tarhan sapuskat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mami

Aktiivinen jäsen
28.05.2004
1 062
0
36
Mitä kokemuksia teillä on tarhassa tarjottavista ruuista? Mulla ei ole itse ruuista valittamista, mutta välipalaksi on yllättävän useasti pullaa, suklaakiisseliä, jäätelöä, keksejä tms, jotka minä katson herkuiksi ja joita ei mielestäni tarvitsisi tarhassa tarjota ollenkaan (saati sitten niin usein kuin mitä meidän neidin tarhassa). Lisäksi esim. aamupalalla voi olla juomaksi mehua, itse tarjoaisin vain maitoa ruuan kanssa. Eri asiana pidän tarhan juhlia tai sitä, että jollain lapsella on synttärit, jota juhlitaan herkuilla.

Olen ehkä turhan neuroottinen tässä, mutta tyttö on vasta 1v6kk ja en haluaisi totuttaa häntä liialliseen herkutteluun. Sen lisäksi emme voi koskaan kotona herkutella millään, kun tiedän että tyttö on jo tarhassa saanut ihan tarpeeksi!

Kuitenkaan en halua mainita asiasta tarhassa, koska epäreilua tyttöä kohtaan on taas se, että muut lapset saavat herkutella ja omalle lapselleni annetaan porkkanatikkuja sen vuoksi että minä olen kieltänyt tarjoamasta hänelle mitään hyvää...

Hei,
Mulla on kyllä vähän toisenlaisia kokemuksia päiväkodin ruokailusta.Itse olen lastenhoitaja ja täytyy kyllä sanoa,että useimmissa päiväkodeissa välipaloilla tarjotaan kiisseliä,puuroja leipää ym. harvemmin lapset kyllä on saanu pullaa ym. herkkuja.Aamupala alkaa aina puurolla.Maitoa on tarjolla joka ruokailulla.

Kyllä meilläkin on päiväkodeista sellanen kokemus ettei siellä kyllä liikaa herkkuja tarjota. Vuoden aikana tainnut olla kerran välipalalla pullaa ja kaakaota. Mehua ei mun tietääkeseni ole tarjottu ollenkaan lapsille. Puurolla ja leivällä aloittavat päivä ja maitoa on juomaksi, mutta meillä poika pyytää usein maidon lisäksi vielä vettä. Puhu vaan reilusti kaikista asioista mitkä mieltä painaa päiväkodissa, koska silloin saat varmasti juuri teidän päkodin käytännöt.

Kuinka tarkkaan tiedät, millainen se koko tarjottu välipala on?

Ymmärrän huolesi, jos useita päiviä peräkkäin on esim. pelkkää keksiä, seuraavana päivänä jäätelöä, sitten edelleen vain jotain makeaa...

Tiedätkö kuitenkin, tarjotaanko mahdollisesti "herkun" lisäksi jotain muuta pientä, kuten vaikka juustopala, juurespala, hedelmää...?

Mieti myös, mistä herkku koostuu. Mainitsemasi suklaakiisseli on enimmäkseen maitoa, eihän se siis paljon eroa vaikka jogurtista? Oletko maistanut itse miten paljon sokeria siinä oikeasti on? Voihan olla, että siinä on kaakaon ja sokerin makua vain ihan hiven. Pullassakaan ei ole kovin suurta määrää sokeria ja rasvaa, jos niitä ajattelee - vai onko sokerirakeitakin päällä? Tokihan pulla on valkoista vehnää eli ei mitenkään terveyttä edistävää, mutta toimii minusta kyllä joskus välipalana esim. porkkanan kanssa.

Olisiko päiväkodissa esillä muutaman viikon ruokalista, josta näkisi tarkkaan mitä aterioilla kaiken kaikkiaan tarjotaan?

Jos tietosi nyt ovat jo valmiiksi ihan tarkat ja välipalalla todella saatetaan tarjota vaikkapa pelkkää keksiä tai pelkkää jäätelöä syötävänä palana (mitä keksiä se muuten on?) kerro ihmeessä huolestasi henkilökunnalle. Muista kuitenkin olla oikein rakentava ja ystävällinen, ruoka-asioistakin kun on niin monta käsitystä kuin on ihmistä.

Vältä nyt viimeiseen asti jotain eri välipalojen pyytämistä lapsellesi, eikä ainoastaan sen takia että lapsi surisi kun ei saa herkkuja. Joskus, joissakin tilanteissa, voi olla kokonaisuuden kannalta parempi mennä massan mukana vaikka se olisi vähän epäterveellisempää. Välipala on kuitenkin vain pieni osa päivää ja elämää, eikä ole varauksettoman hyväksi lapselle henkisesti, jos hänet tehtäisiin syömiseen liittyvässä asiassa erilaiseksi kuin muut, ilman että siihen on lääketieteellistä syytä.

Yhteistyössä