Tarha ja päikkärit.

Senni Tonnika

Aktiivinen jäsen
28.11.2006
16 113
3
36
Mites tässä nyt kannattais tehdä. Poju on viimeset pari viikkoa ollu tosi huono menemään päikkäreille ja kotona ei niitä välttämättä oo nukkunu tai sit on nukkunu vaan puol tuntia.

Huomattiin jo viime viikolla, et jos tarhassa nukkui pidempään kuin tunnin, ni sit illalla nukkumaanmeno oli yhtä tappelu. Normisti poju käy nukkumaan klo 20, ni hillui sit hereillä vielä 21.30 aikaan, ku ei kuulemma väsytä.

Puhuttiin sit yhden hoitajan kanssa tarhassa, etteivät antaisi nukkua kuin sen n. 45 minsaa.

Tällä viikolla nyt kahtena päivänä ku oon hakenu pojun tarhasta, ni toinen hoitaja on kertonu, et poju on nukkunu tosi hienosti ja 1,5-2 tuntia päikkäreitä. kun sit kyselin ja kerroin, et ku edellisellä viikolla sovittiin, ettei antais nukkua niin kauaa, ni tää hoitaja oli sitä mieltä, et ei välttämättä vaikuta nuo päikkärit yöuniin. Illalla vaan tarpeeks aktiviteettia, ni kyllä nukuttaa. Noh...eilenkin illalla poju hillui hereillä vielä vaikka kello oli liki 22. :/

Tänään aamulla sit sanoin taas hoitajille, ettei tästä tuu mittää jos nukkuu noin pitkään, ku sit illalla ei käy nukkumaan ja aamulla on sit väsy ja kiukku ku ei oo saanu tarpeeks unta ja sit nukkuiskin pidemmät päikkärit tarhassa. Hoitaja lupas jutella tän toisen hoitajan (joka on ny parina päivänä nukuttanu lapset ) kanssa, ettei poju sais nukkua ku alle tunnin.

Mies jo mietti, et ku poju on ainut joka pitäis sit herättää, ni epäili, et tää toinen hoitaja antaa nukkua siks, et ku muutkin nukkuu ja saa itse olla "rauhassa".

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Onko sillä sitten väliä, jos poika menee nukkumaan vasta kello 22 maissa, ja nukkuu pk:ssa pidemmät päiväunet?

on sillä väliä, kun itsekkin tulee mentyä nukkumaan 21-21.30 ni ei siinä jaksais hyppiä komentamassa pojua nukkumaan ku koittaa itse nukkua...

tuo on vaihe. Meillä oli sama juttu 4v kanssa, mutta se meni ohi. Luulin jo, että pitää unohtaa koko päiväunet, mutta sitten se elämä meni ihan kauheaksi ja hillui ihan yhtä pitkään hereillä kun oli ihan yliväsynyt. Nyt nukkuu joka päivä sen 1h-1,5h (myös kotona ) ja illalla menee todella hienosti nukkumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Pojan ikä ja nukahtaako helposti päikkäreille?

3v ja risat ja kotona ja viikonloppuina ei millään nukkuis päikkäreitä vaan saattaa 2 tuntiakin hillua pimeässä huoneessa... mutta tarhassa nukuttavat kaikki...välillä menee tuntikin, ennekuin poju siellä nukahtaa...

Onko sillä sitten väliä, jos poika menee nukkumaan vasta kello 22 maissa, ja nukkuu pk:ssa pidemmät päiväunet?

Lapsen kehityksen kannalta on parempaa mitä pidemmät yöunet lapsi nukkuu. Alle 3v (muistaakseni) piti nukkua yli 11 tuntia. Joten parempi vaihtoehto se on, että päikkärit jää pois ja lapsi nukkuu pidemmät yöunet, kun että sama unimäärä säilyy, mutta lapsi nukkuu lyhyemmät yöunet ja päikkärit.

No meil lasten ilta nukahtamiseen on vaikuttanut toi valoisuus ja mm. kellojen siirto. Kukkuvat pitempään sängyissään illalla ennen kuin nukahtavat. Päiväunet ovat olleet ihan samanpituisia kuin talviaikaakin, jolloin uni tulee illalla huomattavasti paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
on sillä väliä, kun itsekkin tulee mentyä nukkumaan 21-21.30 ni ei siinä jaksais hyppiä komentamassa pojua nukkumaan ku koittaa itse nukkua...

