Tarpeellista tavaraa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tigi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tigi

Vieras
Meille on syntymässä ensimmäinen lapsi, LA elokuun lopussa. Melko paljon on jo kaikkea hankittu, mutta jotain "pikkusälää" vielä ostamatta. Kyselisin nyt mielipiteitä seuraavista tarvikkeista, eli onko oikeasti käyttöä, kannattaako ostaa etukäteen vai vauvan synnyttyä ja mahdollisia hyviksi havaittuja merkkejä.

Eli ostoslistalla:

-vaipparoskis (Sangenic tms)
-tuttipulloja (tarkoitus imettää, mutta onko hyvä olla lisäksi?)
-tutteja
-rintakumit
-maidonkerääjät
-tuttipullon steriloija
-tuttipullon/ruokapurkin lämmitin

Kommentteja odotellen!

Tuosta listastasi en ostaisi vielä muita kuin 1-2 tuttipulloa ja tutit.
Rintakumien ja maidonkerääjän tarpeen näkee vasta sitten myöhemmin. Tuttipullot voi keittämällä steriloida ja lämmittimenä voi käyttää mikroa tai vesihaudetta. Vaipparoskistakaan tuskin vielä tarvitsee, ainakin meillä kakkavaipat alkoivat haista vasta kun aloitettiin kiinteät ja tavallinen kannellinen roskis wc:ssä on meillä riittänyt.

Mä kyllä suosittelen vaipparoskiksen hankkimista heti,mä en ainakaan kestäny sitä kakan löyhkää, mikä tavallisesta roskiksesta tuli,kun kannen avas,vaikka vauva olikin ihan pieni vielä. rintakumeja onneksi ite en ostanut, koska en niitä missään vaiheessa olisi tarvinnut. tuttipulloja kannattaa olla pari ihan varoiksi kuitenkin. Mielestäni kylläkin steriloija ja lämmitin ovat yhtä turhia kuin esim.kananmunankeitin. mikset voisi itse steriloida pulloja keittämällä niitä,samalla kun keität tutitkin. ja korvikkeen/ruuanhan saat lämmitettyä kätevimmin mikrossa.

Vaipparoskiksen sijasta ostaisin mieluummin roskiksen biokannella (esim. Stalan). Pitää hajut kurissa (aktiivihiilisuodatin) ja siinä voi käyttää tavallisia roskapusseja (siis halpa käyttää, toisin kuin varsinaiset vaipparoskikset). Eikä ole hankintahinnaltakaan kauhea ja vaippa kauden jälkeen voi hyödyntää muuna roskiksena.

Alkuperäinen kirjoittaja tigi:
Eli ostoslistalla:

-tutteja
-rintakumit
-maidonkerääjät
-tuttipullon steriloija

Kommentteja odotellen!

Vaipparoskista suosittelen lämpimästi. Voi vaikuttaa turhakkeelta, mutta kun on käytössä, niin huomaa sen käytännöllisyyden.

Tuttipulloja ja tutteja en pahemmin hamstraisi, ehtii sitten jos niitä vauva tarvitseekaan. Myöskään en tuttipullon lämmitintä tai steriloijaa hommaisi. Maidonkerääjän hommasin itse jonkin ajan kuluttua synnytyksestä, käyttöaika jäi lyhyeksi kuitenkin, kun ei enää myöhemmin (ehkä 4kk->) niinkään herunut imettäessä toinen rinta, vaan eipä tuo kallis ostos ole (ei tarvitse kuin yhden maidonkerääjän). Rintakumeja kai saa sairaalasta, JOS niitä tarvitsee imettämiseen.

Olen myös edellisten linjalla. Eli tuttipullon steriloijat ja lämmittimet turhia ostoksia.

Imetin 6 kk enkä tarvinnut pulloja siihen asti kuin pari kpl varalle jos isä syötti pullosta. Niitä kannattaa hankkia siis pari.

