Tarviiko tämmösestä viedä poika hampilääkäriin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FANG-ANN-75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

FANG-ANN-75

Aktiivinen jäsen
17.06.2004
6 695
1
36
Kokemusta?

Poika 4v9kk. Eilen sanoi että serkun synttäreillä oli kaatunut ja lyönyt päänsä kolauttaen hampaat yhteen ja illalla hammas kipeä(edessä alhaalla se toinen). Tapahtumahetkellä ei tullut siellä kertomaan joten en tiennyt koko jutusta mitään.
Katsoin hammasta ja huomasin että se ei ole kallistunut vinoon mutta on ns siirtynyt eteenpäin ja heiluu hiukan. Nyt aamulla sanoi ettei satu enää.
Eihän maitohampaita yleensä laiteta paikalleen jos irtoo mutta joskus taas kyllä laitetaan. No minkä ikäisillä pitää ehkäistä irtoomista jne?
Luin eilen että 6v:na aikasintaan lähtee eka hammas ja uusi tulee tilalle. Onko näin?

Eli jos se irtookin jo ennen 5v niin onko huono asia?

Me käytiin hammalääkärissä tytön kanssa, kun kolautti hampaan ja se kallistui taakse päin, aamulla oli siirtynyt paikalleen kyllä jo. Kuvasivat hampaan ja lääkäri sanoi, että jos tulee mätäpaise niin sitten pitää poistaa. Hammas on nyt ns. kuollut ja harmaa :/
Suosittelen käymään hammaslääkärissä jos kerran heiluu!

mä löin lapsena etuhampaat rautatankoon niin et suusta tuli verta, silloin sanottiin ettei tarvi tulla ku kyseessä oli maitohampaat. mut kyl sitte ku pysyvät hampaat tuli esiin niin huomas et kaks pysyvää hammasta oli törmäyksen seurauksena muuttanut vähän paikkaa....

Alkuperäinen kirjoittaja äitipeikko:
mä kolautin 3v:nä hampaani (maitohampaat siis) betoniseinään. ja lujaa. rautahampaat vaurioitui samalla.

Poju ei kyllä lujaa oo hampeja kolauttanut ja vain toisiaan vasten kolautti. Jos ois ollu paha juttu, ois tullu mulle itkeen. Vasta iltahampipesulla huomas et kipee ja kertoi et kaatui. Ihan vähän heiluu, ei paljoo. Mut silti mietittää et pitääks jotain tehä asialle. No, ollaan ainakin pantu kovat purtavat(esim porkkana) pannaan hetkeksi et lujittautuis. Ja ensi viikolla vauvan neuvolalääkäri, kysyn samalla. :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
mä kolautin 3v:nä hampaani (maitohampaat siis) betoniseinään. ja lujaa. rautahampaat vaurioitui samalla.

Poju ei kyllä lujaa oo hampeja kolauttanut ja vain toisiaan vasten kolautti. Jos ois ollu paha juttu, ois tullu mulle itkeen. Vasta iltahampipesulla huomas et kipee ja kertoi et kaatui. Ihan vähän heiluu, ei paljoo. Mut silti mietittää et pitääks jotain tehä asialle. No, ollaan ainakin pantu kovat purtavat(esim porkkana) pannaan hetkeksi et lujittautuis. Ja ensi viikolla vauvan neuvolalääkäri, kysyn samalla. :wave:

Meidän lapsella alkoi eka hammas heilua,viikkoa ennen kuin täytti 5v,nyt lapsi 5v4kk,kolme hammasta lähtenyt,ja komiat rautahampaan alut jo näkyy

Mun mieheni kaatui pienenä ja löi etuhampaansa, kyseistä vaivaa kävi anoppi kyllä näyttämässä sen ajan hammaslääkärille, mutta he kohauttelivat vain olkiaan.. aikuisena miehen pysyvä hammas alkoi halkeilla ja katkeilla ja särkeä, hammaslääkäri ryhtyi sita korjaamaan ja totesi että juuri oli vaurioitunut jo silloin 70-luvulla kun sitä ei oltu hoidettu, jouduttiin irrottamaan hammas, kuolettamaan juuri ja tekemään tekohammas ja maksoi maltaita!

