Tarvis opetella kaikki luut ja lihakset.Suomeksi sekä latinaksi.Kertokaa millä keinoin olette opetelleet niitä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harmaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niissähän on selkeä logiikka. Kun opettelee muutaman yleisimmän termin latinaksi niin jo helpottaa. Mulla oli käytössä Locomotor system, joka on mielestäni tosi hyvä kirja!

Hahmota asunto kehona. Mikä on sinulle "pää" tai vaikka "jalka"? Laita lappuja oikeisiin kohtiin, joissa ne nimet. Kun kuljet asunnossa, kohtaat lappuja ja voit sitten vaikka laittaa lappuja vain latinan- tai suomenkielisen nimen kanssa ja itse pitäs vaikka hampaita harjatessa kylppärissä kerrata kasvojen luut tms.

Itse opettelin ne syksyllä niin että kaikki kuvat oli monisteella ja siitä väritin mistä mikäkin luu ja lihas lähtee ja kiinnittyy ja nimesin viereen. Käytin myös miestä koekaniinina ja hänestä hahmotin aina mitä opettelin. Ja koska olen näkömuisti oppija ja heikko englannissa kirjoitin kaikki nimet omalle lapulle suomeks ja enkuks ja teippasin ympäri keittiön kaappeja ja ruoan laiton lomassa väkisin opin ne.

Kiitos näistä vinkeistä!! :) Hyviä ideoita tuli.
Opiskelen hierojan ammattiin.

Ei sinun tarvitse silloin opetella läheskään kaikkia lihaksia ja luita. Suosittelisin keskittymään niiden opiskelun yhteydessä insertioihin ja origoihin huolella. Ja opettele ihmisillä. Sormi mihin kohtaa tahansa ihmiskehoa ja pitää tietää sormen alla olevat lihakset ja niiden kiinnityskohdat.

Vessan seinälle iso juliste, jossa lat. nimet :D Siinä sitten joka reissulla tavailet. Ja tosiaan jääkaapin oveen kallon kuva ja siihen kaikki nimet, astiakaapin oveen vaikka yläraajan kuva jne.

Suosittelisin opiskelemaan osapuilleen tässä järjestyksessä:

1) anatominen perustermistö (liikkeet, suunnat, tärkeimmät adjektiivit)
2) luut, nivelet ja ligamentit
3) lihakset (mitä ja missä?)
4) lihakset (funktiot)
5) lihakset (insertiot ja origot)
6) topografia (poikkileikkauskuvat yms.)

Ihmiset opiskelevat eri tavoin. Jotkut (kuten minä) opiskelevat mieluummin lihaksiston toiminnan ja päättelevät "Location dictates function" -periaatteella yksittäisten lihasten origo-insertiot (tärkeimmät maamerkit kuten tractus iliotibialiksen kiinnittyminen olisi toki hyvä tietää). Kirurgisesti orientoituneet tietenkin pänttäävät jokaisen luuharjanteen ja -naarmun pilkun päälle.

Anatomia on massiivinen opinala, ja sen opiskeluun tulisi mielestäni suhtautua äärimmäisellä nöyryydellä. Syvällisen käsityksen luomiseen kuluu vuosia, eikä kiirehtimällä tule kuin kusipäitä mukuloita. Päntätessäsi anatomian atlasta ja (toivottavasti) lukiessasi asianmukaista tekstikirjaa kysy välillä itseltäsi: "Miksi tämän tietäminen on tärkeää? Mitä merkitystä tällä on?"
Miksi on niin, että esimerkiksi tärsky noin parin sentin verran silmäkuopan takana ja poskikaaren yläpuolella on otettava äärimmäisen vakavasti? Selitys on anatominen ja sen voi tiivistää yhteen sanaan: pterion.

Niin ja mielestäni TULE-anatomia on helpompaa opetella ensin latinaksi (koska suomenkieliset nimet ovat paikoin vaikeita eikä niitä kuitenkaan kukaan käytä), josta kääntö englanniksi on helppoa kuin heinänteko.

On muutama ryhmä luita mitä ei tarvitse opetella mutta suurin osa sekä hierojan todellakin pitää tietää kaikki lihakset!Mä lähden siitä että mä tahdon oppia ne kaikki,luut ja lihakset :)
Ihana kun olette laittaneet hyvinkin valaisevia asioita mulle tänne!!

Noi vessavinkit on hyviä. Itsekin laitoin pesukoneen kylkeen kiinni muistiinpanoja, monisteita ym. aina sitä mukaan, mitä piti opiskella. Siinä sitten pytyllä istuessa oli hyvä opiskella :D

kuka helevetti viittii huvikseen
pytty.gif
istua yhtään ylimäärästä, niin että vielä joutaa siinä opiskelemaankin.

Luo niistä mielikuvia! Mä muistan esim. valtimon ja laskimon tehtävät siitä, kun valtio vie eli valtimo vie verta... Tee tuollasia niistä luista ja lihaksista, niistä syntyi aika hauskojakin, kun hiukan mietiskeli. Tai laita tänne suomi-latina niin keksitään kaikki noita mielikuvia.

[QUOTE="mä";23553133]Luo niistä mielikuvia! Mä muistan esim. valtimon ja laskimon tehtävät siitä, kun valtio vie eli valtimo vie verta... [/QUOTE]

Sä siis joudut turvautuun muistisääntöön, että erotat VALTIMON ja LASKIMON tehtävät?! :laugh:

Onko sulla muistisääntö sille, mihin suuntaan kellon viisarit pyörii?

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;23553062:
kuka helevetti viittii huvikseen
pytty.gif
istua yhtään ylimäärästä, niin että vielä joutaa siinä opiskelemaankin.

Minen kans viihdy vessassa kuin juuri sen hetken kun toimitus kestää, että ne vinkit on sitten muille :D

Jos jollakulla on kirjallisuudesta vinkkejä niin vastaanotan mielelläni?

Atlas: Sobotta, Thieme tai Netter (termistö latinaksi)
Tekstikirja: Gray's Anatomy for Students (Drake ym.) tai Clinically Oriented Anatomy (Moore ym.) (termistö englanniksi)

Pokkarit: Color Atlas of Anatomy: Locomotor System (Thieme), Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia (Hervonen)

Kuvaston (atlaksen) lisäksi olisi hyvä omistaa jonkinsorttinen tekstikirja, jossa rakenteet käydään läpi selittäen. Kun pänttäsin itse anatomian perusteita fuksivuonnani, käytin pelkkiä kuvastoja koska luulin, ettei anatomiaa mistään tekstikirjasta opetella. Pieleen meni, joten tekstikirjat ruttuisiksi vain!

Mulla on sama projekti menossa. :D

Opin itse helpommin kuvina, ja olen väritellyt monisteista (printannut netistä lisää kuvia tarvittaessa) lihaksia ja luita ja opetellut niitä samalla.

Ja sitten meidän 7-vuotias pitää mulle myös sanakokeita tyyliin suomi-latina, tai osoittelee kuvasta paikkoja ja mä nimeän niitä :D

Yhteistyössä