Tärkeä gallup SEKÄ sektion ETTÄ alatiesynnytyksen kokeileille!!! Olen todella kiitollinen vastauksista!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelokas odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelokas odottaja

Vieras
-Kumpi oli kivuliaampi?

-Mikä oli pahinta kummassakin synnytystavassa?

-Kummasta toivuitte nopeammin?

-Kumman valitsisitte nyt, jos saisitte valita synnytystavan ja miksi?

-Muita näkemyksiä puolesta ja vastaan synnytystapojen välillä?

Nyt kaipaan REHELLISIÄ kommentteja ja vain niiltä joilla on omakohtaista kokemusta MOLEMMISTA synnytystavoista. Kertokaa mielellään myös minkä ikäiset lapset teillä on. Suurkiitos etukäteen!

Sektiosta toivuin paljon nopeammin ja oli vähemmän kipuja kaikissa vaiheissa, vaikka olikin hätä sektio. Jos hullaantuisin ja hankkisin vielä yhden, olisi se automaattisesti sektio, muuhun ei ole edes mahdollisuutta...

Esikoinen syntyi alateitse ja toisen lapsen synnytys päättyi sektioon vauvan avotarjonnan vuoksi.

Kummassakin synnytyksessä kivuliainta olivat avautumisvaiheen kovat kivut. Sektiohaava oli ensimmäiset 3 vrk tosi kipeä, sitten kivut helpottivat huomattavasti. Alatiesynnytyksestä tunsin toipuvani selkeästi nopeammin.
Jos nyt kolmatta odottelisin ja saisin synnytystavan valita, ottaisin ehdottomasti alatiesynnytyksen sen pienemmän komplikaatioriskin ja nopeamman toipumisen vuoksi.

Esikoinen 2v6kk ja kuopus 2 kk

Minä olen kokenut molemmat. Ja ehdottomasti kannatan omalla kohdallani alatie synnytystä. Toivuin siitä paljon nopeammin ja vauvan kanssa oleminen oli helpompaa kun ei mahaan satu ja kiristä leikkaus haava. Esikoinen 6v leikattiin huonon tarjonnan vuoksi kun synnytys pysähtyi. Oli tulossa melkein otsa edellä. Keskimmäinen 4,5v syntyi nopeasti alakautta epiduraali apuna. oli hyvin pienikokoinen 3kg ja synnytys oli nopea. Kuopus 2v oli mielestäni helpoin synnytys. pärjäsin ilman epiduraalia ja vaikka vauva oli melkein 4kg
Altie synnytysten jälkeen pääsin heti jaloilleni ja parissa päivässä olo oli mainio. Toki synnytys tekee kipeää mutta apua onneksi saa ja kätilöt osaavat auttaa.

Mä myös sanoisin, että mieluummin alatiesynnytys, niistä toivuin nopeammin kuin sektiosta. Tosin sain tulehduksen sektion päälle, joka tietty hidasti toipumista, eikä kuitenkaan automaattisesti kuulu asiaan.. Alatiesynnytyksessä se kipu synnytyshetkellä pahinta, mut sehän loppuu lähes siihen. Sektiossa taas kipuja pitkään leikkauksen jälkeen, ja pitää varoa vatsaa.

Sektio"vauva" nyt eskarissa, alateitse syntyneet 11v, 3v ja 1½kk

Mulla yksi alatiesynnytys ( esikko ) ja yksi hätäsektio ja kaksi suunniteltua sektiota, jos vielä synnytys olisi niin valitsisin alatien. Mulla oli huomattavasti nopeampi toipuminen alatiesynnytyksestä kuin yhdestäkään sektiosta.

Mulla kolme alatiesynnytystä, ja yksi pelkosektio. Alatiesynnytykset olleet kamalia, etenkin se ponnistus, se kipu on kamala enkä ole koskaan saanut mitään kivunlievitystä...

Nyt viimeisin syntyi sektiolla. Halusin itse sektion, ja jouduin siitä todellakin Taysissa tappelemaan jotta sen sain. Sektio meni hyvin, vaikka oli runsasta verenvuotoa. Mulla myös viikko synnytyksen jälkeen tuli tosi paha tulehdus haavaan, ja haavaa on nyt hoidettu jo 9 viikkoa, nyt se rupee pikkuhiljaa olemaan ok.

Alatiesynnytyksistä olen kieltämättä toipunut nopeammin, jo seuraavana päivänä synnytyksestä olen ollut ihan hyvässä kunnossa ja pirteä, sektiossa toipuminen kaikkineen kesti pidempään.