meidän poika kolautti hampaansa ekan kerran 2v:nä toinen etuhammas meni kuolioon, ei tehty mitään kun ei märkinyt eikä kipeä (hellä muutaman viikon), no uus tälli sitten 3,5v. toinen etuhammas työntyi sisään ja molemmat vääntyivät huomattavasti sisäänpäin,käytiin enpossa ja sen jälkeen hammaslääkärillä. särkylääkettä ja sanoin ettei mitään tehdä, jos alkaa märkimään niin katsotaan sitten uudelleen,no 4kk päästä tuli ikeniin pienet märkä pussit, käytin h.lääkärissä antoi antibiootti kuurin ja sanoi jollei mene niillä pois niin leikataan/poistetaan hampaat. no hammaslääkäri vaihtui välissä ja minä paniikissa kun märkä pussit ei lähteneet pois hieman pieneni, no uusi lääkäri katsoi ja sanoi että ei tarvitse ruveta ottaan pois kerran eivät enää heilu eikä ole kipeitä, ja ei näy purentaan vaikuttavan. seurataan vain tilannetta, turha poistaa kun ei niistä näin kivullista haittaa ole kun lähtevät reilun vuoden päästä kumminkin pois! eli nyt vain seurataan ja toivotaan että saavat tippua omia aikojaan! on voinut tällit vaurioittaa rautahampaita muttei uskonut että on vielä rautahampaat kehittyny niin paljon että tämä niihin vaikuttanut.

Meidän typyllä alkoi vaihtua rautahampaat pysyviin jo alle 5v. Mutta jo vauvana sanottiin että kun hampaat tulevat aikaisin niin ne myös vaihtuvat aikaisemmin kuin muilla.

Kannattaisi soittaa hammaslääkäriin.

Meillä 5 vuotias kaatui ulkona ja itki aivan kamalasti ja tuli suusta verta... Etuhampaiden ikenistä se veri tuli... Hampaat (2 etuhammasta) alkoi tummua... Ei heiluneet, eikä olleet kipeät. Vasta sitten muutamien päivien jälkeen älysin soittaa hammaslääkäriin ja kysyin neuvoa. Ensin sanoi, että tulla näyttään, mutta kun asia ei ollut tapahtunut hetki sitten, niin vain merkkasi tapaturman lapsemme papereihin (jos joskus tapahtuu jotain, niin on tiedossa tämä ) ...
Neuvoi vielä, ettei saa kahteen viikkoon purra kovaa, ei edes leivästä paloja (vaan pitää palastella leivät ym. ) että hampaat pysyisivät paikoillaan mahdollisimman pitkään. Viereiset hampaat voi alkaa kasvaa vinoon, jos joitain hampaita puuttuu...

Meidän ensimmäisellä oli jo ennen viiden vuoden ikää vaihtunut maitohampaita, mutta tällä, joka hampaansa loukkasi ei ole vielä tietoakaan maitohampaiden heilumisesta.

Muutaman viikon jälkeen ne mustuneet hampaat alkoi vaaleta!! Ja nyt on vain toisessa hampaassa vähän vaaleeta harmaata... Outoa...

Meidän likalla lähti eka maitohammas 5v. synttäripäivänä. Nyt ikää 6v. 9kk ja rautahampaita on jo 6 kpl, 8 hammasta lähtenyt. Tiedän sellaisiakin, joilla eka hammas irronnut 4-vuotiaana.

Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:

Miks sä kysyi hammaslääkäristä, jos olit jo päättänyt ettet mene? Tuommoisten asioiden kanssa ei kannattaisi viivytellä, koska siinä voi vahingoittua lapsesi pysyvä hammas! Ja toki sinulla on tapaturmavakuutus eli jos jatkohoitoja tuon takia tulee, niin vakuutushan korvaa ne vielä vuosien päästä.

Yhteistyössä