Tarviiko taapero harrastuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikku82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pikku82

Jäsen
11.11.2004
503
0
16
Heippa!

On tässä viimeaikoina mietityttänyt että pitäiskö tuolle 1v4kk pojulle alkaa miettimään jotain harrastusta, kun kotona vaan ollaan päivät pitkät. Siis suurimmaksi osaksi. On kyllä tarkat rytmit ja kuviot, mutta silti. Ajattelin, kun monihan on tuossa iässä jo tarhassa ja siellähän puuhaa riittää ja kavereita.
Ehkä tämä asia mietityttää senkin takia kun poika on vielä aika pitkään kotona, koska odotan vauvaa jonka la on elokuun alussa. Eli poika on kotona ainakin 2,5-3 vuotiaaksi asti. Mitenhän on? Onko se ihan väärin että pojalla ei ole kauheasti virikkeitä ja kavereita ympärillä (asutaan maalla) kun muilla samanikäisillä on jo kovastikin päiväohjelmaa...

Kertokaahan mielipiteitä! :flower:

Meillä tyttö täyttää ens kuussa 2v. ja kerran viikossa käydään perhekerhossa ja toisena päivänä muskarissa. Näin ollut n.puolivuotiaasta asti. Ensin tietysti enemmän siksi että äiti sais aikuista seuraa, mutta nyt neiti jo selvästi osaa odottaa menoja ja muistaa esim. ketä kavereita tulee ym. Säännöllinen meno kahdesti viikossa on mielestäni riittävästi, muina päivinä touhutaan kotona ja vieraitakin käy usein.
Onnea sulle vauvasta, itse on yritetty syksystä lähtien pikkukakkosta, mutta ei ole vielä tärpännyt. :)

Ei tarvi olla tuon ikäisellä mitään muuta kun oma koti ja tutut jutut. Maalla jos asutte niin riittävästihän siellä saa virikettä kun ihmettelette ydhessä luontoa ja ympäristöä. Jos käytte edes joskus kyläilemässä niin siinähän tulee vaihtelua päiviin. Vaikka itse asiassa tuon ikäinen ei oikeasti tarvitse mitään vaihtelua vaan säännöllisyyttä, säännöllisyyttä...äiti sen sijaan voi tarvita muutakin;) Meillä myös tulossa vauva ja esikoinen on kotona sitten varmaan 3-vuotiaaksi asti, mutta ei ole tullut mieleenikään että sillä pitäis joku harrastus olla. Eihän noin pienille edes järjestetä mitään kerhoja tai muita, paitsi niitä missä ollaan vanhemman kanssa (muskarit jne.). Kohtahan lapsi saa jo seuraa pikkusisaruksestaan. :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.03.2006 klo 17:43 NETTALIINI kirjoitti:
Meillä aloitettu tytöillä muskarit alle 6kk ja ratsastus esikolla 1v1kk ja nyt pienempi menossa tässä keväällä (kiva kun on tasapainoa, ulkoilua ja eläimiä samassa).

hui =) , mä itse harrastin ratsastusta 7-vuotiaan tyttäreni kans kunnes aloin odottaa tätä nelostani. Kuopus on nyt 1v1kk, mutta miten ihmeessä saat sen ikäisen pysymään selässä, kyseessä on varmaan poni mutta silti??? ajatuskin ihan mahdoton meidän vintiön kohdalla =) . En kritisoi enkä tarkoita pahalla, ihan pelkällä suurella mielenkiinnolla vaan kysyn että Miten ja Missä tuommoinen onnistuu?

En usko, että välttämättä tarvitsee. Ehkäpä pienellä harrastukset lähtevät enemmän vanhempien tarpeista.
Oma puolitoista vuotiaani "harrastaa" muskaria säännöllisesti ja perhekerhoa epäsäännöllisesti, koska itsestäni on mukava tavata muita äitejä.

