Tarvitseeko lapsi päiväkotia??

• Viestiketjun aloittaja Voi-pojat
  • Ensimmäinen viesti
Voi-pojat
Olen miettinyt moista asiaa, sillä olen suunnitellut olla kotona melko pitkään. Tällä hetkellä opiskelen hieman ja lapset ovat tuolloin isovanhempien hoidossa. Kunesikoinen menee parin vuoden päästä kouuun, ajattelin olla vauvan kanssa kotona (siis kolmas toiveissa ;)) ). Toki haluan lapsemme käyvän esikoulun ja molemmat käyvät srk kerhoa n 2 kertaa viikossa. Mutta onko päiväkodilla niin paljon annettavaa, että pitäisi jo esim 5-vuotiaana laittaa päiväkotiin sosiaalistumaan tms? Varsinkin esikoisemme on kyllä aika rauhallinen ja varsinkin aluksi ujo.
Kertokaa mielipiteitänne ja kokemksianne! Olisin hyvin kiitollinen vastauksistanne!

moi,

minusta päiväkoti ei millään muotoa ole pakollinen kenellekään, ei kai se nyt kovin paljon kerhoista eroa. turussa on harmi vaan ajettu esim. puistotoimintaa alas niin että tekemistä on todella vaikea keksiä lapsille. meidän lähitaloissa asuu paljon lapsia, mutta ne ovat tietysti kaikki päiväkodissa päivisin, joten hieman hankalaa joskus on...

minusta tuo sosiaalisuus-juttu riippuu hyvin paljon myös lapsesta. tyttäremme (5 v,) on aivan älyttömän sosiaalinen. hän osaa leikkiä yksikseenkin mutta hänestä parhaat leikit on isossa joukossa ulokna. siispä hän on saanut käydsä puolpäiväsenä päiväkodissa mun äitiyslomallakin. mutta mitään pakkoa ei todellakaan ole, kaikki eivät ole eikä tarvitse ollakaan seurallisia.

paras lapselle
Ei lasta kannata viedä päiväkotiin, jos ei ole aivan pakko. Sinulla itselläsi on varmasti parempi vaikutus lapseesi kuin päiväkodilla.Ainoastaan siinä tapauksessa jos et kestä kotona oloa.

Ei todellakaan tarvise päiväkotia, mun mielestä esim just srk kerhoissa oppii yhtä hyvin sosiaalisuutta jo sitä mietit.
Joskus isot ja levottomat ryhmät voi pahentaa ujojen ja hiljaisten vetäytymistä omiin oloihin.
Eli tää on taas niitä kysymyksiä johon ei ole yhtä oikeata vastausta. Riippuu nin paljon päiväkodista, siellä työskentelevistä aikuisista ja lapsesta miten käy.
Parasta on että teet niin kun susta tuntuu hyvältä ja voihan sitä laittaa lapsen eskarivuodeksi päiväkotii jos siltä tuntuu.

alan ihminen
Ei tarvitse!!!

Miedän 5v on mielestäni saanut kaiken tarpeellisen ihan kotihoidolla ja seurakunnan kerhossa. Tyttö on ollut mun opiskelujen ja työssä olo ajan aina mummuilla hoidossa ja musta tuntuu että hänen sosiaaliset taitonsa ovat kehittyneet sielläkin enemmän kuin ehkä olisivat kehittyneet ylisuuressa päiväkotiryhmässä. Meidän neiti ainakin osaa keskustella ja kuunnella toisia ja ottaa toisen huomioon. Itse kun olen katsonut tuota päiväkoti elämää sisältä käsin siellä työskentelemällä niin en usko että normaalit kotiolot omaava lapsi siitä niin kauheasti hyötyy, vaikka eipä siitä varsinaista haittaakaan varmasti ole.

Niin ja vielä noista sosiaalisista taidoista. Rauhallisella, ujolla ja hieman arallakin lapsella voi olla paremmat sosiaaliset taidot kuin suinpäin tilanteeseen ryntäävällä lapsella. Usein tuo rauhallinen ja ujo osaa peremmin eläytyä toisen asemaan ja ottaa toiset huomioon kuin tuo jälkimmäinen lapsi.

Ja seurakunnankerhojen puolustukseksi sanon että sillä lapset toimivat ryhmässä intensiivisesti tuon 3h kaksi kertaa viikossa kun taas päiväkodissa menee suurin osa päivän ajasta tuohon arjen pyörittämiseen ruokailuineen, päiväunineen ja ulkoiluineen...

alan ihminen
lisään vielä edelliseen että olen kuitenkin sitä mieltä että eskariin kannattaa lapsi laittaa ennen kouluun menoa kun siellä tutustuu jo valmiiksi tuleviin koulukavereihin niin koulun aloitus on kivempaa tutussa porukassa!! =)

Yhteistyössä