Niin tietty, jos itsekin menee nukkumaan :ashamed: . Mä en taaskaan tajunnut tuota, kun itse valvon yleensä pitkään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No meil lasten ilta nukahtamiseen on vaikuttanut toi valoisuus ja mm. kellojen siirto. Kukkuvat pitempään sängyissään illalla ennen kuin nukahtavat. Päiväunet ovat olleet ihan samanpituisia kuin talviaikaakin, jolloin uni tulee illalla huomattavasti paremmin.

meil on vielä pojullakin pimentävä rullaverho huoneessa joten huoneen saa tosi pimeäksi..

Itse en saa nukuttua jos valoisaa, joten makkarissa myös pakko olla ihan pimeää...

Niin tietty, jos itsekin menee nukkumaan :ashamed: . Mä en taaskaan tajunnut tuota, kun itse valvon yleensä pitkään.

Aamulla aikanen herätys, ni pakko nukkua...pojunkin joudun herättämään 6.30, ni 8,5 tunnin yöunet ei ihan riitä...

Kyllähän niillä tädeillä hommia piisaa päikkäriaikanakin, tuskin ovat niin "rauhassa". Varmaan syövät lounaankin vasta silloin. Mutta itse asiaan; Nyt kun on iltaisin valoisaa niin meidänkään lapset ei malttais nukkua, tai sit uni ei vaan tuu kun on valoisaa. Ne päiväunet kuitenkin ois aika tärkeet pienille. Ja voihan olla että on päiväkodissa sit väsyny ja kiukkuinen jos ei anneta nukkua :/ .

3v ja risat ja kotona ja viikonloppuina ei millään nukkuis päikkäreitä vaan saattaa 2 tuntiakin hillua pimeässä huoneessa... mutta tarhassa nukuttavat kaikki...välillä menee tuntikin, ennekuin poju siellä nukahtaa...

Kiellät nukuttamasta noin pitkään. Jos ei puolessa tunnissa ole nukahtanut, jätetään unet kokonaan pois. Mieluummin kuitenkin antaisin sitten nukkua niin pitkään kuin maistuu, kun nukkuu. Puoli tuntia on riittävä rauhoittumishetki, kun ei nukuta. Ja sama systeemi kotiinkin.

minä olen niin iltauninen, että voisin mennä jo klo20 nukkumaan. Varsinkin jos on ollut työpäivä. Mikään ei ole rasittavampaa kuin se, että lapsia ei saa millään nukkumaan ja itse olet jo aivan valmis sänkyyn.

Alkuperäinen kirjoittaja ads:

Lapsen kehityksen kannalta on parempaa mitä pidemmät yöunet lapsi nukkuu. Alle 3v (muistaakseni) piti nukkua yli 11 tuntia. Joten parempi vaihtoehto se on, että päikkärit jää pois ja lapsi nukkuu pidemmät yöunet, kun että sama unimäärä säilyy, mutta lapsi nukkuu lyhyemmät yöunet ja päikkärit.

:laugh: :laugh: ai nyt on tälläinen "tutkimustulos" :laugh: No joo ..

Alkuperäinen kirjoittaja Miili:
Kyllähän niillä tädeillä hommia piisaa päikkäriaikanakin, tuskin ovat niin "rauhassa". Varmaan syövät lounaankin vasta silloin. Mutta itse asiaan; Nyt kun on iltaisin valoisaa niin meidänkään lapset ei malttais nukkua, tai sit uni ei vaan tuu kun on valoisaa. Ne päiväunet kuitenkin ois aika tärkeet pienille. Ja voihan olla että on päiväkodissa sit väsyny ja kiukkuinen jos ei anneta nukkua :/ .

Kotona ei oo nyt siis nukkuna kahtena viikonloppuna ja pääsiäisen jälkeinenä viikkona kolmena päivänä päikkäreitä. Illalla ollu vähän kiukkusempi ja väsy, mut nukahtanu sit hyvin...kahtena päivänä nukahti autoon 5 minsaks ku kauppaan mentiin ja piristyikin sen verran, et illan jaksoi leikkiä..

Ja sitä mies just aattelikin, et ku niillä on omia tekemisiään päikkäriaikaan...siis hoitajilla...ni mieluusti antaisivatkin pojun nukkua, ku ei sit tarvis yhden lapsen kanssa touhuilla ku muut nukkuu...

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
minä olen niin iltauninen, että voisin mennä jo klo20 nukkumaan. Varsinkin jos on ollut työpäivä. Mikään ei ole rasittavampaa kuin se, että lapsia ei saa millään nukkumaan ja itse olet jo aivan valmis sänkyyn.

