Tarkoittaako limatulpan irtoaminen sitä, että kohdunsuu aukeaa ja sen takia lima irtoaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv 38+2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv 38+2

Vieras
Kysymys tulikin jo otsikossa. Kävin pari viikkoa sitten synnärillä, jossa kohdunsuun tilanne oli sormelle auki ja puolipehmeä. Sen jälkeen alkoi liman eritys hiljakseen, satunnaisesti. Eilen äippäpolilla tilanne oli kahdelle sormelle auki ja pehmeä. Nyt aamulla ja eilen illallakin limaa tuli reilummin. Mietinkin, että onko se merkki siitä, että kohdunsuun tilanne edistyy ja aukeamista tapahtuu? Jännittää miten kauan menee käynnistymiseen vai pitääkö jopa käynnistää koko synnytys.

Eikö kukaan viitsi vastata?

Kyllä minulla taisi kestää muutama viikko limatulpan (siis kiinteä kasa pinkkiä limaa, tulkitsin limatulpaksi) lähdöstä ennen kuin vedet menivät. Kohdunkaula oli pehmeä ja auki pitkään. Olin aivan epätoivoinen, koska olin todella kipeä, mutta kyllä vauva sitten lopulta syntyi 39+6. Synnytystä edelsi limaisempi verinen vuoto.

Kyllä minulla taisi kestää muutama viikko limatulpan (siis kiinteä kasa pinkkiä limaa, tulkitsin limatulpaksi) lähdöstä ennen kuin vedet menivät. Kohdunkaula oli pehmeä ja auki pitkään. Olin aivan epätoivoinen, koska olin todella kipeä, mutta kyllä vauva sitten lopulta syntyi 39+6. Synnytystä edelsi limaisempi verinen vuoto.

Mulla lima on venyvää ja vaaleankeltaista. Ei pinkkiä eikä verta. Taitaa siis mennä vielä pitkään...

Nää on vähän näitä juttuja joihin ei ole yhtä vastausta.

Eli toisella menee niin, toisella näin. Ei tuo limatulpan irtoaminen(kaan) välttämättä merkistse että vauva syntyy pian. Mutta toivotaan että tuo sinun kohdallasi nyt sitä merkitsisi jos niin toivot, vaikkei viikot ihan "täynnä" olekaan :).

Mulla limatulppa oli kyllä täysin selvä ja tuli vasta kun tuli supistukset. Luulin, että meni vedet. Siis tosiaan kyllä kastui vähän tuoli housujen läpi. Sairaalassa kävin vessassa ja housuissa oli ISO kasa limaa. Eikä kuulemma olleet vedet menneet. Myöhemmin kyllä tunsin selvästi, kun vedet meni. Kotona tulleesta "vedestä" en tiedä, mitä hittoa se sitten mahtoi olla, kun sen jälkeen alkoi supistukset tulla 3-5 min välein.

Mulla ei kahdessa ekassa raskaudessa mitään limatulppaa tullutkaan, tai siis en huomannut mitään sen tapaistakaan. Vedetkin menivät vasta synnärillä kun kalvot puhkottiin

[QUOTE="vvieras";29455452]Mulla limatulppa oli kyllä täysin selvä ja tuli vasta kun tuli supistukset. Luulin, että meni vedet. Siis tosiaan kyllä kastui vähän tuoli housujen läpi. Sairaalassa kävin vessassa ja housuissa oli ISO kasa limaa. Eikä kuulemma olleet vedet menneet. Myöhemmin kyllä tunsin selvästi, kun vedet meni. Kotona tulleesta "vedestä" en tiedä, mitä hittoa se sitten mahtoi olla, kun sen jälkeen alkoi supistukset tulla 3-5 min välein.[/QUOTE]

Supistuksia on ollut jo vajaan kuukauden, koko ajan tihentyen ja kerran jo 2 min välein säännöllisenä parin tunnin ajan, kunnes loppuivat kuin seinään.