Itse keitän vedenkeittimessä veden ja maitopullo sinne lämpenemään. Tulee parissa minuutissa valmista. Tutit ja pullot steriloin isossa kattilassa keittäen.

Rintakumeja tarvitsin 2 ekaa kuukautta. Sairaalasta jo antoivat käyttöön ja omaksi ekat. Ostin sitten toisen parin myöhemmin lisää... Eli niitäkään tuskin tarvitset. Eiköhän ne joka sairaalasta anna jos on tarvis.

Maidonkerääjät ehdottomat! Alussa sain niillä pakkaseen maitoa vaikka kuinka kun imetin toisesta rinnasta, kerääjä täyttyi toisesta samaan aikaan.

Tutteja kannattaa olla muutama erilainen, meidän vauvalle kelpasi ainoastaan ainun tutit. Kokeilemalla selviää...

Rintapumppua et maininnut. Mulle oli mulle turha, en saanut sille herumaan kuin pieniä määriä vaikka maitoa vauvalle suihkusi. Monet saavat sillä kuitenkin hyvin maitoa tulemaan, joten suosittelen sellaisen hankintaa. Mielummin lainaa ensin joltain jos on mahdollisuus!

Vaipparoskiksena meillä edelleen toimii tavallinen kannellinen vessan roskis. Pitää hajut sisällään sen ajan kuin tarvis. Roskapussi viedään kuitenkin päivittäin isoon taloyhtiön roskikseen!

Yhdyn aikalailla edellisiin, mutta tosiaan ne maidonkerääjät kannattaa ehkä ostaa (vaikka voivatkin olla turhat), koska tarve on (jos on) heti kotiin päästyäsi ja niiden hinta on kuitenkin vain muutaman euron.

Ja edellistä peesaan ehdottomasti maitopumpun hankkimisesta. Mutta ehkä se olikin sulla hankittuna?! Itse kiitin luojaa kun olin sen viime hetkillä ostanut. Kun pääsin kotiin maito nousi kauheaa vauhtia, vauva ei syönyt murto-osaakaan ja kipu oli kauhea. Ja tietysti sunnuntai ja kaupat kiinni. Onneksi olin siis muuttanut mieltäni pumpun ostamisesta :)

ostin rintakumit valmiiksi.olivat tosi tarpeelliset yhtenä perjantai yönä kun nännit menivät pojan tiheän imunkautena aivan rikki.olisi kyllä ollut kamalaa imettää se 8 kertaa yössä ilman niitä...eli oli hyvä että olivat kaapissa.maksoivat 3,6€ eli ei paha vaikka turhaan ostaisi...

Itse ostaisin vain
pari tuttia, pari tuttipulloa. Vaipparoskista ei olla tarvittu, rintakumeja, maidonkerääjiä en tarvinnut. En olisi lähtenyt pakastelemaan ja keräämään maitoa. Tietysti eri asia jos olit ajatellut luovuttaa maitoa.

Ja nuo ruokapurkin lämmittimet yms aivan turhia, itse mikrotin ruuan/maidon. Parin kerran jälkeen oppii kuinka kauan tarvitsee lämmittää. Riippuu tietysti myös mikrosta.Mutta jokainen tavallaan, joku muu taas voi pitää noita edm. tavaroita todella tarpeellisina.

Mulle oli tosi tarpeen heti ekana iltana rintakumit, tuttipullo ja tietysti korviketta. Korviketta kannattaa ostaa jemmaan ainakin pari purkkia ekaa yötä varten. Rintakumeja en saanut sairaalasta mukaan eli onneksi olin ostanut ja steriloinut valmiiksi kuten tuttipullonkin. Ekana yönä ei vauva muuten rauhoittunut ennenkuin sai korviketta. Maitoa kun ei heti tullut tarpeeksi. Maidonkerääjä oli mulla ainakin ehdoton, koska toinen rinta aina herui kun toisesta imetti. Muuten olisivat olleet kaikki vaatteet sekä omat että vauvan aina imettäessä maidossa. Vaipparoskiksena on koko ajan ollut tavallinen heilurimallinen roskis ja kakkavaipat laitettiin vielä erikseen muovipussiin (leipä- ja hedelmäpussiin yms. joita tulee päivittäin). Päivittäin roskis oli kuitenkin tyhjennettävä. Tuttipullon steriloijaa ja
-lämmitintä ei tullut edes mieleenkään hankkia.