Mun lapset ovat siitä omituisia, että eivät mölyä sängyssä tai tule sieltä pois, kun heidät on yöunille laitettu. Eli mä voisin vastaavassa tilanteessa mennä nukkumaan, ja lapset olisivat sängyissään hissukseen kunnes nukahtavat.

Lähes aina nuo kyllä nukahtavatkin nopsaan, oli päiväunet nukuttu tai ei. Esikoisella (5 v 4 kk) voi kestää kauemmin (eli yli vartin), kuopuksella ei.

Kiellät nukuttamasta noin pitkään. Jos ei puolessa tunnissa ole nukahtanut, jätetään unet kokonaan pois. Mieluummin kuitenkin antaisin sitten nukkua niin pitkään kuin maistuu, kun nukkuu. Puoli tuntia on riittävä rauhoittumishetki, kun ei nukuta. Ja sama systeemi kotiinkin.

Viime viikolla näin jo sovittiin ryhmän hoitajan kanssa, mutta tällä viikolla nyt ryhmän toinen hoitaja on sitä mieltä, et pitäis nukkua niin pitkään kuin nukkuu.

Meillä vähän sama juttu pph:n kanssa, meidän lapset eivät tarvitse päiväunia, ovat kumpikin lopettaneet päikkärit n.2 vuotiaina. Hoidossa meni tosi hyvin kun eivät laittaneet lapsia päikkäreille vaan he tekivät jotain muuta sillä välin kun muut nukkuivat, menivät sit aina illalla kahdeksalta nukkumaan ja heräsivät aamulla pirteinä ennen kuin kello soi..

Sit lapset vaihtoivat hoitopaikka, pph:lle sanottiin heti että lapset eivät nuku päiväunia. No tää hoitaja on sellainen iäkkäämpi ihminen joka on ilmeisesti sitä mieltä että vielä 5-6 vuotiaatkin tarvitsevat päiväunia ja laittoi sit aina meidän lapsetkin lepäämään.. Kyllähän sen tietää että se lapsi nukahtaa kun tarpeeksi kauan joutuu makoilemaan. No siitähän tuli sit sellainen kierre et lapset saattaa illalla valvoa jopa 23.30 asti ja ovat sit aamulla väsyneitä ja kiukkuisia ja nukahtavat sit päikkäreille. Sit kun jälleen kerran sanoin hoitajalle et lapsia EI SAA laittaa päikkäreille niin tää hoitaja kehtas mulle sanoa että kyllähän ne lapset tarvitsevat päikkärit jos kerta nukahtavatkin :headwall: Soitin sit perhepäivähoidon ohjaajalle ja selitin tilanteen hänelle ja sanoin että lapsille on löydyttävä joku toinen hoitopaikka.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:

Mun lapset ovat siitä omituisia, että eivät mölyä sängyssä tai tule sieltä pois, kun heidät on yöunille laitettu. Eli mä voisin vastaavassa tilanteessa mennä nukkumaan, ja lapset olisivat sängyissään hissukseen kunnes nukahtavat.

Lähes aina nuo kyllä nukahtavatkin nopsaan, oli päiväunet nukuttu tai ei. Esikoisella (5 v 4 kk) voi kestää kauemmin (eli yli vartin), kuopuksella ei.

Ei tuokaan tule sängystä pois, mut laulaa, juttelee ja leikkii, pöristelee ym. kun kuitenkin pitäis nukkua. Ei siinä saa itse nukuttua ku viereisestä huoneesta kuuluu "monsteriautojen" pörinää ja laulua :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä vähän sama juttu pph:n kanssa, meidän lapset eivät tarvitse päiväunia, ovat kumpikin lopettaneet päikkärit n.2 vuotiaina. Hoidossa meni tosi hyvin kun eivät laittaneet lapsia päikkäreille vaan he tekivät jotain muuta sillä välin kun muut nukkuivat, menivät sit aina illalla kahdeksalta nukkumaan ja heräsivät aamulla pirteinä ennen kuin kello soi..

