tappelua maksuista ja kuljetuksista

olen 4-vuotiaan tytön yksinhuoltaja. olemme noin vuosi sitten eronneet lapsen isän kanssa. tyttö on tavannut säännöllisesti isäänsä joka asuu noin 300 km päässä. ollut siellä noin joka toinen kuukausi viikon ajan. tyttö viihtyy siellä erinomaisesti ja odottaa innolla sinne pääsyä. nyt ongelmaksi on muodostunut isän vaatimukset että jos tyttö on siellä esim.viikon, niin hänen täytyy voida alentaa elatusmaksua. pitäisikö se hyväksyä? toinen ongelma on kuljetukset. meillä ei ole kuljetuksista olemassa mitään sopimusta. jos isä on hakenut ja tuonut takaisin niin olen antanut vähentää bensat elatusmaksuista. isä ei ole suostunut ehdotukseen että kuljetettaisiin puoliväliin niin silloin ei menisi koko päivää lapsen kuljetukseen. hänen mielestään se pitää käydä että hän hakee tytön täältä ja minä haen tytön takaisin kotiin. ehdotin että tehtäisiin kuljetuksista sopimus lastenvalvojan kanssa mutta tähän hän vastasi että sen jälkeen jos otan yhteyttä lastenvalvojaan niin häntä ei enää näy tytön elämässä. asia ahdistaa hirveästi kun saa tapella joka kuukausi maksuista ja kuljetuksista. mitä pitäisi tehdä?

alannah
Musta ei kannate vähentää niistä maksuista ollenkaa! Kui paljon saat elatusta? Tulkoot lapsen isä asumaan lähemmäksi, ei tartte valittaa kuletuksista.
Mun tyttöni (4v) näkee isäänsä joka toinen viikon loppu. Isukki hakee tytön pe iltana ja tuo su iltana ja elatus on se minimi minkä maksaa mulle. Hänellä matkaa meille on jotain yli 27 km. Siis yhteen suuntaan...

Meille ainakin sanottiin kun asiasta oli puhetta että kuljetuksista tulevat kustannukset otetaan huomioon elatusmaksuissa,välimatkaa tuo samainen 300km...Entäs jos toinen hakisi ja toinen veisi (eli matkat tulis puoliksi...)Teillä nyt tietysti aika harvakseltaan noita tapaamisia jos vaan kerran kahteen kuukauteen...Eikä se tietysti sais vaikuttaa niitten kuukausien maksuun ,kun tapaamista ei oo...Tai sit tuo puoliväliin tapaaminen...Sehän vois olla ihan toimiva ratkasu kans,tommosta en oo meillä hoksannu ehdottaakaan...Mutta koittakaahan päästä sopimukseen,se helpottaa varmaan kaikkien elämää... :hug:

Sori en lukenukaan tota sun avausta kunnolla,sanoitkin jo noista bensoista...Ja mun mielestä tuo elatusapu lasketaan tulojen mukaan,eikä siihen tapaamiset vaikuta...Suositus oli meillä välimatkasta huolimatta joka toinen viikonloppu eli siitä tulis 8pv/2kk eli enemmän kun teillä nyt,mut silti se elatusmaksu pysyy...sun luonahan se laps pääasiassa on...Jos on riitaa,asia kannattaa ilman muuta laittaa paperille...

Maid Anna
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.11.2004 klo 17:26 dhdtjrftjird kirjoitti:
Lakihan sanoo, että puoliksi noi matkat kuuluu maksaa,
Siis tarkoittaaks toi sitä et mun pitäis maksaa puolet mun tulevan lapsen matkoista Ruotsiin missä lapsen suomalainen isä asuu?!?!?!? Siis ei helvt ikinä!!! sehän on iha tajuttoman kallista!!! en ikinä suostu!!! \|O

Hexu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.11.2004 klo 12:16 surullinen kirjoitti:
ehdotin että tehtäisiin kuljetuksista sopimus lastenvalvojan kanssa mutta tähän hän vastasi että sen jälkeen jos otan yhteyttä lastenvalvojaan niin häntä ei enää näy tytön elämässä. asia ahdistaa hirveästi kun saa tapella joka kuukausi maksuista ja kuljetuksista. mitä pitäisi tehdä?

Oman itsesi takia ota ihmeessä yhteys alueesi lastenvalvojaan,ja sovi siellä ja kysele haluamiasi tietoja maksuista kyydeistä jne.Lapsen isän olisi tietenkin hyvä olla siellä samalla,mutta myös ilman häntä asia on hoidettavissa.
Jos lapsen isä kiristää sinua lastenvalvojaan yhteydenoton takia,niin taitaa olla aika lapsellista hommaa,vai onko isällä jokin kumma käsitys siitä,miten siellä oikein hoidetaan asiat?

dhdtjrftjird
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.11.2004 klo 23:54 Maid Anna kirjoitti:
\
Siis tarkoittaaks toi sitä et mun pitäis maksaa puolet mun tulevan lapsen matkoista Ruotsiin missä lapsen suomalainen isä asuu?!?!?!? Siis ei helvt ikinä!!! sehän on iha tajuttoman kallista!!! en ikinä suostu!!! \|O
Sitä en tiiä, että koskeeko matkat myös ulkomaita.

