Tarinat lapsienne nimien taustalla

Tyttö oli kova sätkimään ja potkimaan mahassa ja sai "työnimen" siihen liittyen. Kun vauva syntyi jatkoi mies sillä nimellä kutsumista ja kohta ei enää muuta voinut nimeksi kuvitellakaan. Toisen nimen mies keksi automatkalla, ja se oli mielestäni nätti nimi. Sopivan tavallinen, jos isompana ei etunimi enää miellytä.

Esikoisen ekaan nimeen ihastuin joskus 1998 muistaakseni. Turkin aamuteeveessä oli ihana pirtsakka juontaja jolla oli ko. nimi, ja päätin että annan sen tytölleni edes yhdeksi nimeksi sitten joskus. Lisäksi (kuten myöhemmin selvisi) nimellä on mukava merkitys, enkä halunnut antaa merkityksetöntä nimeä.
Esikoisen toka nimi löytyi itse asiassa myös telkkarista :D ja siitä piti pitkään tulla tyttösen eka nimi.
Kolmas nimi Maria kulkee suvussani.

Kuopuksen ekan nimen englanninkielisestä versiosta oon tykännyt aina. "Suomennettuun" versioon törmäsin ekaa kertaa kun luin lehteä, jossa Lasse Norres kertoi vauvaonnestaan. Nimi jäi mieleen jo silloin, mutta esikoista odottaessa en kuitenkaan ajatellut sitä mahdollisen pojan nimeksi. Kun esikoinen oli pariviikkoinen, niin totesin että ko. nimi pitää tyttösen veljelle sitten joskus saada. Tämän nimen merkitys/tausta miellytti myös.
Pojan toka nimi bongattiin miehen kanssa v.2002 jostain Turkin teeveen nyyhky-keskusteluohjelmasta ja tykästyttiin siihen molemmat heti. Pojan laskettu aika oli kuitenkin joulukuussa, ja ajateltiin ettei nimeä, joka tarkoittaa uutta/ensimmäistä kuuta ja joka on perinteisesti alkuvuoden lapsen nimi, voi antaa loppuvuoden lapselle. No, poika syntyikin vasta tammikuun alussa joten nimivalinta oli selvä.
Kuopuksen kolmas nimi on mieheni edesmenneen isoisän nimi. Anoppi itki vuolaasti kuullessaan, että me olemme kyseisen nimen pojallemme antaneet.

Se, että (ekat) nimet toimivat sekä Suomessa että muualla, oli myös hyvin tärkeää.

Meillä lapsilla on nimet jotka tarkoittavat sanoina jotakin ja osalla on symbolinen merkitys.

Esikoisen nimet; 1. viittaa kissoihin, joista molemmat pidämme ja jotka tavallaan ajoi meidät yhteen.
2. lapsi näytti syntyessään ihan nimeltään
3. viittaaa raskaudenaikaiseen tilaani.

Keskimmäisen nimet;
1. viittaa mieheni fanituskohteeseen ja kissaeläimiin.
2. lapsi näytti syntyessään nimeltään.
3. viittaa lapsen syntymäajankohtaan jolloin voi nähdä nimen kaltaisia ilmiöitä.

Kuopuksen nimet;
1.Taivaankappale jota mietin jo keskimmäiselle nimeksi. Kyseinen taivaankappale on aina ollut itselleni merkityksellinen. Samainen nimi mutta erikielellä oli kissallani joka kuoli odottaessani kuopusta. Silloin nimen käyttö lopulta lyötiin lukkoon.
2. Nimi jolla kutsuin kuopusta raskaana ollessani, viittasi vauvan "salakavaluuteen". Nimen tarkoitus kiehtoo muutenkin minua.
3. Tämä nimi tuli sitten valittua täysin intuitiivisesti. Merkitsee toivoa paremmasta.

Meillä on molempien kanssa jouduttu tekemään listat, ollaan miehen kans istuttu kalenterin kans omissa "nurkkauksissa" ja tehty lista nimistä joista tykättiin.

Sitten vertailtiin listoja ja jos molemmilla oli samoja, niin niistä sitten käänneltiin ja väänneltiin sopivan kuuloinen nimi. Piti tietty vielä kattoa minkä nimisen näköinen vauva sieltä tulee:)

Ennen lasten syntymää nimiä oli mielessäni mutta yksikään niistä ei käynyt enää syntymien jälkeen.