Ei mun mielestä taapero tartte mitään säännöllistä harrastusta, mutta muiden lasten seura sillon tällöin voisi olla hyväksi. Yksin kotona ei opi sosiaalisia taitoja niin hyvin kuin kavereiden kanssa, joten jos seuraa on tarjolla kohtuullisen matkan päässä, niin sinne hakeutuisin ja saadan siinä äitikin seuraa itselleen, luultavasti.

Yleensähän piennten lasten harrastukset, joissa vanhempi/vanhemmat ovat mukana, ovat pääasiassa vahempia varten, mutta ei se ole huono asia, jos harrastuksissa ollaan mukana lapsen ehdoilla. Me ei esimerkiksi käydä tällä hetkellä muskarissa, kun poika ei siellä viihdy, kokeillaan syksyllä uudestaan jos mieli olisi pojalla muuttunut.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.03.2006 klo 18:05 harmaa kirjoitti:
\
Meillä aloitettu tytöillä muskarit alle 6kk ja ratsastus esikolla 1v1kk ja nyt pienempi menossa tässä keväällä (kiva kun on tasapainoa, ulkoilua ja eläimiä samassa).

hui =) , mä itse harrastin ratsastusta 7-vuotiaan tyttäreni kans kunnes aloin odottaa tätä nelostani. Kuopus on nyt 1v1kk, mutta miten ihmeessä saat sen ikäisen pysymään selässä, kyseessä on varmaan poni mutta silti??? ajatuskin ihan mahdoton meidän vintiön kohdalla =) . En kritisoi enkä tarkoita pahalla, ihan pelkällä suurella mielenkiinnolla vaan kysyn että Miten ja Missä tuommoinen onnistuu?

En ole ko henkilö mutta, meillä on naapurissa on tallit jossa myös terapiaratsastusta (vammaisille) ja siellä on käytössä sellainen huopa+"koukku" sillä on joku hieno nimikin, mutta meidän oli 8kk kun "ratsasti" sillä systeemillä eka kerran ja tallin omistajan lapsi on puolivuotiaasta "ratsastanut". Ei varmaan satulassa pysy kiinni pitämättä mutta tuolla kyllä pysyy, itse kyllä kävelin ponin vierellä koko ajan valmiina, mutta ei mitään tapahtunut. Käytiin silloin muutamia kertoja mutta ei oikeen napannut.

AP:lle mä oon sitä mieltä että lapsi ei tarvitse harrastusta vielä tuossa iässä, äiti voi kyllä tarvita. Eli lähinnä meillä se on ainakin muiden tapaamista kuin lapsen harrastusta :)

Ei minunkaan mielestä tarvi. Onhan sitä tullut luettua kaikenlaisia "väitteitä" sekä puolesta että vastaan mutta mielestäni enemmänkin on korostettu sitä että ei taapero tarvitse virikkeitä muualla kun kotona. Tarkoitan että liiallinenkin meneminen voi olla haitaksi. Itse käyn 1v10kk lapsen kanssa kerran viikossa mll:än äiti-lapsitreffeillä. Poikamme leikkii siellä vielä aika paljon yksinään mutta seurailee tarkkaan miten vanhemmat lapset leikkivät. Uudet lelut siellä on mieluisemmat kun muut lapset. Poikamme on muuten todella ulospäinsuuntautunut ja tarvii koko ajan tekemistä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.03.2006 klo 18:05 harmaa kirjoitti:
\

Täällä Hämeessa on pari tallia joissa näille taaperoille on varattu omat tunnit - iäkkäämpiä hyviä shettiksiä joilla ratsastaa. Toinen taluttaa ja toinen kävelee vierellä lasta tukien/valmiina tukemaan. Meillä vanhemmalla likalla vieressä kävely loppui tossa 2-vuotiaana. Nyt enää ravissa vierellä (taluttaja toki yhä) silloin kun kenttä on tossa lumisohjo/jää -kunnossa. Tunnin kesto on 20min. Meidän tyttö osaa jo pysäyttää, ajaa istunnalla eteen ja toki maiskuttaa. Tasapaino on jo loistava ravissakin. Kevennystä harjoitellaan. =)
Huomasin tossa ton terapia-jutun, tää on siis ihan normaalia talutusratsastusta, ei suunnattu erityislapsille. Ja itse kysymykseen vastauksena riippuu lapsesta. Meillä nää harrastuksen on sitä laatuaikaa, jolloin mikään muu ei pääse siihen väliin vaan voi keskittyä lapseen kokonaan. Sama juttu sisarusten suhteen, eli jokaisella on silloin se oma aika äidin/isin kanssa.