Silti, jos vielä tulisin raskaaksi, haluaisin ehdottomasti sektion. Kestän kaikki sen ikävyydet, kuhan mun ei tartte enää koskaan kokea ponnistuskipuja! Toisaalta, mulle tehtiin sterilisaatio sektion yhteydessä, joten vältyn varmaankin molemmilta synnytystavoilta jatkossa... :D

Niin ja lapset on syntyneet 03/00, 03/02, 06/07 ja 06/08.

Kolme alatiesynnytystä ja yksi kiireellinen sektio poikittaisperätilan takia.

Sektio oli kaikin puolin inhottavampi kokemus. Paikat oli jo 8cm auki kun perätila huomattiin. Ja meikäläinen kun oli ajatellut mennä ilokaasun voimalla synnytyksen läpi. Siinä vaiheessa kun leikkuriin jonotettiin, meni vedet. Tuskaista oli odottaa kovissa suppareissa (ilman mitään lääkitystä ), eikä saanut ponnistaa vaikka kamala paine oli. Ah, sitä autuutta kun piikki selkään laitettiin ja leikkaus aloitettiin.

sektion jälkeen olin paljon kipeempä kuin alatiesynnytysten. Kiitos vielä kaupan päälle tulleiden jumalattomien jälkisuppareiden. Osastolla tiputtivat kipulääkettä kun suun kautta annettavat ei auttaneet. Ja se samperin haava viel tulehtukin.

Jos (mitä ei kyllä tapahdu enään) vielä odottamaan jäisin niin en haluaisi sektiota ellei olisi pakkotilanne

Muoks. ensimmäinen imukuppisynnytys, toiselta juuttui istukka, kolmas vetäs ittesä aina takaisin sisälle kun ponnistuksessa tuli tauko-> pusattiin väkisin ulos ja se neljäs sektio

Alkuperäinen kirjoittaja pelokas odottaja:
-Kumpi oli kivuliaampi?

Nyt kaipaan REHELLISIÄ kommentteja ja vain niiltä joilla on omakohtaista kokemusta MOLEMMISTA synnytystavoista. Kertokaa mielellään myös minkä ikäiset lapset teillä on. Suurkiitos etukäteen!

Mulla on kolme alatiesynnytystä ja yksi sectio. Ehdottomasti kivuliaampi oli sectio ku muut. Pahinta sectiossa oli se, ku ei pystyny yskimään, nauramaan, jännittämään lihaksia...näin siis ekoina päivinä. Sen jälkeen ei ongelmia. Normi synnytyksessä pahinta oli ponnistusvaihe, tuntu et koko alapää räjähtää. Toivuin nopeiten normisynnytyksestä.
Jos nyt synnyttäisin niin ehdottomasti alatiesynnytys! Niin paljon mukavempi kokemus vaikkei kivuton olekaan. Mulla vaan ei koskaan ole ollut ongelmia synnytyksen jlk, paitsi section.
Lapset on nyt 12, 10, 2x 8 ja 5.

Tää nyt ei mitenkää liity asiaa mut äiti (3lasta) sano et synnytys sattuu niin saatanast, mut se on niin pien hetki ja sen jälkee on ihanaa (synnyttän epiduraalilla yhen, toisen pelkällä ilokaasulla ja kolmatta en muista)

Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Sektiosta toivuin paljon nopeammin ja oli vähemmän kipuja kaikissa vaiheissa, vaikka olikin hätä sektio. Jos hullaantuisin ja hankkisin vielä yhden, olisi se automaattisesti sektio, muuhun ei ole edes mahdollisuutta...

Voisin tähän vielä lisätä, että mulle alatiesynnytyksen pitäisi olla mahdotonta epämuodostuneen kohdun (kaksiosainen ja väliseinä ) takia, joten siksi tuo alatiesynnytys oli mulle kauhea kokemus, kun en saanut kivun lievitystä ja lapsi vedettiin käsillä pihalle.... Varmaanki ns. normi olosuhteissa alatiesynnytys olisi ollut mullekin se parempi vaihtoehto.

Ensimmäinen otettiin imukupilla, välilihan leikkaus ja n.22 tikkiä.. Ei enää ikinä kiitos :x Toinen oli ihan normaali, melkeinpä luomu kun ei kerinnyt epiduraali vaikuttaa ja lapsi tuli ulos samantien kun kalvot puhkaistiin, kaikkein paras synnytys mielestäni. Kolmas oli hätäsektio ja kaikistä kivuliain, ensimmäiseen vuorokauteen en päässyt liikkumaan ja lapsi vaan tuotiin välillä rinnalle. Sai olla tosi varovainen kaiken aikaa ja kaikki tosi hankalaa. En sektiota uudelleen haluaisi.