1.Nimi tarkoittaa voittoa.olimme selviytyneet monesta mutkasta ja lapsi oli ns.pelastus.Tyttö oli hyvin kaunis,kuin koru.Miellän hänen nimensä erääseen rakkaaseen koruuni(en sitä tässä selitä enempää)
Toinen nimi on suvussa naisilla kulkeva ja siis minulla itsellänikin toisena.Nimet ovat myös menneen ja tulevan hallitsijoiden =)

2.Nimi tuli heti mieleeni kun näin lapsen.Kaunis kuin kukka.Tämä kyseinen kukka on yksi lemppareistani.
Toinen nimi on tarun prinsessa.Lapsen tyyni rauha toi mieleeni pakkasyön taivaan revontulineen ja nimi viittaakin myös niihin kuin myös aamun sarastukseen.Tyttö syntyi kovien pakkasien aikaan!

3.Riehakas prinsessamme sai nimekseen mielestäni hiukan räväkämmän.Lapsen silmät olivat kahdesta edellisestä poiketen vihertävät.Edelleen korut kummitteli mielessäni.Pieni aarre oli minun jalokiveni ja sai nimensä sen mukaan.
Toinen nimi on kuninkaallisen ja vahvan naisen nimi.

Pojan nimi oli hankala!!!
Mä liitoskivuissani heräsin aina öisin kääntämään kylkeä ja joskus uni ei sitten tullut heti ja tuli seurattua yöchatteja telkkarista.
Siellä vilahti nimimerkkinä nimi, joka kuulosti hyvältä. Yritin epätoivoisesti toistella nimeä ennen kuin nukahdin, et muistaisin sen vielä aamulla.
Muistin ja isännällekin kelpas.
Toiset nimet tulevat mun suvusta ja miehen suvusta.

Tytön nimen oon löytänyt ennen kouluikää piirretystä.
Onneks tuo sopi sitten miehellekin.
Toiset nimet tulevat multa (joka on suvussa kulkeva nimi) ja mun mummilta.

etunimi, Senja tuli keksittyä raskaana ollessa kun pyörin sängyssä ja odottelin unta. luulimme että poika tulee, mutta päätin että keksitään nyt tytöllekkin joku nimi... kun neiti sitten syntyi halusin vaihtaa nimen, mutta mies ilmoitti tiukasti että eikun Senja siitä nyt tulee. toinen nimi jäi kai alitajuntaan tuija lehtisen erään nuortenkirjan räväkästä punkkari mimmistä :D ja kolmas nimi on rakkaan edesmenneen mummikullan toinen nimi

Esikoisellemme halusimme asennetta omaavan ja vanhan nimen. Tällainen nimi löytyi molempien suvusta, mieheni mummo oli sen niminen ja minun isoisomummoni. Joten nimi sopi kuin nyrkki silmään. Toista nimeä miettiessä sanottiin miehen kanssa molemmat suosikkivaihtoehdoksi sama nimi (ilman että olimme etukäteen asiaa puineet) joten se nimi oli sillä selvä.
Tulokkaan nimi on vaihtunut jo kolme kertaa, tällä hetkellä nimi on sellainen hieman humoristinen esikoisen nimen kanssa sanottaessa, mutta on myös vanha nimi. Sitä ehdotti isäni, saas nähdä muuttuuko sekin vielä =)

muoks. ja kakkosen toiseksi nimeksi tulee joka tapauksessa anoppini toinen nimi.

Ensimmäiset nimet valittiin vain niiden kauneuden mukaan. No toiset nimet on lapsilla luontoonviittaavat, koska molemmat pidämme luonnosta ja saamme elinkeinomme siitä. Kolmannet nimet tulee suvusta esivanhemmilta.

Lastemme nimet on valittu ihan kalenterista sen mukaan, mikä nimi on milloinkin miellyttänyt. Nimet ovat perinteisiä suomalaisia nimiä, mutta melko harvinaisia lasten ikäluokassa. Yhden tyttömme nimi kylläkin tuli eräästä Eric Claptonin biisistä - varmaan aika vaikea arvata, mikä nimi on kyseessä.

Poika sai nimensä isänsä mukaan. Isä kuoli ennen kuin lapsi syntyi, joten isän toinen nimi on nyt lapsella. Kaksi muuta nimeä ovat isoisoisiltä. Kaikki kolme nimeä ovat perinteisiä, eivät juuri nyt muotinimiä.

