Tarkottaako se automaattisesti, että hoikilla naisilla on liian ahdas lantio synnyttämiseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bianca
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

bianca

Vieras
Kertokaa kokemuksia hoikat äidit! Mulla oli ennen raskautta painoa 49kg ja pituutta 167cm. Nyt on rv 36 ja painan 60kg. Eräs vanhempi rouvashenkilö tänään tokas, että kun oot noin laiha niin et saa alatiesynnytystä, koska liian ahdas lantio.. Olin kyllä vähän et, what.. Mulla ei oo ikinä käyny mielessäkään, että lantio vois olla liian ahdas.. Eikä neuvolassakaan olla ikinä siitä puhuttu..
Kertokaa laihat äidit miten teillä on alatiesynnytykset menneet ja minkä kokoisia vauvoja on tullu..

Ei todellakaan riipu, vaan lantion sisämitoista riippuu. Sitä ei näe päällepäin mitenkään. Usein voi olla tosi leveän näköinenkin sellainen sisämitoiltaan ahdas lantio.

Mä oon ollut 45kg ja 164cm ja 2 lasta oon alateitse ihan normaalisti synnyttänyt. Ponnistusvaiheetkin olleet lyhkäsiä 6min ja 4min, eli eipä ollut ongelmia.
Kumpikin vauva oli 3,5kiloa.

Mulla oli kuulemma unelma synnyttäjän lantio ja tulihan sieltä vaivatta 4500g vauva :)
Ja mitat oli 173/52 kun aloin odottamaan.
Eihän sillä lantion koolla ole mitään tekemistä kumminkaan painon kanssa?

Ulospäin näkyvällä lantiolla ei ole mitään tekemistä lantion sisämittojen kanssa. Ystävälläni on lievä ylipaino ja todella leveä lantio eikä hän voisi synnyttää alakautta edes 2,5kg kokoista vauvaa.

Itse olen hoikka ja lantio ns. normaali ja lantio sisämitoiltaan täydellisesti alatiesynnytykseen soveltuva (lääkäriä lainaten) ja humahtamalla kaikki kolme on sieltä läpi tulleetkin, ilman ongelmia. :)

Ulospäin näkyvästä kropan koosta ei voi päätellä lantion koosta mitään. Olen työssäni nähnyt paljon synnyttäjiä ja välillä ihan hirmu hoikat ja pienet äidit putkauttelee isoja vauvoja tuosta noin vaan. Ja aika usein muuten ahtaan lantion takia sektoitavat ovatkin "isoja" ihmisiä.

Tosi harvinaista on kai nykyisin että se lantio oikeasti olisi liian pieni - vaikka lääkärit sanoisivatkin toista. Ennen vanhaan oli yleisempää kun oli puutostauteja. Eikä tosiaankaan ole ulkomitoista kiinni, sen olen moneen kertaan lähipiirissä huomannut!

ole tekemistä asian kanssa. Kyllä levännäköinenkin lantio voi olla liian ahdas synnytykseen ja tieytty toisin päin.
Yleensähän lantion koko tunnustellaan synnytystapa arviossa ja laitetaan röntgeniin, jos tuntuu ahtaalta.
Mun tuttu on tosi lanteikas silti ei mahtunut synnyttämään ja toiselta tutulta taas mitattin lantio, kun oli pienen oloinen, mutta mahtui hyvin synnyttämään

Mäkin oon 152 pitkä ja hoikka. Mullekin on noin sanottu, mutta onneksi tiesin paremmin. Sanottiin mun äidillekin niin aikoinaan, mutta kun sitä ei ulospäin näy. Äiti on sairaanhoitaja ja kertoi mulle, että ahdas lantio voi johtua vaikka D-vitamiinipuutoksesta lapsuudessa.

Alkuperäinen kirjoittaja SylWi:
Kyllä mulla ainakin silti on synnyttäjän lantio. :)

Minulla myös, luomuna kaikki neljä. Rajana kuitenkin noin 3kg ja siihen pintaan kapset ollut+-! Olen pieni ja kapealanteinen ja hoikkakin.
Kyllä ne ovat ne sisämitat jotka ratkaisevat, se ei päällepäin näy.
Aikoinaan kun ekalta kuvailtiin, tuli ennen minua isokokoinen nainen ja sanoi että leikkaavat. Olin varma että minultakin jos kerran häneltä mutta vääörin meni.
2-kiloinen kuopus jouduttiin sektioimaan kun ei vain alkanut tapahtua mitään vesienmenosta huolimatta ja kuumekin jo nousi.

Ennemminkin vetäisin korrelaation pituuden ja lantion koon suhteen, vaikkei sekään pidä paikkaansa. Jos läskit jotenkin helpottaisivat synnytystä, niin kaipa sitten kaikki tahallaan lihottaisivat...

Sitä ei ulospäin näe.

Mä pelkäsin just tuota kun olen kapealanteinen, äidilläni on ollut liian ahdas lantio joten mun lantioni kuvattiin synnytystapa-arviossa.
Röntgenlähetteessäkin luki että nuori ja pieni ensisynnyttäjä :D

Lääkärin kommentti oli että täältä mahtuis kyllä isompikin vauva :) että nou hätä.

Olen kyllä kumonnut monien päin naamaa lausumat kommentit 'tuollainen kapea lantio' ja 'nuin pienet tissi't- ei onnistu synnytys eikä imetys :saint:

Yhteistyössä