Mulla yksi alatiesynnytys ja yksi hätäsektio. Molemmissa se avautumisvaihe kaikista kivuliain vaihe. Alatiesynnytyksestä toivuin paljon nopeemmin kuin sektiosta. Sektiohaava oli kauan kipee ja rajotti paljon, ei edes nauraa voinut.. Toivottavasti tämä kolmas syntyy alateitse, on ehkä kivuliaampi toimitus mutta toipuminen huomattavasti nopeempaa.

-Kumpi oli kivuliaampi?

Lapset 1v (alateitse) ja 3v (sektio).

- Alatiesynnytys ilman kivunlievutystä (ei ehditty antaa, 3 tunnin "pikasynnytys") teki tietenkin kipeämpää kuin sektio koko alakroppa puuduksissa. Mutta onni oli se, että synnytys oli nopeasti ohi.

- Sektiossa pahinta oli paniikki, joka minulle tuli kun koko alakroppa oli puuduksissa. Myös makaamisesta selällään tuli huono olo, koska vauva painoi. Sektioon joutuminen oli pettymys, koska ei olisi ollut enää iso vaiva ponnistaa vauva ulos. Mutta sepä ei onnistunut kietoutuneen napanuoran vuoksi. Eli pahinta mun kohdalla olivat ns henkisen puolen asiat. Hätä vauvasta miksi joutui leikkaukseen, leikkaussalitunnelma, pettymys jne.

Alatiesynnytyksessä pahinta ei ollut musta synnytys sinällään (vaikka hurja olikin nopean etenemisen ja "luomun" vuoksi), vaan se seuraava viikko/pari synnytyksen jälkeen - vessassakäynnit ja epparihaavan paraneminen. Mutta reilun viikon jälkeen ei ollut enää yhtään kipuja ja palauduin hyvin. Yllätyin miten vähillä vaurioilla voi selvitä synnytyksestä ja miten nopeaa palautuminen on alatiesynnytyksestä. Luulin, että se jättää kamalat pysyvät jäljet, mutta ei ;)

- Alatiesynnytyksestä toivuin nopeammin. Pystyi kävelemään ja hoitamaan vauvaa ihan alusta asti. Pääsin kotiin reilun vrk:n jälkeen, sektiosta olin 5vrk sairaalassa. Sektion jälkeen en päässyt edes sängystä ylös reiluun vuorokauteen (ei päässyt suihkuun, katetri jne), saatika että olisin pystynyt hoitamaan ja nostelemaan vauvaa. Sängystä ei päässyt ylös ilman, että nosti sen selkänojan koneellisesti ensin pystyyn. Leikkaushaava oli tosi kipeä.

Verenhukka oli myös suurempi sektiosta (900ml) mikä hidasti toipumista. Oli monta kuukautta tosi heikko olo kunnes hemoglobiini palautui normaaliksi. Alatiesynnytyksestä verenhukka oli vain 300ml ja heti oli pirteämpi olo sektion jälkeiseen aikaan verrattuna kun oli kuin haamu eikä jaksanut suunnilleen kävellä sairaalan ovesta parkkipaikalle autoon meinaamatta pyörtyä.

- Jos vielä synnytän, toivon alatiesynnytystä. Toipuminen nopeampaa, koko synnytys tapahtumana minulle mieluisampi henkisesti. Olin halunnut kokea sen ja se oli hieno kokemus. Ei ollut niin pelottavaa tai kamalaa, ettenkö mahdollisella seuraavallakin kerralla haluaisi synnyttää alateitse. Mutta mieluiten alateitse onnistuneella kivunlievityksellä, ei luomuna ;)

Esikoinen syntyi alatiesynnytyksellä, koska naiviudessani uskoin niitä iänikuisia "alatie on turvallisempi ja parempi synnytystapa-juttuja". Minulla näin ei ainakaan ollut. Epiduraali laitettiin sen verran aikaisin kovien kipujen takia, ettei se enää vaikuttanut siinä vaiheessa kun olisin sitä kipeimmin tarvinnut, ja tuolloin sitä en enää myöskään saanut lisää. Välilihan leikkaus ei niissä kivuissa tuntunut enää missään, mutta epparihaavan paraneminen kesti yllättävän kauan. Istukan painelusta johtuva kipu oli myös jotain aivan sanoinkuvaamattoman hirveää. Alapääkipuihin otetut särkylääkkeet synnytyksen jälkeen lamaannuttivat suoliston täysin, eikä siihen auttaneet mitkään ummetuslääkkeet tai peräruiskeet, oloni oli viikon kuin ilmapallolla. En viitsi tämän enempää kuvailla yksityiskohtia ja pelotella ap:tä...