Sit lapset vaihtoivat hoitopaikka, pph:lle sanottiin heti että lapset eivät nuku päiväunia. No tää hoitaja on sellainen iäkkäämpi ihminen joka on ilmeisesti sitä mieltä että vielä 5-6 vuotiaatkin tarvitsevat päiväunia ja laittoi sit aina meidän lapsetkin lepäämään.. Kyllähän sen tietää että se lapsi nukahtaa kun tarpeeksi kauan joutuu makoilemaan. No siitähän tuli sit sellainen kierre et lapset saattaa illalla valvoa jopa 23.30 asti ja ovat sit aamulla väsyneitä ja kiukkuisia ja nukahtavat sit päikkäreille. Sit kun jälleen kerran sanoin hoitajalle et lapsia EI SAA laittaa päikkäreille niin tää hoitaja kehtas mulle sanoa että kyllähän ne lapset tarvitsevat päikkärit jos kerta nukahtavatkin :headwall: Soitin sit perhepäivähoidon ohjaajalle ja selitin tilanteen hänelle ja sanoin että lapsille on löydyttävä joku toinen hoitopaikka.

Kaverilla oppi lapsi päiväkuivaksi kestovaipoista 1,5 vuotiaana, ni pph silti laittoi joka päivä vaipan, ku oli sitä mieltä, ettei noin pieni lapsi voi mitenkään olla päiväkuiva. :whistle:

Ja tuo kierre on sit inhottava...ukn lapsi nukkuu tarhassa, ni ei nuku yöllä tarpeeks, jolloin aamulla väsy ja pakko nukkua tarhassa jne jne...

Viime viikolla näin jo sovittiin ryhmän hoitajan kanssa, mutta tällä viikolla nyt ryhmän toinen hoitaja on sitä mieltä, et pitäis nukkua niin pitkään kuin nukkuu.

Ei kun siis tarkoitin, että jos poika ei nukahda puolessa tunnissa, päästävät nukkarista pois omiin leikkeihinsä. En tarkoittanut kesken unien herättämistä. Liian pitkässä väkisiin nukuttamisessa ei ole mitään järkeä.

Ja tohon juttuun, että hoitajilla on muuta tekemistä. Onko lapsi siis vielä alle 3-vuotiaden ryhmässä? Isojen ryhmässä tuskin kaikki muutkaan nukkuvat. Ja jos tuo tuntuu olevan syy, niin voisithan itse ehdottaa, että sujauttavat pojan uniajaksi toisen ryhmän puolelle. Onnistuisiko?

itse alalla kun olen ja päikkäreistä ollaan juteltu "keltojen" kanssa, niin ovat olleet sitä mieltä
että päiväunet ei ole pois yöunista. yöuni on erilaista ja syvempää.
Lapselle on pahasta jos kesken unien herätetään. herättäminen aamulla, herättäminen päivällä
katkaisee kaksi kertaa päivässä lapsen unen kesken ja se ei ole kehittyville aivoille hyväksi.
Lapsi nukkuu silloin kun se unta tarvitsee ja sen aikaa kun tarvitsee.
ei kasvava lapsi voi nukkua turhaan ja liikaa.
Hoitaja tekee ammatillisessa mielessä oikein kun takaa lapsellenne sen riittävän unen.

Asiasta on tutkittua tulosta joka perustuu tieteeseen eikä keltojen mutu tuntumaan, ja meidän kelto kehoitti vanhempia etsimään asiasta tietoa jos eivät muuten usko.

Olen huomannut että jos vanhemmille sanoo että lapsi nukkui pitkään, ilta menee huonosti.
jos asiasta unohtaa sanoa, on ilta kotona mennyt normaalisti. voisiko vanhempien ennakko asenne illan mahdottomuudesta ruokkia lapsen käytöstä?

ja enkä puhu nyt vain hoitajana, vaan kahden 4.5 vuotiaan lapsen äitinä.
meillä ei viikonloppuisin kotona mennä päikkäreille jos eivät sitten esim autoon tai kirjaa lukiessa nukahda.
päiväkodissa saavat nukkua sen minkä nukkuvat. illat menee silti aina samalla lailla. tyttö nukahtaa helpommin ja poika valvoo ja killittää kauemmin.
jokus kun ilta menee riekkumiseksi niin ovat niin yliväsyjä että kikattavat ja pelleilevät sen takia.

lisäksi hoitajan on taattava niille muillekkin lapsille riittävä uni, saattaa olla hankalaa repiä yhtä tenavaa ylös sängystä herättämättä muita, ja lisäksi lapsen on hereillä ollessaan puuhattava hiljaa ettei herätä muita.
voi olla myös tilanne niin, että hereillä olevalle lapselle ei riitä valvojaa erikseen.

Yhteistyössä