Delffi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.11.2004 klo 21:58 vierailija kirjoitti:
\
Mikä laki?
Eikös nämä ole ihan sopimusasioita? Ja ne ilmanmuuta kannattaa laittaa paperille; kuka kuljettaa, mihin ja kenen kustannuksella.
Olet oikeassa. Laissa ei tästä asiasta sanota yhtikäs mitään.

TaruK
Tapaamisten kustannuksista laki sanoo näin: Tapaamisoikeudesta saattaa aiheutua kustannuksia. Esimerkiksi lapsen isä, jolla on tapaamisoikeus, on saattanut muuttaa toiselle paikkakunnalle ja lapsen matkustamisesta aiheutuu kuluja. Pääsääntöisesti lapsen tapaava vanhempi on velvollinen maksamaan tapaamisesta aiheutuvat kulut. (Lainaus naisen lakikirjasta, sivulta 396)

Delffi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2004 klo 12:42 TaruK kirjoitti:
Tapaamisten kustannuksista laki sanoo näin: Tapaamisoikeudesta saattaa aiheutua kustannuksia. Esimerkiksi lapsen isä, jolla on tapaamisoikeus, on saattanut muuttaa toiselle paikkakunnalle ja lapsen matkustamisesta aiheutuu kuluja. Pääsääntöisesti lapsen tapaava vanhempi on velvollinen maksamaan tapaamisesta aiheutuvat kulut. (Lainaus naisen lakikirjasta, sivulta 396)
Mikä laki?

sopimus asioitahan ne on,mutta täytyykö mun sen riskillä viedä asia lastenvalvojalle että isä katkaisee sitten välit tyttäreensä.Kuten on sanonut tekevänsä! toinen vaihtoehto on toimia niin kuin isälle sopii. En tiedä kumpi on parempi..

Minä erosin reilut viisi vuotta sitten. Silloin lapset olivat 12, 10, 8½, 7 ja 4-vuotiaat. Isä muutti 300 km:n päähän. Tehtiin sopimus lastenvalvojan luona, että isä hakee ja tuo lapset (kerran kuussa) kun ei noin pieniä voinut junaan laittaa. Tuo sopimus pätee vieläkin vaikka lapset ovat jo viisi vuotta vanhempia.

Janni79
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2004 klo 16:56 surullinen kirjoitti:
sopimus asioitahan ne on,mutta täytyykö mun sen riskillä viedä asia lastenvalvojalle että isä katkaisee sitten välit tyttäreensä.Kuten on sanonut tekevänsä! toinen vaihtoehto on toimia niin kuin isälle sopii. En tiedä kumpi on parempi..
jos tuollaisen asian takia katkaisee välinsä omaan lapseensa niin on siinä lapsellinen mies. sano sille että aikuistuu!! kehtaakin alkaa uhkailla. ihmettelin mitä tässä on miettimistä, jos aikuinen ihminen alkaa uhkailla vakavilla asioilla niin miksi sellaisen ihmisen pitäisikään saada olla lasten kanssa. ota nyt se yhteys sinne lastenvalvojaan ja kerrot sillekin että exä uhkailee. ole nyt sinä edes aikuinen ja ota vastuu omasta ja lapsesi elämästä, äläkä anna sen miehen määrätä elämääsi, ette ole enää yhdessä. kyllä tuollainen uhkailu vain jatkuu, jos et tee sitä ja tätä niin...!!

TaruK
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2004 klo 15:52 Delffi kirjoitti:
\
Mikä laki?
En muista lain virallista kohtaa, mutta se koski lapsen oikeutta tavata etävanhempaa. Koko kappale käsitteli lapsen huoltajuutta, tapaamisia ym avo-/avioeroissa "tapeltavia" asioita.

Kirsikkainen

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.12.2004 klo 14:58 TaruK kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2004 klo 15:52 Delffi kirjoitti:
\
Mikä laki?
En muista lain virallista kohtaa, mutta se koski lapsen oikeutta tavata etävanhempaa. Koko kappale käsitteli lapsen huoltajuutta, tapaamisia ym avo-/avioeroissa "tapeltavia" asioita.
Muistan myöskin lukeneeni tämän lainkohdan, kun asia on meillä nyt ajankohtainen.

Yhteistyössä