Kuopuksen kohdalla vaadin saada sektion edellisen kivuliaan alatiesynnytyksen takia ja sen sainkin, ilman että piti edes mennä pelkopolin kautta. Se oli kokonaisuutena huomattavasti kivuttomampi ja helpompi synnytystapa. Kun ottaa huomioon sen ajan kauanko alapääni oli kipeä alatiesynnytyksen jälkeen, oli toipumisaika sektiosta suunnilleen yhtä pitkä/lyhyt (miten sen nyt ottaa...). Ainoa miinus oli se, etten pystynyt heti kanniskelemaan vauvaa ja esikoinenkin oli tuolloin vielä tosi pieni ja kaipasi huomiota. Onneksi meillä oli silloin pari ekaa kuukautta kotona asumassa hoitaja, joka oli korvaamaton apu mieheni ohella. Mies itse pystyi olemaan pois töistä vain kuukauden. Sektion hyvä puoli oli myös se, että suolisto toimi lähes heti leikkauksen jälkeen normaalisti.

Minulle sektio oli ehdottomasti se miellyttävämpi synnytystapa jonka valitsisin nyt jos tulisin raskaaksi uudelleen.

Niin lisään vielä pitkään sepustukseeni, että molemmista synnytyksistä koin kuitenkin avautumisvaiheen. Ekassa (sektioon päätyneessä) ei kipuja juuri ollut koska epidural toimi. Toisessa (alatie) avautumisvaihe oli kivuliain (ei kivunlievitystä), ponnistusvaihe ei sitten enää. Oli lähinnä helpotus koska ponnistamisentarve oli niin suuri. Heti synnytyksen jälkeen ei tuntenut mitään kipua ja pystyi nousemaan suihkuun.

yksi alatiesynnytys 2005, josta toipuminen todella nopeaa. Sektio minulle tehtiin 4 viikkoa sitten, jossa menetin 11 litraa verta ja lopulta kohtu jouduttiin poistamaan. Älkää hyvät ihmiset valitko sektiota, jos ei ole pakko.

Vaikka toivoisinkin alatiesynnytystä (jos vielä synnyttäisin), suurin pelkoni on se, että synnytys olisi vielä nopeampi kuin edellinen synnytys (3h kaiken kaikkiaan). Tulisi vaikeuksia ehtiä sairaalaan, se pelottaa :o

-Kumpi oli kivuliaampi?

Kivuliaampi..no, keisarileikkaus, koska haava oli TODELLA kipeä

pahinta..keisarileikkauksessa tunsin olevani jotenkin "ulkopuolinen" oman lapseni syntymässä, alateitse synnyttäessä ei jäänyt oikeastaan mitään traumoja, enkä muistele niistä mitään pahaa, vaikka kovaa hommaa olikin :)

Alatiesynnytyksestä toivuin HUOMATTAVASTI nopeammin !

Valitsisin ehdottomasti alatiesynnytyksen ! Syynä edellä mainitsemani asiat, nopeampi paraneminen ja se, että tuntee todella olevansa läsnä kun oma rakas pienokainen syntyy, jaksaa olla mukana alusta asti, keisarileikkauksen jälkeen meni suuri osa keskittymisestä kipujen sietämiseen.

Yhdet kaksoset alateitse, yksi yli nelikiloinen alateitse ja yksi 3,5 kiloinen keisarileikkauksella, koska hän istui kohdussa

-Kumpi oli kivuliaampi?

Vastaan tähän, vaikken alatiesynnytystä ihan loppuun asti olekaan kokenut, vaan tehtiin kiireellinen sektio kun olin auennut 6 cm. Sen jälkeen on tehty kaksi suunniteltua sektiota.

- alatiesynnytys oli ehdottomasti kivuliaampi! Sektion kivut olivat kipumpumpulla täysin hallittavissa. Sektioista myös toivuin todella nopeasti.

- pahinta alatiesynnytyksessä on avuttomuus, et tiedä ollenkaan millainen kätilö tai mahdollisesti lääkäri vastaan tulee. Ennalta annetut lupaukset kivunlievityksestä tai herkästä sektioon menosta eivät välttämättä ollenkaan pidä itse synnytyksessä, kaikki riippuu siitä kuka silloin on synnärillä vuorossa.

- valitsemisesta: Minusta alatiesynnytystä kannattaa ehdottomasti kokeilla ellei ole ennakolta tiedossa riskitekijöitä, joiden vuoksi alatiesynnytys voi vaarantaa vauvan. Jokainen kokee kivun eri lailla, toisilla alateitse synnyttäminen on ihan piece of cake.

Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Vaikka toivoisinkin alatiesynnytystä (jos vielä synnyttäisin), suurin pelkoni on se, että synnytys olisi vielä nopeampi kuin edellinen synnytys (3h kaiken kaikkiaan). Tulisi vaikeuksia ehtiä sairaalaan, se pelottaa :o

syntyi 1 tunti ja 25 min sen jälkeen kun olin köpötelly sairaalan ovesta sisään

:D

Siis aivan sama lopputuloksen kannalta. Takana yksi kiireellinen sektio ja kolme alatiesynnytystä. Nukutuksesta herääminen oli vaikeaa ja kamalaa... ja se hillitön palelu ja vilkas mielikuvitus yhdessä: olin jollain tasolla jo varma, että lähtö tulee...

Ja mikä ihmeen toipuminen? :o Samalla tavalla olin voimissani kaikkien synnytysten jälkeen tunnissa, parissa. Sektiopäivän iltana oli vähän hankalampi nousta sängystä, kuin muuten.

Mutta alateitse parempi. Ehdottomasti.

-Kumpi oli kivuliaampi? Alatiesynnytys

Alatiessä repeämät teki kyllä tuskaa ja käynnistetty synnytys lähti todella rajuna käyntiin. Sektiossa piti muistaa ettei voikkaan niin vaan istahtaa esim. autoon kun haavaan sattui niin pirusti. (tuntui että tikit repeää )

-Kummasta toivuitte nopeammin? Molemmat tavat otti aikansa parantuakseen, mutta uskaltaisin väittää että sektiossa paranin nopeammin.

-Kumman valitsisitte nyt, jos saisitte valita synnytystavan ja miksi? Alatiesynnytyksen. Kokonaiduudessaan kivuista huolimatta, aivan ihana kokemus. Tosin lapsen parasta aina ajatellen.

Itse en esikoisen tapauksessa edes ajatellut alatiesynnytystä kun sain tietää että kohdussani köllii yli neljä kiloinen vauva perätilassa. Sektio sujui hyvin ja sain kunnon kipulääkkeet joten kipuja ei juurikaan sairaala aikana ollut. Samana iltana leikkauksesta olin jo jalkeilla. =)

Alatiesynnytyksessä en kävellyt ihan yhtä hyvin ja vessassa käynnit oli yhtä tuskaa. Monta päivää tuntui kun olisi helkutin iso kiila tungettu jalkoväliin, ja se sattui.
Pelkästään vuoteella kääntäessä kylkeä, sattui niin että taju meinasi välillä lähteä. Sain toisenasteenrepeämät tästä kokemuksesta.

Molemmissa synnytyksissä lopputulokset oli kyllä maailman parhaita! :heart:
Muoks. Ja lasten iät on 4v ja 2v.

Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Mulla kolme alatiesynnytystä, ja yksi pelkosektio. Alatiesynnytykset olleet kamalia, etenkin se ponnistus, se kipu on kamala enkä ole koskaan saanut mitään kivunlievitystä...

Nyt viimeisin syntyi sektiolla. Halusin itse sektion, ja jouduin siitä todellakin Taysissa tappelemaan jotta sen sain. Sektio meni hyvin, vaikka oli runsasta verenvuotoa. Mulla myös viikko synnytyksen jälkeen tuli tosi paha tulehdus haavaan, ja haavaa on nyt hoidettu jo 9 viikkoa, nyt se rupee pikkuhiljaa olemaan ok.

Alatiesynnytyksistä olen kieltämättä toipunut nopeammin, jo seuraavana päivänä synnytyksestä olen ollut ihan hyvässä kunnossa ja pirteä, sektiossa toipuminen kaikkineen kesti pidempään.

Silti, jos vielä tulisin raskaaksi, haluaisin ehdottomasti sektion. Kestän kaikki sen ikävyydet, kuhan mun ei tartte enää koskaan kokea ponnistuskipuja! Toisaalta, mulle tehtiin sterilisaatio sektion yhteydessä, joten vältyn varmaankin molemmilta synnytystavoilta jatkossa... :D

Niin ja lapset on syntyneet 03/00, 03/02, 06/07 ja 06/08.

Sait sterilisaation keisarinleikkauksen yhteydessä? Mä olisin viimeisimmän lapsen (syntynyt -04 ) keisarinleikkauksen yhteydessä kans halunnut sterilisaation, mutta en saanut. Sanoivat että ei nykyään tehdä samaan aikaan, että sterilisaation varmuus ei ole samaa luokkaa silloin kun erikseen tehtynä.

Yhteistyössä