas...

lerppu
Minulla on kokemusta..oletko kuullut sanonnan " ruokahalu kasvaa syödessä" ?
Olen ollut samankaltaisessa tilanteessa..se oli "raakaa" voiman käyttöä..syötin lastani väkisin...lusikkaan perunamuusia ja pidin nenästä, hänen oli pakko aukaista suu..samalla tietenkin päästin otteen nenästä..kyllä hän itki..mutta 4 vuotias jo ymärtää puhetta..sanoin- jos et syö niin sinusta tulee, enkeli ja joudut mummon luokse taivaaseen..jo alkoi ruoka maistua.
Puhuin jälkeen neuvolassa asiasta, siellä sanottiin vanhemman olevan vastuussa lapsestaan ..jokainen tietenkin tekee itselleen sopivalla tavalla.
Minä tein näin..keinot olivat lopussa..parempi näin kun syöttäminen putken kautta.....siitä vasta kammo jäisi lapselle.

Kuulostaa hurjalta jo tuo 3 kilon painonpudotus 4-vuotiaalla. Pienellä tyttösellä on varmaan jo "traumoja" tähystyksestä ja noista tiputuksista ja ehkä hän kuvittelee, että sinne joutuu, jos jotain nielaisee (?). Kyllähän siellä kurkussa voi olla jotain haavaumiakin. Vaikea tilanne, kun ajattelen tietenkin myös omaa voimakastahtoista prinsessaani (pian 5v). Yhtä vaikea on antaa neuvoja :/ .

Nestetasapainohan teidän täytyy ehdottomasti pitää. Jospa kokeilette antaa tytölle hiukan aikaa sulatella kaikkea "kokemaansa". Minä en usko pakkosyöttöön vaan siihen, että lapsi kyllä syö kun on nälkä. Jos hän ei todellakaan rupea syömään viikon sisällä, trkemmat tutkimukset lienevät paikallaan. Tyttö kyllä varmasti jo osaa kertoa omista tuntemuksistaan? Sattuuko häntä vai onko hän vain peloissaan siitä popcorn-tapauksesta? Pienetkin asiat voi olla todella traumaattisia/suuria pienelle lapselle ja minä uskon, ettei vanhempien kannata alkaa uhkailemaan. Siinä menee luottamus ja turvallisuuden tunne kertaheitolla.

En tiedä mitä sanoisin. :(

Miijo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.02.2005 klo 15:14 mamma-72 kirjoitti:
Kuulostaa hurjalta jo tuo 3 kilon painonpudotus 4-vuotiaalla. Pienellä tyttösellä on varmaan jo "traumoja" tähystyksestä ja noista tiputuksista ja ehkä hän kuvittelee, että sinne joutuu, jos jotain nielaisee (?). Kyllähän siellä kurkussa voi olla jotain haavaumiakin. Vaikea tilanne, kun ajattelen tietenkin myös omaa voimakastahtoista prinsessaani (pian 5v). Yhtä vaikea on antaa neuvoja :/ .

Nestetasapainohan teidän täytyy ehdottomasti pitää. Jospa kokeilette antaa tytölle hiukan aikaa sulatella kaikkea "kokemaansa". Minä en usko pakkosyöttöön vaan siihen, että lapsi kyllä syö kun on nälkä. Jos hän ei todellakaan rupea syömään viikon sisällä, trkemmat tutkimukset lienevät paikallaan. Tyttö kyllä varmasti jo osaa kertoa omista tuntemuksistaan? Sattuuko häntä vai onko hän vain peloissaan siitä popcorn-tapauksesta? Pienetkin asiat voi olla todella traumaattisia/suuria pienelle lapselle ja minä uskon, ettei vanhempien kannata alkaa uhkailemaan. Siinä menee luottamus ja turvallisuuden tunne kertaheitolla.

En tiedä mitä sanoisin. :(

Kaikkia keinoja kohta on kokeiltu, mut tänään ainakin yksi uusi askel tuli kun tyttö suostu maistaman perunavelliä, ja niin on syöny 3lautasellista, ihanaa: =) nyt sentään on jo 3eriasiaa, mitä suostuu suuhunsa laittamaan..
Mulle tänään sanottiin, että tyttö joutuu tod.näköisesti lasten psykiatriseen sairaalaan osastolle, jos ei syö, vähän pelottaa tuo vaihtoehto, mutta aika hukassa tässä ollaan..mut toi perunavelli pelasti mun päivän, nyt juokin omasta haluasta, kun vähän tuli suolasta ruokaakin..elimistöön... =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.02.2005 klo 18:03 Miijo kirjoitti:

Kaikkia keinoja kohta on kokeiltu, mut tänään ainakin yksi uusi askel tuli kun tyttö suostu maistaman perunavelliä, ja niin on syöny 3lautasellista, ihanaa: =) nyt sentään on jo 3eriasiaa, mitä suostuu suuhunsa laittamaan..
Mulle tänään sanottiin, että tyttö joutuu tod.näköisesti lasten psykiatriseen sairaalaan osastolle, jos ei syö, vähän pelottaa tuo vaihtoehto, mutta aika hukassa tässä ollaan..mut toi perunavelli pelasti mun päivän, nyt juokin omasta haluasta, kun vähän tuli suolasta ruokaakin..elimistöön... =)

[/quote]

Kurjalta kuulostaa tuo osastolle joutuminen. Melkein tuli kyyneleet silmiin. Peukut pystyssä, että tyttönne innostuu pian myös muista ruokalajeista!! Hiljaa hyvä tulee..

P.S. Eihän teillä ole mitään muuta mullistavaa tapahtunut kotipiirissä? Stressihän voi aiheuttaa syömättömyyttä ja vaikka mitä.

saisitko jonkun muun pitämään työtölle puhuttelua? meidän tyttö ei aikanaan kolmivuotiaana millään kyennyt luopumaan tutista. hän oli jo ollut kuukauden ilman tuttia ja heräsi silti joka yö huutamaan täysillä kahdeksi tunniksi - lopulta hammaslääkäri piti puhuttelun, ja se tepsi yhdestä kerrasta.

Miijo
Puhutteluita on yritetty, eri taholta, mutta kukaan ei tunnu saada tyttöön otetta..
mut tänään taas uusi askel, suostu ottan jo jäätelöäkin suuhunsa.Toi osastolle joutuminen ei vielä eilen kuulostanut niin pahalta, kun sitä puhuttiin viimisenä vaihtoehtona, muta tänään mulle soitettiin ja sanottiin, että ei näetä muuta vaihtoehtoa, ja tästä asiasta on jo puhuttu kaikkien kannsa, jotka vaan liittyy, sosiaalipuolta myöten, ja rivien välistä sain käsityksen, että jos tyttö sinne joutuu niin mä en saa olla mukana,mun pahin pelko on se että mut erotetaan väkisin mun lapsista
mä olen itkeny koko päivän..mut sit vielä tuli yksi vaihtoehto, koska syömättömyys alkoi samoihin aikoihin, kun tytön hoito loppui paikass, jossa on olu 3vuotta, niin nyt menee loppuviikoksi, sinne hoitoon kuin normaalistikkin..mä kädet ristissä toivon, että se alkaa syödä tän 3päivän aikana, koska mä olen itsekkin kohta jossain osastolla, jos tämä ei lopu.. :'( :'( :'(

Yhteistyössä