Tarpeeksi maitoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti ja tyttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti ja tyttö

Vieras
Kuinka paljon n. 7 kk ikäiset lapsenne juovat päivässä maitoa ja milloin? Teettekö puuron veteen vai maitoon?

Meillä nyt 7 kk ikäinen tyttö. Aiemmin imetin, mutta nyt olen siirtymässä pikkuhiljaa korvikkeeseen. Maitoa kyllä tulee mutta tytön rinnasta syöminen on vähän niin ja näin ja olen varma ettei saa tarpeeksi maitoa päivässä. Aamulla imetän ja yöllä. Aamuimetyksen ajattelin vielä jättää mutta muuten siirryn pikkuhiljaa korvikkeeseen. Nyt juo jo iltamaitona korviketta (120-200 ml, yleensä lähemmäs 200 ml). Aamupäivällä ja iltapäivällä olen yrittänyt tarjota rintaa mutta vääntelehtii vaan ja saattaa imeä ehkä 2 sekuntia. Korviketta menee kuitenkin sitten helposti 100 ml, eli nälkä on kumminkin. Soseen päälle ei suostu juomaan maitoa, annan siis vettä ja n. 1-2 tunnin päästä maitoa.

Puuron olen tehnyt aina veteen, tavallisista kaurahiutaleista, helppoa ja halpaa. Saatteko maitoa riittävästi annettua päivässä vaikka tekeisitte puuron veteen?

Olen miettinyt tällaista aikataulua;

n. 7.00 imetys ja noustaan ylös
n. 8.00 puuro (0,5 dl hiutaleita, 1 dl vettä + marjasosetta sekaan)
n. 9.45 maito (100 ml?)
10.00-12.00 päikkärit
12.00 kasvis-lihasose (koko purkki) + vettä
n. 14.00 maito (100 ml?)
15.00-16.00 päikkärit
16.00 hedelmäsose (koko purkki) + vettä
n. 17.30 maito (100 ml?)
19.00-19.30 puuro (0,5 dl hiutaleita, 1 dl vettä + marjasosetta sekaan)
n. 19.30 maito (n. 200 ml, riippuu päivästä)
n. 20.00 yöunille
Öisin imetän yleensä kerran

Tuosta jos laskee niin joisi korviketta päivässä 500 ml + aamu- ja yöimetys. En tietenkään tiedä joisiko 3 kertaa päivän aikana tuon 100 ml...

Mutta olisi kiva kuulla muiden maitomääristä.

Varmasti riittää.

Meillä on ollut tosi nihkeetä minkään juoman alas menon kanssa, poika 9,5kk. Nyt saan joka aterialle menemään puol desii maitoo, eli kaikkiaan koko päivänä 2,5dl. Puurot keitän tästä johtuen Nanniin aamuin illoin. Ja hyvin ollaan pärjätty näilläkin nesteillä.

Meillä myös siirtymävaihe imetyksestä korvikkeelle menossa, kun ei päivällä huoli tissiä. Ikää pojalla pikkusta vaille 7 kk ja päivä menee näin:

n. 7-7,30 herätys
8-8,30 aamupuuro (1dl vettä, 1 dl jauhetta/hiutaleita, ½dl maitoa + hedelmä/marjasosetta)
9,30-11 välillä tunnin unet
11,30 lihakasvissose (1purkki) + joskus vähän hedelmä/marjasosetta jälkkäriksi jos on vielä nälkä + maitoa nokkamuksista n.30-50 ml
13-15 välillä taas n.tunnin unet
14-15 maitoa/velliä/jugurttia -> välipala on vielä vähän hakusessa, kun tässä oli aiemmin imetys. Tavoitteena kuitenkin että se olisi maitopohjaista ja jugurtti vasta jos en saa maitoa tai velliä menemään
16.30 kasvissose (1purkki) + maitoa nokkamuksista n.30-50 ml
17,30-18. ½ tunnin tirsat, saattavat tosin jäädä välistä
19 puuro (1dl vettä, 1 dl jauhetta/hiutaleita, ½dl maitoa + hedelmä/marjasosetta)
20 imetyksen kautta nukkumaan
yöllä syö lisäksi vaihtelevasti

Meilläkään ei mene ruuan kanssa kovin hyvin maito alas, mutta nyt nokkamukiin siirtymisen jälkeen on sitä mennyt edes vähän. Välipalalla menee joskus 40 ml ja joskus taas 200 ml joten jos menekki on tosi vähäinen olen antanut vielä jugurttia. Puurot teen siis veteen mutta löystytän sen sitten maidolla sopivaksi. Uskoisin kyllä minäkin että kyllä teillä tuo maito määrä riittää ihan hyvin!

Yhteistyössä