laitetaan nyt vielä oma kommentti noista vehkeistä..
eli mulla oli valmiina tutti sekä kaksi pulloa. Roskiksena meillä on toiminut ihan normaali poljettava teräksinen roskis, hajua kestää sen hetken kun sen vaipan sinne laittaa ja päivittäin tuo tulee tyhjättyä joskus useimminkin.
Nuo kaikki muut olisivat olleet minulle turhia. Rintakumia käytin muutaman kerran sairaalassa, antoivat testata.
Nuo lämmittimet/steriloijat taitaa olla ehkä rahan tuhlausta.

Minun on tarvinnut pari kertaa antaa lisämaitoa (vauva oli nälkäinen eikä jostain syystä huolinut tissiä muutaman tunnin yrityksestä huolimatta, huusi vaan) joten olin helpottunut että olin ostanut tuttipulloja ja äidinmaidonkorviketta varalle.
Olin naistenklinikalla synnyttämässä ja heillä ei ollut rintakumeja lainata siellä ja minulla oli nännit sairaalassa ensimmäisinä päivinä niin kipeät etten pystynyt imettää, niitä kyllä myytiin sairaalan kanttiinissa. Olin kuitenkin niin pökerryksissä siellä ollessa etten kanttiinin itse päässyt vaan odotin että mies kävi kun kiireiltään kerkesi rintakumit ostamassa. Silloin kirosin etten ollut ostanut etukäteen moisia.
Ja tuttiakin tarvitsin jo sairaalassa ollessa, joten oli hyvä että olin ostanut sellaisen ja ottanut vielä mukaankin. Tytöllä oli niin kova imemisentarve.
Noita minä tarvitsin, muut listassa kuulostaa jokseenkin turhalta.

Muistan joskus lukeneeni ihan hyvän perustelun lämmittimen hankinnalle: Jos asutaan kaksikerroksisessa talossa, jossa makuuhuone yläkerrassa ja keittiö alhaalla, voi lämmitintä pitää makuuhuoneessa yösyöttöjä varten. Mikäli siis vauva ei rintaa syö.

listastasi olen itse kolmen lapsen kohdalla ostanut pari tuttia ja tuttipullon. Tarvinnut olen vain tuttia. Eli tarpeen mukaan sitten kannattaa ostaa jos tarvitsee. Itselläni on ollut myös korviketta valmiina, (on varmempi olo tulla sairaalasta kotiin) tosin en ole sitäkään tarvinnut.

Mulla oli valmiiksi ostettuna noista sun listaamista tavaroista pari tuttia ja muutama tuttipullo. Vaipparoskis ostettiin myöhemmin (sellanen teräksinen poljettava) mutta olis ollut kyllä ihan hyvä olla hetikin. Rintakumeja tarvitsin myös, synnäriltä en niitä kotiin saanut ja oli haettava sitten kaupasta kun sairaalasta kotiin päästiin. Nekin olis kannattanut hankkia valmiiksi vaikkei sitten ois tarvinnutkaan. Niinkun joku edellä sanoi niin ei ne paljoo maksa vaikkei tarviskaan.

Maidonkerääjiä ja pumppuja en tarvinnut ollenkaan, on tosi yksilöllistä miten niitä tarvii. Suosittelisin kans alkuun vaikka lainaamaan joltain rintapumppua jos mahdollista. Aika kalliita ostaa jos ei tarviikaan. Maidonlämmittimet ja sterilointilaitteet on mun mielestä kans aika turhakkeita. Mikrossa oon lämmittäny ja joskus yöllä kun syötin korviketta niin annoin huoneenlämpösenä. Ei olis meidän tyttö malttanut varrota että sitä aletaan vielä mikrossa pyörittää;) Pullot ja tutit steriloin keittämällä kattilassa, kävi ihan nopsasti.