Mun mielestä aivan hyvin voi olla, mutta ei tarvitse.
Meillä jo alle vuoden ikäinen oli ihan innoissa kun sanoin että nyt lähdetään vauvauintiin.
Voihan se harrastus olla vaikka joku perhekahvila tai kirjaston satutunti, jos ei kantti kestä käydä muskarissa laulamassa ja leikkimässä vauvalla.
On ihan hyvä jos jo pienenä oppii olemaan muussakin ympärist6össä kuin kotona tai pelkkien sukulaisten seurassa. Ja isompien lasten esimerkillä oppii uusia juttuja ihan hujauksessa.
toki mun mielestä koti tai kodin omainen hoitopaikka on parhaat pienelle. Itsekkin maalaisena on kova keksiminen minne lähtis puhumaan aikuisten kieltä, edes kerran kuussa.

Niin että tarviiko .. en osaa sanoa, mutta mun pieni ainakin on innoissaan kun pääsee muskariin tai jumppaan äidin kanssa. Siellä on sitä kahdenkeskistä "laatuaikaa". Uiminen isin kanssa on kyllä ihan ehdottomasti ykkösjuttu, jo nelikuisena rupes sätkyttämään hirveesti jalkoja kun mentiin uimahallin ovesta sisään ja haisto uimalan "hajun". Kyllä ne näissä "harrastuksissa" oppii ihmeen äkkiä juttuja, joita sit yllättäen esitellään kotonakin, kun tulee puhetta samanlaisista asioista. Ens syksynä meillä kyllä harrasteet vähenee kun keväällä tulee pikkusisarus, sit varmaan kummallekin yks harrastus saa riittää. Mä pidän tärkeenä että laps näkee muita samanikäisiä. Musta tuntuu että meilläpäin kaikki äidit harrastaa hirveesti lasten kanssa .. tai sit mä en tiedä niistä muista äideistä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.04.2006 klo 10:02 NETTALIINI kirjoitti:
Huomasin tossa ton terapia-jutun, tää on siis ihan normaalia talutusratsastusta, ei suunnattu erityislapsille. Ja itse kysymykseen vastauksena riippuu lapsesta. Meillä nää harrastuksen on sitä laatuaikaa, jolloin mikään muu ei pääse siihen väliin vaan voi keskittyä lapseen kokonaan. Sama juttu sisarusten suhteen, eli jokaisella on silloin se oma aika äidin/isin kanssa.

Joo siis tääkin on ollut ihan normaalia talutusratsastusta, mutta siinä vaan käyttävät näillä pienimmillä sitä koukkua eivätkä satulaa.

meijän 1½ vuotias tykkää piirtää!! isosisaruksien kanssa.ulkoleikit ja palloleokit on ihan hyviä "harrastuksia" sen ikäselle.meillä om ainaki tätä.sählymaila ja pallo niin johan on mielissään.

Ei välttämättä tarvitse mielestäni mutta kun olen itse käynyt nyt muskarissa ja kerhossa 1,5 -vuotiaani kanssa niin paitsi että itse nautin aikuisesta seurasta kovasti niin nautin kun näen kuinka innoissani pikkuneiti on saadessaan viettää aikaa muiden lasten kanssa ja leikkiä, tanssia.. sieltä saa aikuinenkin vinkkejä mitä kaikkea leikkiä lapsen kanssa, uusia juttuja =) . Suosittelen, jos vain paikkakunnalla sellaisia mahdollisuuksia on! Jos ei ole, sitten vaan täytyy yrittää itse keksiä mielenkiintoista tekemistä ja vaihtelua päiviin ettei aina ole yhtä ja samaa ;) .

Yhteistyössä