Tarvitseeko teidän 4-vuotiaat apua pukemisessa?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"elli"
ei tarvitse. Ei ole tarkoitus tylyttää tai mitään, mutta meillä kyllä kolme ja puolivuotias on pukenut jo kauan itse. Ihan hullu ajatuskin, osaa syödä, ajaa ilman apupyöriä, pelata jalkapalloa ym. Tottakai osaa pukea.

"erkki"
Hyvin riippuvaista lapsesta ja hänen kiinnostuksen kohteistaan. Meillä kummatkin tytöt osasivat pukea jo noin puolitoistavuotiaina. Sen sijaan poika jota vaatteet eivät liiemmin kinnostaneet, oppi pukemaan noin neljä vuotiaana, melkein pakottamalla. Ja vieläikin 4.5-vuotiaana vaatii laittamaan esim vetoketjun kiinni ja kengät jalkaan, vaikka osaisi kyllä. Ei vain oikein viitsi, kun ei kiinnosta.

"vieras"
No sitä tarkoitinkin, mitä kysyin; eli ILMAN APUA. Meilläkin osaa pukea itse, mutta tarvitsee vetoketjussa apua. Myös housut saattavat olla ylhäältä mutkalla ja napa olla paljaana, joten joudun näissä auttamaan.

"Olivia"
4,5-v osaa mutta ei aina viitsi vaan vauvattaa... Niin nää vaihtelee nää vaiheet, välillä on "minä ite, minä ite!" ja välillä on et "mä en osaaaaaaaa, äiti autaaaaaa!" Onneksi meillä useimmiten pukee jompi kumpi itse, 2 v 3 kk tai 4,5 v. Sellaisia päiviä ei oo usein et KUMPIKIN pukis itse.

"vieras"
3,5 v osaa pukea itse (mm. laittaa vetoketjun kiinni, lahkeet kenkien päälle), ainoastaan hanskojen kanssa tarvii apua, sormikkaat pukee itse. Mutta yleensä itseltä loppuu kärsivällisyys ennen kuin lapsella on vaatteet päällä ja puen ainakin osan.

"shihtzu"
3,5-vuotias on vasta oppinut pukemaan itse itsensä, tosin tarvii vielä monesti apua, kun ei kärsivällisyys pojalla riitä. Toisekseen lasta ei vaatteet oikein edes kiinnosta ja kun on jonnekin kiire, niin pakko se on auttaa tai muuten me ehdittäisi ikinä minnekään.

Meijän neljä vee on meijän vauva ja kait se osais pukea,mutta me puetaan yleensä ku se on niiiiiiiiin pieni vielä :heart: Sitte jos laiska päivä ni poika kyllästyy odottamaan palvelua ja pukee itse.. Vetoketjut ja kaikki nauhat pitää auttaa. samoin monesti varrellisten kenkien kanssa tarvii OIKEESTI apua.

"..."
Osaa pukea ja laittaa vetoketjunkin. On pukenut itse 2-vuotiaasta. Ainoa jossa tarttee apua on talvirukkaset, koska haluan laittaa ne hihojen sisälle, ettei tuulta pääse ranteisiin... Lapsi laittaa rukkaset itse, mutta minä laitan ranteet piiloon.

"äiti"
1.7 kk riisui itsensä. Puki vaatteet 2.5kk. Sanallista ohjausta ja apua vetoketjussa tarvitsi ja kauluksissa.

Nyt 4v ei halua pukea, kiukuttelee aina joka asiasta, osaa kyllä pukea.
3v. pukee ihan itse, pientä fiksausta tarvii.

Jos on hankalammat kengät, niin niissä voi tarvita apua. Ja joskus täytyy oikoa ja asetella vaatteita, kun puolikuu paistaa ja kaikki jää vähän sinnepäin. Ja koska tuo on kauhean laiha, niin pääsääntöisesti kaikkia housuja täytyy kiristellä naruista tmv.

"plop"
Tarvii apua t-paidan saamiseen housunvyötärön sisälle. Tykkää pitää puntteja sukan alla ja siinä tarvii apua, jos kovin tiukat sukat tai leveä housunpuntti. Kengännauhojen solmimista ei olla edes harjoiteltu. Haalarin saa päällensä kokonaan. Takin kanssa tarvitsee apua (tosin vajaa 3v sisko osaa pukea takin kokonaan ilman apua, ollutkin kiinnostuneempi pukemisesta pienestä pitäen).Ulkoiluhousujen lenksuja ei saa itse kenkien alle. Pyöräilykypärän kanssa tarvii apua.

Minusta ihan ok, vaikkei osaisi ihan tuota kaikkea vielä 5-6 vuotiaanakaan :) Osa kuitenkin vaatii aika paljon näppäryyttä, jotta vaatteet ei jää solmuun ja mutkalle. Paljon annan tehdä itse ja lopuksi hiukan korjailen.

Yhteistyössä