Kiitokset lukuisista vastauksista! Nuo lämmittimet/steriloijat jätän siis suosiolla pois, epäilinkin niiden tarpeellisuutta jo ennen kommenttejanne. Vaipparoskis on meille ehkä siksi tarpeellinen, että mies on HYVIN hajuherkkä ja kaksi koiraamme taas saattaisivat tykätä liikaakin tavallisen roskiksen "aromeista".

Pari tuttia ja pulloa kai parempi käydä ostamassa. Ja eipä nuo rintakumit ja maidonkerääjät tosiaan vararikkoon vie kuten joku mainitsikin. Ikävää olisi jos tulee hankalaan aikaan tarve eikä niitä olisi saatavilla. Rintapumpun sain kaveriltani, joka ei sitä koskaan tarvinnut, Ainun käsikäyttöinen.

Kiitos vielä vastauksistanne!

Pitää vielä mainita,että varmistu myös että sinulla on tavallisia alushousuja kaapissasi. itellä kävi niin kun tulin sairaalasta,että jälkivuotoa tuli aika paljon,enkä omistanut kuin stringejä, niiden käyttö kun on aika mahdotonta siteiden kanssa ja muutenkaan alapää ei olisi kestänyt stringien käyttöä!!!

Ja vielä. Meillä tuli heti kotiintulon jälkeen ostetuksi:
-digitaalinen kuumemittari vauvalle
-vauvan nenän tyhjennysimuri (saa mm. apteekista)

Ne ehkä voi ostaa etukäteenkin, kun niitä 100% tarvii myöhemmin.(ellei satu olemaan lapsi joka ei sairastu koskaan, niitäkin kai on)

-tutteja
-rintakumit
-maidonkerääjät
-tuttipullon steriloija

Kolmen äitinä: Vaipparoskiksena on aina ollut ihan tavallinen kannellinen roskis, tosin kannattaa joku hajun syöjä varmaan hommata jos koiria meinaa "tuoksut" kiinnostaa. Meillä mies haju herkkä, ja raskaus aikana oli jo sitä mieltä että ei voi kakka vaippaa vaihtaa oksentamatta. Nykyään kummasti vaihtaa eikä haju okseta.
Tuttipulloja oli pari varalta.
Tutteja samoin.
Rintakumeja toisen lapsen jälkeen olisin tarvinnut, ja ostinkin, kun oli nännit ihan verillä, mutta ei vauva suostunut imemään rintakumin kanssa. Ostin bepanthen voidetta ja nännit parani ja vauva söi. Eli kumit jäi käyttämättä.
Maidonkerääjä piti kiireesti juosta ostamaan kun jo sairaalassa tuli toisesta tissistä maitoa niiiin paljon että oli joka ikinen paikka märkänä. Piti äidille soittaa että meneppäs sellainen ostamaan ja samoin rintapumppu. Maitoa tuli tooodeeella paljon ekan kanssa, monta litraa pakkasessa, mutta pumpun ja kerääjän käyttö väheni joka lapsen kohdalla. Eli maitoakaan ei niin paljoa enää tullut. Kolmas lapsi oli täys imetyksellä vain 2kk. (meni jo ohi aiheen)
Steriloijat ja lämmittimet ostin ekan odotuksen aikana. Käytin ehkä kerran. Oli rahan tuhlausta.
Oli myös pari kolme tutteli purkkia varattu joka kerta kaappiin, siksi että jos maitoa ei kunnolla tulekkaan.
Vauvan kosteus pyyhkeitä (pyllypyyhkeet) on myös varuille aina ostettu. Pikkunen kakka on kätevämpi niillä pyyhkiä, iso kakka pestään. Ja kolmannella oli jalat tooosiii kuivat ja ihottumaiset joten ei edes suositeltu vesipesuja pyllylle kuin 2 kertaa päivässä.