Meillä on tylsästi kompromissi-nimet. Mun ja miehen nimimaku niin erilainen ettei päästy yhteisymmärrykseen mistään lasten nimestä. Etunimet suomalaisia, toiset nimet espanjalaisia mutta sen tyyppisiä että sopii suomalaiseen suuhun.

Onni Eemeli
Oltiin jo vauvaa suunniteltaessa mietitty, että Eemeli olisi kiva nimi. Onni tuli vaan jostain mieleen ja tuntui sopivan hyvin tuohon. Vasta kun nimi oli päätetty, huomattiin kuinka suosittuja nuo molemmat yllättäen oli! (2005 ) Eemelille nimi sopii kuin nenä päähän. On ihan Eemelin näköinen ja käyttäytyykin nimensä veroisesti...

Otava Joonatan
Kuulin Otava-nimen ensimmäistä kertaa esikoisen vauva-aikana. Ensin se tuntui oudolta, sitten kun saatiin toinen poika, alkoi nimi kiehtoa ja muita vaihtoehtoja ei sitten edes mietitty. Toinen nimi oli kauhean vaikea keksiä ja luin kalenteria läpi ja etsin sieltä sopivia.

Unna Illusia
Unna on jäänyt näistä palstan nimikeskusteluista mieleen. Ja sehän tarkoittaa pikkuista, joten tuntui hyvältä nimeltä. Illusia on keijukainen sadusta Pessi ja Illusia.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Onni Eemeli
Oltiin jo vauvaa suunniteltaessa mietitty, että Eemeli olisi kiva nimi. Onni tuli vaan jostain mieleen ja tuntui sopivan hyvin tuohon. Vasta kun nimi oli päätetty, huomattiin kuinka suosittuja nuo molemmat yllättäen oli! (2005 ) Eemelille nimi sopii kuin nenä päähän. On ihan Eemelin näköinen ja käyttäytyykin nimensä veroisesti...

Otava Joonatan
Kuulin Otava-nimen ensimmäistä kertaa esikoisen vauva-aikana. Ensin se tuntui oudolta, sitten kun saatiin toinen poika, alkoi nimi kiehtoa ja muita vaihtoehtoja ei sitten edes mietitty. Toinen nimi oli kauhean vaikea keksiä ja luin kalenteria läpi ja etsin sieltä sopivia.

Unna Illusia
Unna on jäänyt näistä palstan nimikeskusteluista mieleen. Ja sehän tarkoittaa pikkuista, joten tuntui hyvältä nimeltä. Illusia on keijukainen sadusta Pessi ja Illusia.

illusia on niin ihana nimi!!! tyttöni kolmas nimi olisi muuten illusia, mutta halusin ehdottomasti kunnioittaa kuolleen mummini muistoa ja antaa mummin toisen nimen... mutta jos joskus saan toisen pienen tytön, niin eihän sitä ikinä tiedä... ;) tosin miehen kanssa voisi tulla sota, kun pitää kiinni " vanhoista kunnon nimistä" :D :D

Aini Suvi Elviira
AINI tuli edesmenneeltä mummulta ja tuntui sopivalta, koska halusimme jonkun perinteisen ja vanhahtankin nimen. SUVI:sta olen tykännyt aina ja sehän sopi tytölle kun nenä päähän - syntyihän hän Juhannusyönä. ELVIIRA:n mies keksi autossa matkalla sairaalaan synnyttämään ja jotenkin se jäi mieleeni ja sopi tytöllekin.

Lauri Ville Eemeli
LAURI oli miehen ehdoton suosikki, joka sitten miellytti loppujen lopuksi minuakin. VILLE taas tulee minun suvustani molemmilta papoiltani. Ja EEMELI nyt vaan on söpö nimi ja sopi hyvin Laurin ja Villen jatkeeksi.

Elias Viljo Aleksi
ELIAS nimeen tykästyin jo ylä-asteelta, liekö silloinen ihastukseni vaikuttanut asiaan ;) VILJO tuli miehen isältä ja ALEKSI sopi kivasti nimen jatkeeksi ja on muutenkin yksi suosikkinimistäni ollut aina.

Nelli Helmi Ilona
NELLI:n keksimme yhdessä ja se miellytti molempia ja oli oikeastaan koko raskauden ajan mielessä ja ykkösvaihtoehtona. HELMI on kaunis nimi ja mietimme aluksi sitäkin etunimeksi, mutta jotenkin se sopi paremmin tuohon keskelle. Nelli oli vauvana aina hyvän tuulinen ja riehakas, joten Ilona sopi luontevasti kolmanneksi nimeksi.

Yhteistyössä