Voin sanoa, että tuoli kastuu täälläkin... housut märät ja tuolissa jälki, housuissa sitten limaa. Välillä mietin vesien menoakin, kun lirahtelee, mutta ilmeisesti ei ole lapsivettä, kun synnärillä se tutkittiin eikä tosiaan tule isoa määrää.

Mutta ihan limaa se on, joten limatulpaksi lasken, kun ei muutakaan tietääkseni voi olla.

Mulle sanottiin äitiyspoliklinikalla, että limaa voi erittyä esim. tutkimuksen jälkeen, samoin supistukset lisäävät eritystä. Ymmärtääkseni lima liittyy juuri kohdunkaulan kypsymiseen, mutta ongelmahan on siinä, että kaula voi olla auki ja kypsä vaikka miten kauan, kuten itselläni oli. Mulla oli myös jatkuvasti supistelua, olinkin pakkolevossa puolet raskaudesta. Kyllä itse ainakin lapsiveden limasta erotin. Tsemppiä sulle!

[QUOTE="tulppa";29455626]Älä ainakaan mene uimahalliin uimaan. Jos limatulppa on lähtenyt, kohtuun pääsee kaikenmaailman pöpöt.[/QUOTE]

Joo, en mene. :) Sen verran supisteleekin, ettei mieli tee liikkua yhtään enempää, kun kipua en halua.

Mulle sanottiin äitiyspoliklinikalla, että limaa voi erittyä esim. tutkimuksen jälkeen, samoin supistukset lisäävät eritystä. Ymmärtääkseni lima liittyy juuri kohdunkaulan kypsymiseen, mutta ongelmahan on siinä, että kaula voi olla auki ja kypsä vaikka miten kauan, kuten itselläni oli. Mulla oli myös jatkuvasti supistelua, olinkin pakkolevossa puolet raskaudesta. Kyllä itse ainakin lapsiveden limasta erotin. Tsemppiä sulle!

Hmmm, voisi siis liittyä tutkimukseenkin. Toki olisi mukava, jos vauva päättäisi syntyä itsekseen, ilman käynnistystä, mutta eiköhän se selviä parin viikon sisällä miten käy. :)

Minulla limatulppa irronnut joka kerran ennen synnytystä. Esikoisesta irtosi keskiviikkona, vauva syntyi lauantaina eli 3 päivää ennemmin siis irtosi limatulppa.
Toisesta lapsesta päivää ennen.
Kolmannesta irtoili sisätutkimuksen jälkeen useampana päivänä n.3viikkoa ennen laskettua aikaa, tuolloin kohdunsuu 4cm auki. Vauva syntyi 5 päivää ennen laskettua aikaa.
Neljännestä irtosi klo 23, vauva syntyi 4h myöhemmin.
Viidennestä päivää ennemmin ja kuudennesta aamulla ja vauva syntyi puolenyön jälkeen.

Ja tuo lima on todella paksua ja venyvää (yöks), ei voi seata normaaliin tai vähän runsaampaan valkovuotoon tms. Saattaa olla vähän kellertävää tai veristä.
Minun käsittääkseni limatulpan irtoaminen tarkoittaa just sitä, että kohdunsuu alkaa aueta. Näin ainakin minulla.

Mulla limatulppaa alkoi tulemaan rv35, oli sellaista todella sitkeää, paksua, kellertävää mömmöä. Sitä tuli rv37 saakka, sitten tuli iso köntsä ruskehtavampaakin limaa. Rv38 oli jo ulkosuu kolmelle sormelle auki ja kanava häviämässä, kun menin kontrolliin, tuolloin jäin käynnistykseen, kun minulla oli raskausdiabetes. Ei käynnistynyt samana päivänä oksitosiinilla, mutta yöllä olin auennut sentin lisää ja tuli sellainen verensekainen limarötkäle aamulla. Kalvot puhkaistiin ja vauva syntyi reilu kolme tuntia sen jälkeen :)

Yhteistyössä