Meillä oli täysin tarpeettomina tuttipullo ja tutit. Poika on nyt vuoden, oli täysimetyksellä 7kk, ja siirty siitä suoraan nokkamukiin, joten kaikki tuttipullot (ja niitä oli paljon erilaisia) jäi täysin käyttämättä. Siltikin suosittelisin ostamaan yhden esim äidin rinnanmuotoa vastaavan tuttipullon, ja tuttelipurkin kaappiin, koska itseäni ainakin alussa rauhotti ajatus, että vauva ei kuole nälkään jos minulta ei maitoa tulekaan.
RIntapumppu oli sellainen, jota piti kiireellä miehen lähteä hakemaan, kun tissit oli niin täys ettei käsiä kunnolla saanut liikutettua. Käsinkin tietty voi lypsää, mutta saahan sillä pumpulla nopeammin.
Maidonkerääjä ei taas soveltunut minun rinnoille ollenkaan, niitä kyllä oli, mutta vaikka maitoa suihkusi, ei se oikein toiminut, joten turha kapistus oli meillä. Onnea sinulle vauvastasi :)

Olen sitä mieltä että kannattaa ostaa noita vasta vauvan synnyttyä. Koskaan ei tiedä etukäteen tarviiko jotain vai ei. Eli me tehtiin niin, että miehen kanssa käytiin kaupassa etukäteen katsomassa tuotteita ja näytin mitä sitten ostaa jos tarpeen =) Eikä tarvittu mitään... Tosin yks tuttipullo ja tutti voi olla varmuuden vuoksi, nehän ei paljon maksa (eikä taida enää ä-pakkauksessa olla sitä tuttipulloa..?)

Niin, ja yksi ehdoton meillä oli imetystyyny. Sain sen kun poika oli 1kk ikänen, ja se olisi kyllä ollut loistava ihan alusta asti. Olis monta itkua syötön vaikeudesta jäänyt itkemäti :)

Mutta Susan kanssa samoilla linjoilla. Hyvä idea hällä.

Meillä myös vaipparoskis oli tosi hyödyllinen samoin kuin jonkun kritisoima höyrystinlaite tuttipulloille. Samoin kannattaa satsata kunnon rintapumppuun (Avent). Rintakumit olivat todella hyödylliset pari ekaa kuukautta! Sen sijaan niitä peppupyyhkeitä meillä ei koskaan käytetty, rintareppukin jäi pariin kokeiluun. Vinkkinä muuten nettishoppailijoille: edullisia tarvikkeita löytyy Pikkupingviinin nettikaupasta: www.pikkupingviini.fi

Itselleni pullonlämmitin oli parhaimpia ostoksia. Asumme kaksi kerroksisessa talossa ja tietysti nukumme eri kerroksessa kuin keittiö. Yöllä kun alkaa näyttää että ruokaa haluttaisiin niin eikun pullo lämmittimeen ja pikku tirsat jonka jälkeen maito on lämmintä. En jaksa millään juosta unenpöppörössä alas vaan nukun senkin ajan mielellään..
Vaipparoskis on meillä tavallinen ja mua ärsyttää välillä kakan haju. Meillä onneksi neiti (10kk) tekee jo pottaan kakat joten hyvin harvoi tarvitsee kakkaa haistella :)
Tuttipullot steriloin keittämällä joskus.
Maidonkerääjää en ole tarvinnu ja rintakumitkin ostin aivan turhaan. Mulla kun maidontulo loppu kun seinään...
Tuttipulloja kannattaa olla muutama. Jos tarve tulee niin saahan niitä ostettua lisää. Kaikilla kun ei ole aina varmaa toi maidontulo. Nimim. Kokemusta omaava...
Tutteja oli aluksi mulla pari mutta kun ne oli aina hävööksissä niin niitä kerty pikku hiljaa iso kasa... Molemmissa autoissa on myös varatutit. Jos sattuu lähtemään kiirreessä liikkeelle ilman tuttia....

Yhteistyössä